Jak implementujete platby kartou? Pokud je klient kvůli platbě přesměrován z e-shopu na platební bránu, vystavujete EET účtenku až po návratu klienta z platební brány (kde zaplatil kartou), nebo účtenku vystavíte ještě před přesměrováním na platební bránu? Podle EET linky Finanční správy by mělo stačit vystavovat až po návratu klienta z platební brány, nicméně stále ještě se ke mě dostávají i informace z druhého tábora, z nichž vyplývá, že to už je pozdě. Díky za odpověď.
Místo abyste šli Babišovi nakopat společně prdel (a sebrat co nakradl, naložit i zbytku vlády a ustanovit vládu novou co ten bordel konečně napraví, bez dalšího zadlužování vašich dětí a za méně peněz z vašich daní a odvodů než dnes) tak se tu hádáte o nesmyslech. Zítra bude stát proti sobě ještě víc, a budete využívat zvráceností které vláda přinesla abyste si šli po krku.
Je mi z vás na zvracení! A to platí i pro technické řešiče problému. nejste nic jiného než prostitutky, které využí čehokoli aby se na tom mohli napakovat nebo se díky tomu lehkoživit.
Muslimy na vás všechny, hovada odorný. Však ona už to má vaše vláda vykoumáno, zatím co vy tu řešíte její hovadiny.
Ještě si dovolím upřesnit, že v XML souboru, který posíláte finanční správě jsou na to extra položky - urceno_cerp_zuct (částka určená k čerpání) a cerp_zuct (čerpání voucheru). Díky tomu EET zohlední, zda jde o prodej poukazu k následnému čerpání, či čerpání poukazu. 2000 se v případě poukazu na 1000 Kč opravdu nekonají. :-). Samozřejmě se takto řeší poukazy jen v případě, že poukaz prodává stejný podnikatelský subjekt, kde bude poukaz následně čerpán.
 
Pokud nesouhlasíte, tak zkuste najít tu část metodického pokynu nebo zákona, která mluví o tom, jak se eviduje práce s kreditem. Zejména by bylo zajímavé najít něco o tom, zda při "čerpání kreditu" můžete evidovat zápornou částku.
Zkoušet hledat to nebudu, protože jsem to našel už dávno. Při čerpání kreditu neevidujete zápornou částku, evidujete čerpání kreditu (jako to metodický pokyn nazývá hovorově), nebo-li „následné čerpání nebo zúčtování platby,“ jak se tonazývá v oficiální terminologii EET. V metodickém pokynu se to nachází těsně před tím příkladem, který jsem citoval. Takže – Metodický pokyn k aplikaci zákona o evidenci tržeb, verze 1.0 z 31. 8. 2016: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf, strana 4 dole:
V případě, kdy je realizováno nabití i čerpání u téhož poplatníka, dochází k duplicitnímu
zaevidování téhož příjmu. Z důvodu zohlednění této skutečnosti v rámci analýz je nezbytné v datové
zprávě dle § 19 odst. 2 písm. a) a b) ZoET uvést, že se jedná o částku plateb určenou k následnému
čerpání nebo zúčtování, nebo že se jedná o částku plateb, které jsou následným čerpáním nebo
zúčtováním platby (viz kapitola 2.4.3.1 Evidence tržeb běžným způsobem).
Dále strana 23 tamtéž:
Údaji o evidované tržbě zasílanými datovou zprávou jsou dle § 19 odst. 2 ZoET při naplnění
konkrétních okolností také:
a) celková částka plateb určených k následnému čerpání,
b) celková částka plateb, které jsou následným čerpáním nebo zúčtováním platby,
[…]
Odkazovaný zákon už si zvládnete najít sám?
Abychom si ušetřili další kolečko s tím, že si mám najít technickou specifikaci, tak vám jí rovnou také odkážu: Formát a struktura údajů o evidované tržbě, verze 3.1.1 z 13. 10. 2016 – http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/EET_popis_rozhrani_v3.1.1.pdf, strana 16 – 3.3.2 Přehled položek datové zprávy o evidované tržbě:
Data:
[…]
23 – Celková částka plateb určená k následnému čerpání nebo zúčtování, XML element urceno_cerp_zuct 
24 – Celková částka plateb, které jsou následným čerpáním nebo zúčtováním platby, XML element cerp_zuct 
Je to všechno, nebo potřebujete vědět ještě něco a budete mi psát, že si to mám najít?
 
To je neuvěřitelná zaslepenost. Už v diskuzi s vámi pokračovat nebudu.
Nemáte naprosto žádnou představu o tom, jak vypadá účetnictví. Co a kdy se eviduje. Nemáte představu o tom, kolik firmy stojí zavedení EET (jsou to i miliony na jednu firmu). O tom, co firmy potřebují mít v účetnictví A KDY to tam potřebují mít.
Sami autoři EET napíšou, že EEt nemá nic společného s tržbami. Že nemá nic společného s účetnictvím.. Vysloveně to uvedou.. Přesto tvrdíte opak.. Zoufalství.
 
Ta citovaná věta neříká, že co je evidováno v EET, nemusí být v účetnictví. Ta věta říká, že pro účely EET nezáleží na tom, jak je to evidováno v účetnictví. Když vyměníte poukaz za zboží, záleží jenom na vás, zda to v účetnictví budete evidovat nebo ne – záleží jen na vás, jak podrobné budete mít v tomto směru účetnictví. Je možné, že ve vašem účetnictví by to byly jen dvě transakce s přesně opačným účinkem, takže se nic nestane, když je v účetnictví vynecháte. V EET to ale evidovat musíte.
Takže pro vás ještě jednou podrobně: Probíhají nějaké transakce s majetkem. Protože o těch transakcích potřebujete mít přehled, vedete si jejich evidenci, které se říká účetnictví. Z té evidence můžete zjistit, jak si stojíte, kolik dlužíte, kolik dluží vám, kolik máte volných finančních prostředků, jak vyděláváte atd. Domácnosti si evidenci často nevedou, takže pak svou situaci odhadují podle toho, kolik mají na účtu. Často si takovou evidenci nevedou ani malí podnikatelé. V obou případech je to problém zejména když nastane nějaká nenadálá situace, nečekané vydání, a dotyčný pak neví,jak na tom vlastně je, jestli si to vydání může dovolit. Účetnictví je tedy evidence pro toho, kdo ty transakce provádí – a klidně se může rozhodnout, že některé transakce, které by neměly v účetnictví žádný dopad, evidovat nebude. Pak ale nesmí zaevidovat nic z té transakce, nemůže zaevidovat jenom půlku. Třeba pokud to bude domácí účetnictví, mám nějaké peníze v hotovosti a vložím je na bankovní účet, můžu chtít evidovat, kolik mám v hotovosti a kolik na účtu, a pak takovou transakci musím zaevidovat. Nebo je mi jedno, kde ty peníze jsou, pak se můžu rozhodnout, že tu transakci evidovat nebudu – protože by to byla transakce „peníze k dispozici -X, peníze k dispozici +X“, která nic neovlivní. Nemůžu ale zaevidovat jenom půlku té transakce, třeba že jsem peníze vložil na účet, ale neevidovat druhou polovinu, tedy že mám o to méně hotovosti.
No a stát chce do tohohle mého účetnictví trochu vidět, aby podle toho mohl kontrolovat placení daní. Takže řekne, že pro účely kontroly placení daní musíte být schopen předložit účetnictví alespoň v nějaké dané struktuře. Vy ty informace už buď evidujete ve svém účetnictví, takže z něj vytáhnete jenom ty transakce, které zajímají stát. A nebo stát chce evidovat i transakce, které jste dříve ignoroval, pak je budete muset začít evidovat. Můžete to klidně evidovat každé zvlášť, u každé transakce se rozhodnout, zda zajímá vás, a pokud ano, zapsat do svého účetnictví, a zda zajímá stát, a pokud ano, zapsat ji do daňového účetnictví. Ale obvykle bývá jednodušší vést to najednou. EET k tomu teď přidává další požadavek na evidenci transakcí, přičemž ty transakce, které se mají evidovat, se přesně nekryjí s transakcemi pro daňové účetnictví – a hlavně je tam ten požadavek na jejich online evidenci (to u daňového účetnictví neplatí, tam když přinesete v únoru účetní faktury v krabici od bot, je to z pohledu zákona OK). Opět se může stát, že některé transakce, které požaduje evidovat EET, byly pro vás nezajímavé a ve svém účetnictví jste je neevidoval. Opět máte možnost ty transakce evidovat zvlášť, mimo své vlastní účetnictví, ale nejjednodušší bude pokrýt vlastním účetnictvím minimálně to, co požaduje zákon kvůli daním a co vyžaduje EET (a k tomu mohou být další požadavky na veřejně obchodovatelné společnosti, další požadavky mohou mít akcionáři…)
Pořád ale všechny ty evidence vyházejí s těch samých reálně provedených transakcích, všechno jsou to tedy jenom různé pohledy na stejnou věc.
 
"jsou "elektronicky evidovány"? Vše jde přes banku a je na výpisu, který finančák má tak jako tak."
Tady jde přece o odhalení podvodníků, kteří krátí tržby/daně. Ti nemusí použít banku, do které má finančák přístup, ale mohou použít nějakou v daleké cizině. Jenom tam také zůstane "elektronicá evidence" platby kartou, pokud i platební brána bude v cizině. Kontrolor se k ní nedostane.
 
Tohle vypadá jako řešení.
Povinnost evidovat do EET a vystavit účtenku má ten, komu se kartou platí, tedy ten portál. Ovšem jen pokud je to český subjekt, jinak ji nemá. Takže Amazon.de nemusí.
A našemu podnikateli pak posílá peníze nejsíš převodem (nebo na kartu?), takže už to také nemusí evidovat.
"V případě toho voucheru prostě evidujete 2x2000 korun. Do EEt se NIC jiného neposílá. Žádná oprava. Žádné mínus.
To tvrdíte vy. Metodický pokyn, ze kterého jsem vám výše citoval příklad, tvrdí něco jiného."
Citoval jste, že se dvakrát jedná o evidovanou tržbu. A tak to je, 2x2000 Kč. To, že se zároveň jedná o čerpání kreditu, je z pohledu EET informace zbytečná, protože s touto konstrukcí nepracuje. Pokud nesouhlasíte, tak zkuste najít tu část metodického pokynu nebo zákona, která mluví o tom, jak se eviduje práce s kreditem. Zejména by bylo zajímavé najít něco o tom, zda při "čerpání kreditu" můžete evidovat zápornou částku.
 
V případě toho voucheru prostě evidujete 2x2000 korun. Do EEt se NIC jiného neposílá. Žádná oprava. Žádné mínus.
To tvrdíte vy. Metodický pokyn, ze kterého jsem vám výše citoval příklad, tvrdí něco jiného.
Ty nesmysly o tom, že EEt má něco společného s účetnictvím.
Samozřejmě, že má EET něco společného s účetnictvím, protože všechny transakce zachycené v EET jsou zachycené i v účetnictví. Ta vaše citace z Metodiky neříká, že v EET musíte vše schválně evidovat jinak, než jak to máte evidované v účetnictví – jak to mylně interpretujete. Ta citace říká jenom to, že EET není odvozeno až z účetních záznamů, ale eviduje reálně proběhlé transakce – stejně, jako to dělá účetnictví (akorát účetnictví eviduje více typů transakcí). Když máte nějaké reálné transakce, dvě různé evidence těch transakcí, evidujete to správně a proběhne transakce, která má být zaevidována v obou evidencích, musí se ta transakce objevit v obou evidencích a ty evidence budou navzájem souhlasit.
Sami autoři EET píšou, že se sledují jenom MAJETKOVÉ TOKY v reálném čase. To nemá lautr nic společného s účetnictvím, nebo tržbami.
Takže vy v účetnictví nesledujete ani majetkové toky ani tržby. To by mne zajímalo, co v tom účetnictví teda sledujete.
 
Portál spadne pod §8 (nepřímé zastoupení). V principu jde o to stejné, jako když svěříte autobazaru auto, aby Vám ho v komisi prodal. Vztah komisionář-komitent.
Pak opravdu eviduje Portál (autobazar), i když to zboží (software/auto) vůbec není jeho. Eviduje dokonce i v případě, že celou tržbu (100%) pošle majiteli zboží.
Eviduje na svoje DIČ, se svým klíčem (ano.. i když to vůbec není jeho tržba).
Pokud vám portál pošle peníze na účet (což je pravděpodobné), tak už nic neevidujete.
Jo.. Nedává to smysl, ale takto to autoři EET chtějí. EEt není o účetnictví, o tržbách, daních. Je to jenom sledování toku peněz. Je to v tom Metodickém pokynu vysloveně napsané.
Mrkněte prosím na ten §8 zákona 112/2016(zákon o EET), do Metodického pokynu, na místo, kde se nepřímým zastoupením zaobírá (strana 9 dole a dále), případně na důvodovou zprávu k zákonu o EET. Tam je to nepřímé zastoupení taky docela dobře vysvětleno.
IMHO můžete být docela v klidu (i když samozřejmě jistě to říct nemohu bez toho abych znal přesnou podstatu obchodního vztahu, který máte s portálem).
 
Proč se pořád vyjadřujete k něčemu, čemu vůbec nerozumíte?
V případě toho voucheru prostě evidujete 2x2000 korun. Do EEt se NIC jiného neposílá. Žádná oprava. Žádné mínus.
Ty nesmysly o tom, že EEt má něco společného s účetnictvím.
Cituji z Metodiky:
"Vzhledem k tomu, že záměrem evidence tržeb je zachycení reálného majetkového toku a nikoliv záznamu v evidenci, který může nastat v jiném časovém okamžiku, je pro účely evidence tržeb od účetního zachycení odhlíženo. Z tohoto důvodu zákon obsahuje speciální § 6 odst. 2 ZoET pro účetní jednotky. V tomto ustanovení je uvedeno, že příjmy podle § 6 odst. 1 ZoET jsou u poplatníka, který je účetní jednotkou, příjmy podle zákona o daních z příjmů, které by poplatník měl, pokud by nebyl účetní jednotkou. "
Sami autoři EET píšou, že se sledují jenom MAJETKOVÉ TOKY v reálném čase. To nemá lautr nic společného s účetnictvím, nebo tržbami. Vysloveně je to tam napsané.
 
Naprostý blábol je to, že EET nemá nic společného s účetnictvím. Účetnictví eviduje transakce s majetkem. Pro účely placení daní musíte část účetnictví vést v požadované struktuře (ale nic vám nebrání to evidovat podrobněji), to samé platí o EET. Pořád jsou to ale výtahy z účetnictví, takže pořád platí, že když pro účely daní nebo EET evidujete jednu transakci, musíte evidovat i transakci k ní opačnou.
Doporučování, co si mám nebo nemám nastudovávat, si prosím nechte na dobu, až si to nastudujete sám. Abyste ten příklad nemusel hledat, dám sem citaci:
V případě koupě dárkového poukazu na předem neurčené služby v zařízení „X“ v celkové hodnotě
2 000 Kč se jedná o evidovanou tržbu v okamžiku koupě tohoto poukazu […] a zároveň se jedná se částku určenou k následnému čerpání. V okamžiku uplatnění tohoto poukazu se opět bude jednat o evidovanou tržbu a zároveň se bude jednat o částku, která je čerpáním příslušného kreditu.
Ty podstatné části jsem vám zdůraznil. Ty částky jsou totiž označené jako kredit a čerpání kreditu. Takže v tom příkladu s poukázkou za 1 000 Kč nebude saldo u EET 2 000 Kč, jak tu neustále někteří chybně opakují, ale jenom 1 000 Kč. Pořád je to jenom o pochopení základního principu účetnictví, že je to vždy „něco za něco“, a musíte tu transakci vždy zaevidovat celou, nemůžete zaevidovat jenom její půlku. Kdybyste v účetnictví evidoval jenom polovinu transakce, jako to chcete dělat u EET, skončil byste s tím, že by vám na skladě chyběl jeden výrobek a přebýval by vám jeden poukaz. Ale chyba by nebyla ani ve skutečném stavu věcí ani v inventuře, ale ve špatné účetní evidenci.
Jenže pokud to zboží prodáváte vy, musíte informace o platbách zasílat vy, nikoli portál. Ergo:
* buď portál nabídne řešení, ale pak mu musíte dát k dispozici své klíče (bez nich informace nepodepíše) - pak to máte za 50 000 Kč (povinnost... blablabla klíče)
* nebo portál řešení nenabídne, pak máte případný prodej za 500 000 Kč
* nebo musíte přes portál přestat prodávat
 
to je naprostý blábol.
EEt nemá s účetnictvím nic společného. Nemá nic společného ani se zdravým rozumem.
A ano. Ten příklad s vouchery je dobře. Ano.. firma bdue evidovat 2x1000 korun. V eet samozřejmě. V účetnictví ne.
Zkuste si o tom prosím něco nastudovat. Třeba ten přiblblý Metodický pokyn. Tam je ten přiklad s dvojnásobnou evidencí voucheru uvedený jako správný postup.
 
Ta firma samozřejmě eviduje buď příjem 1000 Kč, nebo příjem 1000 Kč, výdej 1000 Kč a příjem 1000 Kč. V účetní evidenci si může vybrat, kterou variantu zvolí, v EET je druhá varianta sázka na jistotu, nevím, zda je přípustná i první. Ale nikdy v žádné evidenci nemůže evidovat jen příjem 2×1000 Kč, protože v každé příčetné evidenci musí platit, že když evidujete jednu transakci, musíte evidovat i transakci k ní opačnou. Pokud máte dvě transakce, které se navzájem vyruší, často je můžete z evidence vynechat, ale nikdy nemůžete vynechat jenom jednu z nich.
Pokud tedy zaevidujete dvě transakce a na tu transakci s vrácením kuponu zapomenete, bude FÚ případně kontrolovat tyto dvě transakce. Vy je buď budete mít v účetnictví obě a k nim tu transakci s vrácením poukazu, na kterou nebudete mít EET, a FÚ asi po vás bude chtít vysvětlení, proč jste na tuhle transakci nevystavil účtenku. Nebo budete mít v účetnictví jen jednu transakci a tu transakci výměny kuponu za zboží tam zatlučete, a pak se vás FÚ bude ptát, kde máte zaúčtovanou tu transakci, ke které je ta druhá účtenka. A nebo budete transakce evidovat v účetnictví stejně špatně jako v EET, pak budete mít manko v pokladně, protože podle účetnictví tam má být 2000 Kč a je tam jenom 1000 Kč.
to jasně, riziko změny legislativy chápu, ale tady se jedná o dost rázný zásah do možností českých firem prodávat zboží zahraničním zákazníkům na mezinárodních portálech.
Jedná se o mnohamiliardový byznys, který se tím utne, ebay, amazon a stovky dalších používaných portálů nebude možné snadno používat. Přitom se nejedná o zákaz v zákoně, ale jen o nedomyšlený způsob jak procesně něco řešit, neřeší se tím žádné krácení, žádné jiné problémy.
Prodej SW a her v podstatě ani jinak nefunguje, málokdo má infrastrukturu, aby si to sám prodával, zasílání na CD již není běžné.
právěže ne, je to běžný způsob prodeje mnoha komodit. Např. u prodeje SW si ho neprodávám sám, ale mám ho třeba na steam.com nebo slunecnice.cz (jen příklad) a přitom jsem prodávající já a zákazník ho kupuje přes prostředníka (portál ode mě) a portál zajistí i distribuci, o žádné platbě se několik týdnů nedozvím, mohou max. sledovat nějaké statistiky.
 
České portály se budou muset holt nějak přizpůsobit nové právní situaci. Zahraniční portály typu Amazon jsou samozřejmě mrzutost, která může být ve vztahu k EET úplně nepoužitelná. Každopádně ale prodejce využívající zahraniční portál od začátku ví, že veškeré problémy se slaďováním prodeje s českým právem jdou za ním. Jde tedy o značně rizikový prodejní kanál, který se může ze dne na den stát noční můrou.
Nemusí to být jen případ EET, jak by se takový prodejce vypořádal třeba s přechodem na Euro, kdyby třeba probíhal stejně jako na Slovensku? Tam bylo třeba v přechodném období ukazovat každou cenu zároveň jak ve Sk, tak v eurech, přičemž navíc "slovenská" eurová cena byla jiná od eurové ceny pro zbytek světa.
 
Pokud je e-shop v takovémto "plně outsourcovaném" módu, kdy nedostává online ani objednávky, tak má holt s EET smůlu. V takovém případě může (a měl by) EET řešit přímo ten prodejní portál, který má data online. Portál, který tuto službu prodejcům nenabídne, asi ve světě EET dlouho nepřežije (nepůjde ho legálně používat).
Zahraniční portály jsou samozřejmě jiná kapitola, viz můj příspěvek níže.
 
Jasně, tyhle problémy (hlavně ve vztahu k platbám kartou, kdy třeba platbu z Číny může ještě autorizovat nějaký živý filtr) si představit dokážu. Právě pro ně mě ale přijde samozřejmé a jednoduché to Vaše "legrační řešení".
Dalo by se stejně samozřejmě řešit i situaci "obchodník se o platbách dovídá až dodatečně v jednom balíku", tedy evidovat EET v okamžiku vytvoření objednávky a v případě jejího nedokončení (zákazník nezaplatí a objednávka expiruje) to zase v EET vystornovat.
Ve chvíli, kdy dostane web shop informaci z clearingového centra, tak už je na EET pozdě. Vy musíte zaregistrovat účtenku nejpozději v okamžik platby a ne až ve chvíli, kdy vám platbu potvrdí platební brána atd. Takže pokud se vám třebas stane, že zákazník zadá a odmáčkne platbu kartou a vám potvrzení dojde až za 20 minut (to se tak v jednom ze sta případů stane), tak jste porušil zákon o EET a hrozí vám obrovská pokuta.
Řečeno jinak to samé: EET se musí stát nejpozději v okamžik, kdy zákazníkovi odešly peníze. Ne v okamžik, kdy to zprostředkovatel oznámil obchodníkovi a už vůbec ne až v okamžik, kdy vám dojdou peníze.
Co jsem viděl návrh řešení, tak byl dost legrační: EET evidovat ihned, jak zákazník přejde do platební brány. A pokud k platbě nedojde do 24 hodin, tak to EET zase zrušit. Vaše "zaeviduj_platbu() do funkce zpracuj_prichozi_platbu() " řešením není, je to pozdě.
Metodicky to bylo připravené tak, že EET bude registrovat platební brána, která jediná je u platby přítomna. Ale z toho sešlo, protože řada jich není ani v ČR a navíc by ta evidence byla k ničemu. Pro přepravní společnosti a dobírku to tam ale stále zůstalo, tam EET nevystavuje ten, kdo vám zboží prodal, ale řidič, kterému dáte peníze.
 
Máte napůl pravdu, výběr to určitě je, ovšem nazvat ho přirozeným, to chce asi velmi zvláštní představu přirozenosti.
Stejně tak máte pravdu, že Babiš nemůže za to, že v ČR podnikají i lidé, kteří tak tak vyjdou. Může ovšem za to, že už v ČR podnikat nebudou. Zda je to "správně" či "špatně", to už je otázka ideologie.
 
Přijde se na to jednoduše. Napíše se to do Metodického pokynu:
Formální náležitosti pro evidovanou tržbu dle § 5 ZoET splňuje platba poplatníkovi, která je
uskutečněna
e) v jiných formách, které mají charakter obdobný předchozím formám podle písmen a) až d) (např.
dárkové karty, poukázky na zboží a služby - kam patří též stravenky, dále i platby prostřednictvím
žetonů a obdobných instrumentů, ****včetně virtuálních měn****)
Tedy invencí úředníka je naplněn duch zákona :-)
Zjevne nemate znalosti dostatecne, spise podle vaseho vyjadrovani vubec zadne. Platbu je treba zaevidovat nejpozdeji k casu jejiho uskutecneni, a ten v moha pripadech prodejce vubec nezna a ani nikdy znat nebude.
Prodejce se tak maximalne dozvi, ze za dane obdobi mu bylo pripsano v sume Y plateb za X penez. Klidne s nekolikamesicnim zpozdenim - coz je naprosto bezne treba u prodeje SW.
A to jsme stale u primitivni casti - odeslani nejakeho XML. Co teprve kdyz zakaznici zacnou (jiz zaplacene) objednavky menit, zbozi vracet, a vy jim asi tak tisicem ruznych zpusobu vracite penize. Dokonce jim je v mnoha pripadech nemusite vracet ani vy, ale nektery z clanku distribuce. A vy se o tom nemusite ani dozvedet. Presto k nejakemu pohybu penez doslo a tudiz mate povinost evidovat, jen jaksi nevite jak a co.
Predstavte si pak, ze mnohe eshopy funguji jako sberny, zadna online komunikace s nejakym ucetnicvim, proste jen posbiraji objednavky, jednou za cas (treba den) se prenesou data, a terpve v tento okamzik se prodejce dozvi, co kdo chce. A nekdy, ve specialnich pripadech, jak to zaplatil. Prevazne ovsem vi tak maximalne ze to zaplaceno (asi) je, ale take byt nemusi, zalezi na mnoha okolnostech.
Promiňte, ale jak se přijde na to, že Bitcoin spadá pod EET? Já v tom zákoně vidím:
Formální náležitosti pro evidovanou tržbu splňuje platba poplatníkovi, která je uskutečněna [...] bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat.
Podle mě u Bitcoinu nedávám příkaz prostřednictvím příjemce -- tato situace nastává např. při POS platbě kartou, ale ne v případě, kdy podepíšu bitcoinovou transakci a sám ji broadcastnu do sítě.
ano, první věc je implementace, řada systémů nemá žádné callbacky, volání či eventy poté co v administraci změníš stav nebo naopak příjde platba, musí se tohle na míru do eshopu doprogramovat, to je věcí je nákladů.
Zásadní problém je ale v různorodosti nákupního procesu, u řady způsobů platby prostě žádné volání do eshopu neputuje a nebo eshop neví konkrétní částku v korunách. Existují brány (prodejní portály), který za tebe vyberou platbu (vč. daní a poštovného - například Amazon) a zákazníkovi poskytnout produkt (buď ho pošlou nebo ho nechají elektronicky stáhnout umožňuje-li to jeho povaha), přitom prodejcem jsi ty, ale o samotném nákupu se dozvíš až později.
EET vyžaduje, aby celý proces byl realtime a zákazník měl vystavenou účtenku v momentě platby, jenže eshop se dozví o platbě klidně desítky minut později nebo až v souhrnech či získá informace jen o části samotné platby (v eurech a bez poštovného např.).
Vy pořád nejste ochotný přijmout, že 0% informace (dnes) a 100% anomálií (v EET době) je pro finančáky principiálně stejně užitečný stav.
Proč už dneska nestojí v každé večerce/stánku/hospodě kontrolor a nezapisuje si tržbu? Stačily by 3-4 celodenní vzorky a odhad ročního obratu mají. Moc práce? Málo kontrolorů? Ale s EET tam budou muset naklusat úplně stejně, když chtějí něco prověřovat. Automatický doměřovací daňový systém ještě AB nezadal.
Dokonce se paradoxně pozice berňáku s EET zhorší! Je-li to zákonem vyžadovaná evidence, je apriori braná jako správně vedená - jako účetnictví. Odchylky evidence od skutečnosti vám berňák musí nejprve prokázat, a to jde jen kontrolním nákupem.
 
Podle toho, co vidím jako uživatel, tak malé e-shopy v 99% běží na hotovém prefabrikovaném řešení a dostanou EET na podnose s ním (sami musí zařídit jen tu registraci/certifikát, což je jen další kapka v běžném administrativně-byrokratickém moři). Kdo má nějaké vlastní bastlřešení, je stejně dávno zvyklý, že jeho údržba a rozvoj pořád něco stojí. Jednotky MD jsou (nemáte-li pekelně dobře placené programátory nebo nejste na hraně krachu) jen zlomkem ročního zisku.
Pokud vám to přijde implementačně zásadně jednodušší než u kamenného miniobchůdku, pak to skutečně nechápete. Pokud má ten miniobchůdek málo plateb, může to řešit skrze tablet či appku. Do e-shopu ale nic takového nemáte, je to třeba doprogramovat, a to jsou bez potíží jednotky MD, zvlášť u starších e-shopů.
 
Článek vypadá kvalitně, ale ani po jeho přečtení stále nechápu, proč zrovna kolem e-shopů je takové extra haló. Jelikož u e-shopů stejně každá platba prochází nějakým clearingovým systémem, mělo by snad stačit přidat jedno volání API zaeviduj_platbu() do funkce zpracuj_prichozi_platbu() + ekvivalent do funkce vystavující dobropisy, ne? Pořád mi to přijde implementačně zásadně jednodušší, než u kamenného miniobchůdku vypisujícího nyní papírové paragony.
Zmatek kolem toho, jaké všechny platby evidovat, by se dal jednoduše rozseknout: Evidovat úplně všechno bez rozdílu. Nebo zákon výslovně zakazuje evidovat i třeba ty bankovní převody? (Pokud ano, zajímala by mě motivace; samozřejmě jsem líný hledat to někde v důvodové zprávě.)
Příklad o brigádnících vyřizujících vratky mi taky moc nedává smysl - už teď snad firma potřebuje mít podchycené, že všechny vratky jsou reálné (existuje k ním příslušná faktura/příchozí platba) a brigádník jen nerozdává z firemního svým kolemjdoucím kámošům, ne? Oč je dobropis složitější/citlivější, než vydaná faktura?
 
Zmínka tu samozřejmě je. Odkaz na zprávu je hned u druhého odstavce a Patrick to zmiňuje na konci textu.
Opensource - eetlite (+ odkazy na dalsi jina reseni zdarma)
https://github.com/novakmi/eetlite
Něco mi uniklo, nebo proč tu není nikde zmínka o
http://www.lidovky.cz/babis-uvazuji-ze-vyjmeme-z-evidence-e-shopy-pry-maji-slozity-system-plateb-1ua-/zpravy-domov.aspx?c=A161123_120102_ln_domov_ele
Jediny smysl, ktery vidim je pro financni urad - bude se jim to lip kontrolovat.
Krasny argument zaznel na jedne tiskove konferenci GFR, kde jeho zastupce vysvetloval, ze kdyby platby kartou evidovane nebyly, tak by se mohlo stat, ze kupujici budou preferovat platbu v hotovosti, protoze uhrada kartou jim neumozni zucastnit se uctenkove loterie (az ji GFR spusti). Takze tak :-)).
Kdyby jste si racil precist ten zakon, tak by i vam mozna doslo, ze EET a trzby spolu vubec nesouvisi. Ostatne, je to tam vyslovne napsano. To ze firma bude vykazovat ucetne vyrazne jina cisla bude zcela 100% stav naprosto vsech firem. A to jak do plusu tak do minusu. Podle toho, jake operace prevazuji.
Je to jen a pouze zcela nesmyslna buzerace. Ale funguje to, nekteri jiz zaviraji, coz je prave jediny ucel toho vseho. Misto milionu zivnostniku totiz potrebujeme mit jednu korporaci.
Nikoli s EET nebude vedet vubec nic. Protoze muze dojit k platbe hotove/kartou .... a obratem k vraceni penez na ucet, pricemz jedna strana se eviduje a druha ne. Stejne tak to muze probehnout opacne, coz vygeneruje do EET zaporny pohyb, a cela firma muze byt i trvale v minusu. Stejne tak si muze nekdo predgenerovat EET ucty na neomezene dlouho dopredu, coz vubec nic nerika o tom, zda nejake penize dostal nebo nedostal. Zakon pouze narizuje, ze evidovat musi nejpozdeji v okamzik platby. EET nevypovida vubec NIC o tom, zda vubec nejaka trzba probehla.
Viz i zde zminena situace, ze firma vyda kupon za 1 000Kc, zaeviduje, a nasledne podruhe zaeviduje pouziti kuponu za 1 000Kc. Ucetne pochopitelne eviduje prijem 1, nikoli 2 tisicikorun. Kterou z tech dvou plateb bude nekdo kontrolovat?
Chápe někdo, jaký smysl má EET pro platby kartou, které už samy o sobě jsou "elektronicky evidovány"? Vše jde přes banku a je na výpisu, který finančák má tak jako tak. Podobně i Paypal a podobné systémy, vždy z nich je elektronický výpis, který jde těžko zfalšovat. Respektive, pokud ho někdo falšoval, tak ještě jednodušeji bude fikslovat s EET, aby to dohromady sedělo.
V tom pripade bych pozadal o alespon 1 priklad tech vyhod ... nebot EET neresi zhola nic. EET je evidence pro evidenci, klidne muzete odeslat uctenky za 100M do plusu, dalsi za 90M do minusu a ucetne vykazat trzbu 30M. Je to naprosto vporadku. Ovsem naprosto vporadku bude i vykaz nulovych trzeb. To ze podle EET mate +10M totiz neznamena absolutne nic, coz je napsano i v tom zakone a metodice.
Jedine co to prinasi (tedy statu) je vyber pokut za vadne plneni povinosti, ktere nikdo, ani mr Babis, nerozumi a nevi, jak ji vlastne splnit.
Mimochodem, prave mi bylo receno, ze oblibena hospudka ve vsi k poslednimu konci. Majiteli jsou duchodci, kteri to delali spise jako konicek, a pochopitelne byli radi ze se to +- uzivi, ale odmitaji resit dalsi a dalsi byrokracii.
 
Drsný zákonodárce prostě tu možnost má - postavit mimo zákon, co dosud bylo legální. Připouštím, že mohl být vstřícnější.
Nicméně faktický důvod a význam tu je. Pokud byste prodával přes Amazon.cn, nebo něco takového, tak nemá český kontrolor šanci cokoliv zjistit o tam proběhlých platbách. Snad jedině kdyby šlo o terorismus. Zato s EET bude hned vědět, zda tržba byla přiznána.
E-shopy provozujeme, implementaci řešíme (a ještě nějakou dobu řešit budeme), ale tak pesimisticky jako autor článku, bych to neviděl. Komplikace s tím jsou a budou, ale zase výhody EET z pohledu vyššího principu to u mě převažují. Takže sice práce navíc, ale proč ne, má-li to smysl. A já ho v tom vidím.
Ono je to jeste mnohem legracnejsi ... zakaznik prijde, zaplati, a pak si jde vyzvednou zbozi. V mnoha oborech a pripadech pak rekne, ze to nechce. Jednoduse proto, ze to nevypada tak, jak si predstavoval, nebo to nesplnuje jeho predstavu o kvalite (napriklad ma pocit ze prkno ma moc suku) atd atd. A potom defakto obratem delate castecne/uplne storno ... a ten stejny binec v eet.
Ovsem, jelikoz a protoze EET nema zadnou souvislost ani navaznost na ucetnicvi, tak si tam muzete posilat co chcete. To ze to nebude odpovidat realite je pry vporadku. On totiz ani neexistuje zadny zpusob, jak to nejak konzistetntni udrzet.
 
Nechtěl jsem to zvláště rozebírat, s tématem článku to nesouvisí, jen jsem tím chtěl poukázat na složitost problematiky. Řada eshopů umožňuje přijít do provozovny, tam si vybrat zboží a rovnou ho zaplatit a odnést. Projíždí to stejným systémem, jako eshop, ale právně to je normální maloobchodní prodej, protože objednávku zákazník učinil osobně a na místě (a zboží si mohl prohlédnout). Pro eshop je ale podstatné, že na to vzhledem k EET musí pamatovat.
Predpokladam, ze prave vetsim firmam nedela vubec zadny problem prenest pobocku do zahranici, a v CR ponechat pouze distribuci. Je dokonce uplne jedno jak vzdalene nebo blizke zahranici to bude, specielne pokud by do nej byl prenesen defakto jen eshop.
A pokud to takto pujde dal, tak se to velmi brzo vyplati i zivnostnikum - jednotlivcum. Tedy tem nekolika, ktere to jeste bude bavit.