Velice zajimavy rozhovor... ac mam na Iva jakkoli rozporuplny nazor (neb samotny Ivo je velice rozporuplna osoba) tak za posledni rok se zda, ze jakoby otcovsky dozral. Bezesporu se mu neda uprit to, co se Seznamem udelal - tady vsechna cest. Posledni clanky i rozhovory navic maji jasnou hlavu, patu, nepostradaji argumenty a postradaji aroganci (s niz jsem mel v minulosti problemy). Dokonce i jeho blog se da jiz cist aniz by se clovek chytal za hlavu :o)... proste ac nejsem uzivatelem Seznamu, pred Ivem smekam. Dnes ma rozhodne muj respekt. Nicmene k rozhovru:
- zmena OSVC obchodniku v zamestnance je velky krok ke zkulturneni celeho Seznamu a jeho lepsi image. Vim, ze nekteri obchodnici nakonec odesli, presto seznam timto ziska vice, byt by ztratil malinko na obchodu v SME sektoru (ostatne si pamatuju, ze "dobry den, my jsme svedci jehovovi" a "dobry den, my jsme marketingovy poradci seznamu" byly jejich zdravitele k nerozeznani, nemluve o doternosti a bludech, ktere sebou prinaseli :o)
- od dob co to vede ZIMA, se z portalu stala regulerni Medialni spolecnost, Ivo mel tuhle linii jiz pred tim, ovsem tezko rici, zda by to zvladl managersky jako prave Pavel (ovsem i on ma dnes ponekud zajimavy zvuk v radach zamestnancu). Neposrnym faktem ovsem zustava ze Seznam mel loni obrat pres miliardu a dokaze na trhu velkych medialnich obru ceskeho internetu nejlip hospodarit se ziskem pred zdanenim kolem pul miliardy.
- Bonusy a medialky - tady vidim asi nejvetsi kamen urazu, o nemz Ivo mluvi. Nicmene nesouhlasim s jeho alibismem. Seznam by si mel priznat s jakou politikou tehdy daval velke bonusy, chte nechte to byl prave seznam, ktery kdysi tak devalvoval trh. Ano, dnes je situace jina, seznam jiz nedava bonusy medialkam kolem 40 procent, ovsem snazit se davat bonusy dolu je na ceskem trhu s 8 velkymi medialkami dvema velkymi pooly (Omnicom, Group M) vec takrka nemozna, zejmena pokud tam seznam stoji sam (iDNES, Seznam, Centrum by rady to same, ovsem jde to vsem valne nevalne... Holt i zde plati "co jednou zasejes, take sklidis"
- PPC je hlavne odpoved na Google a myslim si ze si v seznamu hodne oddechli, ze moc klientu SME neni pravem na**** kdyz kdysi draze kupovali prednostni vypisy, zapisy v katalogu, zmenu vyhledavani ve firmach. Tady vydelava seznam hlavne na spatne edukaci SME segmentu - ale rozhodne dobre ze nejaky PPC system na portalech funguje a ze tu neni jen google
- Firmy.cz - stale dobra sluzba pro SME segment, to bezesporu, je to stale vyborny pes, ktery dohani mediatelsky moloch a zlate stranky. Zde jeste dodam k Ivove dotazu, ze dle marketing. vyzkumu nezavisle agosky (myslim ze to byl Nielsen) otevre denne zlate stranky skoro 500.000 lidi denne. Druha strana mince je penetrace internetu a to ze ty zlate stranky se cpou vsude (nicmene rok od roku jsou tensi a tensi...)
- zpravy.seznam.cz - dobry pocin, ackoli by me zajimalo kolik lidi to bude vazne vyuzivat.
- v boji s Googlem preji seznamu mnoho uspechu, penezkum myslim taky ozelim, navic se da dnes nakupovat pohodlne nejen kreditkou ale i platebni kartou.
Kazdopadne jsem zvedav co letos Seznam predvede :o)
Cist se moc neda. Pise ho jazykem, jako kdyby mel IQ80 a nepohodlne (byt slusne a neurazlive) komentare maze. Cist jsem to tudiz prestal, nevim, zda se neco zmenilo, ale pochybuju o tom.
ale pane stourale predmetem neho prispevku nebylo vychloubani se mymi cetnymi usepechy... pravym smyslem prispevku bylo poukazat na to ze zastitovat se jmeny slavnymi nicmene nekvalitnimi ma svy uskali.. to je jako se znackovym oblecenim, to ze nekdo nosi znackove obleceni s velkyma nasivkama vyrobce neznamena ze ma dotycny dobrej vkus nebo melko do kapsy, alebrz ze je to nesebevedomej nejistej moulis kterej svou vnitrni nejistotu a strach z neuspechu skryva pod obecne zname a uznavane symboly.. kdyz se ivo poootreboval nekym zastitit mel si vybrat lepsi osobnosti. To uz by se moh zastitovat treba komunistickejma funkcionarema, ktery taky casto nemeli VS.
ad."zkulturnění celého Seznamu" díky změně OSVČ obchodníků v zaměstnance ..
No víte, přechodem na na pracovně právní vztah se automaticky firemní kultura neřeší - to je mýtus a nedivím se, že ho IL vyslovuje, protože jak je známo, je amatérským manažerem.
Je nespravedlivé k lidem, kteří před 3 lety byly ochotni vstoupit do obchodní sítě Seznam tzv. na IČO, že jejich vztah ke klientům je jim dnes vyčítán. Protože především díky jejich práci a výkonům si dnes Seznam přechod na pracovněprávní vztah může finančně dovolit. To za prvé.
Zajímavé, že panu IL trvalo 4 roky, než si všiml kvality reprezentace Seznamu prostřednictvím MP. Chcete-li si podmanit trh malých a středních firem - musíte chtí nechtíc mít stovky obchodníků a kontaktovat desítky tisíc firem ročně. Dotěrnost je jedna věc - výnos díky této činnosti v objemu cca 800 milionů věc druhá.
Ztrátu na obchodu bych rozhodně nenazval "malinko", pro Seznam možná, ale zisk na jiných stranách bude velmi zajímavý, rozhodně v desítkách milionů za rok. Pustit do trhu desítky obchodně schopných a znalých lidí je pro jiné subjekty na trhu požehnáním. Zajímavé, že to je téměř v jeden moment, kdy jsou více vidět v CZ aktivity Google.
Myslím, že když už firma udělal obrat miliardu a zisk téměř půl miliardy, tak strach z neovladatelsnoti OSVC a současně strach z odhalení švarc systému zkrátka dozrál. Proto ta změna. Nekvalita - to je hezká sales story :-)
"Také efektivita takového prodejce je daleko lepší." - to rozhodně není, výnosy nevzrostou, expanze je u konce, nyní už jen udržování stavu.
P.S.: nejsem MP :-) ale jako klient jsem se s nimi často potkával a ten můj docela ušel :-) Rozhodně mi nepřipadal dotěrný i jeho úroveň znalosti o formátech byla odpovídající na obchodníka.
problem je v tom, ze zde v CR porad prerusta to, ze kdo ma VS, tak je nekdo vic ... par let zpet, kdy jsem byl na vysce, tak byli lide daleko vice pratelsti. dnes kdyz se stavim obcas stavim na pokec za vratnyma, tak rikaji, ze vsichni jsou ve svym pokojim prilepeni k pocitacum a prakticky nemusi resit nejake problemy ... no a mezi tema lidma je par jedincu, kteri nejen studuji, ale i makaji v oboru a snazi se prorazit ... kolik lidi prijatych do prvaku nakonec vystuduju a uchyti se v oboru, ktery vystudoval ... a treba jeste jinak, kolik lidi z tech vystudovanych je na spickove urovni (treba u nas z IT byl celkovy odpad 85% a tech zbylych bych rekl, tak dva tri byli spickovi programatori - ja tam mezi ne rozhodne nepatrim:) ... pak jsou lidi, kteri sice na vysce jsou, proplouvaji, ale delaji uplne neco jineho, co je bavi ... no a pak jsou lidi, kteri na vysce jsou, delaji neco a proste s tim seknou a venuji se tomu, cemu daji prednost ... co tim vsim chcu rict ? kolik lidi si bude pamatovat ty, kteri maji x titulu a kolik lidi si bude pamatovat ty ktere Ivo jmenoval ? btw: oni vam pripadaji nekvalitni ? jake je kriterium kvality ? ... nenosim triko s napisem Seznam, nejsem s nim propojen, ale jedno se musi uznat - v te dobe mel kazdy sanci, ale on ji zrealizoval a hlavne uspesne zrealizoval. To, ze jsou ruzne problemy - ony zakonite musi byt v tak velke firme, tim spis, kdyz je to "jeho dite" ... ja mam v mem podnikani taky urcitou filozofii a ta se nemusi kazdemu libit, ale je moje, muzem o ni diskutovat, ale rozhodovaci pravo mam holt ja, pze ja si to vybudoval. ... a ono srovnani se znackovymi veci mi nepripada dvakrat stastne. nosim znackove veci a rozhodne si nepripadam jako "nesebevedomej nejistej moulis", ale jednoduse si spocitam, ze znackova vec mi vydrzi dele a vice - bavim se o ucelnych vecech, rozhodne nemam zapotrebi mit znackove tkanicky do bot ci znackovy vytrhavac chlupu z nosu:) ... kazdy zijem jinak, kazdy zijem pro nejaky duvod (ci vec), nikdo nevidi tomu druhemu do mozku (tak jako ja ci vy Ivovi) - na me proste pusobite typicky cesky - neprejicne :(
Titul pred jmenem jeste nesvedci o schopnostech konkretniho cloveka. Odvazil bych se dokonce tvrdit, ze cim vice titulu, tim je clovek hure pouzitelny pro praxi. Nevim, zda to byla pouze nahoda, nebo je to obecny fakt, ale na skole me toho vzdy nejvice naucili ucitele s obycejnymi tituly, jako Mgr., Ing. atd. Jakmile tam zacalo poletovat nejake Doc. CSc., tak se v 70ti procentech jednalo o loutky, znajici nazpamet sva skripta a jejichz podani bylo jen minimalne prinosne.
Pokud jen dohanime zapadni zeme ztracenym casem v totalite, tak dospejeme do stavu, kdy se hledi hlavne na schopnosti, nez na tituly - viz. napr. Anglie, kde je tento stav mozna vyhnan az do extremu..
ano napr. sit knihoven v jedne nejmenovane zapadni zemi za verejne penize, jak jinak.. a ta kvalita monitoru dell co tam nasadili, uz dlouho jsem nemel takovy nabeh na zvraceni a to myslim bez nadsazky.
Díky za tento názor. Je v něm spousty pravdy. Seznam se opravdu zachoval ke svým dlouholetým pracovníkům, tak jak je uvedeno. A spousty věcí uvedeno ještě nebylo. Vím to od známého. Nabídli jim 12 000 hrubého a 3 měsíční zkušební dobu. Člověk, který pro ně pracoval několik let tak dostal najevo, jak si ho jako obchodníka opravdu váží. Odešlo několik velmi dobrých ředitelů z jejich obchodní sítě a obchodnících ani nemluvě. Neměli prostě na vybranou. Ivo mohl opravdu svým lidem poděkovat a zachovat se jinak, než se zachoval. Měla jsem možnost pár dobrých kolegu ze Seznamu poznat a jsou to lidé, kteří se určitě na trhu neztratí.
asi myslel nákupní pooly - GroupM, OmnicomGroup ...
ještě bych doplnil, že velký bonus agentuře - na který si IL stěžuje, nekončí vždy v rukou agentur - a to IL ví velice dobře,
velcí zadavatelé, kteří dělají, jak on píše 60-70% obratu a na kterém sedí 3 velké skupiny, nejsou blbí - tento bonus od agentur dostávají - a proč? protože o něm vědí, protože agentury se podbízejí ve snaze ulovit velkou rybu - pak se tedy ptejte v Telefonice, T-M, Vodafonu atd...
ale jejich počínání má taky logiku - proč nechat bonus agentuře, když ho můžu mít sami? proč neušetřit na reklamních výdajích? je to začarovaný kruh, nic jiného
Musim, rici, ze po delsi dobe opet velmi uzitecna sluzba.
Pokud potrebuji najit neco v periodikach a vim ze o tom psaly nekdy pred tremi az ctyrmi tydny, nemusim brat do ruky stare noviny a listovat v nich. Staci najit na seznamu ve kterych to bylo.
Když jsem v nedávné době na stránkách Seznamu-diskuze, odkázal na stránky o 11.září 2001, byl mě okamžitě zablokován přístup do diskuze. Nedal jsem se. Po stížnosti na neoprávněné zablokování mého nicku došlo k jeho okamžitému odblokování a to z toho důvodu, že Seznam porušil ustanovení, které si sám stanovil při uzavírání smlouvy-registraci. Proto vzkazuji všem, kterým Seznam zablokuje přístup, aby si přečetli na co má Seznam nárok. Nezapomeňte, že jste si službu zaplatili.
No krom ty nedokonceny vysoky skoly maj jeste spolecny to ze dokazali zaplavit svet predrazenym nedokonalym smejdem. gates parodiema na operacni system, dell predrazenejma pececkama, jobs zoufalejma pokusama vo OS (s kooperativnim multitaskingem este v roce 2000) atak.. Z tech nedostudovancu snad jen ellison delal jakztakz slusnej soft, ale taky predrazenej..
tim nechci rict ze seznam je predrazenej smejd, proste je to lokalne uspesna kopie yahoo. Proc ne, udel vsech uspesnejch je ze skonci v prumernosti dovazenou obchodni silou
Slyšel jsem již od více ex-seznamáků, že lidí si tam nikdo pořádně neváží, fluktulace nadprůměrná, včera jsi byl ještě důležitá osoba a dnes máš padáka z více či méně vykonstruovaných důvodů. Mezi lidmi z branže jako zaměstnavatel má Seznam jméno nepěkné.
A k tomuto konkrétnímu případu - nemůže to být o tom, že rybičky jste Seznamu ulovili, nějaký extra růst se nečeká, tak proč platit někomu za víceméně již chycené klienty hodně?
Nechápu proč tolik slz. Skvělých obchodníků je nedostatek. Běžte zaklepat na dveře konkurence. Centrum vás veme všemi deseti. Už teď jásají jak nemakačenky vyhozenými ze Seznamu zalátají své problémy.
Pěkný článek, slyšel jsem něco podobného, jinak jsem si všiml, že třeba Internet Trading má teď kolem cca. 100 OZ (chcete-li Mpíků) a hledá další právě z řad odpadlíků ze Seznamu (pakliže mají jak tvrdí kolem 25 000 klientů tak je tam ještě potenciál pro 2násobný růst!) Dokonce nabízeli tuším i 20% provize bez závazků (pozn. tohle není PR!!! Sám o vstupu do IT uvažuji)
Ještě by mě k článku zajímalo - které 3 agentury "božský Ivo" myslel? - IMHO - 1. OMD, 2. Médea (podle info, však nakupují spolu...), a třetí je kdo?
CommonRail
MP jsem dělal a ještě dělám. Po více než 3,5 letech práce mi byla nabídnuta smlouva na dobu určitou na půl roku. S tím, že je ve smlouvě řada sankcí a i kdybych měl uhrazenou produkci třeba 700.000,- za měsíc, tak mi mohl Seznam dát jen základ 12.000,- hrubého.
O změně na práce na HPP jsem se dozvěděl kolem 20.12.2006 na prezentaci, kde mě a mé kolegy nový ředitel víceméně jen urážel. Nepracujete dobře, děláte to jen na půl úvazku, děláte to špatně atd... Obhajoval převod sítě na HPP a nedokázal obhájit ani základní argumenty, které jsme vznášeli proti změně. Na žádost o ekonomické ukazatele výhodnosti této změny nereagoval. Vlastně nám jen oznámil rozhodnutí o převodu. Poctivě si ale zapisoval lidi, kteří vznášeli námitky.
Po dobu tří let jsem byl v první 50 obchodníků obchodní sítě. Nikde ani jedno poděkování za odvedenou práci. Školeních od Seznamu bylo za celou dobu do 10 a to ještě hodně přeháním. Na kvalitu sítě management nikdy nedbal.
Emaily jsme měli všichni na freemailu a jednoduchou úpravou to vypadalo na @obchod.seznam.cz. Když byly před několika měsíci problémy s maily, tak na centrále nikoho nezajímalo, že nám nechodí obchodní maily. Bylo jim to jedno. Vysvětlujte pak klientovi, proč Vám nechodí email, protože je to vlastně freemail.:-)
Po většinu doby jsme byli lidem z centrály pracujícím na HPP na obtíž. Vadilo jim, že vyděláváme hodně peněz. Ano vydělávali jsme je a vyděláváme je. Kdo pamatuje začátky, tak si také ale pamatuje, že jsme v práci seděli někdy do 22:00 a někdy i déle. To ale nikoho nezajímá. Závist je přednější. Hodně lidí z centrály si radostně oddychlo, že končíme a ti "hloupí MPíci" konečně zmizí.
Mám teď čas do konce května, kdy spolupráce se Seznamem jako OSVČ končí, abych si vytvořil a zajel novou práci. Nebojím se toho. Myslím, že pracovat umím a uživím se i jinde.
Na Seznamu jsem ale nechal trochu i srdce a je mi smutno z toho, jak si Seznam vůbec neváží lidí, kteří pro něj tolik odvedli. Stovky schůzek, stovky miliónů produkce, přes 50 000 klientů. A co z toho?
Jen urážky, neúcta a přemýšlení, jak s náma nejlépe "vyjebat". Prostě jsme jen pěchota, jak o nás rád říkával IL a pěchota se může holt někdy zradit a obětovat. Přesně tak si teď připadám.
Ze Seznamu odchází přes 100 zkušených obchodníků a tím vznikla v ČR pro Seznam mnohem větší konkurence než je Google. Vznikla skupina aktivních, pracovitých, zkušených a trochu i "naštvaných" lidí, kteří se budou chít i nadále na internetu uživit. Tito lidé vědí, co dělat a to znamená kolem 500.000,- produkce měsíčně (za kus). Odkud pak se ty korunky asi vezmou? Potečou všechny do Seznamu jako doposud?
Asi ne.
Všichni lidé v síti prokázali svoji schopnost prodávat v lednu letošního roku. Byl to prý nejúspěšnější měsíc na prodej do Firem. Bohužel byl tento zvýšený prodej motivován heslem "prodat co nejvíce ještě než nás vyhodí".
Dovedete si představit, že si to nový ředitel prezentuje jako jeho manažerský úspěch? Jeho úspěch bude měřitelný v červnu letošního roku, kdy zůstane jen nová síť. Už teď je ale jisté, že to úspěch nebude a přijde asi produkční propad. Seznam teď čeká těžký rok a může se jen modlit, aby Google neudělal firemní katalog a nestáhl si zkušené obchodníky, které Seznam velice neuvážlivě propustil. Většina věci, které IL zmínil jako důvody změny sítě, se daly udělat i za dřívějšího stavu. Za každé školení bychom byli jen rádi a každá změna, která by vedla ke zlepšení firemní kultury by se také ujala. Problém je, že s tím měl přijít management.
Seznam je Ivova firma a má plné právo si s ní udělat, co chce. Může se přitom ale chovat alespoň jako člověk a říct "Děkuji za Vaši práci, odejdětě." Rozhodně by to bylo lepší, než posílat Třísku, který ještě v roce 2005 nevěděl, že Seznam existuje.