V dnešním díle odhlédneme od technologií poskytování jednotlivých služeb a probereme tři ze zákonů spotřeby internetové konektivity: o snižování nákladů s množstvím, o objevivší se spotřebě a o geografickém rozdělení nákladů. Ve svém seriálu pokračuje Michal Krsek.
- Zákon o snižování nákladů s množstvím
Tento zákon existuje díky třem faktorům.
Prvním z nich jsou všeobecně dobře známé množstevní slevy. Za okruh o kapacitě 2048 kb/s zaplatíte rozhodně méně než třicetinásobek ceny za okruh 64 kilobitový.
Druhým faktorem je zajímavá vlastnost aplikačních protokolů Internetu – jejich dávkovost. Typický uživatel WWW chce okamžitě dostat obsah stránky, kterou potom několik minut čte. V těchto několika minutách je tato kapacita nevyužívaná.
Faktor třetí je, na rozdíl od předchozích,sociologicko-obchodní. Jde o to, že pokud vstupujete na trh, či ustavujete novou službu, budou jejími prvními uživateli lidé, kteří ji budou intenzivně využívat, případně budou chtít vidět její hranice. Teprve časem se profil uživatelů dostává k normálnímu čerpání služeb. Zkrátka to znamená, že v prvních několika měsících budou náklady na jednoho uživatele až o řád vyšší, než v obdobách dalších.
- Zákon o objevivší se spotřebě
Zákon o objevivší se spotřebě bychom mohli také nazvat zákonem dálničním. Jde v podstatě o zákon, který již dlouho znají všichni, kdo se zabývají infrastrukturou. Pokud někam postavíte dopravní tepnu, začnou po ní jezdit dopravní prostředky i v případě, že vede do míst, kde není po lidech ani památky. U Internetu je to stejné. Pokud postavíte do Vašeho PoPu nové linky (či zvýšíte kapacitu stávajících), smiřte se s tím, že nárůst dat (i ve směrech, kde to skoro není reálné) přeroste Vaše očekávání.
- Zákon o geografickém rozdělení nákladů
Tento zákon je bezesporu nejzajímavější, nicméně neplatí obecně. Definice zákona zní: Čím dále od metropole, tím větší část nákladů vydáváte za dotažení linek do lokality.
V tomto zákoně hrají roli dva faktory: V metropoli máte konektivitu tak, jak je. Většinou připojujete zákazníky do svého technologického centra, kam je přivedena konektivita zahraniční. K připojení mimo metropoli musíte vybudovat vlastní infrastrukturu, případně tuto infrastrukturu pronajmout od telekomunikačního operátora.
Druhým faktorem je, že čím dál od metropole, tím více klesá počet lidí, kteří jsou schopni využívat vaši technologii nadoraz. Je to jednak způsobeno nižší technologickou vybaveností lokalit mimo metropoli, zároveň však hraje roli i nižší jazyková vybavenost a vyšší zájem o lokální informace v menších místech, která nejsou tolik kosmopolitní jako metropole.
Díky těmato dvěma faktorům je poskytování služeb Internetu mimo metropoli či velká města poměrně zajímavým obchodem, kde ovšem kromě peněz potřebujete také znalce lokálních poměrů.
Pokud chcete načerpat podrobnější informace, koukněte na knížky Isp Survival Guide: Strategies for Running a Competitive Isp a ISP Marketing Survival Guide: Proven Strategies and Secrets for Outmaneuvering the Competition.