Vlákno názorů k článku Jak jsem prodal více knížek než Stieg Larsson (*) od P.K. - Knihy (texty) bych rozdělil na tři typy: - přečtu...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 4. 2012 19:53

    P.K. (neregistrovaný)

    Knihy (texty) bych rozdělil na tři typy:
    - přečtu si je jenom jednou (beletrie, noviny, časopisy)
    - čtu si je podrobně a opakovaně, podtrhávám atd.,studuji je detailně, (učebnice a pod.)
    - jsem rád, když je mám pořád po ruce (slovníky, encyklopedie, referenční příručky).

    Kde a kdy čtu:
    - studuji text doma, či v práci, ve škole,
    - čtu v dopravním prostředku, na cestách, když někde čekám, před spaním,

    Z jakého nosiče:
    - papírová kniha (cena asi 1,50 za stránku)
    - laser. tisk. vytištěný elektronický text A5 oboustranně 4 str. na A4 papír cena 0,45 Kč/stránku, v textu lze čmárat, vyhodit a znova vytisknout
    - elektronický text na PC (cena 0 až asi 1,50 Kč za str.), tady se autor nezmiňuje o programu Calibre, řešícím pohodlné čtení různých formátů a jejich převod. Instalace na PC je velmi snadná. Nevýhodou je ukotvení u PC.
    - čtečka nebo tablet; lze číst prakticky kdekoli.
    - Ofotografovaný text v prohlížeči fotografií (Zoner); jen v PC
    - audiokniha v mobilu
    - xerox textu z knihy, časopisu, PC (vhodné pro studium)

    Nemusím rozvádět, že každý typ textu je jinak výhodně využitelný u všech čtenářských možností.
    Tyto možnosti tu již existují dávno kromě e-čteček a tabletů.

    Z toho mi vyplývá, že prodej e-textů nemůže až tak příliš změnit chování, protože se až tak nezměnily ani možnosti
    a že závěry autora se musí omezit na jedinou alternativu textu:
    Relativně levný text pro jednorázové přečtení.

    Autor se také nezmiňuje o poměru ceny knihy k průměrnému příjmu těch co je čtou. Předpokládám, že tento poměr je v ČR nepříznivější než třeba v UK nebo DE.
    Tady je pro mne záhadou, proč vydavatelé minimálně vydávají levné paperbacky, pořád samé hardcover.

    Jedinou změnu, kterou pozoruji je, že občas v metru někdo čte na
    e-čtečce nebo tabletu.
    Movitější občané, pro které cena knihy není problémem, ale v metru moc necestují. Navíc většinou čtou v angličtině k procvičení jazyka.

    Tím se snažím jen naznačit, že problém slabého odbytu e-knih může být úplně jinde. Vydavatelé třeba bojují s inflací pro čtenáře málo zajímavých textů, nejen peněz.

  • 21. 4. 2012 20:08

    kolemjdoucí (neregistrovaný)

    Ohledně paperback vs. hardcover u nás.

    K pochopení toho, proč u nás prakticky neexistují paperbacky těch knih, které jsou vydány v pevné vazbě, je potřeba si uvědomit pár drobností.

    1. jsme malý trh. Náklady knih se pohybují pouze v řádu tisíců, větší náklad se málokdy prodá, případně je to tak rozložené v čase, že sklad vyjde dráž než dotisk třeba po půl roce.

    2. vydat dvě varianty (paperback/har­dcover) znamená vydat dvakrát malý náklad (a zejména u pevné vazby bude ten náklad maximálně pár set kusů). V součtu budou tyto dva náklady výrazně dražší než celý náklad v hardcover.

    3. hardcover je v tisku dražší pouze o pár procent a samotný tisk činí zhruba čtvrtinu až třetinu ceny knihy (většinou, nicméně existují výjimky na obě strany). Tedy v celkové ceně je ten rozdíl ještě menší.

    Shrnuto - pokud se najde nějaké zajímavé procento čtenářů, pro které by pevná obálka zajímala, je lepší tak vytisknout celý náklad a vyjde to levněji.

    A ohledně čteček a metra.

    V současné době už čtečky nejsou doménou jen majetnějších. Cena rapidně klesla a potkávám jich v metru podstatně víc než před rokem. Není výjimkou, že jen v dohledu vidím pět, šest čteček (většinou Kindle). Podotýkám, že nemám úplně pravidelný režim cestování a cestuji v dobách od sedmi do půlnoci a kromě pozdního večera doba nerozhoduje o četnosti čteček. Může to být jiné ve výrazně časnějších hodinách, ale to nebývá obecně moc "čtecí" populace.

    A také už dávno není pravda, že by většina lidí s čtečkou upřednostňovala angličtinu. To, že takoví lidé četli více anglicky, byl důsledek nedostatek použitelného českého obsahu, nikoli výchozí premisa.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).