V pripade uradu jako odesilatele si nelze dorucovaci spolecnost vybrat. Toho voli prave dany urad - odesilatel. Takze nechapu jaky ma ten komentar vyznam. Snad jen aby urady volili jine firmy.
Taky nechapu proc by melo nekomu vadit ze ceska posta provozuje datove schranky.
To je preci jina sluzba s uplne jinym SLA a ten komentar nebyl proti cele ceske poste ve smysl ideologickem ale pouze o tom jak funguje dorucovani postovnich zasilek
Rozhodne se u datovky nestava tak jako u listovnych zasilek (i doporucenych) ze se do datovky prihlasim jednou za 7 dni se zpravou ze adresat nebyl k zastizeni a nebo datova zprava mezi uradem a moji datovou schrankou putuje z 12 km vzdalene obce(Praha - Praha-Zapad) 7 dni. Nevsiml jsem si ze by se nekdy stalo ze by se zprava z datovky ztratila(bez vedomi jedne ze stran) a nebo ze by ani jedna strana nevedela o doruceni/precteni zpravy.
Take jsem si nevsiml ze bych se musel skoro 4km mrcasit protoze mi zprava nebyla dorucena do schranky a musim jit na 4km vzdalenou postu.
Datovou zpravu si vyberu a zobrazim kdekoliv.
1. 6. 2022, 13:20 editováno autorem komentáře
Zbytkem si nemůže být jistý: např. vyživované děti ve společné domácnosti, kdo uplatní slevu - otec nebo matka?
To je zrovna velmi názorný příklad toho, co je zásadně špatně. Stát sice nemůže vědět, kdo slevu uplatní, ale může si velmi snadno ověřit, že na dané dítě (a měsíc) neuplatnil slevu víc než jeden daňový poplatník. Takže neexistuje naprosto žádný důvod, proč bych měl pořád dokolečka dokládat potvrzení, že druhý z manželů slevu neuplatňuje. A už vůbec není důvod, proč bych to měl dělat dvakrát ročně (jednou pro zálohy, jednou pro samotné přiznání).
Zaměstnavatel? To jsou 3 čísla do tabulky.
Ale vyplnění DPFO je vlastně jen závěr, celé to stojí na dokladech (od zaměstnavatelů o příjmech ze závislé činnosti, děti, jejich studium, dary na charitu, případně úroky z hypotéky) a je to podmíněno (na děti nesmí uplatnit slevu nikdo jiný - takže např. čestné prohlášení od manželky)...
Když poskládáte na hromadu doklady, tak to daňové přiznání je pár čísel do pár políček. Předvyplnění nic neušetří, spíš způsobí chybu, že tam ponecháte něco z minulého roku, co už neplatí.
Stát ví, že za mě zaměstnavatel platil zálohy na DPFO.
Stát ví, a může nabídnout k vyplnění, třeba i ty děti nebo jiné věci.
Já bych mohl doplnit odečitatelné položky, ale i ty si stát může pamatovat z minula a nabídnout "pokračování" s modifikací.
Skvělé to dnes rozhodně není.
Stát doplní, co o vás ví - totiž v podstatě osobní údaje. Zbytkem si nemůže být jistý: např. vyživované děti ve společné domácnosti, kdo uplatní slevu - otec nebo matka?
Kontaktní údaje (mail, telefon) se taky mohl změnit.
No a zbytek jsou položky týkající se daní (příjmy, odpočitatelné položky), a ty stát nezná, proto ostatně to přiznání podáváte.
Elektronické přiznání DPFO bylo zprvu poněkud šílené (EPO) - Internet Explorer, certifikáty, Java, ... Ale od EPO2 to už bylo skvělé a datová schránka mě nakonec zbavila i nutnosti doručit podepsaný otisk datové věty na podatelnu FÚ.
Zdravotní pojišťovna a ČSSZ už pár let podobně: vyplním na webu pár čísel (v podstatě jedno, rozdíl mezi příjmy a výdaji) a zaplatím vypočtené pojistné.
To úřední kolečko v březnu, podatelna FÚ, VZP a potom ještě ČSSZ, které nějakou tu hodinu vzalo, je pryč. S nachystanými podklady je to otázka půl hodiny u počítače.
26. 5. 2022, 18:25 editováno autorem komentáře
Ano, stát by měl doplnit, co o mně už stejně ví, určitě to bude výrazně rychlejší.
Dokumenty naskenujte :) Já prakticky všechno dostávám v elektronické formě - nechápu, že to je u vás jinak (všechny nadace, pojišťovna, banka - komplet elektronicky).
Ono dost zalezi na okolnostech, klasicka volna zivnost uz dnes, myslim, ani nepotrebuje vypis z rejtriku trestu a da se zalozit celkem jednoduse, pokud se Internety nemyli, tak uz existuje i vec zvana Jednotny registracni formular a nemelo by tedy byt ani nutne obihat socialku, zdravotni pojistovnu a financni urad.
U remeslne zivnosti je jeste treba dolozit vzdelani. Vyrazne horsi to muze byt u zivnosti vazanych nebo koncesovanych, ale to nemuselo byt uplne jednoduche ani pred 100 lety.
Jinak obecne samozrejme plati, ze byrokracie pribyva, ale zalozeni nejbeznejsich zivnosti neni uplne ten pripad.
Živnost jsem si zřizoval někdy v roce 1997 nebo 1998 a o moc složitější to nebylo. Možná jsem si musel počkat na papírový živnosťák, to už si po těch letech opravdu nepamatuju, ale na druhou stranu jsem nemusel mít ručně psanou žádost.
Vlastně si teď vzpomínám, že po mně chtěli výpis z trestního rejstříku, tak to byl opruz - ale zrovna tohle by teď už mělo být o dost jednodušší.
Nic proti danovemu portalu (nevim, jak je na tom se soukromim a stydim se za to), ja tam vyplnuji, nekdy s nekolika opravami, realne udaje, ktere stat nakonec stejne dostane (nevim, zda je opravdu zpracuje stejne jako data, ktera ma z danoveho portalu a stydim se za to). Je to super a na konci je tlacitko tisk. Vytiskly dokument podam s prilohami na poste a jsem spokojen, stat (financni urad) je vetsinou take spokojen. Na prvni pohled super situace, resitelna treba elektronickym podpisem nebo datovkou (nevim jak, ale mozna to jde), ale co s prilohami? Ty mam vsechny papirove, nikdo z odecitatelnych polozek mi neposila elektronicke dokumenty.
Datovka zakládá fikci doručení i pro stát? Jestli ano, tak aspoň něco.
Smůla jen je, že se dokumenty z datovky za chvíli smažou nebo jim vyprší časové razítko a pak máš h... Takže buď si platit datový úložiště a právníka aby mi hlídal platnost dokumentů, e-podpisů a časových razítek, nebo se smířit s tím, že nemám platné doklady na nic z toho, o čem se státem komunikuju.
Nechcete si napřed přečíst ten článek? Třeba abyste věděl, na co reagovat... protože to, co jste napsal, je nesmysl.
Dokud se kvůli tomu muselo podávat daňové přiznání elektronicky, tak jsem si DS nezřídil, nemám rád nucení a tenkrát to podávání daně elektronicky bylo dost nepoužitelné.
Dnes máme Daňový portál a i když to ještě do skutečné použitelnosti má kilometry, používat se to dá a tak jsem už vloni a letos podával přiznání k dani přes ten daňový portál - a světe, div se, bylo to o dost pohodlnější, než "papírově".
Takže za mě dobrý...
Poznámka: rozsah a růst byrokracie je samozřejmě problém, ale s DS nijak zvlášť nesouvisí.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2021-261/zneni-0
(3) Správce národního bodu pro identifikaci a autentizaci
a) upozorní fyzickou osobu podle § 3 odst. 1 před prvním použitím kvalifikovaného prostředku vůči tomu, kdo umožňuje prokázání totožnosti podle zákona upravujícího elektronickou identifikaci, na skutečnost, že jí bude po prvním použití kvalifikovaného prostředku zřízena datová schránka fyzické osoby,
b) umožní fyzické osobě podle § 3 odst. 1, která poprvé použila kvalifikovaný prostředek vůči tomu, kdo umožňuje prokázání totožnosti podle zákona upravujícího elektronickou identifikaci, uvést adresu elektronické pošty, na kterou bude fyzická osoba vyrozuměna ministerstvem o zřízení datové schránky fyzické osoby,
tak je přeci jen rozdíl ve spolehlivosti, situace, kdy by si DS doručoval jak a co chtěli se tady snad za celou existence neprokázala, vše zanechává nějaké auditní záznamy, naopak špatně vhozený dopis do schránky či doporučený dopis na poště bez oznámení ve schránce je tak trochu pravidelnost, vše závisí lidských chybách.
není nepřůstřelný, máš orazítkovaný nějaký dokument, ale to razítko neprokazuje, že jsi identickou kopii podal. Už jsem se takhle napálil s DP, FÚ má třeba na potvrzení podání DP vlastní formulář, který ti umí vystavit.
V datové schránce naopak mám uložené prokazatelné podání přesně ve stavu, v jakém ho má úřad vč. informace, že mu (a komu) to opravdu bylo doručeno. Z podatelny ani nemám informaci, že to dostal ten správný úředník.
tady si myslím, že i pokud máš již expirovanou zprávu z DS (celý kontejnery a nikoliv jen obsah), je pořád možné prokázat její platnost přes samotné DS, tj. neměla by se krátit jejich prokazovatelnost v čase.
Mno platné, u papírových dokumentů se také v případě pochybností musí prokazovat jejich autencita, což po 100 letech není vůbec snadné.
Měl jsem dědečka, který byl vystudovaný právník a stavitel, na Smíchově po něm zbyl celý blok baráků. Zřídit si za první republiky živnost bylo opravdu ,,složité" stačilo dojít na úřad s dvojmo ručně psanou žádostí, zaplatit dva kolky, úředník na oba papíry otiskl razítko SCHVÁLENO a jeden vám vrátil. A tím to bylo a mohl jste podnikat. Zkuste něco takového dnes! Nebudete se stačit divit, jak rychle vás vyhodí. A to je jen legrácka proti tomu, když chcete podnikání ukončit.
Datovou schránku by měl někdo pověřený fyzické osobě zřídit až po tom, co od oné osoby obdrží ověřenou papírovou žádost. Pokud tento ,,epochální vynález" někdo nechce, neměl by ho s tím stát nijak obtěžovat. Jak se asi 80 letá babička na samotě u lesa dozví, že ten nesmysl má a že, pokud nemá počítač s Windows a internetem, musí si dojít na poštu a tam si ho zablokovat? A takovýchto lidí je u nás přes 30% populace!!!
Já se státem komunikuji a všechno tohle prodávám, dokonce jsem před DS používal i elektronický podpis, takže si tohle všechno 20 let zkouším.
Přesto považuji nucené rozšiřování DS a nucení lidí k jejich používání za naprosto nevhodné. Pro mě jako s.r.o. to opravdu může zjednodušit každoměsíční podávání papírů. Pro mě jako FO nebo živnostníka je to zbytečná složitost, protože když mám něco podat 1x za rok nebo něco mimořádně, tak je i pro mě jednodušší si to obejít, nechat si to zároveň zkontrolovat a domluvit nesrovnalosti, nějaké papíry je lepší dostat poštou (s neomezenou platností) atd. , a ne pro tento účel udržovat další schránku, přístup, nějak to pravidelně hlídat. Proto by to neměli nikomu nutit, ale udělat to dostupné, jednoduché a umožnit dobrovolně používat v rozsahu, v jakém to komu vyhovuje.
Jako příklad nepoužitelnosti slouží trezor nebo jako se to jmenuje, kde si to sice můžete nastavit a zprávy vám tam vydrží déle, ale zato se považují za doručené v okamžiku dodání do toho trezoru, takže okamžitě a vy jste je třeba nikdy neviděli!!!
Jenže o tom bude. Největší odpůrci DS jsou patrně ti, co se státem nijak nekomunikují. Zajímalo by mě, jestli ti, co tu vykřikují, jak ukončí podnikání, odevzdávali někdy přiznání k DPH, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení a další podobné dokumenty.
Taky jsem byl dřív podobně zaslepený odpůrce, ale od té doby, co jsem si ji kvůli plátcovství DPH musel pořídit, se divím, proč jsem ji nepoužíval dávno a jako pako chodil stát frontu na FÚ, sociálku, apod.
Výkřiky o tom, že byste tam ve většině případů skončil, o elektronických podpisech apod. svědčí hlavně o tom, že jste to ani nezkusil. Připomíná mi to lidi, kteří křičeli, že telefon bez mechanické klávesnice nikdy nebudou používat.
Stále žasnu nad tím jak někdo kdo je zvyklí používat internet chce stále dostávat důležité věcí poštou. Viz odpůrci DS.
Ano v prvním roce byl s DS problém a úředníci mne spíš přišlo se snažili DS spíš nevyužívat, i když museli, nicméně doba se změnila a úřad s vámi komunikuje právě výhradně přes DS a to je ta hlavní výhoda ne?
Nemusíte mít obavy z toho že Česká Pošta zase nedoručí to co měla a budete se s někým pak dohadovat že o tom co vám psal nevíte, protože vaše pošta je zrovna ta co o ní zpívá Pokáč. Jinde je to ale přeci stejné, na Českou Poštu se opravdu spoléhat nechcete.
Neříkám že je DS bezchybné řešení. Má asi milion věcí co by se jí daly vytknout ale je taky asi tak milionkrát míň pravděpodobnější že mne do DS nepřijde psaní, než že mne ho pošta nedoručí. Největší výhoda je ale si ta že člověk prostě nemusí na poštu chodit, vyzvedne si to z pohodlí domova/práce/kdekoliv a to stejné když s úřadem komunikujete. Už jen tenhle benefit v podobě odevzdávání přiznání má smysl pro zřízení DS.
Věřím ve stát, že v boji proti svým občanů za jejich peníze nakonec zvítězí! Tenhle naprosto nesmyslný systém DS, který má desítky záludností a schválností, opravdu nemohl nikdo jiný než český politik vymyslet. Abych řekl pravdu, datové schránky ještě dávám, ale až mi zase Statistický úřad pošle 10stránkový dotazník o hov*u, tak seknu s podnikáním, vystěhuju se do zahraničí a už mě tady nikdo nikdy neuvidí.
"Zlatá první republika, kde tohle vše nebylo a šlo to také a mnohem lépe." - Bohuzel jsem prvni republiku nezazil. Prosim vsechny pametniky aby mi peclive popsali sve zkusenosti s urady za prvni republiky.
Nebo pockat, tech pametniku moc nebude, co? Zkusenost s urady od osmnacti, rekneme v roce 1935, takze Vam je kolik? 103 roku? To jste dobry ze jeste pisete komentare na Lupu.
A lidi paleckuji ostosest, protoze nadavat umi kazdy, a vciti se kazdy.
V článku je věta (volně formulováno): Jakmile občan projeví "gramotnost"......
Předpokládám, že každej kdo projeví "gramotnost" a přihlásí se k nějaké státní digitální platformě (ČSSZ třeba) bude taky umět číst a bude mu zřetelně oznámeno, že mu bude schránka zřízena. Chápu, že pro spoustu lidí to bude otrava :-) Jen jsem ukazoval řešení, jak to provést stravitelněji :-)
K té druhé větě - v DS si nastavíš upozorňování do e-mailu, takže to neprošvihneš. Upozornění ještě není doručení.
Mám to takto u obou svých DS (FO nepodnikající a FO podnikající). A na práci s datovými zprávami jsem si stáhnul aplikaci DATOVKA od CZ.NIC. Chová se to jako klasický Outlook. Navíc, můžeš si tady nastavit úložiště na svůj HDD, takže nemusíš platit provozovateli (ČP) archivaci a úložný prostor pro došlé zprávy.
Datovou schránku jsem měl a zrušil. Důvod byl, že když jsem se do ní určitou dobu nepřihlásil, zablokovala se, a musel jsem na poštu resetovat heslo. Poprvé zadarmo, podruhé už za to chtěli tuším stovku. Nevím, jestli se na tom něco změnilo.
Co mi vadí na stávajících schránkách, že dokument tam zůstane pár měsíců a když si ho někam nezazálohuji, nenávratně o něj přijdu. To je fakt super "vychytávka".
ano, původně se ta povinnost týkala všech držitelů datových schránek, bez ohledu na způsob jejich zřízení. Teprve novelizací skrze zákon č. 283/2020 Sb. se tam (s účinností pd 1.1.2021) dostalo to omezení jen na datové schránky zřízené ze zákona.
Podrobněji jsem to popisoval v tomto článku zde na Lupě.
Ať se na to dívám z jakékoli strany, vidím jen čím dál tím větší binec. Narůstá počet zbytečných úředníků, kteří vyžadují ke své zbytečné práci stále více zcela zbytečných papírů, podle zásady: Dej blbcovi funkci, vymyslí lejstro. Zlatá první republika, kde tohle vše nebylo a šlo to také a mnohem lépe. Takže: Datovou schránku nechci, jenže, bohužel, nebudu moci její zřízení nijak ovlivnit, jediné, co asi půjde, bude to, že bude možno ji, (samozřejmě za poplatek, jak jinak, když máme henten oný kapitalismus), zablokovat a pak se tetelit strachy, že se někde po hackerském útoku něco podělá a blokování se samovolně zruší.
Priznam se, ze jedne veci prilis nerozumim. Jde o schranku na zadost a danova priznani. Kolem me je nekolik lidi, kteri si datovou schranku zridili dobrovolne, tedy predpokladam, ze maji schranku na zadost a byli financnim uradem pokutovani za papirove podani danoveho priznani.
Bohuzel nestiham vsechny zmeny legislativy sledovat. To, ze povinnost elektronickeho priznani je jen pro schranky zrizene ze zakona, je dana nejakou pozdejsi novelou (uz je to nekolik let, co jsem zaznamenal vlnu pokut) nebo se vyklad pana Peterky v tomto lisi od praxe?