Trestat firmu netreba, ale je si treba uvedomit nasledujici:
Pridelena frekvencni pasma (napr v pripade mobilnich operatoru) nejsou jejich ale nasim vlastnicvim (mineno obcanu) a tudiz je na nas (potazmo statu - samo "kdyby to spravne fungovalo") urcovat, za jakych podminek bude to ci ono poskytnuto podnikatelskym subjektum.
Za stavajici situace by bohate stacilo, kdyby doslo k tomu, ze by byla primo uzakonena moznost libovolneho preprodeje sluzeb, a tim by doslo k plne legalizaci stacajiciho stavu. Zaroven by se fyzickym operatorum sebrala jakakoli moznost s tim neco delat, s tim, ze samo veskere soucasti smluv takove jednani zapovidajici by se staly automaticky neplatne.
Vysledek = razantni snizeni cen.
Lidi, kteří skutečně jsou bohatí nic nenakupují, ale vytvářejí - konkrétně u mě jsou to ekonomické systémy a operační postupy. "Nákupka" takového systému nebo vzorce je 0,-, jeho cenu si v podstatě cucám z prstu.
Obrovskou cenu mu dám až marketingem a jinou doplňkovou podporou. To, že bude mít za půl roku cenu 50M Kč vím akorát já. Klidně ho nabídnu veřejně k odkupu třeba za 10 000 Kč, nikdo ho nechce, pak ho legálně prodám přítelkyni, spustím kampaň a cena vyletí do miliónů (u některých). V době, kdy ho prodávám je i cena podle znalců téměř nulová.
Tomu se říká kapitalismus!
--
Jeden můj známý nakupuje pozemky v Německu, Francii, Itálii - vytipuje si města, která prochází rozvojem, vytipuje si trasu kudy může vést v budoucnu dálnice, silnice nebo třeba cyklosteska a koupí tam ne moc velký pozemek, jen pár hektarů. Nákupní cena je maličká, protože je tam jen orná půda s velmi malou úrodností o kterou nikdo nemá zájem.
Ovšem za 5 let se na spoustě těchto pozemků začnou projektovat komunikace, čerpací stanice atd. a on prodá to pole za 100-1000x vyšší hodnotu než jej koupil.
Pokud ho za tu cenu před tím prodá někomu z rodiny, tak mu může darovat obrovské jmení - ZCELA LEGALNE a nemusí státu platit téměř nic.
Například celý Manhattan v NewYorku byl kdysi prodán za 24 USD. Tehdy to byla jenom kopa hlíny uprostřed vody a mohl si ji koupit KDOKOLIV. Už za pár let byla cena z těch 24USD naprosto astronomická! Dnes má Manhattan hodnotu mnoha miliard dolarů.
Pokud by jej ale kupec, chtěl ihned po koupi prodat svojí ženě, zaplatil by daň jenom z těch 24 USD - ne za miliard dolarů i když věděl, že jednoho dne jeho cena bude taková :-)
Takhle funguje kapitalizmus jen v ucebnicich ekonomie. Realny system takovy neni. Socialisti a zamestnanci budou rikat zaplatpanbuh, kapitalisti a jejich sympatizanti se budou vztekat a pripadne po diskuzich psat sve idealy. Je mi uplne jedno, co je spravne nebo ne, ale to co tome popisujes neni cely model kapitalizmu. Jestli nekde nekdo prodava neco se slevou 99%, tak to je sice mozne, ale kdyby na to prisel antimonopolni urad a mistni urednik se spatne vyspal nebo nedostal obalku, tak si hnedka oduvodni, ze dodavatel ma jistou trzni silu, z toho odvodi dominantni postaveni a bude slapat a dotirat, az to hezky nebude.
Ja napriklad neplatim dane a nerikam, ze TO JE KAPITALIZMUS. (I kdyz on skoro je :) )
To co píšete platí pouze v oblastech, kde může na trh kdykoliv vstoupit konkurence. Ta Vás totiž dotlačí srovnat ceny. Ovšem v případě omezených zdrojů, které jsou licencované to možné není, takže všude na světě je regulátor, který ceny hlídá. Za normálních okolností by při takto nevyrovnaných cenách dostal dávno po prstech. Bohužel u nás tomu tak není a ceny pro koncáky jsou svědkem toho, že ruka trhu je zde poněkud chromá.
Ono by bohatě stačilo, kdyby ČTÚ nařídil pro všechny operátory a tarify POVINNĚ výhradně sekundovou tarifikaci a zakázal propojovací poplatky a paušály, přičemž jediné, co by si opové mohli libovolně stanovit by byla cena za impuls. Trh by se krásně zprůhlednil, protože každý by si uměl snadno spočítat, kolik za jaký hovor zaplatí a konkurence by hned začala fungovat jedna radost a hlavně by se snížila diskriminace běžných zákazníků proti firmám.
Ano, je to k tématu. Protože v zemi, kde krást je normální, nemůžeme čekat, že jakákoli instituce bude hájit zájmy někoho jiného, než zlodějů. Takže tímto opatřením se dosáhne toho, že ČTÚ na stížnosti typu: předražené telefonní služby odpoví, že to není pravda a tím to zhasne, nebude tu riziko, že by ho ČOI, nebo někdo jiný znepokojoval. Takže opové nás budou nadále okrádat stejně nestydatě, jako dosud, ale nebude proti tomu žádný opravný prostředek.
bez ohledu na souvislost s telekomunikacemi
1) uzavírat smlouvy s osobami blízkými nebo na ně bezplatně převádět majetek vyžaduje schválení valné hromady viz § 196a odst. 3 ObchZ a jen za podmínek obvyklých v obchodním styku
2) uzavírat obchody za nepřiměřené ceny (je otázkou konkrétního co je nepřiměřená cena), nedejbože zadarmo, je krácení daně z příjmu a dph atd... z to je kromě pokud taky klidně i sazba podle vzniklé škody i "5-12 knedlíků ve druhé cenové" :)
"od určité velikosti přestává být podnik zcela "soukromým" ve smyslu, že si může dělat co chce"
Je hlavne vina konzumentu, ze nechali svymi penezy vyrust jednu firmu v oboru nad ostatni. Nechal bych je vyzrat si nasledky. Trestat za chovani spotrebitelu firmu, mi prijde ponekud nespravedlive a navic regulace stoji nase/statni penize.
To je to nejlepší. O kompetence Ministerstva informatiky se podělilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (větší část) a Ministerstvo vnitra (menší část). Jinak "šéfuje" je nesprávný výraz. V lecčems si ČTÚ šéfuje sám sobě, tj. je nezávislý. Proto má třeba onu radu (mírně přeplněnou zjevnými či zastřenými lobbisty velkých TelCo hráčů).
Problem je, že už nejsou kmitočky v GSM900 a bez nich se nikdo nepustí do budování sítě na zelené louce - ostatně jak dopadl UFON?
Pomalu vypíná hlasové BTSky...
Jedině sebrat operátorům něco z GSM900 a pustit sem čtvrtého operátora... Nevím, jak a zda to lze de yure provést...
A stát taky má zájem na tom, aby ceny byly co nejdražší, vždyť z toho má daně, DPH a asi/možná i úplatky (při výběrových řízeních na úřadech, s kým budou volat)...
Kdo má zájem snižovat cenu?
Lidé volají a tak je cena správná :-D Volat není životní potřeba a nechápu, proč někdo provolá 1/4 platu, a pak bečí?
to bude asi tím, že generují největší zisk, už jen tím, že mají největší obrat jak Kč, tak minut
" naopak chudá spodina žádné slevy nedostává..."
Kdyby spodina byla chudá, tak NETELEFONUJE, ona ta spodina je hlavně dost BLBÁ, jestliže konzumuje službu, kterou vesměs NEPOTŘEBUJE, když na ni nemá...
Ono je to o tom, že když to kupují za tu cenu, JAKÝ existuje důvod pro snižování ceny?
Že bychom zavedli SockoFon pro chudé, s uměle nízkými cenami? :-D
Asi takhle - neomezený volání (případně vč. SMS) pořídím od 600 do 1600,-- - nechápu, jak může někdo v tuzemsku provolat víc...
Kdo chce za těch 1600,- nechťe se mi ozve (na výběr mám momentálně mimo O2 všechny operátory):
plirmyorci@garrifulio.mailexpire.com
nejsem charita a proto to bude za 499,--
Dobrý den,
v současném stavu se trh hlasových služeb musí regulovat mimo jiné právě proto, aby postupně mohl být svobodný. Tím ale neříkám, že tomu tak je.
Ivo Fišer
www.xphonet.cz
Jsou zajisté lokality, kde té "důchodkyni" nic jiného nezbývá. Nicméně na podstatném území státu by neměl být problém, pořídit si pevnou od nízkonákladového operátora a volat do mobilních sítí za cenu kolem dvou korun. V podstatě se lze, při vhodné kombinaci nabídek na trhu, dostat na cenu volání na pevnou kolem 0,50 Kč a do mobilních sítí kolem 2,40 Kč, při paušálu do cca 100 Kč. A to odkudkoli.
Jenže i ta důchodkyně musí telefonovat, když kdejakej chytrák ve firmě zrušil pevnou a má jen mobil. On je spokojenej, protože má ty firemní ceny, ale jeho klienti (třeba důchodkyně) zapláčou při 6Kč/min. Jenže jim nic jinýho nezbývá, když toho instalatéra nebo koho prostě musí sehnat a domluvit se s ním.
Tohle by totiž řešil americký způsob účtování: terminační poplatky platí volaný. Chceš být nezávislý (mobilní)? Tak si plať terminační poplatky mobilní sítě, nebo klidně i satelitní. Uzavři smlouvu, kde to budeš mít v paušálu - to ale nezajímá toho, kdo volá, ten platí svůj odchozí hovor - a zase, che být mobilní, tak si zaplatí víc, každého věc.
Plně svobodný trh v telekomunikacích patrně nemůže být nikdy, prostě proto, že část potřebných zdrojů, zde konkrétně použitelné frekvence, je omezená. I když způsob, jakým s těmito zdroji stát (reprezentovaný ČTÚ) nakládá, to je kapitola sama pro sebe...
Mně by se stejně nejvíc líbila funkční separace, s tím, že provozovatelé sítí by byli povinni umožnit přístup k síti všem poskytovatelům služeb za nediskriminačních podmínek :-). Jenže toho se asi nedočkáme, neb je v tom příliš mnoho peněz...
Já z toho mám pocit, že autor článku ve svém svatém zápalu za lepší služby a nižší ceny zapomíná, že už nežijeme v systému centrálně řízeného hospodářství. Cesta jak zvyšovat kvalitu služeb nebo mít nižší ceny nevede přes státní zásahy, ale většinou jim navzdory. Mají operátoři skutečně po ruce nějaký levný způsob, jak garantovat zákazníkům minimální rychlost připojení, která bude limitně konvergovat k té nominální? Proč nám ho potom ještě nepředstavili? Čekají, až jim to někdo nařídí? PS - proč mám z daní přispívat na nákup nějakého cenového srovnání od jedné soukromé firmy, když, jak se zdá, je to cenové srovnání následně dostupné i od OECD?
Termín "volné kmitočty" je třeba brát z pohledu komerčního. Po stránce technické byla příslušná pásma (1710-1885 MHz, 2300-2400 MHz a 2500-2690 MHz) už dosti dávno rezervována pro "Mezinárodní pohyblivé telekomunikace". Viz Plán přidělení kmitočtových pásem (národní kmitočtová tabulka) z roku 2010, poznámka 5.384A.
Tento plán je vůbec docela zajímavé čtení: http://www.ctu.cz/cs/download/kmitoctova_tabulka/vyhlaska_105-2010_sb038-10.pdf
Dobrý den,
docela by mne potěšilo, kdyby novelizace ZoEK zavedla jednoznačnější pravidla "hry". Každý, kdo ohlásí provozování telefonní sítě nebo poskytování hlasových služeb by měl ihned obdržet číselný identifikátor jeho sítě. Tzv. OpID má dnes jen cca 10 % operátorů, a to pouze ti, kteří o něj sami požádají. ČTÚ by navíc měl mít povinnost provozovat veřejný registr přidělených tel. čísel, který by měl garantovánu správnost a včasnost zveřejňovaných informací. Není mi jasné, proč tuto funkci musí suplovat tzv. RDČ. Pro potřeby operátorů i zákazníků by se taky určitě hodilo, aby ČTÚ zveřejňoval úplnější a přehlednější informace o tom, kdo ohlásil provozování tel. sítě a kdo ohlásil poskytování hlasových služeb. U všech je navíc pro veřejnost důležité, zda jde o služby mobilní, pevné, VoIP nebo přeprodávané. Většina údajů je dnes součástí formuláře k ohlášení o poskytování služeb e-komunikací a ČTÚ je tedy má k dispozici (v databázi). Hodilo by se tak, aby nad ohlášenými údaji existovala webová aplikace analogická k Justice.cz Za užitečné lze považovat i veřejný registr smluv o propojení sítí, které jsou evidovány ČTÚ.
Cílem výše uvedených doplnění ZoEK je spolehlivější (= robustnější či spolehlivější) směrování hovorů v tuzemských tel. sítích, a to za běžných i výjimečných situacích (= přírodní katastrofy, násilné akce, ... etc.). Vedlejším efektem by pak bylo zpřehlednění trhu telefonie pro operátory i pro zákazníky.
Ivo Fišer
www.xphonet.cz
Pokud ho za tu cenu před tím prodá někomu z rodiny
...jo ty budeš odborník, co prodává 50M softwary :-)
Před tím, před čím? Potřebuje znalecký posudek, takže pokud to bude ještě před tím projektem, pak OK. Ale lidé inkasující 50M nepíšeu takto podiskusích, jako to děláš ty, já udělám hjorko těžko 2M za rok...
pokud vymyslíš, jak získat ty GSM frekvence, tak... No a s vidinou nízkých cen se sem nikod moc nepohrne, protože to jsou miliardové investice a stávající operátoři maji 5-10M/rok rezervu a mohou okamžitě zlevnich a tak nového operátora zlikvidovat, podle mě je už moc pozdě (aby se sem někdo čtvrtý hrnul)...
ale neni to obraz svobodneho trhu ale jen dalsi regulace, ktera nakonec zpusobi, ze ceny budou v souctu jeste vyssi nez ted. bohuzel ani nas mobilni trh neni svobodny jelikoz CTU a potazmo stat jakozto vlastnik zdroje dlouhodobe neumoznuje pristup dalsim subjektum ke temto statnim zdojum.
osobne si myslim, ze jedine reseni ceskeho "problemu" je otevreni siti alternativnim operatorum za podminek, ktere budou prijatelne i pro mene finacne zajistene zajemce.
Jenomže ono není soukromé jako soukromé. Energetiky a plynaři jsou také soukromí, stejna tak jako různá MHD apod. ... Ono existuje něco jako veřejný zájem a od určité velikosti přestává být podnik zcela "soukromým" ve smyslu, že si může dělat co chce, neboť je tak veliký, že prakticky zruší trh a sám diktuje podmínky.
Na to doplácelo USA v minulém, resp. předminulém století - vyrostly tak velké kartely, že prakticky zrušily konkurenci nejen ve svém oboru (horizontálně), ale i po linii vertikální. To bylo to období, kdy se do GM na jedné straně sypalo uhlí a železná ruda a na druhé straně z fabriky vyjížděly auta - protože jim patřily doly, ocelárny, části železnic, prodejci atd. atd.
U nás je problém ten, že 3 operátoři je příliš málo. A privatizace/přidělení do českých rukou se evidentně neosvědčuje - Ufoun je krásný příklad - čeští podnikatelé a "podnikatelé" (co si budeme povídat - většina oněch "úspěšných" jsou bývalí veksláci anebo mafiáni, kteří si myslí, že i v mezinárodním byznysu se můžou chovat stejně ...) prostě nemají kapitál ani zkušenosti, aby mohli konkurovat.
A hezky to je vidět na Slovensku - tam přistoupili k privatizaci slovenského telekomu o několik let dříve a nespojili ho s žádným mobilním operátorem - Deutsche telekom se musel začít snažit a tím rozhýbal i mobilní operátory (to volání zadarmo za paušál zavedl o mnoho let dříve). V důsledku toho má Slovensko s polovičním trhem a ze 2/3 (nebo alespoň z poloviny) vysokohorské území na celém území pokrytí 3G už několik let, včetně hor na hranicích.
Já osobně si myslím, že jediným a skutečným řešením by bylo "pustit" na trh u nás alespoň další 2 - 3 operátory.
Jakékoliv zákazy, příkazy apod. jen vytvářejí další možnosti, jak je obejít, uplatit, dostat výjimku .... šak o tom je celá EU ....
Jenomže - to by naši úředníci nesměli být úplatní a museli by mít zájem na skutečně konkurenčním prostředí a ne že spojí eurotel s českým telekomem, kterýžto dostane další pásma bez dalšího ....
Jenže ony to nejsou "různé ceny", ale jedná se o SLEVY! Poskytnout někomu slevu je základním demokratickým právem.
Já sám mám firmu a také poskytuji slevy vybraným skupinám a nebo i lidem. Ano, někdy třeba i proto, že se známe nebo spolu máme vztah - to je naprosto normální!
Dokonce někdy jdu i do "ztráty" a určité věci nařídím udělat zcela zdarma - například pro přítelkyni.
Pochopte už, že SOUKROMÁ firma je SOUKROMÁ - pokud si za firemní peníze místo Felicie chci koupit Porsche TT, nemusím to nikomu vysvětlovat! Stejně tak, pokud mám v ceníku cenu 25 000,- Kč, ale řeknu, že pan Novák to dostane za půlku nebo úplně zdarma, tak mi do toho nikdo nemá právo mluvit a nikomu to nemusím vysvětlovat!
Kdybych musel zdůvodňovat každou slevu a proč jsem si jako firemní auto koupil Porche, když "škopárna" by byla naprosto vyhovující - tak už nejsem majitel firmy, ale normální zaměstnanec. Ovšem zaměstnanec neinvestuje a potom neriskuje osobní majetek, takže by nebyl žádný důvod k tomu, abych měl v ČR soukromou firmu - okamžitě bych tady všechno sbalil a přesunul to někam jinam. Firmy totiž narozdíl od lidí žádné pasy nebo zelené karty nepotřebují...
Ceny jsou tu vysoké, to je pravda, ale 90% slevy velkým zákazníkům poskytují všichni po celém světě a ve všech oblastech. Akorát mobily má každý a spousta firem mu je jako zaměstnanci přenechává za nákupku a tak se má šanci dozvědět o různých cenách.
Kdyby ovšem někdo kupopal třeba 1000 tun rýže najednou, tak tam máte slevu klidně i 98%. Akorát takový objem nenakupuje nikdo, kdo se účastní veřejných diskusí na Internetu a tak lidi neřvou.
Je naprosto normální, že třeba české minerální vody prodávají malým odběratelům kus za 12 Kč a těm největším za 0,3Kč - sleva 97,5%. Akorát tohle ví málokdo, takže to nikoho "nepobuřuje", protože málokdo se dostane k objednávce minerálních vod na 100 a více palet :-))