Vlákno názorů k článku Jak by ADSL mohlo vypadat, kdyby... od petr nemec - Tady je reakce. Nic jineho jsem ani necekal,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 6. 2002 19:01

    petr nemec (neregistrovaný)
    Tady je reakce. Nic jineho jsem ani necekal,
    takze budu mit internet bez dratu.


    ----- Original Message -----
    From: Záruba Jan
    To: petr nemec
    Cc: Voňavková Jana
    Sent: Tuesday, June 18, 2002 18:29
    Subject: RE: Otevřený dopis panu Zarubovi.


    Vážený pane,

    děkuji Vám za Váš zájem o službu IOL Platinum. Produkt pro domácnosti využívající technologie ADSL by měl být k dispozici na podzim tohoto roku. Konkrétní termín záleží na výsledcích jednání o podobě wholesalového produktu mezi ČTc a APVTS. Tato jednání momentálně stále probíhají. Ze stejného důvodu nelze zatím stanovit koncovou cenu produktu pro domácnosti, která je přímo závislá na výsledné podobě wholesaloveho produktu.

    Z důvodů zaručení kvality služby je pronájem zařízení v tuto chvíli nedílnou součástí služby. Vzhledem k pořizovací ceně modemu považuji 100,- Kč/měsíčně za velmi výhodnou. Do budoucna počítáme s rozšířením nabídky koncových zařízení včetně možnosti jeho zakoupení.

    S odstraněním počítání datových přenosů v nejbližší době nepočítáme.

    Je mi líto, že Vám nemohu poskytnout konkrétnější informace.

    s přátelským pozdravem

    Jan Záruba



    ----- Original Message -----
    From: Voňavková Jana
    To: petr nemec
    Sent: Sunday, June 16, 2002 17:45
    Subject: RE: Otevřený dopis panu Zarubovi.


    Vážený pane Němec,

    děkujeme za reakci. V diskusi na Lupě si vážíme především konstruktivních návrhů.

    Nicmén k Vašim všem dotazům uvádíme, že služba přístupu k Internetu pro domácnosti využívající technologii ADSL bude k dispozici na podzim tohoto roku. Konkrétní termín zavisí na probihajicich jednanich mezi ČTc a APVTS - zájmová sekce AO (Asociace provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí - zájmová sekce alternativní operátoři).

    S pozdravem

    Jana Voavková

    PR manažerka

    Český Telecom, a.s. - Imaginet, o.z.

    -----Original Message-----
    From: petr nemec [mailto:petr@altarinteractive.com]
    Sent: Friday, June 14, 2002 4:14 PM
    To: Záruba Jan
    Cc: Voňavková Jana; jan.zaruba@iol.cz
    Subject: Otevřený dopis panu Zarubovi.


    Vážený pane Zárubo,
    prosim o Vasi laskavou reakci na dopis, ktery jsem Vam zaslal 6.6.2002.
    Dekuji zdvorile, petr nemec.


    ----- Original Message -----
    From: petr nemec
    To: jana.vonavkova@hq.iol.cz
    Sent: Thursday, June 06, 2002 12:28
    Subject: re: Otevřený dopis panu Peterkovi.
  • 17. 6. 2002 17:13

    Martin (neregistrovaný)
    Vážený pane řediteli,

    doufám, že jste si přečetl i dnešní článek na Mobil.cz "ADSL je v zahraničí výrazně levnější". Pak doufám, že Vaše "druhé vydefinování" služby a cen za ni již bude na rozumné úrovni (roz. pro nejpomalejší a neomezenou variantu cca. do 1.100-1.300,- Kč pro koncového uživatele), jak by to odpovídalo v článku uvedené tabulce.
    ADSL technologie je - a Vy jste jistě daleko větší odborník než já, takže to určitě víte také - opravdový krok ke zpřístupnění internetu mezi lid, tedy domácnosti i firmy. Jakékoliv cenové spekulace a monopolní diskriminace (v tomto případě naprosto jasná cenová diskriminace 1. stupně - viz učebnice Ekonomie) jsou z hlediska veřejných zájmů nepřípustné. Věřím, že to snad jednou pochopí i Vaši nadřízení a nebude muset opět dojít k tomu, co spousta uživatelů předpokládala již dávno - že ČTc zavede službu ("regionálně omezený testovací provoz" je krásný termín), nasadí neuvěřitelně vysoké ceny, a zatímco již bude vesele nabízet na trhu a shánět první movité zákazníky, budou probíhat nekonečná jednání s regulátorem a alternativními operátory o podmínkách wholesale atd. Bohužel se to stalo opět. Nedivte se pak, že drtivá většina uživatelů internetu je velmi rozzlobená (asi slabý výraz). Můžete si za to sami - a to pouze svým vlastním jednáním - například Vaše argumenty proti článku pana Peterky.
    S pozdravem,

    Martin Černý
  • 16. 6. 2002 22:07

    Martin (neregistrovaný)
    Cože??? Co to je za kravinu??? Proč by to mělo bejt rozlišený??? Copak to jsou nějaký jiný dráty a technologie??? Jak jste na to přišel???
  • 8. 6. 2002 15:39

    c (neregistrovaný)
    Chtěl snad pan ředitel říci, že domácnostem bude prodávat připojení levněji a bez omezení dat?
    A to si myslí, že ve firmách jsou debilové?
  • 7. 6. 2002 1:34

    Martin (neregistrovaný)
    Jsem v naprosto stejné situaci - mám testovací provoz ADSL a už nyní je mi jasné, že od 1.7.2002 přejdu na bezdrát nejen doma, ale i v kanceláři. Pokud nedojde k výraznému snížení ceny a současnému zvýšení / zrušení limitu přenesených dat (jedním směrem), nemá nabídka CTc šanci mě oslovit, a to ani náhodou.
    Jinak souhlasím s názorem, že to, že na určité servery se přenos dat nepočítá, je jasným porušením hospodářské soutěže - Telecom tím nutí klienty využívat právě tyto servery na úkor volného výběru ze všech možností. Samozřejmě existuje možnost podat proti tomu žalobu - a tu dle judikátů může podat KAŽDÝ SPOTŘEBITEL, což jsme v Praze, Brně a Ostravě všichni. Doufám, že se najde alespoň jeden.
  • 6. 6. 2002 13:54

    petr nemec (neregistrovaný)
    uz se stalo :)

    Your message

    To: Voňavková Jana
    Subject: re: Otevřený dopis panu Peterkovi.
    Sent: Thu, 6 Jun 2002 12:28:44 +0200

    was read on Thu, 6 Jun 2002 12:57:20 +0200
  • 6. 6. 2002 13:11

    David Lamač (neregistrovaný)
    Petre,

    jsem opravdu zvedav, zda se dockas odpovedi, neb tyto dotazy jsou pro "zakaznika - domacnost" klicove. Nevim, co svoji (cenovou) politikou Telecom sleduje (jsem jeho akcionarem-jsem pripraven klast neprijemny dotazy na VH,ktera se ma uskutecnit nxt tyden - snad budu pripusten k mikrofonu:)/, kdyz uz DSL rozjeli i na Slovensku (taky jakesi testovani) a to s cenami mirne nizsimi,ale za neomezene pripojeni....

    1699 + 999 + 1 SVK = 1890 CZK - dle meho prijatelna cena.

    Nas Telecom opravdu nechapu (viz ty jeho SMS-budky - uf)

    Btw..asi bys to mel mr. Zarubovi sendnout primo, pochybuju, ze reakce jeste cte :)

  • 6. 6. 2002 12:36

    petr nemec (neregistrovaný)
    Vážený pane Zárubo,

    z Vašeho otevřeného dopisu panu Peterkovi zveřejněného 3.6. diskusním fóru na Lupě lze usoudit, že cena ADSL pro domácnosti bude jiná než pro firmy, a rovněž že v budoucnu bude cena ADSL snížena.

    / citace: "Rád bych ještě upozornil, že ceny, které jsou v současné době v nabídce, reprezentují první vydefinování služby v České republice pro segment malých a středních firem. Sám také jistě víte, tyto ceny byly na počátku u všech telekomunikačních operátorů vyšší než byla pozdější nabídka." /

    Jsem od srpna 2001 účastníkem testovacího provozu ADSL (512/128), nyní mám do konce června lhůtu na přihlášení k regulérnímu placenému provozu. Bohužel musím konstatovat, že po zveřejnění Vašich cenových programů uvažuji o odhlášení této služby a přechodu na způsob připojení k internetu jiný než po telefonní lince (kterou budu moci následně odhlásit, jediný důvod proč jsem ji dosud držel bylo čekání na ADSL).

    Pokud by byly ze skladby nabízených cenových programů odstraněny limity na přenesená data a platby za pronájem koncových zařízení, považoval bych požadované paušální platby za přijatelné.

    Mé dilema s telefonní linkou mi může pomoci vyřešit zodpovězení několika otázek:

    1. KDY bude nabízeno ADSL pro domácnosti a jaká bude cena?
    2. KDY bude odstraněno počítání datových přenosů u firemních programů?

    Za Vaši laskavou odpověď Vám předem děkuji .

    S pozdravem
    Petr Němec
  • 5. 6. 2002 7:57

    JJ (neregistrovaný)
    "Pokud uz si porizuji 1-megabitovou linku, potom predpokladam prutok vyssi, nez 3GB/mes!"

    To je fakt, 3GB se da v pohode udelat na asynchronni lince 33,6 kbps... (za tu telecom schroustne 1890 Kc/mes a ISP prida 2000 az 2500/mes za nepocitana data, + DPH 5%)
  • 5. 6. 2002 0:20

    Petr (neregistrovaný)
    Mohu potvrdit, že na práci z domova je potřeba opravdové připojení a ne nějaká hračka, kde musíte sledovat každý paket, aby jste na konci měsíce náhodou nezaplatili víc než vydělali :-) Takže opět mohu poděkovat UPC.
  • 5. 6. 2002 0:13

    Petr (neregistrovaný)
    Proboha proc alespon jednou nemuze telecom udelat neco normalne.

    Jistý uznávaný český ekonom nedavno v nějakém rozhovoru mimo jiné prohlásil, že pokud bodou v této zemi jednou fungovat ekonomická pravidla, tak o firmách jako Český Telecom už neuslyšíme.

  • 4. 6. 2002 22:11

    Jan Klepal (neregistrovaný)
    IMHO se prace z domova take "vypari" ze stranek. A mozna se postupne telekoumaci doberou k pravde... ze jejich nabidka neni vhodna pro nikoho a muzou ji doporucit nikomu :)

    Treba se stane zazrak a ostatni ISP dostanou pristup k mistnim smyckam za rozumny peniz (ne za 2.500Kc na mesic jak bych tak odhadoval cenu kterou jim CTc nabidne). A bude-li tech zazraku hned nekolik ani se treba nestane ze ostatni ISP zacnou nabizet ADSL za rok ci dva, po par tahanicich s telecomem a predbeznych opatrenich CTU.

    Proboha proc alespon jednou nemuze telecom udelat neco normalne.
  • 4. 6. 2002 17:16

    Petr Souček (neregistrovaný)
    Mimochodem,
    pro práci z domova přes pcAnywhere rozhodně vhodná není, pcAnywhere klidně slupne 10-40 MB za hodinu ne moc intenzivní práce.

  • 4. 6. 2002 14:41

    ptaczek (neregistrovaný)
    Libovolny server... Pouzivam svoje pripojeni nejvice ke vzdalene praci na svem pocitaci doma, bezim na nem webserver pro testovani atd. Datovy tok, ktery to udela, je nekolikanasobne vyssi, nez 500MB mesicne. Ja jsem pro aktivni vyuziti internetu - nejsem konzument, ktery jen napise www.neco.cz. Kdyz budu pracovat doma a budu vyrabet treba reklamni grafiku, kde soubory dosahuji nezridka desitek megabytu, asi tezko budu posilat takovy balicek e-mailem, nebo na ftp nekde na pateri. Mnohem castejsi je scenar, kdy se spojim pres icq (nebo jinak) s druhou stranou, ktera ceka na zakazku a SPECHA a poslu jim to primo na jejich ftp, pripadne si to stahnou z meho serveru... Ale abych nemluvil jen o praci. Zabava dnes taky neni otazkou nekolika MB. Demoverze her jdou radove do desitek az stovek MB a 10megabytovy shareware neni vyjimkou. Kdyz do toho pripocitam par deti (pravda, domacnosti jaksi zmizely z nabidky), kterym je dnes vypocetni technika mnohem blizsi, nez nam, dava to za mesic peknou sumicku za data ("samozrejme" v obou smerech) NAD LIMIT !
    Rozumnejte, ja se nehadam. Jen se snazim rict, ze limity, ktere Cesky Telecom nasadil, jsou za stavajici ceny nedostacujici az smesne. Pokud uz si porizuji 1-megabitovou linku, potom predpokladam prutok vyssi, nez 3GB/mes! Navic, nepocita-li CTc s nejakymi "vyznamnejsimi zmenami", nedaji se tyto sumy svest ani na testovaci provoz.
  • 4. 6. 2002 13:17

    b.stanik.t (neregistrovaný)
    Ale webservery se umisťují na páteř do hostingových center - tam je v bezpečí a mám záruku, že bude běžet. Webserver bych si na ADSL neotevřel, ani kdyby to bylo úplně zdarma : )
  • 4. 6. 2002 13:06

    David Lamac (neregistrovaný)
    Aaah..zda se, ze na zaklade reakci uz na iol pochopili, ze ADSL pro domacnosti "uz" neni, a tak tuto polozku jaksi vymazali. btw...libi se mi formulka....malé a a střední firmy....:)

    "" Komu je služba určena


    Všem, kteří chtějí kvalitní a rychlý přístup do internetové sítě. Především doporučujeme pro:

    malé a a střední firmy
    drobné živnostníky

    Služba je vhodná pro práci z domova.""

  • 4. 6. 2002 11:04

    ptaczek (neregistrovaný)
    ...ale vy tomu prece vubec nerozumite ! ;;;) ADSL je v CR totiz jen na postu a na hledani v telefonnim seznamu nebo v katalozich firem! Nedej boze, aby si nekdo pres ADSL spustil vlastni webserver a provozoval na nem virtualni obchod, nebo tak neco - treba jako drobny zivnostnik, nebo mala ci stredni firma. O moznosti, pracovat vzdalene z tepla sveho domova ani nemluve!
    Ale "samozrejme" je tohle jen testovaci provoz... *grinnnn*
  • 4. 6. 2002 9:43

    witt... (neregistrovaný)
    fakt zajimave, aspon nejaka reakce, ikdyz ta reakce stejne postrada jakekoliv rozumne argumenty...
    Pane Zárubo me by zajímala jen jedna vec a urcite se sem budete divat, tak byste moohl odpovedet....Proc to datove omezeni? muzete si v nekterych reakcich precist, ze 500 MB na mesic je pro ADSL strasne malo.............
  • 4. 6. 2002 7:27

    Petr Klimovic (neregistrovaný)
    No tak to se fakt tesim na rezidencni verzi. Jestlize tohle je pro firmy a pro domacnosti to jeste nejak orezete, tak nevim co z toho zbyde? Pripojeni s limitem 20 KB? Nebo spojeni, ktere pujde jen kazdou sudou hodinu? Nejak nechapu co z toho, co nabizite domacnosti nepotrebuji. I tahle nabidka mi pripada pro domacnosti malo.
  • 4. 6. 2002 1:07

    Jan Klepal (neregistrovaný)
    Nelze nez souhlasit ze objem dat ani male firme nemuze dostacovat. Snad jen poznamka k e-mailum, jestlize ma firma mailboxy u jineho providera nez u IOL (treba u firmy kde hostuji stranky) bude z onech 16MB na den jeste odlamovat pro data za e-maily. Neprimo je tak CTc nuti k presunu k IOL.

    Dle meho skromneho nazoru CTc drzi ceny tak vysoko:
    - aby pro male firmy bylo stale vyhodnejsi se pripojovat prez modem ci ISDN
    - nemaji dostatecne kapacity (at uz technicke nebo lidske) pro provadeni instalaci
    - nechteji zbytecne snizovat ceny kdyz maji monopol a muzou si delat co chteji
    - cekaji co se stane, zda nachytaji alespon par (tisice) zoufalcu kteri si nespocitaji opravdovou cenu (za pronajem ADSL modemu, poplatku za data nad limit atd.)
    - chteji prebrat zakazniky kteri jsou pripojeni prostrednictvim jinych provideru prez mikrovlnne spoje a proc davat lepsi ceny, kdyz muzou "rejzovat" i s takovou cenou za ADSL
    - nechteji se vystavovat tlaku lidi kteri by meli zajem v pripade dobrych cen, ale nemeli osazenou ustrednu DSL prvky

    At uz plati jeden ci vsechny duvody, rozhodne CTc zneuziva sveho monopolniho postaveni na trhu. Navic vedeni CTc nam otevrene lze (na strankach uvadeji ze se jedna o sluzbu pro "malé a střední firmy, DROBNÉ ŽIVNOSTNÍKY, DOMÁCNOSTI". Pan Jan Záruba ve svem otevrenem dopisu uvadi a stale se opira o to, ze jsou predevsim pro "segment malých a středních firem" - nebo snad dementuje obash oficialnich stranek CTc (IOL)?). Uvidime zda behem zitrka nahodou ze stranek body o drobnych zivnostnicich a domacnostech nezmizi

    Ale kdo osobne cekal ze CTc prijde s dobrou nabidkou kdyz muze dale zneuzivat monopolu a diktovat ceny. Jako by nam jiz nekolikrat v minulosti neukazal jak dobre toho umi vyuzivat.
  • 3. 6. 2002 15:46

    neutral (neregistrovaný)
    Kdyz uz se ohanite tim Rakouskem tak upozornuji, ze tam si muzou zakaznici VYBRAT!!

    KDY nabidnete ADSL pro rezidenty?????
  • 3. 6. 2002 15:37

    Jiří Peterka (neregistrovaný)
    Vážený pane řediteli,
    děkuji za Vaši reakci, velmi si vážím Vaší ochoty k otevřené diskusi.

    Na Vaše argumenty bych rád reagoval ve stručnosti takto:

    >Rád bych ještě upozornil, že ceny, které jsou v současné době v nabídce,
    >reprezentují první vydefinování služby v České republice pro segment malých
    >a středních firem. Sám také jistě víte, tyto ceny byly na počátku
    >u všech telekomunikačních operátorů vyšší než byla pozdější nabídka.
    právě proto jsem se na tiskové konferenci ptal, jaké budou cenové podmínky po skončení tohoto testovacího provozu. Odpověď byla taková, že neočekáváte žádné významnější změny ...

    K Vaší hlavní námitce, že srovnání se Švýcarskem a službami Bluewinu je nekoretní, neboť jde o nabídky pro různé segmenty (IOL Platinum pro SME, Bluewin pro rezidenční segment):

    na stránkách popisujících služby BroadWay ADSL jsem nenašel, že by měly být zaměřeny specificky jen na rezidenční segment. Proto jsem vyšel z tiskové zprávy Bluewinu z 27.11.2001, která popisuje zavedení dvou vyšších rychlostních verzí a k nim uvádí:

    This capacity expansion will benefit particularly heavy users and business customers with a high bandwidth requirement who transfer large quantities of data via the Internet.

    Dále jsem vyšel z toho, že ve svém materiálu FAQ Bluewin sám prezentuje své ADSL služby takto:

    Who would find the ADSL service useful?
    The service is aimed at heavy users, increasingly including SMEs and SOHOs (Small Office und Home Office).

    K Vaší námitce, že popis situace v Belgii a Nizozemí neobsahuje všechny tarify a že i zde jsou některé cenové hladiny podstatně vyšší: ano, není to žádná vyčerpávající studie tamního trhu, jen ukázka. Chtěl jsem tuto ukázkou dokumentovat hlavně to, jaký je praktický důsledek zpřístupnění ADSL služeb ostatním operátorům: že zákazník si musí pořídit "povinný základ" (samotné ADSL), a k němu si pak může vybrat různé další služby, od různých poskytovatelů. Shledávám naprosto v pořádku, že na výběr má dražší i levnější varianty, za podstatné považuji to že si zákazník může sám vybrat tu variantu, která mu vyhovuje, a není mu předkládána jen jedna jediná varianta.
  • 3. 6. 2002 15:28

    Bozena Chuda (neregistrovaný)
    To je bomba. Firma pise otevreny dopis novinari :-) Chudak Telecom, zly Peterka ho nema rad ...

    Mym deckam pomoh dycinky dudlik, elsipa reditel Zaruba zabere taky? Ale bacha, neposilejte mu pocitacovej, von asi nema pocitace a postu mu vyrizuje Vonavkova.

  • 3. 6. 2002 15:15

    ptaczek (neregistrovaný)
    Selskym rozumem:
    jsem v male firme, citajici 5 pocitacu a poridim si "IOL Platinum 256/64*, 500 MB objemu přenesených dat" pro bezne brouzdani a e-mail.

    Pocitejte se mnou:
    500MB / 31 dni = 16MB/den

    budeme 8 hodin v praci = 2MB/h

    mame 5 pocitacu = 400KB / h

    pocitame-li velikost stranky kolem 100KB (jak zde tez padlo), dostavam se zcela "mimo misu" a platim za megabyty navic. Ovsem, samozrejme, data z/do mailboxu jsou zdarma :)
    Ja nevim jak vy, ale ja tleskam ! :)
  • 3. 6. 2002 14:40

    jozka (neregistrovaný)
    Rád bych ještě upozornil, že ceny, které jsou v současné době v nabídce, reprezentují první vydefinování služby v České republice pro segment malých a středních firem.

    Komu je služba určena
    Všem, kteří chtějí kvalitní a rychlý přístup do internetové sítě.  Především doporučujeme pro:
    malé a a střední firmy
    drobné živnostníky
    domácnosti

    (http://www.iol.cz/cze/object.asp?obj=244&objdef=34&ts=9ec13)

  • 3. 6. 2002 14:25

    Petr (neregistrovaný)
    Proč je Vaše služba až 200 krát dražší (počítáno při využití dané rychlosti po 24 hodin denně) než podobné připojení v Německu od T-Online, kam se poděly vaše "světové ceny" ? Připomínám, že neomezené připojení 768k (pro download) tam vyjde asi na cca 80DM měsíčně.
  • 3. 6. 2002 14:04

    Jana Záruby, ředitele rozvoje produktů a služeb, Český Telecom, a.s. - Imaginet, o.z. (neregistrovaný)
    Vážený pane Peterko,

    se zájmem jsem si přečetl Váš článek na Lupě ze dne 31.5.2002 pod názvem"Jak by ADSL mohlo vypadat, kdyby ...". Dovolte mi můj komentář a zároveň upozornění na některá pochybení, kterých se opakovaně dopouštíte ve svém článku. Rád bych ještě upozornil, že ceny, které jsou v současné době v nabídce, reprezentují první vydefinování služby v České republice pro segment malých a středních firem. Sám také jistě víte, tyto ceny byly na počátku u všech telekomunikačních operátorů vyšší než byla pozdější nabídka. Pojďme se ale podívat na ještě další věci, které podle mého názoru není možné porovnávat a jejich položením vedle sebe může dojít k dokonalému zkreslení celé informace.

    V článku porovnáváte ceny regionálně omezeného testovacího provozu IOL Platinum přímo s cenami ADSL ve Švýcarsku a nepřímo s nabídkami v Belgii a Holandsku. Už zde bych rád upozornil na porovnání neporovnatelného, porovnání je navíc velmi zjednodušené a zavádějící. Jak jsem již psal a znovu opakuji, služba IOL Platinum je určena především pro malé a střední firmy (což i Vy sám uvádíte v článku "Jaké je IOL Platinum"), ale Vámi zmiňované tarify ve Švýcarsku, Belgii a Holandsku jsou určeny zejména pro rezidenční zákazníky (domácnosti). Navíc srovnáváte pouze rychlosti, ceny a množství dat. Vůbec se nezabýváte další charakteristikou jednotlivých služeb. Všiml jste si, že např. Vámi citovaný Swisscom/Bluewin odpojí uživateli "session" po půl hodině nečinnosti a nejdéle za 20hodin, tak jak je uvedeno zde http://www2.bluewin.ch/services/adsl/broadway_basic_e.html ? Uživatel se poté musí znovu zalogovat. Nevím, jestli by si takovouto službu firma pořídila...

    K rozdělení trhu na rezidenční a firemní segmenty jenom doplňuji, že oba představují zcela odlišné skupiny zákazníků s rozdílnými funkčními požadavky, charakterem provozu, způsobem využití a nároky na kvalitu. Charakteru požadavků a parametrům služby odpovídá výsledná cena. Z tohoto důvodu také nabízí většina poskytovatelů (nejen Internetu) různé tarify uzpůsobené dané cílové skupině.

    Pokud se podíváme na Váš článek -- třeba Belgii, musím dále reagovat. Souhlasím s Vámi, že zde lze připojení k Internetu pomocí ADSL od Belgacom+Skynet pořídit již od 925+1204=2129,- Kč/měsíc, ale jedná se o nejobyčejnější tarif určený pro domácnosti (zde porovnání ve světle IOL Platinum jablka s hruškami). K tomu si uživatel musí zakoupit USB modem za min. 99 Euro (cca 3000,-Kč) nebo si ho (za 310 Kč/měsíc) pronajmout a sám nainstalovat. V rámci tarifu je dovoleno připojit pouze jedno PC. Nicméně u Skynetu v sekci Business služeb http://selfcare.skynet.be/index.html?l1=products&l2=subscription&l3=solutions&l4=broadband si zákazník může vybrat ze třech dalších tarifů za 2300,-, 3 720,- a 15 500,- Kč/měsíc + poplatek za ADSL linku popř. modem od Belgacomu. Tyto tarify jsem ve Vašem porovnání neviděl, přestože právě tyto tarify jsou určeny stejné cílové skupině zákazníků jako IOL Platinum. Nestálo by za to se podívat i na tuto stranu mince?

    A pokračuji, ...všechny výše uvedené tarify nabízejí takřka totožnou teoretickou rychlost (1024 resp. 750kbit/s), a přesto jsou v cenách natolik velké rozdíly. Ale...rychlost přístupového vedení a data nejsou zdaleka všechno. Domníváte se, že by si firma pořídila ADSL přípojku 512kbps od British Telecom (mimochodem BT před dvěma měsíci zlevňoval až o 50%), která se dá pořídit již za 29,99 GPB (cca 1500,-Kč) a která má agregační poměr uživatelů 1:50 ? detaily viz. http://www.btopenworld.com/broadband/pro40/0,,toPage=1|pageSet=home_products_features,00.html.

    Při detailnějším rozhlédnutí se po okolních státech je nutno konstatovat, že "mimo mísu" (jak jste sám nazval ceny testovacího provozu IOL Platinum) je docela dost poskytovatelů. Například taková Nextra UK (zaměřuje se výhradně na firemní klientelu) nabízí své služby za tyto ceny http://www.nextra.co.uk/pdf/asadslp.PDF . Nejvíce "vedle" podle Vašeho měřítka je nejspíše Nextra v Rakousku http://www.nextra.at/solutions/adsl/bb.asp, kde nabízejí linku 512/64 s limitem 1GB za 2 700,- Kč/měsíc nebo 512/256 s 1GB za 5 800,- Kč/měsíc, zatímco od jiných poskytovatelů se dá koupit "to samé" již od 1 700,-Kč/měsíc (tarif od Jet2Web za 1500,-Kč/měsíc s časovou tarifikací nepočítám). Samostatnou kapitolou jsou instalační poplatky a ceny modemů resp. jejich pronájmů.

    Domnívám se tedy, podle opravdu skutečného porovnání se sousedními zeměmi, že IOL Platinum kvalitou a strukturou tarifů plně odpovídá požadavkům tohoto tržního segmentu v České Republice a cenou se nijak výrazně neliší od nabídek v okolních státech. Služba vhodná pro residenční segment trhu bude k dispozici později, jak jsme ostatně uvedli na tiskové konferenci.

    Přiznám se, že jsem vždy sledoval Vaše články pro jejich odbornost a nezaujatost, Váš poslední článek mě trochu překvapil množstvím neověřených a neporovnatelných údajů. Doufám však, že i nadále budou moci čtenáři LUPY získávat objektivní informace i přesto, že některé služby nabízí právě "nepopulární společnosti", které nechtějí vše dát zadarmo a chovají se podle ekonomických modelů okolních telekomunikačních operátorů.

    Těším se na Vaše objektivní materiály, pokud budete mít nějaké dotazy, jsem Vám plně k dispozici.

    S pozdravem

    Jan Záruba,
    Ředitel pro rozvoj produktů a služeb
    ČESKÝ TELECOM, a.s. -- Imaginet, o.z.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).