Vlákno názorů k článku IT show v knihovně od knihovnik - Předem upozorňuji, že jsem knihovník. A z toho,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 12. 2008 21:37

    knihovnik (neregistrovaný)
    Předem upozorňuji, že jsem knihovník. A z toho, co tady čtu, je mi trochu smutno. Jednak z toho článku, ale hlavně z té diskuze pod ním. Očividně sem připsívá hodně kolegů knihovníků. Soudím podle toho, jak srdnatě brání postoj knihovny a jak osočují autora článku z nevědomosti a hlouposti. Můj názor?

    a) autor článku byl v tu chvíli UŽIVATEL knihovny! Jestli se chováte ke všem svým uživatelům tak, jak popisujete tady, tak to s těma knihovna opravdu nedopadne dobře.

    b) několikrát se tu objevilo, že knihovní zákon neumožňuje poskytovat veřejný tisk. Mohl by autor tohoto příspěvku citovat přesný odstavec, ve kterém je toto zakázané? Já to tam hledal a nic takového jsem nenašel. Naopak je tam zmíněno, že: Provozovatel knihovny může poskytovat další služby spočívající zejména v poskytování reprografických služeb. (paragraf 4, dostavec 3).

    c) Je jasné, že na tisk není zadarmo a tudíž je zpoplatněn - ale je opravdu nutné vybírat peníze na centrální pokladně v jiném oddělení? Opět se tu v některém příspěvku objevilo něco o tom, že by knihovník musel nést hmotnou zodpovědnost. Ať ji nese! Jestliže to uživateli zjednoduší využívání služeb, tak ať to tak je! Knihovník je tam přece pro uživatele! A hmotná zodpovědnost za pokladničku s pár korunama za tiskárnu myslím není zas takové břímě!

    d) Trošku mě zarazilo, že se tu někteří z vás pozasatvují nad tím, že si šel někdo do knihovny něco vytisknout. Většina knihoven tuto službu totiž opravdu poskytuje. A je to zase jen ostuda nás knihovníků, že o tom lidé nevědí!

    e) Autor byl potencionální trvalý uživatel knihovny. Pokud by byl obsloužen rychle a kvalitně jistě by se vrátil. Myslíte, že s touto zkušeností ještě do knihovny někdy zavítá? Já osobně bych si po takovémto zážitku do knihovny nešel půjčit ani knihu, protož bych měl obavu že to tam bude fungovat podobně jako u tiskárny.

    Myslím, že knihovna je především služba. To znamená že by měla sloužit lidem. Přizpůsobovat se jejich požadavkům a snažit se jen splnit. I kdyby knihovna neposkytovala možnost tisku, tak jak sami vidíte, byl by o tuto službu zájem. Nemyslíte, že by bylo lepší začít tisk poskytovat místo toho, abyste osočovali autora z neznalosti knihovního řádu (kdo ho kdy četl?) a odkazovali na knihovní zákon (kdo ví že existuje?)
    Obávám se, a už to tu jednou padlo, že pokud knihovny nezmění svůj přístup k uživatelům, tak již brzy zaniknou. Opravdu chceme svět bez knihoven?
  • 16. 12. 2008 10:15

    Jan Handl
    Dobrý den, díky moc za hezkou reakci.

    V knihovně jsem nebyl asi 15 let, protože si všechny knihy, které mě zajímají, kupuji nebo půjčuji od kamarádů. Takže mě moje zkušenost s tiskem v knihovně rozhodně neodradila od využívání služeb knihovny. Naopak jsem byl překvapen, že v knihovně se dá kromě prohlížení internetu i tisknout a to asi nebude všechno, že?

    Možná někdy v případě nouze do knihovny zase zajdu, alespoň už vím, jak to tam chodí a nic mě nepřakvapí :-)
  • 16. 12. 2008 11:38

    Danovy poplatnik (neregistrovaný)
    dekuji za rozumny nazor. Kazdopadne mate pravdu, ze vetsina verejnosti vubec nevi, ze by knihovna mohla nejake sluzby tohoto typu poskytovat. Uprimne, vyznam knihoven krome diskuze o tom zda ma byt zelena a blobojidni, se nam zcela vytraci. Ja jsem rovnez nebyl v knihovne nekolik let a pravda je, ze vlastne ani nevim kde bych ji mel ve svem okoli hledat. Ani jake sluzby, krome tech zakladnich, poskytuje.
  • 17. 12. 2008 10:29

    anonymní
    Mě by hlavně zajímalo, v jakém formátu měl J.Handl soubor, který potřeboval vytisknout.
    Já být ve veřejné knihovně knihovníkem, tak zakážu veškerý tisk kromě HTML-souborů.
    Schválně, že to ten šmudla měl ve (starém) Wordu a nutil zase někoho ve veřejné knihovně používat placený software jedné soukromé firmy?
  • 17. 12. 2008 12:01

    anonymní
    Mám dojem, že prohlížeč na WORD je zadara. Adobe Acrobat Reader je taky zadara. Váš přístup má v sobě obsaženy přesně ty nešvary, o kterých se v diskuzi mluví v souvislosti s úředníky.
  • 16. 12. 2008 12:13

    knihovnik (neregistrovaný)
    To je bohužel pro nás knihovníky smutná realita. Lidé nevědí, co všechno můžou od knihovny požadovat. Ale je to naše chyba. Propagace knihoven je veškerá žádná. Maximálně se občas někde objeví plakátek, že je v knihovně autorské čtení, nebo Noc s Andersenem pro děti. A to je žalostně málo. Stejně všimnou pouze ti, kteří do knihovny už chodí. Má rada zní: Chtějte od knihovny/knihovníka vše! I když nebude moct váš požadavek splnit je jeho povinností (ano - opravdu to musí udělat!) odkázat vás tam, kde vám odpoví/pomohou/splní váš požadavek. Klidně se jděte do knihovny zeptat kde je v okolí nejlevnější pivo! A jestli vám knihovník nebude chtít odpovědět omlaťe mu o hlavu knihovní řád spolu s knihovním zákonem stejně tak, jak to učinili mnozí knihovníci tady!
  • 17. 12. 2008 13:13

    melkor (neregistrovaný)
    Asi budu muset zjistit, kde maji nejake fesne knihovnice. A od tech budu pozadovat vse ... :-)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).