U nás to dostali všichni členové výboru. Každý má svoje přihlašovací jméno a heslo.
Udivuje mě, že gestor správního řádu (Ministerstvo vnitra) má takové mezery v doručování. Správně to měla dostat jen osoba oprávněná jednat na SVJ (Nadaci) a mělo se to doručovat s možností "Nevracet, vhodit do schránky".
My na úřadě musíme zdůvodňovat, proč jsme na obálce tuto možnost nezaškrtli do protokolu a oni to takhle pošlou tisícovkám lidí bez jakéhokoliv odůvodnění. Možná by nebylo od věci napsat panu ministrovi, proč se na ně nevztahuje správní řád. ;-)
Pěkně popsané, díky. Už jsem na to narazil minulý týden při kontrole, zda našemu SVJ byla vytvořena datová schránka. A zjistil jsem, že ano a že nemusím čekat na dopis z vnitra, ale mohu se do ní přihlásit pomocí elektronické identity. Přičemž stejná přístupová práva jako předseda dostali i místopředsedové. No paráda. Takže bude ještě veselo.
Vy máte na výběr si na tu poštu zajít a doporučenou zásilku do vlastních rukou si v úložní době vyzvednout. A pokud to neuděláte, činíte tak s vědomím, že vám další den bude vhozena do schránky.
Tady ovšem máte několik nevyslovených předpokladů, např.: (1) že opravdu ve schránce skončí lístek s oznámením, (2) že tam tam ten lístek také zůstane, (3) že si ho při vybírání opravdu všimnete a že se neztratí v té hromadě reklamních tiskovin, kterých je ve schránce obvykle mnohem víc než skutečné pošty. Nebo může adresát zrovna být na dvoutýdenní dovolené. Ze zkušenosti můžu říct, že předpoklad, že se o uložené zásilce opravdu dozvím, není zdaleka oprávněný. Těch případů, kdy k tomu může k vypršení lhůty dojít, aniž by ji adresát nechal vypršet vědomě nebo dokonce záměrně, je příliš mnoho na to, aby se to dalo automaticky předpokládat.
Já spíš nechápu, proč se nad tím tolik lidí pozastavuje. Bavíme se tu o přístupových údajích, které tomu, komu se dostanou do ruky, umožní (do určité míry) provádět právně závazné úkony jménem dané organizace. Na jednu stranu se článek pozastavuje nad tím, že přístupové údaje dostanou všichni členové orgánů, ale na druhé se diví, že se obálka s přístupovými údaji po vypršení lhůty prostě jen tak nehodí do schránky, jejíž zabezpečení je v drtivé většině případů směšné i pro laika.
Správní řád neporušili. On totiž umožňuje v odůvodněných případech dispozici k vhození do schránky po uplynutí úložní doby poště neudělit. A správní orgán (ministerstvo) zjevně naznalo, že doručení údajů k datovce tím odůvodněným případem je. Celé to zapadá do rámce, jak povýšeně a vrchnostensky se (nejen) v případě datovek stát vůči příjemci veřejné služby chová.
Já o České poště nemám valného mínění, spíš naopak, ALE: máte-li jejich zákaznickou kartu, o příchozí zásilce se dozvíte nejen z lístečku ve schránce, ale i e-mailem (další kanál, jak zjistit, že pro vás pošta něco má).
Pravděpodobnost, že vám pošta nevhodí první, ale ani opakovanou výzvu 5, resp. 3 dny před koncem úložní doby, není vysoká. Ještě se mi to nestalo, že by mi žádná z těch výzev nebyla doručena, a to mi jednu dobu chodilo opravdu mnoho zapsaných zásilek.
Že mi schránku vybere někdo jiný, se stát může, ale to mohu ovlivnit (koupím si méně dobytnou schránku, kamerový systém apod.). To samé, že svou blbostí výzvu vyhodím s létakem - je můj problém.
Čili pokud si zásilku nevyzvedávám v úložní době, činím tak vědomě s tím, že nemám čas ťapat na poštu a stát tam několik desítek minut frontu, a legitimně očekávám, že 2. nebo třetí den po konci úložní doby mi obálka v té schránce skončí.
To jsou dvě rozdílné věci. Vy máte na výběr si na tu poštu zajít a doporučenou zásilku do vlastních rukou si v úložní době vyzvednout. A pokud to neuděláte, činíte tak s vědomím, že vám další den bude vhozena do schránky. Jako u jakékoliv jiné běžné úřední pošty. Pokud si tedy míníte počkat, až se zásilka ocitne ve schránce, pak to bude zejména v případech, kdy víte, že ji máte očekávat, a že pokud tam další den (nebo dva) nebude, je zle a je potřeba si zažádat o nové údaje a původní tím zneplatnit. Tady řešíme problém na samém začátku, prvotní přihlašovací údaje, které dál už pak nemají význam (po jejich změně).
Kdežto že jménem organizace může jednat každý člen výboru, to je problém trvalý. Jako předseda se můžete každou noc budit hrůzou, co zas dalšího vám jouda z pátého, kterého si shromáždění navolilo do výboru, provede a co za problémy s tím spojené pak budete jako předseda řešit.