Hezke, jak si cechacek nasel moznost jak obejit narizeni statnich organu. Docela by me zajimalo jak by se IOL/Telecom zodpovidal kdyby doslo k nejakemu prusvihu. Podle me je to silna nezodpovednost. Evakuovani meli byt VSICHNI.
Snad jen jediny citat:
Hrbitovy jsou plne hrdinu...
A ja si zase myslim, ze nucena evakuace neni nic jineho nez statni teror. V Karline ted hnije maso a zacinaji tam vazne hygienicke problemy. A proc ? Protoze "zachranari" vsechny lidi vyhnali, aby nikdo nemohl nic odvezt, treba servery nebo potraviny u nichz hrozilo zkazeni ci provest jina zajisteni proti povodni. Tyto skody by mel uhradit stat, lepe receno primo odpovedni soudruzi z NVP (nyni tzv. magistrat), kteri toto vyhnani lidi zorganizovali. Mozna ze brzy uz nebudeme smet vubec vychazet ven, protoze tam preci hrozi nebezpeci, muze treba prset a mohli bychom zmoknout. Jiste je dobre upozornit na nebezpeci, ale pokud jsme dospeli, mame snad pravo se sami rozhodnout, zda chceme riziko podstoupit nebo ne. V tomto state uz ne.
Nezlobte se na mne, ale vite o cem mluvite? Videl jste, jak Karlin vypada? Nemam na mysli zabery z televize, ty jsou jeste hodne mirne, ja mam nam mysli skutecny a realny stav.
Karlin jsem videl jen do te miry, co mi bylo videt umozneno, tedy skoro nic. Byl jsem pod magistralou (jak je McDonalds na Florenci) a na magistrale v den, kdy Vltava v Praze kulminovala, ale az vecer (po praci). Voda dosahovala priblizne ke dverim Ceske sporitelny na rohu, tusim Sokolovska 1. Ten vchod je nekolik (10?) schodu na urovni chodniku. Pojizdely tam cluny a obrnena vozidla. Nez zacnou padat domy, IMHO musi voda nejakou dobu stat, aby je stacila podmacet. Celou tuto dobu mohli obyvatele a podnikatele v oblasti zachranovat co se da, ale nebylo to nikomu (krome Telecomu, jak vyplyva z clanku) umozneno. Proc ? Jsem si vedom, ze o realnem stavu si nelze udelat usudek z novin. Byl jsem v Revolucni, dokonce 2x, vzdy kdyz novinari hlasali, ze je Revolucni "pod vodou". Skutecnost byla takova, ze tam nebyla ani kapka vody a pres most jezdily tramvaje. Az smerem po proudu se Vltava vylevala z brehu (a dale smerem Karlin).
Doporucuju nejaky maly ostruvek v Tichomori. Tam vas nebude zadny stat terorizovat ani kdyz se bude blizit hurikan. Vasi mrtvolu pak splachnou vlny, takze nebude nikomu ani zvysovat hygienicke risiko, coz by bohuzel platilo zde v Praze.
Jiste je mozne, ze mrtvola by zvysovala hygienicke riziko, nicmene v soucasne dobe ho zvysuje neco zcela jineho - zamezeni moznosti vyklizeni. Na to jste neodpovedel, tak se ptam znovu: proc statni organy zabranuji vyklizeni objektu ? Statikum a policistum zadne nebezpeci nehrozi, ze tam mohou ? Z jakeho duvodu by ze me mela byt mrtvola ?
Pokud mate uspesne absolvovan vycvik na preziti uvnitr padajicich dvacetimetrovych budov, pak by z vas pochopitelne mrtvola nebyla, to je jasny. Ale trochu se bojim, ze jste jediny takovy.
Navic ten vycvik byl urcite dost drahy. Kolik to stalo?
Vycvik me nic nestal, nebot zadny takovy nemam. Takovy vycvik je totiz potrebny az tehdy, kdy skutecne hrozi zriceni budov, coz pred zaplavou ci 10 minut po zaplave (pokud nebyl silny proud vody) nejspis nehrozi. Ostatne prvni dum spadl az nekolik dnu po zaplave, jestli se nemylim, coz by tuto domnenku potvrzovalo. Ostatne jsem to napsal jen jinymi slovy v prispevku z 11:12. Dale velice pochybuji o tom, ze zamestnanci Ceskeho Telecomu takovy vycvik maji. Jsou holt privilegovani a ti ostatni ..., ve vsech situacich :-(
Mate zajimavy nazor. Ale pokud rikate A, je treba rict i B. A sice, ze pokud hajite pravo cloveka delat si, co ON chcet, tak by ten clovek mel tez pocitat s tim, ze zaplati let vrtulniku, ktery pro nej nakonec stejne prileti, praci nekolika zachranaru, kteri ho do nej vytahnou atd atd... A nedejboze, aby se ten vrtulnik pri nizkem pruletu dostal do nejakeho vzdusneho viru a spadl, protoze potom by ten hrdina mel dostat dozivoti za zabiti z nedbalosti se vsemi pritezujicimi okolnostmi...
TO neni spravne "B". Spravne B je, ze zadny vrtulnik platit nebude, protoze pro nej zadny nepoleti - ledaze by tim nebyl nikod ohrozen a opravdu neni treba nikde jinde. Nezpochybnuji pravo cloveka riskovat SVUJ zivot, ale pokud se tak rozhodne, nesmi pritom ohrozovat zivoty jinych (a to ani dobrovolnych zachranaru) ...
S SLA garanci nema na housingu server snad nikdo. Rad bych videl zakaznika, ktery je zatopeny ve vode a vrtulnik ho nezachrani jenom proto, ze prave prevazi jeho debilni server. To si myslim, ze by velmi rychle prehodnotil priority......:-)))))
Chtel bych Vam vylicit jak jsem sledoval ja jako zakaznik, ktery nevi kdy bude jeho server dostupny a za jak dlouho se dostanek velice dulezitym datum.
V utery rano jeste server fungoval bez problemu a celou povodnovou situaci jsem vnimal jako hruzu, ktera se nas snad az tolik nedotkne. Kolem devate hodiny ranni jsem zjistil, ze se nikdo z firmy nemuze dostat na firemni web a zacal jsem zjistovat kde je problem. Protoze spravuji v IOL hned nekolik serveru, zacal jsem je jeden po druhem testovat. Trochu se mi ulevilo, kdyz jsem nevidel ani jeden, protoze to znamenalo, ze neni chyba v me praci, ale problem je nekde v IOL. Obcas se stava, ze servery nejsou dostupne, pro zmeny v smerovacich nebo upgrade HW v IOL. Ale i tak jsem nelenil a vytocil linku 0800 - 123456 (nikdy si nepamatuji primo jejich linku a tak me vzdycky poradi tady) a nasledne jsem volal 0800 - 184084 primo do IOL. Zde se jiz ze zaznamniku ozvyal znamy vzkaz zakaznikum o tom, ze aby IOL predeslo skodam neni v soucasne dobe nikdo k dispozici ani na telefonu. To me trosku vydesilo a zacal jsem shanet informace o tom co se vlastne v IOL deje. Bohuzel web byl presmerovan nekam na Quick a tak jsem znovu zavolal na 0800 - 123456 a tam jsem se domahal odpovedi. Po cca 5 minutovem rozhovoru jsem byl znovu odkazan na 0800 - 184084 se slovy ze nejsou prepojovatelky a vic mi poradit neumi. To uz ubehla minimalne hodina a zacalo me zajimat co se vlastne vubec deje. Nastesti se mi pres zname z telekomu podarilo ziskat cislo 0800 - 222222, na kterem mi slecna jen tak mimochodem sdelila, ze Karlin byl evakuovan. Trosku me to nastvalo, ze nikdo nebyl schopen me o tom informovat jiz drive, ale rikal jsem si, ze asi najizdi generatory o kterych je na strance http://www.iol.cz/cze/sluzby/object.asp?cat=2161&objdef=34&obj=110&ts=7ec15 psano. Bohuzel se tak nestalo a byl jsem smiren s tim, ze se cela situace vyresi do dalsiho dne. Bohuzel ani tak se nestalo a zacal jsem se vice mene smirovat s tim, ze dokud voda neopadne nikoho do Karlina nepusti. Behem ctvrtecniho dopoledne se mi podarilo dovolat se na zakaznickou linku IOL na cisle 0800 - 184084, kde me ubezpecili, ze v patek privezou generator a jiste vsechny servery zprovozni. Bohuzel v sobotu se novy operator divil jak to nekdo mohl slibit a rekl, ze to vsechno pobezi az v sobotu vecer. Nicmene bohuzel ani tak se nestalo a v nedeli rano jsem byl opet ujistovan, ze nedele je ten pravy den :-) Navic me operator tvrdil, ze problem muze byt take u naseho serveru, ze nenabehl s napajenim a dalsi podobne zalezitosti, ale nechtel jsem mu vysvetlovat, ze tech serveru je pet a ze maji oddelene systemove a datove filesystemy a urcite by nabehl, alespon jeden z nich. A kopodivu po druhe hodine odpoledni jsem zacal videt vsechny servery hostovane v IOL. Nasledoval presun zaznamu v DNS zpet na paterni servery a mapovani skod. Nastesti vsechna data obstala bez problemu a nic zavaznejsiho ze systemoveho pohledu se nestalo.
Tim jsem jen chtel upozornit na to, ze se situace alespon z pohledu tri zakazniku kterym servery spravuji jevila ponekud odlisne nez je popisovano ze strany IOL. Myslim, ze by me vic pomohla informace o tom, ze generatory nemaji dostatecnou kapacitu a provoz bude zahajen az cca za tyden nez soustevne ubezpecovani, ze zase vecer, rano nebo odpoledne. Pres tohle vsechno myslim, ze si to technici docela uzili a odvedli vynikajici praci a cely problem byl asi ve vedeni IOL a politice k poskytovani informaci.
... no, nechapu jak muze IOL s gigantem CT v zadech vymyslet koniny s privezenim generatoru. S tou optikou, co maji k dispozici musi byt schopny pretahat obsah vsech serveru na backup zdroje mimo Karlin behem nekolika hodin a zmenit DNSka taky netrva 3 dny.
SVET.NAMODRO nebezi stale, myslim ze REDBUS uz taky muze pozmenit svuj byzplan :(
Jeste mne napada, ze IOL ZADNE ZALOZNI PROSTORY JEDNODUSE NEMA :(((
Problem je v tom, ze nemaji pristup k tem serverum jako spravci a myslim, ze tohle by asi nebylo v lidskych silach zkoumat stroj po stroji co na nem bezi, jake je heslo atd.
Tohle se resi ve slusnych firmach tim, ze se udelaj komplet image disku, nejlepe denne a odvazeji se na zalozni misto. Me to prislo naprosto prirozene pote co sem zil na Floride (hurikany) a ted v Californii (zemetreseni), off-site zalohy (a zdaleka nejen dat, ale komplet serveru) sou naprosto bezna vec.
To ale vubec nebylo to co sem chtel rict - muj point byl v tom, ze ty zalohy maj byt delany prubezne aby se v situaci kdy se k serveru nejde z jakehokoli duvodu dostat mohly nastartovat zalozni servery. Co by proboha delali kdyby treba v te budove vybouchl plyn? Nebo do ni naboural nakladak s benzinem? Nebo na ni spadlo letadlo? Nebo o dve patra vys prasklo potrubi a odcerpavaci system by to nezvladl? To by proste o vsecho prisli? To je dost spatny, ne?
To jo, ale ber si, ze takhle jsou proste ty sluzby nastaveny ve vetsine pripadu. U uplne malejch zakazniku za 4-6.000 Kc neni v cene skoro "nic". U velkych jako jsou portaly a podobne zase plati, ze si chteji skoro vsechno delat sami, sami si distribuji zalozni servery k ruznym ISP a podobne, ale neni v silach stavajicich ISP delat takovyhle zalohy vsech serveru, navic ochota platit za tyhle VAD sluzby je miziva zatim.
Trpny rod je velmi ozehava vec. Zalohy "maji byt delany" nijak nevymezuje odpovednost. Jak muze udelat zalohu provozovatel sluzby server housing, to fakt nechapu.
Mě osobně veškeré služby IOL vyhovují a byl jsem s nimi doposud spokojen. To co me na cele situaci vadilo je ta neinformovanost technicke podpory a neochota priznat, ze proste jako maly zakaznik se server FARM mame smulu a pujde to az za tyden. Co se tyka zaloh, ty si provadime sami a v tom problem neni, ale vedet ihned v utery, ze to nepojede tyden sel bych koupit novy server a postavil bych ho jinam a bylo by vyreseno, ale po kazdodennim ujistovani, ze opravdu vecer, zitra, odpoledne apod. jsem doufam, ze nekdy termin dodrzi.
Vazeny pane, v den kdy doslo k zaplave Karlina, jsme nemeli pro 300 zamestnancu ani misto kam si sednout natozto nekam telefonovat. Evakuovali jsme uplne vsechny lidi, proto taky nefugovala nase 0800 184 084, atd. Nemohli jsme obvolat v radu stovek zakazniku a a nikdo netusil, jak dlouho servery nepojedou resp. jak tam bude dlouho voda a co bude dal. Jeste ani dnes nikdo nevi, kdy normalni lidi pusti do svych domu v Karline.
Ale, ale... firma, která má baráky po celý republice a digitální ústředny, není schopná udělat záložní hot-line?! To tedy znamená, že nemá ani postup pro podobné krize?! Tahle potopa byla extrém, ale stačí malý požár, že. Obvolat zákazníky jste nemuseli, stačilo poslat maily. IOL selhal jako systém, těch pár zachraňujících jedinců je něco jiného.
No, to ze slo o servery zakazniku se tam nikde nepise, naopak se zminuji o prevozu serveru na jine misto, tim padem k tem serverum maji fyzicky pristup coz bych u server housingu moc nevital, proc maj vsichni servery zavreny v klecich kdyz do nich stejne kdekdo muze? Ja mel dojem ze nejde o cizi servery ... Pokud slo, tak samozrejme selhaly firmy co vlastni ty servery, ne IOL.
Vzhledem k tomu, že hostingové centrum IOL je ve 4.
a 5.patře, kam se voda nedostala, úplně by stačilo,
kdyby projektant HC vyřešil maličkost, a to záložní
napájení el. sítě (cca 1 km dlouhý kabel ze Žižkova,
a centrum mohlo běžet dál čili opravdu on-line.)
Nehledě k tomu, že ČTc má na Olšanské postaveno další
HC a to NAGANO.
To byl takový neřešitelný problém v pondělí kontaktovat správce těch pár zpravodajsých serverů (MAFRA),
a ty přesunou jinam? Ostatní zákazníci by to pár dnů
zcela jistě přežili.
Avšak fungování zpravodajského serveru při jakékoli
mimořádné události považuji za naprosto přirozenou věc,
a redakce IDNES také udělala všechno, aby jejich server
běžel- byť v nestandardním, téměř amatérském grafickém
prostředí, ale to v tuto chvíli nebylo podstatné.
Důležitá byla informovanost, a tu MAFRA zajistila.
A vedení IOL ? To naprosto selhalo !!!!
To se samozřejmě netýká techniků, ti určitě za daných
podmínek dělali co mohli.
Třeba MAFRA po této zkušenosti kontrakt s IOL přehodnotí.
Já osobně bych takovýto kontrakt okamžitě vypověděl.
Hlavně, že maji na tyto služby uzavřená SLA !
Ćlánek paní Voňavkové spíše vyznívá, že v IOL byl
jako obvykle pěkný zmatek a kompetentní se báli rozhodnout!´
prave ze lide z TOP managmentu v riflich za neuveritelnych podminek na nafukovacim clunu s nejak ziskanym povolenim se pokusili a nakonec uspesne prevest dva servery nasich zakazniku na clunech. Dalsi pokusy tohoto tipu jsme zastavili ...
Tak takto se choval TOP managment, ktery jako prvni organizoval vsechno deni a napriklad dnes v noci (pondeli/utery) to byl zase jeden z nich kdo prepojoval dieslagregad (nastesti bez vypadku).
A podekujte mnoha technikum, kteri pracovali bez prestani nekolik noci bez spanku v totalne evakuovanem Karline a doslova rozdychavali a dnes jeste tam rozdychavaji elektrinu.
To, že si páni ředitelé či manažeři obléknou rifle nebo montérky je sice chválihodné. Avšak není to systémové, ale jen následné řešení problému. Kdo z vás (z TOP managementu IOL)si po Vašich nástupech do funkcí zjistil jakým způsobem
je v IOL zabezpečen BPR(Business Recovery Plan) a jak jsou
nastaveny procesy a kompence při jakémkoli havarijním
stavu hostingového centra ? Upřímně, ruku na srdce....
No, to tam mate pekne zorganizovane plany pro krizove situace, tim bych se snad radsi "nechlubil" ani pred znamymi, natoz takhle tady verejne. :-OOO Opravdu se potvrzuje, ze "rizeni" tohohle molocha je jeden velky chaos. Katastrofa. A Mrs. Vonavkova se tady jeste prezentuje svoji svodkou, jakej tam mate bordel. To je teda sila. :-)))
Ano, stale nefunguji Svet Namodro ani treba GameZone, kteri patri Telecomu - ti zamestnanci tam musi mit opravdu radost, ze prioritu ma par jinych serveru nez jejich vlastni velky weby/sluzby
CTc ma fungl nove webhostingove centrum (tzv. "Nagano"), ktere (zatim) ziva vicemene prazdnotou, ale co na tom, ze to stalo mnoho set milionu, v ramci rivality mezi IOL a CTc se nechavaly servery tak dlouho nesmyslne v Karline, az se ucho utrhlo. Inu - kdo chce kam, pomozme mu tam. Staly se pri povodnich mnohem horsi veci, nez jdou servery IOL.
U světa namodro je kuriozní hlavně to koliki Dočeakl vždy má keců kolem všeho a všech a nakonec to bude snad poslední server, který se na Internetu rozběhne. Nemám ani tak pocit, že IOL žádné záložní prostory nemá, ale u některých jimi provozovaných služeb nemá ani zálohy nebo ne ve stavu, že by je byl dostatečně rychle použít. Je to bída.
Ps. RedBus - co se tam stalo, že by měli měnit byzplan?
ad redbus - jak si asi myslite, ze se ted budou prodavat jejich sluzby, kdyz totalne vyhoreli - nemajic fci. backup alespon elektriny v podobe funkcnich generatoru?
pokud se nepletu - ale mozne to je - sidli v thamovce ve stejne budove jako IOL.
vazeny pane, zakaznici maji u nas svoje servery, do ktery nemame zadny pristup. Nevim jak si predstavujete odstehovat behem nekolika malo hodin v radu nekolika stovek serveru nekam jinam. Nehovore o tom, ze my nemame zadna prava z temi servery manipulovat. Nevim, jak byste resil situaci, kdyby Vas po prevezeni serveru zakaznik zazaloval, ze jste mu znicil pocitac nebo zboural databasi za nekolik milionu.
Pokud by zákazníci dostali včas informaci o skutečném stavu, jistě by vám právo na převoz poskytli. Ale absence záloh padá jednoznačně na vaši hlavičku... Kdo z šéfů uslyší: máte padáka?! Začal bych Klímou...
Vazeny pane, psal jsem to i jinde, ve chvili kdy sla voda, stihli jsme evakuovat vlastnich cca 300 zamestnancu, pro jsme nemeli misto k sezeni/praci natoz, aby nekdo nekam telefonoval (i nase Call Centrum bylo evakuovano).
Sluzba zalohovani dat je v nasi nabidce. Vy asi vubec nechapete, co je COLOKACE-SERVER HOSTING, vy asi nevite, ze mi poskytujeme zakaznikum pouze umisteni a pripojeni serveru. Nestarame se o software ani o data nasich zakazniku (to ani neni dost dobre mozne). Tedy pokud oni sami neprovadeji zalohovani nebo pokud oni nejsou schopni jinde vyinstalovat a pripravit system, my to za ne udelat nemuzeme. Strucne nase sluzby konci nekde na IP vrstve.
BTW: Zalohovani na nase media je nase sluzba a divim se, ze si ji malokdo ze zakazniku objednal (asi za 200 Kc/1GB prostoru mesicne), asi setrili.
Pridam svuj pohled zakaznika. Vypnuti elektriny v utery rano bez alespon mailoveho upozorneni jsem opravdu naprosto nepochopil, rozesilani informaci zakaznikum housingu pro IOL nikdy predtim nebyl problem, takze to umi. Nicmene po sledovani katastrofickeho prubehu zaplav v mediich jsem se rozhodl nikoho na IOL neobtezovat a nechat je zit. Obcas jsem nahledl na www.iol.cz jestli nas nebudou informovat a cosi se tam objevilo - dopis pana reditele. Tak jsem si rekl maji to tezke. Ve ctvrtek se rozjel server iol a idnes, podivil jsem se, ze stale nemam od IOL zadnou informaci co delaji pro nas bezne zakazniky. V patek rano jsem nevydrzel a volam na zelenou linku, rikaji do obeda bude generator a vse pojede. Hura rikam si, pockam do pul jedne a volam znovu na zelenou linku, tentokrat chci mobil jednoho z hrdinu IOL a kupodivu mi ho daji. Tak uz mluvim primo s hrdinou, jehoz hlas se ozyva nepritomne jakoby z velke dalky, na pozadi huci generator, mluvi jako zombie, zrejme je tesne pred zhroucenim. Rika ano generator jede, tak ja Vam ty vase servery teda skocim zapnout, hned to bude. Za hodinu nic, tak mu volam znovu a rika ano stale jsem na ceste zapnout vam ty servery a po dalsi pul hodine, svete div se jedou! Proste kdo kricel, jel, kdo byl trpelivy ten cekal, tak uz to v zivote chodi..
Kroniku hrdinu na IOL sem si precetl ten den odpoledne a mohl jsem si rict, panecku, ja s takovym hrdinou opravdu mluvil!
Bylo by velice prijemne, kdyby to tak bylo a kdyby to vydrzelo. Nicmene, my pesimiste budeme, alespon pro tuto chvili povazovat za nikoli vyloucenou i tu moznost, ze stejne jako po kazdych volbach probiha odstranovani tech, kteri pekli s temi minulymi a nepekli dostatecne s temi soucasnymi (to, ze volby vyhrala tataz strana na tomto principu nic nemeni). A pres znacny skepticismus budeme alespon malinko doufat, ze to tak neni.
Serverům postiženým povodněmi nabízíme do konce srpna webhostingové a serverhostigové služby zdarma, dále dle dohody.
Pisálkové z Imaginetu a Lupy by si měli uvědomit, že totální výpadek IOL je vedle drobných a přátelských šarvátek s našimi klienty přeci jen o něčem jiném. Jen naprostí diletanti totiž umístí v záplavovém území generátory do suterénu a pak musí přivážet náhradní zdroje na dvoreček, komínek ve výši 2,8 metru je pak skutečně skvělé řešení. Jen naprostí diletanti neobešlou mailem správce hostovaných webů a klienty, o výpadku hotline nemluvě. A preference bohatých klientů VZP či MaFra na úkor tisíců malých... To se u nás stát nemůže!
Doufejme, že nový vlastník vykope ty všehoschopné manažery co nejdřív!
Hmm. Nevim jestli tomu mam verit ze to psal nekdo ze psa, ale myslim ze by meli byt posledni kdo hovori o dostupnosti.
Chapu ze povodnova situace zasalha i jejich servery nicmene jejich zakaznici maji asi zakazano o tom hovorit.
rad bych tedy neco malo oficialniho k tomu jak PES.CZ od 12-20 srpva fungoval.
DD,
jeden kamion a tuna molitanu a popruhu by to vyresila. Nicmene mam-li byt objektivni ani me nenapadlo ze bude voda tak daleko takze se jim ani nedivim.
Ty agregaty dole me ale vazne prekvapily. Nejspis bude problem ve statice protoze nevim jake mate zkusenosti odjinud ale agregaty jsou povetsinou par metru nad zemi. To ze je ale arealy jako celek umisteny hoodne nad vodou GTS/jet2web dava jistotu, ze az budou agregaty co jsou 2m nad zemi zatopeny, tak uz bude mit CR jine starosti :))
vse by vyresil RedBUll (ne ze dava dava kridla) protoze tem plavaly 4 agregaty od CATu behem jejich leteckeho dne na vojenskem pontonu :) takze asi by nahradni reseni slo IOL by to mozna cvaklo ale asi by to usnulo na tom, ze je tam nikdo s dvema 2tunovejma agregatama na pontonu nepusti
Aliatel, sídlící také v Karlíně, zvládnul přechod do náhradních prostor z hlediska zákazníka zcela profesionálně, na dispečinku i na technickém dohledu fungovali perfektně.
Alespoň podle našich zkušeností.
Sice nechci jakkoli snizovat hrdinstvi lidi, kteri riskem sveho zivota sli proti zivelne katastrofe, ale dost durazne se ohrazuji proti tvzeni, ze vsechno bylo a je v pohode. Skoro to vypada, jako by vypadek byl minimalni a dal se pocitat na hodiny. Jako firma zajistujeme vyvoj aplikaci pro nekolik subjektu a v Thamovce bylo (ZATIM je) nekolik nasich (zakaznickych) serveru.
Jen telegraficky: Tusim ze nekdy v pondeli kontaktovali lide z IOL spravce nasich serveru (COMPAREX) a pozadali je o vypnuti. Duvod je jasny. Do dnes je to posledni okamzik, kdy servery byly dostupne. Pri nahazovani nahradnich zdroju, zatopeni puvodnich atd. (ano, i mne pobavilo umisteni agregatu v temer suterenich prostorach) doslo k nekolika vypadkum a vzhledem k tomu, ze se vzdycky strefili do okamziku nabehu diskovych poli a startu systemu, ten asi treti servery neprezili a potrebuji zasah z konzole. Pracovnici IOLu ho ochotni udelat nejsou. Do okamziku tohoto padu ale stejne chybela nasim serverum "stava" a pokud vim, trvalo to 3 a mozna i vice dni. I nam byla nabidnuta moznost odvozu serveru na clunu - to musim priznat - ale riskovat poskozeni serveru v hodnote pres nekolik milionu korun v nikym nepojistene akci by mohl jen silenec. Adekvatni byl jejich automaticky prevoz s odpovednosti IOL, upravy routovacich tabulek a zprovozneni treba na Zizkove. Dnes nejsou schopni servery ani fyzicky demontovat a premistit. Domnivam se, ze jeden dobre zorganizovany transport a presun vsi hostingove techniky by vzhledem k nekolikrat zminovane protekci CT mohl byt realizovan.
O tom, ze situace neni tak ruzova jak se nam IOL snazi vylicit svedci i mnozstvi dosud nefunkcnich serveru.
PES Consulting - jestli je to skutecne reakce od p.e.s. tak jste normalni hovada... je to proste parada kdyz to tady slo vsechno do hajzlu hlavne ze je tu moznost se napakovat...
k clanku jedine... radeji bych od IOL na webu cekal nejakou konkretnejsi reakci nez to emotivne zamerene povidani...
ze strany zakaznika to vidim asi takto...
dovolat jsem se kupodivu mohl vzdy (volal jsem 4x), bohuzel zavadejici informaci o generatoru v patek jsem dostal take.. jinak vseobecne jsou v thamove v pohode a nemel jsem tam s nima jedinyho problemu... narozdil od p.e.s. kde jsem mel tu cest mluvit s technickou podporou jednou a stacilo me to...
telecom rad nemam - jejich ceny za dialup me naprosto s...., ale udelali co mohli a patri jim muj dik :)
az tu bude nekdo chtit kritizovat tak se nejdriv juknete do karlina.. je to tam naprosto v haji :(
Nebudu se vyjadřovat k obsahu, nebyl jsem na místě a těžko očekávat, že si tu IOL bude sypat popel na hlavu, jak to podělali (i kdyby to byla pravda). Ale ta literární forma mi vyrazila dech. Takhle lyrický příspěvek jsem tu snad ještě neviděl... :-)
To me taky dost prekvapilo. Treba se budeme setkavat s versovanymi tiskovymi zpravami, popr. prohlaseni formou bajky apod. :-) Mozna by se pani autorka dobre uzivila jako spisovatelka :-)
Ja myslel, ze PR je o lhani, mlzeni a prekrucovani skutecnosti tak, aby ze vseho spolecnost, za kterou PR kope, vysla co nejlepe, zatimco spisovatel dela uplne neco jineho.
Materiál, který se dostal na Lupu nebyl původně psán pro Lupu, ale byl takovou svodkou za povodňovým obdobím, která infomuje naše zákazníky na www.iol.cz, jak vypadala situace. Lupa nás oslovila, že je to zajímavé čtení a zda jej může přetisknout. Řekli jsme ano. Psala jsem pouze fakta, která jsem sama zažila, protože jednak v Karlíně bydlím a evakuaci jsem prožila in natura, později jsem se do Karlína dostala na propustky, které bylo tehdy možné získat. Situaci jsem popisovala tedy přesně podle toho jak probíhala. Pokud Vás líčení opravdu zaujalo a zdá se Vám, že vybočovalo ze standardního slovníku technické literatury, myslím si, že to nebyl zbytečný materiál. Každý prostě dokáže situaci popsat jinými slovy, byla by nuda, kdyby všichni psali stejné texty, jejich knihy ani noviny bychom asi nekupovali. A toto nemělo nic společného ani s tiskovou zprávou. Nicméně k dalším komentářům, literatuře se budu věnovat až v důchodu, a pánové, bude to určitě stát za to. Hlavně se do té doby musím dostat do svého bytu, doufám že celý náš dům nespadne...
No, jestli takhle děláte v IOL nebo Telecomu všechny svodky, tak to musí být veselé čtení :-) To se asi pro samé svodky nedostanete ani k práci, že? Jsem hned jako (dnes již bývalý) zákazník IOL klidnější po přečtení svodky určené zákazníkům - když kvůli nám i zaměstnanci IOL odmítali opouštět zaplavené budovy pod rizikem vlastního života.... to po nich snad ani nemůžeme vyžadovat :-)
Prijde divne jenom mne, ze VIP MAFRA se odmlcela jiz kolem 9:00am (pro cesky hovorici 9:00 CEST) ackoli dle PR jeste do uterniho vecera byl Karlinsky House celkem v klidu?
PS: Takove nasazovani kuzi vlastnich zamestnancu neni hrdinstvi, ale hluboka nezodpovednost, kdyby se nekomu neco stalo, mozna by se i PR a pravnicke oddeleni hodne moc divilo...
Odmlceli jsme se v devet, okamzite se DNSka prepinaly na server MM co jsme meli jinde (v te dobe uz bezelo paralelne zpravodajstvi na zaplavy.idnes.cz) - takze je to jen PR zprava :o)
Zvlastni, proc mi tedy tato stranka (zaplavy.idnes.cz) i pri vylouceni veskerych ruznych cache mechanismu az do zhruba uterniho poledne nabizela stejny obsah jako puvodni www.idnes.cz/povodne (? - ci jak to bylo) a dokonce na www.idnes.cz byl posledni zaznam 8:4X a na zaplavy.idnes.cz (ktere jsem pote sledoval cely tyden) byl posledni zaznam v 6:04 (? - 6:XY to bylo urcite) a teprve kolem poledne se tam objevily zpravy za celych 6-12 hodin... (tedy i to, co jsem cetl na www.idnes.cz v 8:XY a pozdeji). DNS jsem mel spravne, protoze traceroute zaplavy.idnes.cz smerovaly pres nix.terminal.cz - coz svedci o provozu pres Nextru...
BTW - není poslední dobou Lupa větníkem Telecomu? Minulý týden článek od pana Jirouška (taky moc hezké čtení!) a teď od paní tiskové mluvčí. Tak nevím.... nebývala Lupa dříve i objektivní?
Aliatel také o ničem nepíše články (resp. svodky), ale na druhou stranu jim funguje podpora zákazníků....
Já netvrdím, že jsou všechny články na Lupě špatné. Pouze mi nepřijde obvyklé, že zaměstnanci monopolního operátora píší články na server, který se tváří nezávisle. A frekvence 2x za 7 dnů se mi zdá dost (a to nehovořím o jejich kvalitě a smysluplnosti).
2x za 7 dnů se může zdát hodně, 2x za letošní rok už vypadá jinak. Doufám, že se teď nemýlim, snadno byste mne pak mohl usvědčit z omylu, ale nepamatuji si, že bychom v letošním roce měli vedle těchto dvou článků nějaké jiné z pera zaměstnanců Telecomu. Jinými slovy, zkrátka se to tak sešlo.
Jinak si ale myslím, že právě tím, že dáváme prostor i zástupcům Telecomu, prokazujeme svoji objektivitu. Teď nemluvím o tomto záplavovém článku, který je myšlen spíš jako zajímavé čtení na okraj, jako spíš o příspěvku Pavla Jirouška, který zapadal do série polemických článků, jež prezentovaly různé názory na službu Internet Plus od Českého Telecomu. Skutečnost, že ji sami považujeme za pochybnou (což se projevilo v redakčních komentářích Mirka Zemana), nic nemění na tom, že by měl být slyšen i opačný ázor.
Předem říkám, že nehodlám kritizovat IOL, ale protože patříme mezi zmiňované velké klienty, kteří byli pro IOL prioritou, tak bych rád popsal situaci tak, jak jsme ji viděli my a jak nám byla IOLem předkládána:
Pondělí 12.8.2002
večer dostáváme info od IOLu, že naše servery by mohly být zaplaveny. Začínáme připravovat záložní server na záložní lince a zpravodajové jsou instruování co dělat v případě výpadku tak, aby se okamžitě rozběhlo zpravodajství ze záložního serveru
Úterý 13.8.2002
IOL vypadává v 9:15 ráno a žádný záložní zdroj se nerozbíhá, jak tvrdí Mrs. Voňavková. Naše servery začínají komunikovat až kolem páté hodiny večer.
Středa 14.8.2002
Ve 3:30 vypadávají i naše servery, technici IOLu nám volají, že je to v háji.
Čtvrtek 15.8.2002
Začíná to vypadat nadějne, v deset hodin večer se konečně rozbíháme i my... sice pořád padají některé větve na síti, takže o stabilitě nemůže být ani řeč (časté výpadky a nekorektní ukončováním nám na jednom serveru oddělaly řadič, na jiném pak podělaly databázi), ale jinak to jelo.
Pátek 16.8.2002
servery pořád padají, ale aspoň nějak jedou
Sobota 17.8.2002
pořád padáme, ale už míň. Asi přestali šachovat s elektřinou, možná přivezli nový generátor, ale spousta serverů na IOLu neustále nejede (takže bych to viděl tak na max. 50% serverů a ne na téměř 100%, byť můj odhad je vycucanej z malíčku, ale rozhodně je nesmysl, že téměř 100% serverů jede)
Ale jinak nic ve zlým, slečno Voňavková, oceňuji Vaše techniky za to, jak tuhle krizovou situaci zvládli a i ten PR článek by byl dobrej, nebýt několika "přikrášelných" informací v něm. Akorát by mě zajímala jedna věc - když jste věděli o tomto nebezpečí, proč jste nevarovali klienty dříve, případně proč jste nepřestěhovali servery do Nagana?
1. Po bitve je kazdy generalem, je to neco podobneho jako kdyz ted kazdy zaplaveny krici na Igora Nemce nebo vodohospodare, ze je nedostatecne informovali. Ve chvili, kdy se vedelo o 20ti nebo 50ti-lete vode, nebyl rozhodne provoz ohrozen, a proto zadne rozhodnuti o stehovani nepadlo. V utery v noci zacala policie evakuovat Karlin, a to uz bylo evidentne na jakekoliv stehovani pozde.
2. Servery obecne jsou zatracene tezka a draha zarizeni (a data na nich obcas jeste daleko drazsi). Jakakoliv manipulace s nima, ve chvili kdy byla na ulici voda a v budove deset cisel blata, je riziko, ktere by podstoupil jenom blazen. Nebo vy byste to na miste IOLu riskoval ?
ad 1) jo, to souhlas, nechtel jsem generalizovat, je jasny, ze by kdyz tak IOL primarne stehoval svoje servery a kdyz tak neudelal, asi s tim taky nepocital... ale...
ad 2) neriskoval, ale IOL tvrdil, ze VIP klientum nabizel presun do Nagana. Ten muj dotaz byl spis rejpnutim, protoze nas (MAFRA/Mobil Media) IOL povazuje/uvadi taky za VIP klienta, tak by me zajimalo, komu od nas to nabizel - nikdo kompetentni z technickeho oddeleni (Mafry, iDNES ani Mobil Media) o zadne podobne nabidce nevedel...
Pokud vim, z Karlina bylo odvezeno jen nekolik serveru, ktere se nepodarilo rozbehnout primo tam. Ve vsech pripadech to bylo na "revers", cili riziko prevozu a rozhodnuti o nem bylo na zakaznikovi.
Co se tyce toho preferovani Telecomu - vite, ze ma ve svem vozovem parku mj. i obrneny transporter (mozna i nekolik)? (Schvalne si na nej zkuste udelat povinne ruceni :-) - netvrdim, ze se na nej delalo, ale zjistil jsem to pri jedne debate, kdy se jednalo o povinne ruceni CTc a jeho vozovem parku.) Duvodem, proc ho ma je to, ze CTc je jako operator povinen zajistil telefonni spojeni v krizovych situacich. I kdyz toto mozna uz neplati a zajistuje to Eurotel, ale urcite to drive platilo a mozna se neco z toho preneslo i na ostatni firmy s CTc spojene.
...stejně jako předchozí článek o internetu a povodních by i tento měl být podle zákona označen jako PLACENÁ REKLAMA. Jestli je jaksi neplacená, tím hůře. Náš tým v Tiscali, které sídlí v záplavové zóně v Holešovicích, pracoval za téměř stejných podmínek NEPŘETRŽITĚ, a to bez toho, že bychom měli nějaké výsostné legislativní postavení jako monopolní Telecom. Naftu do generátoru jsme museli vozit sami přes policejní hlídky (Eurotelu kousek od nás jí dodával stát vrtulníkem) a zpravodajství o povodních fungovalo 24 hodin denně, až na jediný malý výpadek portálu ve středu. Nemluvě o tom, že na záplavu našich prostor, která se nakonec naštěstí nekonala (voda se zastavila asi 20 m od budovy a prosákla jen do sklepů) jsme byli opravdu připraveni. Musím si tedy udělat závěr, že Lupa s konečnou platností přestala lidi objektivně informovat a publikuje jen reklamní a PR články svých klientů... škoda!
Je velmi zajimave, ze jeden ISP (IOL) ma moznost porusit narizeni Policie CR - evakuaci a dostat se do prostor firmy.
Jiny ISP (napr. Euroweb) zadnou takovou moznost, pokud vim nemel.
Kde je pak rovnost v podnikani? Asi nikde. Proste IOL je rovnejsi nez jini a jeste se chlubi tim, ze se dostal nekam kam nikdo jiny nesmel vkrocit.
Nechci nijak komentovat jak se zachoval IOL ke svym zakaznikum, to at zhodnoti jini - muj dotaz zni zda panove [ci damy ;-)] z IOL nekdy slyseli o BRP... To byva v standartnich firmach dokument ci sada instrukci popisujici obnovu "businessu" v pripade jeho neocekavaneho preruseni (vyhorela ustredna/pad letadla na HeadQuarters/povoden/epidemie moru/dosadte si co chcete). Dulezitou casti je serazeni priorit (v jake chvili aktivovat ktere kroky; kdy a jak informovat klienty, za jake situace pozadat o ochranu pred veriteli atd.)
Pokud tento dokument v IOL existuje (o cemz uprimne pochybuji) pak to, ze dodnes nefunguji nektere sluzby spolecnosti s IOL spojenych podle me znamena jen to, ze tyto sluzby jsou v poradi dulezitosti az na poslednim miste. A ze dokonce i bajky z PR oddeleni maji prednost pred svetem.naruzovo.cz, www.mia.cz, "reklamnim" systemem kvantum.cz :-P
Smutny akcionar
PS
Jeste k uvodu clanku: "Jedním z povodní nejvíce zasažených poskytovatelů byl Internet OnLine" ... I dle zdejsi diskuse je jasne, ze ostatni provideri byli ohrozeni obdobne, nicmene situaci zvladli lepe.
PPS
Jsem zvedav jak se zachovaji zakaznici kteri maji s IOL SLA - dojde na zaloby?
PPPS
A tohle je vubec puvabne:
Kterak se s velkou slavou Ceskym Telecomem koupena spolecnost ASP1000 (a tedy "sestra" IOL?) s duverou obratila na konkurencniho providera:
http://www.asp1000.com/cs/clanek_detail.asp?ReturnURL=%2Fcs%2FDefault%2Easp%3F&FEID=&AEID=CoJeNoveho_gts_podekovani
Poděkování společnosti GTS
Společnost GTS poskytla své datacentrum pro náhradní provoz služeb asp1000
Děkujeme společnosti GTS jménem asp1000 i našich zákazníků za umožnění náhradního provozu našich aplikačních služeb v době, kdy datové centrum našeho poskytovatele bylo kvůli povodni vyřazeno z provozu.
tým asp1000
No jak to tak ctu, tak management si pry oblekl rifle a neco delal (aspon to zde psal snad i nekdo z telekoumu). Kdyby ti manageri byli co pro to, tak maji zachrany plan, vedi, kde maji generator a vedi potencionalni nebezpeci, ktera jejich sluzbe housingu hrozi. A hlavne to vedi predem.
Proto doufam, ze kdyz tedy neumi pracovat v obleku a s kravatou, tak si to aspon mohli zkusit v riflich - a tecka. Snad se pouci.
Co je opravdova hruza je jejich chovani (HOTLINE), celkove zpravodajstvi o presunu, a hlavne jejich ustavicne dovysvetlovani, ze maji pravdu a zakaznici se myli. To si probuh neumi najit nekoho, kdo zvlada aspon kratke PR a jednani s tiskem na te nejjednodussi urovni?
Laskavy ctenar promine, ale postavit housingove centrum v zaplavove oblasti je vrchol diletantismu. Trpkou pointu ziskalo nedavne (dva tri mesice) jednani nasich zastupcu, kteri nabizeli zakaznikovi housingove sluzby a zduraznovali, ze centrum nemuze byt v zadnem pripade ohrozeno povodnemi a argument zastupcu IOL, ze je povodne take za celou dobu provozu nikdy neohrozily.
Rad bych zopakoval, ze Jet2Web nabizi vsem postizenym umisteni serveru do nasich prostoru po nezbytne nutnou dobu zcela zdarma a za podminek, jake meli u stavajiciho operatora.
Začalo to (možná) takto:
Majitelem CORSA Karlín je Real Estate
Karlín. Jejíž spolumajitelkou je jistá *.* = přítelkyně pana
B.K., zahraničního TOP manažera ČTc. Ten s ní udělal jistě pro ni výnosný kšeft,když prosadil aby si ČTc pronajal předražené CORSO KARLÍN.
Jak to dopadlo ví celý národ. B.K. je dávno vysmátý.
CORSO, potažmo HC IOL místo za vodou, doslova pod vodou.