J. K. Rowlingová oživuje tajemným webem Pottermore slávu a výnosy z čarodějnického učně

29. 6. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Asi jen málo webů si při svém spuštění užívá tolik pozornosti jako Pottermore, za kterým stojí slavná spisovatelka J.K. Rowlingová. A ač stále nikdo přesně neví, oč jde, je téměř jisté, že vydělá solidní peníze.

Web Pottermore je nový ambiciózní projekt, který by měl přinést Harry Potterovi novou popularitu a především vydělat další peníze. Zdá se, že zvolená strategie systematického frázovitého mlžení se vyplácí – o webu se aktivně píše, diskutuje a nová vlna zájmu o potterovský příběh je na světě. To vše chvíli před tím, než se do kin dostane poslední díl filmového zpracování této ságy. A ač můžeme mít k autorce různé sympatie, je zřejmé, že má obchodního ducha a že vždy dokázala ze svých knih dostat maximum finančního kapitálu. Ostatně, knih se prodalo podle odhadů přes 450 milionů výtisků.

Pottermore.com: zatím se můžete jen podívat na uvítací video a uctivě požádat o další informace. Až budou. V červenci má web začít testovat pár lidí, další přijdou na řadu v říjnu.

Pottermore.com: zatím se můžete jen podívat na uvítací video a uctivě požádat o další informace. Až budou. V červenci má web začít testovat pár lidí, další přijdou na řadu v říjnu.

Prozatím se můžete na stránkách, které jsou v pěti jazycích, zaregistrovat a čekat, než vám dojde e-mail. A mezi tím se podívat na video, na kterém Rowlingová děkuje čtenářům a zve je ke konzumaci nového projektu, s žádostí, aby si zopakovali obsah knih. Podle informací z webu je hlavním protagonistou kromě autorky společnost Sony.

O co tedy jde? I o e-knihy

Prozatím je podstatně snazší říci, o co rozhodně nejde. Podle všeho se nechystá nový díl příběhů čarodějnického učně a ani nebude k dispozici žádná počítačová hra – alespoň ne jako hlavní produkt. Neboť na tu vlastní licenční práva společnost Warner Brothers, která podle tiskové zprávy v projektu vystupuje, ale zřejmě ne v zásadní roli. Jasné je, že většina obsahu by měla být zadarmo.

Podle téže zprávy by měl být součástí projektu obchod, ve kterém si budou moci fanoušci nakoupit řadu předmětů s motivy knihy. Pokud se podíváme na zájem o podobné kousky třeba u Hvězdných válek, lze odůvodněně předpokládat solidní zájem. Na webu by se měly objevit také knihy ve formátech pro Kindle, ale i další čtečky – a co je zajímavé, objeví se bez digitální DRM ochrany. Proč je to zajímavé? Potterovská sága původně jako e-book nevyšla a mezi elektronickými knihami je údajně s přehledem nejpirátěnější.

Reklama

Knihkupectví Kanzelsberger – hlavní partner seriálu Léto s (e)knihou
Síť knihkupectví po celé ČR, on-line prodej. Nabízíme více než 56 000 denně aktualizovaných záznamů knih všech žánrů: beletrie, dětské knihy, učebnice, slovníky, odbornou a technickou literaturu, historie, encyklopedie, hudebniny, mapy a atlasy: www.kanzelsber­ger.cz

Kolem vydání ságy v elektronické podobě se objevují nejrůznější spekulace. Například se hovoří o tom, že sága bude vydána „jen“ ve formátu ePub. Proč „jen“, když to znamená, že bude k dispozici pro skoro všechny čtečky? Protože ta nejdůležitější a nejrozšířenější ePub nepodporuje – Amazon Kindle. Součástí spekulací a nadějí je, že Kindle začne ePub podporovat. Ostatně, jestli může někdo názor Amazonu změnit, tak je to kouzelnický chlapec s jizvou na čele, soudí Laura Owen na PaidContent.org.

Praktické provedení elektronické knihy ale není jasné. Doposud Rowlingová vždy spíše vystupovala proti překladům svých děl fanoušky a rychlému šíření obsahu. Zdá se, že se situace může změnit – kdo knihy chtěl, tak je má, nových se jich již příliš neprodá, a tak je šance zaujmout v sekundárním businessu.

Příběhy vedlejších postav

Jedním z velkých taháků má být také spin-off různých postav. Napsáno je již několik tisíc slov a má jít především o drobné informace o osobách, které v knihách vystupovaly, ale nedostalo se jim náležitého komentáře. Možná se dostane také na pasáže, které by mohli rozvinout či doplnit děj. Bude zajímavé sledovat, zda půjde o souvislý text (tedy spin-off román v pravém slova smyslu) nebo spíše o kratší dílčí fragmenty.

Součástí portálu má být i možnost interaktivní četby – příběh by mohl být doplňován hudbou, animacemi, krátkými filmovými ukázkami, ilustracemi a právě novými texty. Vše má být maximálně interaktivní, aby mohl být čtenář maximálně vtažen do děje. A podle screenshotů bude web útočit především na mladší čtenáře.

Mimo jiné by se měla na webu objevit také kouzelnická škola, nebo prostor by zde měl vzniknout prostor pro aktivity fanouškovské komunity, která stále nikde nemá své oficiální sídlo. Podle všeho půjde o poměrně živý projekt, který bude postupně doplňován a měl by vést k opakovaným návštěvám. Tento obchodní model má ale kritiky, kteří říkají, že se na takový projekt dlouhodobá návštěvnost bude hledat jen velmi obtížně. Kdo by se vracel kvůli každým pár řádkům nebo krátkému videu.

Zdá se, že ač bude web jakýkoli, jeden ze svých velkých cílů již splnil – o Potterovi se mluví a přiláká do kina i ty, kteří by již na něj nešli. Cokoli dalšího bude zřejmě příjemný bonus, který fanoušci ocení. A ač Rowlingová říká, že další díl neplánuje, velmi přirozeně si chystá půdu pro nějaké zajímavé spin-off pokračování.

Nový způsob pojetí knihy?

Někteří diskutující na Lupě si všimli, že vše je plánováno poměrně dlouho dopředu a že se tedy nejedná o nějaký impulsivní nepromyšlený počin. Domény jsou totiž registrovány od roku 2009 a autorka měla dost času na to, aby si připravila koncept, který její knihy vhodně doplní.

MM Influenceři

Jistě je v tomto kontextu dobré připomenout zajímavý literárně multimediální projekt Born Magazine, který nabízí kratší literární díla, která tvoří jeden celek s interaktivním prostředím a hudbou. Člověk vlastní aktivitou může určovat, kam bude příběh směřovat. Důraz je přitom kladen také na spojení s obrazem. Zdá se, že právě takto pojatá kniha má novou přitažlivost a šanci oslovit nové čtenáře.

Jistě není možné dělat podobné „divadlo“ kolem jakékoli knihy – pokud má málo čtenářů, tak ji ani podobný servis nezachrání. Pokud se ale stane hitem, může vydělat podobně pojatý web nemalý peníz a udržet komunitu připravenou pro koupi další knihy nebo filmu. Ostatně to nemusí být jen případ beletrie – například Computer Press vydal knihu Tonyho Buzana Myšlenkové mapy  a spustil k ní web. Zdá se, že pro úspěch podobného díla stačí jen nadšená komunita čtenářů. Zbytek se může při troše snahy dostavit přirozeně. Jenže s nadšenou komunitou to není také nijak snadné, připomněl nedávno ve svém článku Martin Malý.

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).