Vlákno názorů k článku Internetový marketing: Platba za proklik (PPC) od Fikusko - Ahojte, ako tak citam vsetci ste tu proti bannerovej...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 12. 2005 0:58

    Fikusko (neregistrovaný)
    Ahojte,
    ako tak citam vsetci ste tu proti bannerovej reklame. Len nezabudajte ze ak by nebola ani toto diskusne forum by nebolo. Predpokladam ze ani jeden s vas by neplatil za obsah napriklad mesacne 150 Sk, tak ako to je napriklad za kvalitnejsi casopis o IT nehovoriac ze tam mate asi tak 30% co tu, a nie je tam priama diskusia ako tu. Poprosim Vas ak chcete byt objektivny ... co sa tu aj snazite vzite sa do situacie prevadzkovatela obsahu a uvidite ze kolko stoji chod webu. Ale vy radsej pouzijete rozne programi aby vam zabranili reklame len aby ste si precitali obsah ktory je pre vas dolezity. Keby ste boli taky ferovy tak napisete priamo na web a poziadateho o to aby spravil stranku bez reklamy a vy mu za to date napriklad 50 Sk na mesiac. Ked sa rozmoze blokovanie reklam bude to mat za nasledok to ze sa zacne spoplatnovat obsah. Tak ako sa google snazi do buducna vyhnut tomuto skuste ho nasledovat ... om vie preco to robi.
  • 10. 7. 2005 21:03

    Adeelka (neregistrovaný)

    Já bych v celku souhlasila s tím, že lidé jsou líní a mají rádi svoje stereotypy. Kromě toho jedna krásná kniha tvrdí, že uživatelé se nemají nutit přemýšlet, protože to stejně dělat nebudou.

    Jednu věc je ale potřeba upřesnit. Týká se to odstavce, píšeš, že reklama, která je součástí stránky, až tak neobtěžuje. Reklamu vnímám (a tady jsem tak jako většina lidí schopná tvrdit, že to dělají i ostatní, protože podle sebe soudím tebe), tedy reklamu vnímám okrajově pouze na webech, na které jsem zvyklá chodit. Tj. na webech, u kterých jsem zvyklá na určité rozložení stránky a mám zažité, ve které části se reklama nachází.

    Pokud přijdu na nějaký nový web, musím nejdřív udělat "rekognoskaci" terénu - abych si udělala představu, kde ta reklama je. Reklamu nevnímám, pokud má obvyklé rozměry a obvyklé umístění.

  • 10. 7. 2005 20:53

    Jakub (neregistrovaný)
    Nepřeceňoval bych aktivitu a schopnosti uživatelů. Většina uživatelů raději brblá a nadává, než by změnila výchozí nastavení prohlížeče nebo dokonce instalovala nějaký program nebo plug-in (pokud plug-in nepovažují za druh viru nebo novou značku pudinku).

    Pracuji pro IT firmu a znám tak trochu chování uživatelů našich klientů. Odhaduji, že v první řadě je snaha odstraňovat vyskakovací okna. Ne, že by se uživatelé víc snažili, ale po instalaci Windows XP SP2 je ta funkce zapnutá a žádný uživatel ji nebude měnit.

    Druhým typem reklamy, který opravdu obtěžuje, jsou různé typy reklam "před textem", poletující po obrazovce a pod. Podle mojich zkušeností to řeší uživatelé tak, že podruhé na ten server nepřijdou. A pokud se tam potřebují vracet (typicky zpravodajské servery), pak nejčastější "obranou" uživatelů je zařazení konkrétního serveru na seznam "serverů s omezeným přístupem". Pokud to uživatel neumí udělat, pak VELMI důkladně zváží, jestli se na takový server OPRAVDU potřebuje vracet.

    Reklama, která je součástí stránky (typicky bannery a textová reklama), až tak neobtěžuje. Pokud tedy kvůli reklamě zbyde místo na smysluplný obsah. Uživatelé si nan ni zvykli jako na součást života (podobně jako na reklamu v časopisech) a "nevnímají ji". Ve skutečnosti ji ale stejně okrajově sledují a pokud je OPRAVDU něco zaujme, tak na ni i kliknou (tedy pokud to stihnou).

    Pokud to shrnu. Podle mých zkušeností uživatelé nemají s reklamou jako takovou problém. Pokud ale mají pocit, že je reklama příliš obtěžuje, na to jak užitečný obsah/služby na konkrétním webu dostanou, už se nevrátí. Takže pokud by z toho měl mít někdo těžkou hlavu, pak to jsou majitelé, resp. provozovatelé příslušných webů.
  • 10. 7. 2005 15:54

    Petr Šnajdr (neregistrovaný)
    Smutné na tom všem je, že je to to téměř(!) naprosto vzorový případ "Tragédie obecní pastviny". Pokud neznáte, doporučuji. Původně to byla esej od Garretta Hardina, kterou napsal někdy v šedesátých letech. Dnes ji v esencenční podobě najdete v mnoha knihách o ekonomii.

    Je to metafora (miluji metafory) o vyčerpání a degeneraci přirozených zdrojů na základě rozporu mezi individuálními a kolektivními zájmy.

    V dlouhodobém horizontu třeba 10-20 let se toto může přihodit i reklamě na Internetu a obávám se, že se jí to taky přihodí. Google se snažítomu bránit asi ze všech nejlépe. Ostatní si to většinou spíš ani neuvědomuji ...
  • 10. 7. 2005 15:05

    Petr Šnajdr (neregistrovaný)
    Máte pravdu, že nikdo nebude ofiltrovávat reklamu pokud bude neobtežující a bude relevantní. Třeba Sponzored links na Google toto naprosto splňují a i když technicky je odstranit není problém, nemám žádnou motivaci to dělat.

    K technickému řešení.

    To již nyní není problém pro mírně technicky pokročilejšího začátečníka. Zkusil jsem cvičně na Seznamu odfiltrovat "Placené odkazy" a "Garantované firmy" z hledání a v kombinaci Firefox a RIP 1.0.4 to bylo v zásadě uživatelsky poměrně příjemné a iteraktivní.

    viz. screenshot RIP jak pracuje
    https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?application=firefox&id=521&page=previews

    Každopádně rostoucí agresivita reklamy, která vyskakuje přes půlky stránky a zakrývá funkční prvky apod. poměrně zintenzivňuje poptávku po účinných nástrojích na její blokování.

    Předpokládám, že v tomto budou využity technologie, které byly získány v boji proti SPAMu a virům. Ať již jsou to databáze obsahující definice toho co se má blokovat a nebo adpatabilní algoritmy vyhledávající "závadný" obsah automaticky.

    Postupně s nima dojde k rozvoji nástrojů pro interaktivní customizaci stránek na straně klienta (knečně RiP je již nyní zárodek takového nástroje a adblock to má již v plánech).

    Např. občas se zajdu podívat na Živě a ten design mi přijde opravdu hrozný, nepřehledný, spousta textů a boxů, které nikdy nepoužiju a použít nechci. Už teď s RiP tyto boxy odstraním a vůbec se mi nezobrazují Nejčtenější, textová inzerce, gadgets, webhosting, knižní novinky a další z mého pohledu ptákoviny.

    A když jsem RiP měl v ruce, tak to odskákala i část hlavičky a celá patička atd. Je to logická obrana proti pokusům zaplavovat mě nevyžádanýma informacemi, které mě jen zahcují a odvádějí od toho co chci dělat.

    Výsledek? Výsledek bude takový, že nakonec bude blokováno i to co by jinak nikdo neměl zájem blokovat. Třeba ty tři řádky patičky na Živě.

    Ps. Mimochodem velice hezký plugin do Firefoxu je NoScript.
    Pomocí něho globálně zakážete skriptování a pak ho selektivně povolujete jen tam kde ho opravdu potřebujete.
  • 10. 7. 2005 11:12

    XToch (neregistrovaný)
    Nevím, jak to dělají tuzemští provozovatelé reklamních systémů, ale pokud vezmeme placené umístění ve vyhledávání podle určitého klíčového slova, tak to je reklama, kterou asi nikdo mít odfiltrovanou nebude - a navíc bych to bral spíš jako plus (pokud je to kontextové což by mělo být).

    A podle toho co jsem slyšel, tak na google je to celkem úspěšné.

    Z tuzemských např. netuším, jak to má například seznam s těmi odkazy nahoře - jestli jsou za zobrazení, paušálně nebo za klik.

    Co se týče toho, že kliká konkurence ... je vůbec v zájmu reklamní agentury odlišovat, kdo klikl? Není jim to jedno?
  • 10. 7. 2005 9:27

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Ano, bylo by docela zajímavé vědět, jestli si vůbec reklamní agentury uvědomují, že každá "super" reklama je jen dalším impulsem pro řadu lidí reklamu zrušit úplně.

    Nevím jak kdo jiný, ale mě ke každému dalšímu blokovacímu kroku donutila nějaká konkrétní obtěžující reklama, někdy i díky špatnému technickému provedení. Například když mě nějaká reklama překrývala kus článku, když kvůli neviditelné vrstvě nešlo kliknout na některé odkazy, když reklama obtěžovala tím, že lítala přes článek nebo blikala a hýkala tak, že rozptylovala, když rozhodila layout, zablokovala počítač, neumožnila dotažení stránky vzhledem k nefunkčnosti serveru (to se týká ani ne tak reklamy ale třeba idotu) atd.

    Nebýt toho, tak se pořád na reklamy dívám, teď už ne.

    Sami si pod sebou podřezávají větev.
  • 9. 7. 2005 12:37

    Borek (neregistrovaný)
    Nedokáži říct kolik lidí si reklamu blokuje, ale je jich stále víc a víc.

    Přitom důvody nejsou, že by lidé reklamu nechtěli a nestáli o ni, ale že reklama přesahuje rozumnou mez a za touto mezí je již VELMI obtěžující.

    Stejně je to se všemi podivnými měřícími kody apod. Pokud vše toto zaplokujete, zjistíte, že Internet najednou běží o poznání rychleji a přitom je to nezávislé na rychlosti s jakou jste připojeni k Internetu.

    Každopádně lze říci, že těch lidí je stále více. Navíc s rostoucí agresivitou textové reklamy (bbText je už snad vrchol) se začnají objevovat pokusy i o její poměrně sofistikované blokování.

    Např. adblock má v TODO: Bayesian probability analysis, for minimal-interation blocking

    Díky "Remove It Permanently" už nyní třeba když něco hledám po servrech v ČR tak se mi nezobrazují placené odkazy v hledání, v katalogu apod.

    Přitom by mi ani tak nevadily - kdyby byly aspoň z poloviny tak relevantní jako reklama na Google.

    Ps. zablokovat bbText je trivialita, stačí na to adblock.

    Jsem si jist, že se časem vytvoří databáze definic, které budou popisovat co kde blokovat (obdovně jako je tomu SPAMu) aby to lidi neobtežovalo. Že se tak vylije s vaničkou i dítě .... bohužel.
  • 9. 7. 2005 9:14

    :-) (neregistrovaný)
    Co se týče reklamy na webu, tak jsem zatím jenom uživatel - konzument :-) Ovšem s tím konzumováním reklamy to nebude až tak horké, protože si ji z webu nechávám odfiltrovat - tímpádem nevidím všechny ty blikající, skákající, kňourající, štěkájící a nevím co všechno, odporné reklamní bannery a tudíž na ně ani nemůžu kliknout :-)))

    Docela by mě zajímalo, jak se reklamní svět vyrovná s tímto novým fenoménem, protože ve většině alternativních prohlížečů už existují alespoň jednoduché funkce na blokování reklamy na webu a taktéž se na to dají stáhnout různé (i kvalitní nástroje zdarma), případně tyto funkce ještě obsahují i různé firewally a antiviry...

    A u uživatelů se těší stále větší a větší oblibě - ono opravdu stačí jen hodina surfování bez reklam a uživatel už nechce nikdy surfovat na "nefiltrovaném webu" - protože ho jednak neotravují reklamní bannery a navíc pokud nemá rychlou linku, tak díky tomu, že se nenačítají reklamní bannery, animace atd. se i výrazně sníží traffic a stránka se tak načte mnohem rychleji...

    Bohužel jsem zatím nikde neviděl nějaké statistiky (narozdíl od statistik kolem OS a prohlížečů uživatelů) kolik procent lidí si nechává všechnu reklamu prostě filtrovat a nezobrazuje se jim... Podle mě jich bude ale vážně hodně :-)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).