Na komunitě je záludné, že se může zakladateli vymknout úplně z rukou. Například na serveru, který prodává mobilní telefony, může vzniknout vášnivá diskuse o škodlivosti záření těchto přístrojů, na serveru, prodávajícím knihy, může vzniknout diskuse nespokojených uživatelů, kteří nedostali včas své zboží.
Nikde tedy není psáno, že je to zakladatel, který má zaručen prospěch z činnosti komunity. Komunita nakonec může sloužit někomu zcela jinému a dokonce se může proti zakladateli obrátit. Nejde tedy jen o to, komunitu založit a vybudovat - současně je nutno se POKUSIT o to, aby se nám nevymkla z rukou. Věřím, že v marketingových učebnicích nepříliš vzdálené budoucnosti (samozřejmě digitálních) se setkáme nejen s návody, jak komunitu řídit, ale i jak zneužít komunitu vytvořenou někým jiným. Jinými slovy, jak přijít k hotovému a obrátit činnost některé existující komunity v náš prospěch.
Život komunity se řídí obecně platnými zákonitostmi - analogie k činnosti komunity můžeme vidět i ve zcela jiných oblastech. Povšimněme si například, co se odehrálo v kategorii osobních počítačů. Firma, která tuto kategorii v osmdesátých letech založila a uvedla v život, byla brzy předehnána nově vzniklými konkurenty a odtlačena v prodeji PC téměř na vedlejší kolej.
Při tvorbě komunity by tedy měl existovat aspoň hrubý plán, jak komunitu řídit a nenechat přejít do služeb někoho jiného. Klasickým příkladem "útěku" části komunity je nedávný prodej chatovací služby portálu Centrum. Tyto "drobnosti" by neměly být zanedbávány - bez ohledu na to, že zatím neexistují knihy, které by obsahovaly pro tyto situace návod.
Měl jsem na mysli jen úspěšnost ve vytváření komunity. Úspěšnost projektu jako celku je něco jiného - u komerčních projektů se úspěšnost změří penězi, tedy velmi snadno.
Jen na okraj: Cimrmanovou metodou se samozřejmě samozřejmě dá dosáhnout dílčích úspěchů, dokonce je to velmi snadné :-) Problém je však nikoli v tom, jak vyhrát bitvu, ale jak vyhrát válku, a válku Cimrmanovou vylučovací metodou v složitém světě obyvkle prohrajete.
Hm, trochu mi to připomíná hledání smyslu života. Přínosem totiž může být i zjištění, že mnou zvolená cesta je nesprávná. Jinak souhlasím, že podle návštěvnosti se nedá hodnotit úspěšnost projektu. Nanejvýš tak výtěžnost (reklama se stále ještě většinou prodává na imprese).
Jsa v pozici pomalu, leč víceméně jistě, odcházejícího spolupracovníka, dovolím si trochu rýpnout. Co se dá označit jako větší úspěch Lupy? Zvýšení počtu shlédnutých stran po změně designu nebo založení diskusních fór? A tipněte si, co trvalo déle... :)
Když jsem uviděl název článku, zaradoval jsem se, že dostanu úhledně zabalený a mašličkou převázaný návod. Když jsem si však přečetl název rubriky a jméno autora, bylo mi jasné, že to tak jednoduché nebude. Autor jako obyvkle jen načal téma a teď chce, abychom přemýšleli. návod, slibovaný v titulku, není tedy uvnitř článku, nýbrž tímto návodem je článek jako takový. Má totiž - a autor to nijak nezastírá - být názorným příkladem spolupráce virtuální komunity a její motivace.
Autor se ptá po úspěšných a neúspěšných příkladech. Ponechme zatím stranou do které z těchto kategorií spadne článek sám a zkusme nejprve popřemýšlet, co je kriteriem úspěšnosti. Není to toiž tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.
Kriteriem rozhodně není návštěvnost,množství příspěvků za den, poměr návštěvníků a přispěvatelů, množství příspěvků na jednoho návštěvníka nebo něco podobného. Pokud by se na serveru specializovaném na rychlost opotřebení podlahových krytin rozhořela debata o inteligenci fanoušků fotbalových klubů, asi by to majitel serveru nepovažoval za zvláštní výhru. Na druhou stranu ale offtopic příspěvky mohou být v některých případech vítané.
Kriteriem úspěšnosti není ani naplnění původních cílů toho, kdo komunitu založil. Postupně se může ukázat, že jeho cíle byly pochybné a že mu komunita řináší mnohem větší prospěch někde, kde to nečekal.
Kriteriem úspěšnosti ale nemůže být ani prospěch zakladatele a správce komunity, protože tento prospěch nemusí být v současnosti patrný.
Nechci rozhodně tvrdit, že otázka po úspěšnosti nebo kvalitě budování komunity je chybná. Intuitivně velmi dobře víme, že se něco povedlo a něco nepovedlo. Chci ale říci, že tato otázka není vůbec jednoduchá a v odpovědi na ni se v konkrétním řípadě nemusíme shodnout.