Jak na Nový rok, tak po celý rok?

6. 1. 1999
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Vánoce jsou svátky klidu a míru. Onen zmiňovaný klid se tentokrát projevil v nemalé míře i na Internetu, kde o svátcích a mezi svátky obrazně řečeno nebyla ani noha. Jak ale potvrzuje tvůrce populárního serveru TOPlist Pavel Francírek, nejmrtvěji bylo na Nový rok.

Již téměř rok běží TOPlist, což je jeden ze dvou hlavních českých serverů na měření návštěvnosti Internetových stránek. Princip počítání je takový, že se na měřenou stránku umístí ikonka, což je vlastně dynamicky generovaný obrázek. Během posílání této ikony se do databáze zaznamenají informace o návštěvníkovi (čas, IP, prohlížeč, operační systém, odkud na to stránku přišel apod.) a ty lze později vyhodnocovat a zpracovávat.

V současné době je v TOPlistu zaregistrováno již více než 5000 stránek, které generují od pár hitů za měsíc až po desítky tisíc za den. Myslím si, že je tak lze považovat za poměrně reprezentativní vzorek českého Internetu. Každá návštěva na jakékoliv měřené stránce znamená hit i na serveru (na měřící skript) a proto i zatížení serveru přibližně odpovídá celkovému provozu na síti. Navíc, díky tomu, že vše běží na Windows NT (mimochodem, jedna PII/350, z půlky nemá co dělat a to jsou všechny statistiky jsou generované on-line) lze toto zatížení poměrně jednoduše sledovat v reálném čase pomocí Performance monitoru.

Díky tomu jsem vysledoval, že průměrný počet požadavků na ikonu za vteřinu je něco přes 15. Během špičky to stoupne přes 20, ale téměř nikdy neklesá to pod 7 (někdy ve 4 ráno).

A teď se konečně dostavám k hlavní myšlence celého článku. 1. ledna jsem, patrně jako jeden z mála, seděl kolem jedné odpoledne u počítače. Pustil jsem na zkoušku Performance monitor a nevěřil svým očím, když ukázal hodnotu slabě přes 4 dotazy za vteřinu. Jediné, co mne v té chvíli utěšilo, bylo pár známých jmen, které mi v ICQ svítily modře (takže byli na síti). Že ten pokles nebyl přímo způsoben šíleným zdražením telefonů se projevilo až v sobotu 2. ledna, kdy v devět večer bylo standardních 12 hitů za vteřinu. Internet je tak – doufejme – zcela jasným vyvrácením přísloví z nadpisu.

MM Influenceři

[Graf vývoje návštěvnosti o Vánocích] Nejlépe je ovšem vývoj návštěvnosti vidět z následujícího grafu – na ose X je vynesen počet návštěv na stránkách, které jsou měřeny v TOPlistu (počet hitů je zhruba trojnásobný). Jak vidíte, na Nový rok to bylo zřejmě skutečně roční minimum, Bojkot je proti tomu hadr. :-)

Pavel Francírek

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).