Článek není o konkrétním projektu, ale akci ipo48. Hodnoťte tuto akci, nikoliv její projekty. V tomhle směru - z mého pohledu - se podařilo sehnat zajímavé osobnosti, ale nikoliv zajímavý obsah.
Sami jsme přemýšleli, zda na tuto akci nejít a nakonec to zavrhli, protože nás nenapadlo nic vyloženě inovativního. Nevím jestli malé sebevědomí, nebo soudnost, nicméně z pohledu výsledků této akce bychom asi nezapadli uplně. Ale to je vedlejší.
Akci jako celek hodnotím pozitivně. Před jejím samotným průběhem jsme nevěděli, co od ní čekat - jak od samotného průběhu, tak i kvalita účastníků.
Předně bych chtěl poděkovat za osobní reakci, taky jste mohl komentář pouze ignorovat, toho si cením.
Také vám děkuji za objasnění postoje redakce i obrázek :-)
Já samozřejmě chápu, že různé zprávy mají zcela jinou důležitost, dokonce i to, že zpráva o tom, že Facebook přidal nové "like" tlačítko si zřejmě zaslouží svůj samostatný článek, nejlépe každý týden nový, právě proto, že je to Facebook.
Také rozumím tomu, že nemůžete hledat každý začínající projekt na vlastní pěst.
To proč jsem ovšem psal komentář, je fakt, že prostě nerozumím tomu čím je významně inovativní / jaký "horký trend" vyjadřuje třeba ta databáze záchodků co podle článku očividně nefunguje... . Mám dokonce velké podezření, že jí každý den nepoužívá ani těch zhruba 2000 lidí co zmíněné postavy.cz (divil bych se kdyby 200)... .
O to více tomu nerozumím, že si to očividně z článku sám uvědomujete a jistě jste jeho psaním strávil nějaký ten čas a vzdycháte nad přístupem "těch mladých".
Bylo by opravdu o tolik časově náročnější projít jednou za půl roku třeba i ručně prvních třeba 1000 webů co měří netmonitor / toplist, než psát o takovýchto věcech o kterých očividně sám rád nepíšete?
A nepodporujete náhodou právě tímto svým přístupem, právě ty nad kterými v článku vzdycháte? A s prominutím neposadil jste se právě před nimi na "zadínku" v tomto článku? :-)
Víte, to mi nejde na rozum!
Třeba ti "hobbysti" co vám každý den neposílají vlastní propagační emaily a nedožadují se zveřejnění za každou cenu nejsou úplně hloupí, jen, ne tak drzí... a uvědomují si, že jejich výtvor ještě nemá na to, aby dostal prostor pro vlastní článek.
V každém případě startupy nějak řešit chceme. Ale své problémy to má. Těžko postavit vedle sebe jako dvě zprávy vydání: 1) prodán Sitel za půl miliardy a za 2) vznikl nový slevový server. Záběr Lupy je širší a musíme (chceme) reflektovat všechno důležité, aby čtenáři dostávali kompletní přehled. Jenže zprávy mají rozdílnou důležitost a s tím je třeba se nějak vypořádat. Nějakou hrubou ideu snad máme, tak uvidíme.
Mno, bylo by asi fér porovnávat stejné typy. Postavit proti Scuku pár amerických drobností není o koncepci. Scuk jsme měli tady: http://www.lupa.cz/clanky/scuk-hleda-dobre-jidlo-a-piti/ - 4.8.2010.
Přičemž nových projektů velikosti a atraktivity Scuku jsou tu skutečně spíše jednotky ročně. O těch píšeme. Problém, který jsme řešili, byl, kam nacpat drobnější věci jako 170 slevoserverů.
Možná, že to má malou návštěvnost, protože to má slabou koncepci.
Vidím tam jistý, řekl bych podstatný, rozdíl:
http://www.lupa.cz/clanky/webovinky-23-lokalizuj-nebo-zemri/
http://www.tyinternety.cz/startupy/pruvodce-ceskymi-startupy-scuk-cz-2807
Vím, registroval jsem se v něm (tedy nevěděl jsem, že je váš), chodí mi z něj každý den emaily a zkoukám, jestli se to nějak liší od slevových agregároů. Zatimní result: na trhu je poněkud hustno na to, aby se o tom dalo napsat bez nějaké zásadní odlišnosti (máme v redakční databázi 150 slevových serverů, napsali jsme stěží o prvních deseti). A Lupa tu je především pro čtenáře, pro které je už zřejmě přeslevserverováno. Takže TZ jsme si uložili na využití, až se bude rekapitulovat něco na trhu.
To je přesně ten důvod, proč se s projektem firmy snaží odstartovat brzy, aby získaly pozornost médií jako inovátoři. Ti ostatní... jsou už prostě ostatní. A pro ně platí, že kvalita produktu musí být o řády jinde, aby to stálo za pozornost. Kor v oblasti, kde je opravdu hodně hráčů.
Třeba moje faktická poznámka k Roboxu. Líbí se mi, že umí vyhledávat, ale co by se mi líbilo, kdyby mi umožnil posílat upozornění jen na definované dotazy. Například já sleduju jen nabídky sushi, ostatní mě nezajímají.
Nemáte tak úplně pravdu, přístup který má Lupa je správný. A pro zakladatele startupu to má vážně přínos - pokud o vás nechce napsat Lupa děláte něco špatně. Buď je váš nápad ptákovina či špatně prezentovaná genialita a nebo není na českém trhu místo. Pravda, hrozně špatně se zjišťuje, která z těch možností platí. Přesto to berte jako užitečný feedback, nikoliv jako důkaz zabedněnosti novinářů.
Pokud děláte přelomový projekt z globálního hlediska, tak pardon, ale Lupa není medium která vám pomůže se prosadit.
Pokud cílíte na český trh a přesto vás na Lupě odmítají, tak možnosti jsou v zásadě dvě. Redaktoři pochopili o co vám jde a přesto si nemyslí, že je to natolik zajímavé, aby se o tom psalo. A druhá možnost je, že absolutně nerozumí tomu o co vám jde.
Není zas tak těžké si na netu najít jak se efektivně bavit s novináři, jaké informace jim dávat a v jaké formě. Čeští nebudou o moc rozdílní než zahraniční co se lenosti týče. :) Takže pokud uděláte vše podle návodu a stejně o vás nepíšou, tak je to jednoduché - nejste zajímavý.
Takže buďte za přístup Lupy rád. Poskytuje cenný feedback.
Takže jsme se vlastně shodli, že to je trochu začarovaný kruh.
Vím, co je to start-up. Zrovna jeden spouštíme a rozhodně to není levná sranda. Nicméně je rozdíl si platit PPC reklamu jen tak, kdy je konverze často bídná jen kvůli tomu, že se jedná o nový a neznámý projekt, nebo být podpořen i ze strany médií. Jakákoli publicita vzbudí zájem a obecně zvýší důvěryhodnost projektu.
Pro doplnění informace: Rozjeli jsme před měsíce sociální síť na slevové servery - ROBOX. Několik TZ jsme vám taky poslali, ale asi nebyly dostatečně zajímavé, nebo téma slevových serverů není už dost sexy - beru :-) Nicméně, pokud se tu bavíme o kvalitě produktu, myslím si, že na tom nejsme špatně.
Těším se, až jednou o nás napíšete, že budeme pro Lupu zajímaví! ;-)
My jsme také měli zajímavou rubriku o startupech, jmenuje se Webovinky. Každý cca týden jsme v ní dělali shrnutí zajímavých nových internetových webů a služeb. Měla své problémy:
1) návštěvnost malá, zhruba poloviční proti potřebnému číslu, takže se musela dohánět (Aby nebyly stížnosti, že neplníme garance návštěvnosti) populárními články, ze kterých naši stálí čtenáři nebývají nadšeni.
2) naprostý nedostatek českých projektů, většinou jsme je zoufale hledali sami a sháněli, nejčastěji to musely doplnit na nějaké únosné číslo globální služby (ano, via Mashable a další). Prostě nebylo, co zmínit (a to naše původní měřítka šla brutálně dolů).
Tahle rubrika vznikla právě proto, abychom mohli psát i o nově vzniklých projektech, které ještě netrhli google, jenže ani tak se do ní vlastně nikdo nehlásil a to jsme to ve článcích poutali, propagovali zprávičkami, v našem fóru. A teď, co s tím. Kde je chyba? Proč to lidi nečetli, proč startupisti nepsali se svými projekty? Vydrželi jsme ji dělat krátce? (necelé dva roky)? Vyčerpal se český inovační potenciál? I pro nás je to začarovaný kruh...
Letos ji nemáme, když se něco výjimečně zajímavého najde, píšeme to zvláště jako zprávičku.
Startup mimochodem znamená, že do toho nasypete nějaké peníze. Když nesypete, děláte si to po večerech, říká se tomu hobby.
PS: Startupy z Těchinternetů jsme měli už před drahnou dobou a psát o nich znovu se mi zrovna nechce.
Patricku díky za popis uvažování redakce Lupy. Přesto všechno si i já myslím, že do značné míry je chyba i na straně novinářů. TyInternety.cz mají nově zajímavou rubriku o start-upech, která je ale poměrně ojedinělá. Všichni radši uveřejňují převzaté zprávy z Mashable nebo Techcrunch o geniálních zahraničních aplikacích, ale nezmiňují se o nových lokálních projektech. Přitom právě zmínkou o lokálním produktu dávají projektu šanci najít tu správnou cílovku a případné investory.
Zdá se mi tak, že se trochu točíme v začarovaném kruhu. Na jednu stranu nebudou redakce informovat o projektu, který se nedokáže na začátku sám prosadit a ukázat zázračná čísla, na druhou stranu projekt se špatně rozjíždí bez jakékoli mediální podpory.
Co se týká oslovení novinářů - oba víme, že to není tak jednoduché, jak píšete.
- Nový projekt nemůže mít zas tak zajímavé informace, aby to hned uveřejnili všechny servery.
- Projekt musí být něčím přelomový - to se často v podmínkách malého ČR internetu dělá špatně, protože uživatelé jsou poměrně konzervativní a převážně za obsah nezaplatí. Projekt musí být financován z reklamy, ale to jsme opět u toho začarovaného kruhu.
Z toho všeho mi vyplývá, že s tímto přístupem novinářů je jednodušší se prosadit nejdříve venku a pak se vrátit do ČR s ohromujícími čísly.
Zamyslete se nad tím, jestli by nebylo dobré udělat rubriku o start-upech. Někdy by bylo dobré se o začínajících projektech zmínit aspoň v okrajové rubrice, než vůbec.
My jsme si pro takovéhle příležitosti vytvořili pár pravidel, která nám pomáhají rozhodnout o tom, zda o tématu psát nebo nepsat. Tím hlavním je asi obecná atraktivnost. Zjednodušeně řečeno, služba pro milion lidí je pro nás zajímavější, než služba pro tisíc lidí. Jak rozhodujeme o atraktivnosti? Zejména takhle.
Nebo-li web prožívá dramatický nárůst návštěvnosti a/nebo se objevuje více takových služeb, takže můžeme identifikovat trend. Usoudit ze samotného webu Postavy.cz na cokoliv z toho, nelze. Proto je dobré, když můžeme použít nějaké vodítko, například finanční výsledky firmy (nejsou), výsledky návštěvnosti z NetMonitoru, Navrcholu, Toplistu (jsou, návštěvnost není velká).
Do toho nemá autor webu žádnou snahu web propagovat tak, aby si ho všimli nejenom "lidé", ale i "novináři". To je důvod, který můžete obecně vstáhnout na jakýkoliv web. Na to nepotřebuje autor žádné známé, ale něco udělat. Vypustit web a čekat, že si lidi a novináři kecnou na prdel, je naivní. Už proto, že nemůžeme procházet a kontrolovat každou doménu, co se na ní nové urodilo.
Teprve pak může přijít novinářská práce: podíváme se na web, projdeme si konkurenci, zahraničí, možnosti businessu atd.
Nepotřebujete mít na to žádnou extra znalost, stačí najít na našem webu email na redakci a napsat nám něco ve stylu "spustil jsem službu XY, z týdne na týden roste návštěvnost o 100%, mám to tak a tak vymyšlené". Na to nepotřebujete dokonce ani Tiscali, na to stačí použít email. A my vám napíšeme, zda je to nebo není zajímavé.
Když autor služby nedokáže ani tak triviální věc, proč bychom si měli myslet, že jeho služba uspěje?
Jak jste si myslel, že novináři novou službu najdou? To by mě docela zajímalo. Procházíme fóra, trendové listy, žebříčky atd - řekl bych, že když na ni nenarazíme, tak jde opravdu o dost minoritní záležitost...
Úvaha sice pěkná, ale není taky chyba trochu ve vás jako žurnalistech? Tím myslím, že téměř všichni a to i včetně Lupy rádi informují o "převratných a zaručeně nových" službách, které právě vyhráli nějakou cenu jako je nějaká "picí hra". Přitom jak v článku píšete sami víte, že je to úplná blbost, co zanikne a chcete údajně informovat o webu na kterém někdo tvrdě roky pracuje, analyzuje a já nevim co ještě.... JENŽE takovej obyčejnej web pro vás jako novináře neni přece vůbec "cool" a "in" a tak raději píšete o takovýchto "startupech". Jsou samozřejmě i výjímky (a proto Lupu stále občas čtu!).
Pokud bych měl uvést jako příklad nějakého takového webu co mě osobně v poslední době celkem zaujal byly by to postavy.cz, žádná až tak převratná myšlenka i chyby tam pořád jsou, ale snaží se tam tj. žádná wordpress fóra a videa nasávaná automaticky z youtube jak sem nedávno viděl u toho "super" projektu z dne D.
Jenže o těch a dalších asi na Lupě nikdo nikdy nenapíše, protože nemají žádného strategického partnera co se zná s některými redaktory zde čti "tiscali" jako osobnosti.cz o kterých tu čtu pořád dokola a nebo to není převratná aplikace typu, kde jsou záchody bez záchodů v databázi... .
Chyba je i ve vás a ne, že ne, málo hledáte a moc informujete pouze o ověřených "nettmonitor" návštěvách a soutěžích pořádaných bůh ví kým!