"Marketingová a PR ředitelka firmy Mediaresearch Irena Wintrová v rozhovoru pro server DigiZone.cz vysvětluje,jaké metody pro nové druhy sledování agentura připravuje".
Abych byl upřímný tak jediné co mě na článku zaujalo,tak jsou jsou tři fotografie paní ředitelky.
Abych to upřesnil,tak pohled do hlubokého výstřihu.
Takto si přesně představuji měření sledovanosti televizí.
Dávám zelený palec nahoru za vtipnou poznámku. Stejně by mne zajímaly pohnutky těch 1 833 domácností, co si nechají nasadit na sebe malé sledovací televizní policajty. A jak se zdá, bude hůř. Přitom sledovanost zajímá jen komerční stanice, jak se mají poprat o ten mastný reklamní koláč. Pro diváky to nic pozitivního nepřináší, pouze se jen vyšší sledovaností podporují ty typy pořadů, které vzorek občanů sleduje nejčastěji. Je možné, že by sledovanost "populárněnaučných" pořadů byla vyšší, ale pokud je nikdo neuvádí, nemůže se ani projevit jejich vyšší sledovanost a tím potvrdit zájem o ně u většiny diváků. Čili, i kdyby existovaly kvalitnější pořady, pokud je nikdo divákům nenabídne, jako by je nikdo nechtěl. Výsledkem sledovanosti není vyjádřen divácký požadavek, ale jen argument pro uplatnění nároku na adekvátní část reklamních miliard.
Začíná konkurenční boj o adekvátní část reklamních miliard.A tomu se pořád hledají novější a novější metody měření sledovanosti.
Nakonec to dopadne tak,že bude mít televizor čip,do kterého se automaticky naladí digitálně přijímané programy a centrálně se to bude vyhodnocovat jak kdo co sleduje.Ale to ještě nějaký rok potrvá.
Tak on už tohle dávno popsal nějaký G.Orwell, že... Ale zajímavější to bylo s tím výstřihem, to bych označil ani ne tak,,,za vtipnou poznámku", jako spíše za ,,neobvyklou otevřenost a upřimnost". Protože jsem si také prohlížel fotky s výstřihem a teprve pak si přečetl, že si je prohlížím. Nebo, přesněji, že nejsem sám, kdo si je prohlížël. Zábavné. Naprosto tedy souhlasím s příspěvkem a chápu ho nikoli ,,jako vtipnou poznámku", ale jako ,,holé a přesné popsání, faktu".
Ale ono uz neco takoveho existuje. Ve forme PCMCIA karty, ktera ma z druhe strany kablik na telefonni linku RJ14 (integrovany modem) a RJ45 (LAN internet). Karta se zasune do iDTV a je to. Samozrejme se mikroPC uvnitr karty musi nastavit (IP adresy) pro mistni sit.
Nejvetsi "nepresnost mereni" vidim ve Vasi druhe vete, tedy vyberu respondentu. Finalne vybrani (a souhlasici) divaci sice museji papirove splnit nejake povinne "sociodemograficke" kvoty, ale potencialni respondenti, kteri jakykoli vnik do soukromi odmitaji (a obavam se, ze jich vubec neni malo), proste v tom panelu nikdy nebudou (alespon dokud budou platit soucasne zakony). To je uplne nejvetsi "chyba mereni" (podle me muze dosahovat klidne i 50%). Jestli nekdo zmackne nebo nezmackne svuj "cudlik" uz je zanedbatelny technicky detail (odhaduji chybu do 5%). Podstatne ovsem je, ze presneji zjistene informace proste k dispozici nejsou a jeste podstatnejsi to, ze jim medialni agentury veri, takze jsou ochotny umerne za takto zmerenou sledovanost i zaplatit ;-).
P.S. Jeste bych trochu zaprotestoval proti tomu, ze sledovanost zajima jen komercni stanice. Nemyslim si to. Sledovanost urcite zajima i Ceskou televizi. Jsem si temer jist, ze nebyt dat o sledovanosti, nebyly by napr. dalsi rady Star Dance. Je to mj. hodne dulezita informace pro programova oddeleni vsech televiznich stanic.
Ano, v době, kdy do ČT plynuly zisky z reklam přímo, byl to pro ní jistě důležitý parametr. Až skutečně skončí ta dosavadní úloha jakéhosi regulátora ceny reklamy, bylo by jen plýtváním peněz takový švindl dále financovat. Přeci veřejnoprávní TV nemá za primární úkol bavit masy, ale je to jen komunikační prostředek mezi "vládou" a jejími občany. Ve vnitřní soutěži ČT, mezi autory a redakcemi, může být sledovanost argumentem při tvorbě rozpočtu. Já bych u veřejnoprávního média nehledal jen sledovanost, ale hlavně programovou vyrovnanost náplně plnoformátové TV. Měl by mít třeba fotbal, kvůli vyšší sledovanosti, absolutní přednost před operou? Měla by ČT raději uvádět licenčně drahý film a nebo více filmů "levnějších"? Měla by se změnit programová skladba ČT2 jen proto, aby měla větší sledovanost? To, podle mne, není její prioritní úloha.
Uplne takhle otrocky se ji ridit jiste nema. Vezmete si ale nejaky typy poradu, ktere ma CT moznost nakoupit, ale nema prostor ani prostredky vsechny ty porady odvysilat. Pak jednim z voditek (nerikam, ze jedinym), muze a ma byt i sledovanost. Je sice pekne vysilat pro minority, ale lapidarne receno, od urcite urovne sledovanosti dolu uz to prakticky nema smysl vysilat a vyhazovat za to zbytecne penize. A pokud je rec specialne o fotbale, az bude sport jenom na CT4, coz bude doufejme zanedlouho, pak sledovanost jednotlivych druhu sportu jiste bude mit velky smysl pro vyvazeni prostoru pro ty jednotlive druhy sportu. Zrovna u sportu bych tu sledovanost, tedy "prani vetsinoveho divaka", docela respektoval (v ramci CT4). Ostatne, i autori se jiste radi dozvi jaky divacky zajem porad vzbudil. Nejsem toho nazoru, ze by CT mela vysilat POUZE pro mensiny. Naopak, vetsina poradu by mela byt pro vetsinu. Jinak opravdu nema valny smysl vysilat (drive ci pozdeji by divacky zajem zanikl docela). To je samozrejme jen nazor, pohled na vec z jine strany.
A mimochodem, myslim, ze treba informace o sledovanosti vyukovych programu pro skoly (ze jich ale na CT je... :-)), mohou byt extremne zajimave. Velmi snadno tim poznate co je "skola hrou" a co sice fundovane, ale nezazivne "akademicke plky". Mam na mysli treba i porady typu "Byl jednou jeden zivot", atd. Tam to "sledovani sledovanosti" (a nakupu podobnych poradu podle ni) podle me rozhodne smysl ma.
Milí pánové diskutující, děkuji za podnětný návrh. Můžeme ATO navrhnout změnu metodiky měření s ohledem na Váš komentář, nicméně nemyslím, že by hlasováním prošla. Každopádně, pokud nám nevěříte a rádi byste se přesvědčili, opravdu ráda Vás přivítám v našem sídle. I.Wintrová
Já Vám věřím.Mně stačily tři fotografie,abych pochopil,že ráda vítáte "hosty" ve svém sídle.Ale navrhnout změnu metodiky "měření",to musíte hold provést sama.
Popravdě se přiznám, že mě fotografie také příjemně zaujaly, ale poctivě a se zájmem jsem si přečetl i celý rozhovor s Vámi. Po všech stránkách považuji tento článek pro sebe za přínosný. Nějaké technické informace o snad současném systému peoplemetrů mám, ale pomyšlení, že si necháme v naší domácnosti namontovat přídavné moduly do cca 9 přístrojů, si nedovedu představit. Také by musel být k dispozici adekvátní počet "jakýchsi" dálkových ovládání s "osobními" tlačítky. Již dnes je umění v šeru místnosti nahmátnout tu správnou "tatranku" a skutečně stisknout ten správný "čudlík". U modifikovaných DO by se jednalo pravděpodobně o nějaký unifikovaný programovatelný model a "babylonské" zmatky by byly ještě větší. Právě reklamní bloky nás "pavlovsky" nutí přepínat jinam a nezůstávat ze setrvačnosti jen u pár programů. Proto si nedovedu představit skutečně relevantní výsledky sledovanosti u nás a v podobných domácnostech, kterých, jak předpokládám, bude poměrně dost. Kombinujeme totiž příjem z analogové i digitální kabelovky UPC, přímé sledování a hlavně ze záznamu na PVR z DVB-T, občas cizí stanice ze satelitu a pochopitelně i nahrávky z DVD a videa. Osobně by mi nevadilo sledování toho, co skutečně sleduji (žádné porno to není), ale asi bych to systému nedělal jednoduché. Nakonec by asi ty dílky, které by hlavně spadaly pod zatím 2 komerční stanice, byly dost malé. Na tomto systému mi ale vadí jiná věc. Zvýšené % sledovanosti dává do rukou Novy a Primy jen argumenty, že konkrétní typy pořadů jsou nejsledovanější a proto je nutno je dál cpát na obrazovku. Když nic lepšího nenabídnou, divák na nic pro něj lepšího nemůže přepnout a zpětnou vazbu zájmu diváků o kvalitnější pořady to nepřinese. To bych toho ale chtěl od systému zjišťování sledovanosti příliš a jen by to nutilo komerční TV investovat více peněz do kvalitních pořadů a snižovat si čistý zisk. A o to jim přece vůbec nejde.
Zde s Vámi souhlasím.
Stručně řečeno.Kdo platí,tak jede.Těžko se dá vymyslet objektivní systém,to si už dvě velké komerční a jedna veřejnoprávní televize pohlídají.Za peníze musí být loajalita.Když není,tak těžko může být firma která provádí sledovanost zisková.