Google to má pro Android Market. Snad Google Checkout se to jmenuje. A je to jeden z důvodů, proč nemám vůbec žádný problém za aplikace na Marketu ty jednotky dolarů platit. Je to one-click.
Jestli to nabízí pro externí použití, to nevím, asi ne. Snad jsem někde četl , že tomu brání hlavně byrokratické účetní problémy, vyúčtování DPH a tak.
Sice na android telefonu to po mě nechce už žádnou autentizaci, takže ztracený telefon by mohl být nepříjemný. Ale asi jsem tam dřív zatrhnul nějaké zapamatování loginu. Nakonec - stejně to mám spárováno s kartou, kde je nastaven malý limit, tak mě to tolik nepálí.
Ano vím, že to Google má a dokonce to není jen tam, dá se tím i nakupovat, ale stále je to beta i na běžné googlovské poměry, bez marketingu, bez dalších aplikací.
Proto jsem o tom psal - Google může využít NFC ve svých telefonech a partnerství s karetními firmami a udělat z toho ultimátní celosvětový platební nástroj. To samé může udělat Apple (Ale Gůglu věřím víc, že to dokáže prosadit celosvětově a masivně).
Samozřejmě bezpečnost musí odpovídat riziku, tj. bude nutné tam mít možnost nastavit limity, vyžadování hesla od určité částky, potvrzování SMS atd. ale to už dnes mají i běžné NFC či čipové karty.
Neexistence mikroplateb, mě jako obchodníka štvě, ale on není potřeba žádný "další externí systém" ve stylu PayXYZ...
Není potřeba ani platební karta. Proč platit kartou vnitrostátně přes Internet?!
Daleko lepší by mi přišlo, kdyby banky zapracovaly na svých on-line bankovnictvích, které by umožňovalo IMPORT faktur přímo z webového formuláře prostřednictvím standardizovaného API.
Pak by to probíhalo jednoduše. Zákazník najede do místa platby, vybere svou banku ze seznamu a klikne na ZAPLATIT, automaticky je přesměrován do přihlášení InternetBankingu své banky, přihlásí se a rovnou má PŘEDVYPLNĚNÝ JEDNORÁZOVÝ PŘIKAZ K ÚHRADĚ. Ten jen zkontroluje, potvrdí ho (certifikátem, SMSkou atd.) a banka ještě pošle potvrzení o provedení platby na e-mail obchodníka. A je to!!
Já jako obchodník ty peníze nepotřebuju mít okamžitě! Klidně mi stačí i za pár dnů nebo za týden... Potřebuji jen pro zákazníka pohodlnou platbu a potřebuji vědět, že peníze už jsou na cestě.
Dnes je to velice nepohodlné pro zákazníka. Buď musí složitě vyplňovat příkaz k úhradě, mnohdy se někde uklikne. Nebo může platit kartou, ale tady je zase poplatek většinou okolo 3% z částky + cca 10 Kč, což je dost peněz při větším obratu a nebo naopak malých částkách.
Může ještě platit dobírkou, ale ta je zbytečně drahá a navíc musí mít peníze přesně, protože doručovatelé nemají často na vrácení.
Navíc kdo má kartu, musí k ní mít bankovní účet, takže může platit přímo z něj! I pro zákazníka je to bezpečnější, protože se nemusí bát krádeže nebo zkopírování údajů z karty. Platby přes Internet jsou dnes v drtivé většině autorizovány přes SMS a i kdyby někdo zákazníkovi čučel přes rameno a ukradl mu přihlašovací údaje, tak se stále nedostane přes SMS verifikaci. Platební karty žádnou verifikaci nemají - jenom číslo, platnost a CVC kód - to si může opsat i pokladní v supermarketu:
V Holandsku podobný systém funguje ( http://www.ideal.nl/?s=&lang=eng-GB ), v ČR ho už nějakou dobu má RB i když není moc rozšířený. Těžko říct, proč něco podobného zatím nenabízejí i ostatní banky. Že by nedůvěra k platbě předem obecně? S tím by mohla souviset i dosud velká popularita dobírek v ČR.
Pokud jde o karty, tak například ve Švédsku Nordea dodává ke kartám elektronické zařízení, připomínající kalkulačku se slotem na kartu. Když se do toho vrazí karta, tak to funguje jako klasický generátor jednorázových autentikačních kódů. Na stránce se objeví číslo, to se zadá do zařízení, vypadne jiné číslo, to se napíše do formuláře. Vypadá to takhle:
http://www.prlog.org/10488306-scandinavian-banks-gain-competitive-advantage-with-todos-security.html Pokud nemáte kalkulačku A kartu, tak na netu prostě nezaplatíte. Jediná nevýhoda je, že je to poměrně velké. Proti starému elektronickému klíči od eB/RB skoro dvojnásobné.
Spis neochota, neschopnost ...
Ostatne, myslite si, ze by se v civilizovanem zahranici banka soudila s vlastnim klientem kvuli VLASTNI chybe? Viz sporka a vybery z blbe naplnenyho bankomatu. V civilizovanem zahranici by se banka ani neodvazila klienta obtezovat s dotazem, protoze vi ze je to jeji chyba => bude rozdil vymahat maximalne po svem zamestnanci/smluvnim partnerovi, ale klienta nebude otravovat - holt mel kliku a bankomat mu dal vic.
Mimochodem, RB ma na webu moc pekny dotaznik, a kdyz se tam na neco zeptate (nikoli na konkretni operaci/ucet, ale jednoduse zda neco umi/neumi udelat) tak vam odpovi, ze vam to nereknou.
Nevím proč, ale myslím si, že to je jinak.
Všechny předpovědi e-knih se soustřeďují na to, že prostě chtějí a přání po knihách téměř zadarmo je pak v předpovědích přání otcem myšlenky.
Tím pádem vlastně jen vezmou hudbu, vymění v úvaze slovo hudba za knihy a jsou hotovi.
Elektronické knihy jsou mezi lidmi od nepaměti. Manuály tahané z BBS po sametové nejsou ničím jiným, než e-knihami. Nápovědy v Borland C kompilátorech z 80. let jsou e-knihami.
Zatímco spousta hudby dnes vzniká stále postaru. Například já mám doma akustickou kytaru, na kterou často hraji. A jen část hudby vzniká elektronicky. Celé symfonické orchestry mají klasické nástroje.
V případě psaní ovšem elektronika změnila vše. Psací stroje mizí. Zatímco mnoho hudebníků po ochtütnávce čisté elektronické tvorby rádo hraje i na klasické nástroje a nehodlá je opustit, jen málo písařů po ochutnání počítačového editoru nevyhazuje psací stroje do kontejnerů.
Přehrávání hudby pomocí mp3 přenosného přehrávače, nebo mobilu je bezproblémové. E-čtečky knih nabízejí horší zážitek, než monitor či kniha. Zkuste si prohlédnout PDF A4 s grafikou na 22" monitoru a pak na 6" černobílém Kindle displeji.
Hudební elektronika dokáže velmi luxusně a příjemně přehrát hudbu. Čtení ovšem elektronicky tak luxusní není už z důvodů větší náročnosti vizuální informace.
Díky tomu, že víc lidí píše, než tvoří hudbu, je to také daleko decentralizovanější systém.
Tak bych mohl pokračovat dál a dál, a dotáhnout to až do důsledků pro distribuci a pravděpodobný vývoj.
Ale hlavní je, že klišé, kdy se vezme text o hudbě, pak se ve Wordu vezme "Hledat a nahradit" slovo hudba slovem kniha je naprosto hloupé a tak se to také stejně vyvíjet nebude. Ale ono se to časem ukáže, já na to upozorňuji nyní, že všechny předpovědi o e-knihách se časem ukáží jako mimózní.
Další z článků, u kterého jsem hned po prvním odstavci věděl, že jej napsal Patrick. Moc pěkně shrnuto.
Osobně ovšem stále považuji za největší průser českého trhu (a mnoha dalších) neexistence jednoduchého mikroplatebního systému. Prostě najaké click to pay.
IMHO to je ten hlavní důvod, proč tak uspělo iTunes - prostě chci něco koupit, tak kliknu. Tečka. Nevytahuji kartu, nemusím nic přepisovat, nemusím vyplňovat jména, adresy a bůhvíjaké píčoviny - resp. jsem to byl nucen vyplnit jednou, kdysi dávno.
IMHO se tak může klidně stát, že vítězem bude Google a nebo třeba Facebook - nabídnou-li tenhle Click to pay model formou nějakého api pro obchodníky, řádně jej zmedializují, udělají pro něj podporu a nebudou chtít desítky procent jako konkurence.