Mne po podani prehledu automaticky prislo vyuctovani zaloh. Je tam videt, kolik byl loni predpis, kolik jsem uvedl v prehledu, kolik jsem uhradil a jaky byl preplatek/nedoplatek, teoreticky dostatek dat aby se z techto prehledu dalo zpetne dokazat, ze jsem si platil duchodove pojisteni. Podle me ma clovek po letech pri pripadne pri o vysi duchodu lepsi pozici, pokud tyto prehledy bude mit nez kdyz se bude snazit argumentovat kopii prehledu, ktery udajne odeslal.
Vyuctovani duchodoveho pojisteni je prave dlouhodoby dokument, pokud tedy nejste temer pred duchodem.
Je urcite spousta veci, kde "musi jit" dohledat a zduplikovat, ale muze se stat, ze nejde (pokud je treba original spisu u soudu papirovy a dojde treba k pozaru nebo se ztrati data kvuli zavade nebo utoku na systemy a obnova zaloh se nepodari zcela a v neposledni rade treba muze dojit k tomu, ze skonci doba, po kterou jsou spisy archivovany [netusim, zda a nakolik se tyka rozsudku]) a pak muze byt velky rozdil, jestli mate hromadku neverifikovatelnych bitu nebo dokument u nejz jste udrzel digitalni kontinuitu.
Jak se to vezme.. datovku soukromou i podnikatelskou mám cca 10 let - a zatím jsem tam nedostal dokument, u kterého bych musel platnost dlouhodobě řešit. 100% z nich má krátkodobou platnost - typu vyúčtování záloh OSVČ, pokuta za rychlost, info o konci platnosti občanky, pasu, STK, potvrzení o XY, stavební povolení.. odeslané zprávy zase mají typicky obraz v cílovém systému, kde jde obvykle vyžádat opis - daňové přiznání, přehledy pojišťovnám, voličský průkaz.. Rodný, oddací list, vysvědčení nebo technický průkaz k autu dostanu stejně jen na papíře. Na zvážení je snad jen rozhodnutí soudu, které bych chtěl vymáhat třeba po 9 letech (ale i tam musí jít dohledat a zduplikovat původní rozhodnutí podle č.j.). A jestli tam jednou za x let dorazí třeba kolaudace stavby, tak tu si rád autorizovaně převedu i na papír, aby vydržela dalších 30-50 let :)
Aneb které úřední dokumenty je třeba dlouho takhle uchovávat?
Od začátku roku jsou nově zřizovány datové schránky desetitisícům či spíše statisícům drobných podnikatelů, společenstvím vlastníků jednotek apod. Už vidím, jak se tito lidé zabývají přidáváním časových razítek k datovým zprávám. Pane Peterko, teoreticky jste to sice popsal hezky, ale sám musíte cítit, že v praxi je to naprosto nerealizovatelné. A jeden příklad: Podpisové certifikáty občanská veřejnost (nikoliv úřady) v zásadě odmítla s poukazem na složitost používání a zdály se jí navíc drahé. A toto by měla akceptovat?