Mám už docela plné zuby to strašením datovými schránkami, pro mě super věc, od doby co podnikám jsem nebyl ani jednou na úřadě, mám aplikaci datovka, kde se vše zdarma archivuje, na žádný web se ani nepřihlašuji a interaktivní formulář na daňové přiznání je skvělý a 10x jednodušší než si dělat ručně daňové priznání s kalkulačkou.
Když jsem začínal podnikat a stal jsem se identifikovanou osobou, měl jsem pocit podle článků, že pro mě končí svět, že se budu utápět v byrokracii a problémech. Dneska kliknu ve fakturoidu na jedno tlačíko, uložím XML soubor, v datovce dám "použít předešlou zprávu jako šablonu", přetáhnu XML soubor a mám splněno.
Média jen straší.
Datové schránky určitě nejsou implementované moc dobře a celkem chápu, že někomu mohou víc problémů přinést než řešit. Ale proč autor tak ochotně akceptoval postoj, že podávat daňové přiznání elektronicky je zlo a je potřeba vymýšlet krkolomné způsoby, jak se tomu vyhnout a zůstat u papíru, tomu opravdu moc nerozumím.
Docela by mne zajímalo, jestli on osobně, pokud by si mohl vybrat, by raději vyplňoval papírové přiznání a nosil ho na FÚ (nebo poštu).
opravdu málokterý živnostník má povinnost vést účetnictví. Vést evidenci nebo si držet pokladní knihu je proti formuláři pro daň z příjmů FO a vyplnění přehledů nesrovnatelně jednodušší. Ne všichni mají jeden typ příjmů s jednou sazbou pro paušální náklady.
Někdy k vyplnění nestačí ani pečlivě číst průvodní informace, náš daňový systém je někdy dost složitý. Vždyť se někdy u mě ani daňový poradce neshodne s FÚ u mého přiznání, jak pak to má udělat člověk, který se v těch paragrafech a terminologii neorientuje vůbec?
Autor podává daňové přiznání elektronicky 18 let, dávno předtím, než DS začaly existovat. :-) A rozhodně nezaujímá postoj, že daňové přiznání na dálku je zlo, nevím, z čeho jste nabyl takového dojmu.
Rozebírám povinnosti související s DS. A pro někoho může být nemožnost podat přiznání v listinné podobě omezující. Pro mě osobně není.
Kubeček:
Je tu ještě jedna možnost: Živnost zrušit, přihlásit se na pracáku jako nezaměstnaný, nebo si najít nějaký švindlkšeft a živit se melouchařením. A zejména na venkově to tak úspěšně funguje. Občan A něco potřebuje, zajde do místní hospody a za chvilku najde, nebo se doptá na občana B, který požadované levně, rychle a kvalitně provede. Všichni jsou spokojeni, jde to bez papírování a úřadování, veškeré finanční toky probíhají hotovostně, takže bez možnosti jakékoli kontroly a jediný, kdo utře nudlu, je buzerující stát.
O tom, že to zase není taková sranda, slouží ten nárůst lidí, co ruší živnosti. Pro mě jako soudního tlumočníka taky byly jednodušší to zrušit, než si místo jednoho razítka udělat čtyři nová a pak řešit šílené administrativní požadavky s likvidačními pokutami za každou blbost. Když si to stát takhle vymyslel, tak ať si to sám řeší.
Kovis:
Ono než se to vymyslí tak, aby to bylo co nejsložitější a dalo se to očurat jen když máte právnické vzdělání, tak to holt chvíli trvá. Pak se vyrobí cosi, jako pilotní projekt a za pochodu se to, kousek po kousku, dolaďuje. Výsledky jsou tristní a místo služby pro občany vznikne buzerace občanů.
Smutnym paradoxem muze byt, ze to neulehci cinnost vubec nikomu, jen pributou agendy, ktere bude diky digitalizaci mozne zvladnout. Nakonec je pravddepodobne, ze uredniku neubude, spis naopak, prace jim neubude a lide a firmy jeste rady budou vzpominat na doby, kdy stacilo jen obcas s necim zajit na postu nebo urad.
Jakpak se to dělalo za první republiky? Elektronika nebyla veškeré žádná, úředníků daleko míň, živnostníků daleko víc a fungovalo to mnohem líp, než dnes. Jestli to nebylo tím, že dnes se vše řídí heslem: Nač to dělat jednoduše (a levně), když to jde složitě (a draze). Když jsem v 91 roce, po jednom roce živnostničení, rušil živnost, zašel jsem na přepážku, podepsal jediný papír, (STAČIL POUZE PODPIS!), vrátil živnosťák a spokojeně odešel. Když přítelkyně nedávno rušila pozastavenou živnost, (původně bylo požadováno a zaplaceno ukončení živnosti, ale úředník asi usoudil, že by to nehezky ovlivnilo statistiku, takže živnost pouze pozastavil a přítelkyně žila v blahém nevědomí až do dne, kdy dostala obálku se žlutým pruhem). Takže osobně na živnosťák, vyfasovala dva formuláře, které musela vyplnit doma, pak znovu na živnosťák, dovyplnit pár rubrik, u kterých se nám nepodařilo vyluštit, co tím chtěl básník říci a konečně je pokoj. (A bude hůř, protože nějak se ti absolventi různých nesmyslných škol uživit musí).
Daňové přiznání letos podáváme poprvé elektronicky, asi to uděláme přes online formuláře. Myslel jsem však, že to stačí na webu vyplnit a odeslat nebo když tak uložit do XML a poslat přes datovou schránku.
V článku se píše o "podepsané zaručeným elektronickým podpisem" chápu, že si budeme muset ještě někam dojít a tam si nechat ověřit podpis nebo si ho mám naskenovat nebo co to vlastně je?
Mylel jsem, že když daňové přiznání pošlu přes vlastní DS tak není potřeba nic podepisovat, protože to posílám právě přes tu mojí DS, kterou mi stát zřídil a je tedy jasné, že to poslám já?
Staci to na webu vyplnit a odeslat jeho pomoci, neni treba stahovat a posilat datovou schrankou rucne, pristupy do datove schranky muzete vyuzit primo v aplikaci (presneji aplikace vas presmeruje na prihlaseni do DS a schvaleni udaju): https://epodpora.mfcr.cz/cs/seznam-okruhu/elektronicka-podani-epo/jak-podepsat-podani-overenou-identitou-p-4391
Ten pruvodce je vcelku prehledny.
Co se odeslalo si nakonec muzete stahnout, stejne tak potvrzeni nebo udaje pro platbu dane.
Taky mi přišlo přihlášení k DS kvůli pozastavené živnosti. Pokud živnost zruším, DS se napřed zablokuje a po 3 letech zanikne, potud jasné.
Ale co kdybych chtěl DS jako občan, fyzická osoba nepodnikající? Je to stejná schránka nebo bych měl jinou?
Např. dělám si dnes daňové přiznání (ne kvůli podnikání) a nosím jej na finanční úřad. To bych posílal přes tu DS k živnosti nebo přes jinou DS "k občanovi"?
Nebo výpis z bodového konta řidiče bych řešil přes jakou DS?
Snad jsem to popsal dobře. Díky.
V kazde roli mate jinou schranku, takze schranka PFO (podnikajici fyzicke osoby) nema se schrankou FO (fyzicke osoby) nic spolecneho.
Pokud to chapu spravne, tak u veci, kde se da uvazovat, ze jednate jako "podnikatel" i jako soukroma osoba zaroven, treba danove priznani, kde jsou prijmy z podnikani i prijmy z nejake soukrome investice, pronajmu, prace ... si muzete podat ze schranky, ktera vam vyhovuje.
Jako ridic jste soukroma osoba ne zivnostnik, takze bych tyto veci resil pres schranku FO.