Vlákno názorů k článku Jak na online daňové přiznání od kyril - Zajímalo by mě, který právní předpis mi neumožňuje...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 4. 2004 20:52

    kyril (neregistrovaný)
    Zajímalo by mě, který právní předpis mi neumožňuje podat např. přiznání k dani fyzických osob ve formě elektronické zprávy obsahující vyplněný formulář DAP s tím, že zpráva je opatřena elektronickým podpisem vytvořeným s kvalifikovaným certifikátem.
    Resp. proč takové podání nejsou povinni přijmout.
  • 10. 4. 2004 0:09

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ale jisteze to udelat muzete - jenze, FU vam zase takove (zcela radne podane priznani) muze hodit na hlavu jako "necitelne". Podat elektronicky "vyplneny formular" znamena, ze je JASNE stanoven format takoveho podani - protoze, jaksi, prijemce ho musi interpretovat a musi mu "vyjit" to, co vy jste tam napsal. Ostatne, asi by se vam nelibilo, kdybyste (podle sebe) do formulare napsal jako zaklad dane "100000" a vlivem odlisneho chapani formatu by to FU vyhodnotil jako 10000000". No, a to je ten problem. To, ze je nejaka halda nahodnych byte podepsana (zakonem stanovenym zpusobem) a to, ze vy tvrdite, ze podle vas je ta halda byte vyplneny formular DAP je sice hezke, ale celkem k nicemu. Dokud neni jasne dohodnut format one elektronicke zpravy, tak mate smulu ...
  • 10. 4. 2004 10:14

    kyril (neregistrovaný)
    Ano, samozřejmě že si mohou vymyslet jakýkoliv formát, který nikdo či nikdo jiný nepoužívá - a to je případ MFCR.
    Nicméně nevidím to tak černobíle - informace o formátech akceptovaných elektronickou podatelnou však na MFCR prostě chybí a je jejich povinností je zveřejnit.
    Očekával bych, jak je na jiných úřadech obvyklé, seznam typu "RTF, PDF, GIF, DOC" apod. A v některém z nich pošlu DAP vyplněné do SCHVÁLENÉHO formuláře od MFCR, který už je oficiálně na webu ministerstva zveřejněn /PDF/- taková byla myšlenka.
    Namísto toho MF vymyslelo - s prominutím - šílený systém, který přidělává práci nám a ubírá jim. Pokud by bylo totiž možné poslat emailem v něterém výše uvedeném formátu různá přiznání resp. podání, tak je el. podpis svým užitkem mnohem dál, a nemusíme se bavit o tom, proč daň silniční jde, a nejpoužívanší daň - z příjmu - zatím nejde a budeme čekat /roky/.

    Autor uvádí "Podání písemností pro daňovou správu v elektronické podobě je zpracováno v souladu s platnou legislativou,". Uvádí se jakýsi metodický pokyn D-252 - zajímalo by mě, jakou má právní váhu ve vztahu mezi občanem a státem?
    Na druhou stranu tu existuje nařízení vlády č. 304/2001 Sb. cituji ho celé a ptám se - proč ho nikdo nedodržuje?

    Vláda nařizuje k provedení zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu):
    § 1

    (1) Pokud ze zvláštních právních předpisů1) vyplývá pro orgány veřejné moci povinnost přijmout podání učiněné v elektronické podobě, podepsané elektronicky, anebo stanoví-li zvláštní právní předpis právo orgánů veřejné moci činit úkony v elektronické podobě, podepsané elektronicky, orgány veřejné moci, včetně územních samosprávných celků provádějících výkon státní správy v rámci přenesené působnosti, přijmou k zajištění postupu podle zvláštních právních předpisů tato organizačně technická opatření:

    a) zřídí podle povahy a rozsahu své činnosti jedno nebo více pracovišť pro příjem a odesílání datových zpráv (dále jen "elektronická podatelna") vybavených potřebnými zařízeními připojenými k veřejné datové síti, popřípadě jiným datovým sítím, splňujícími požadavky na technické a programové vybavení podle standardů vydaných Úřadem pro veřejné informační systémy a umožňujícími používání zaručeného elektronického podpisu založeného na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb,

    b) pověří v souladu se svým organizačním řádem nebo jiným vnitřním organizačním opatřením zaměstnance vytvářením a ověřováním zaručených elektronických podpisů a vybaví je k tomu potřebnými prostředky a kvalifikovaným certifikátem vydaným akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb na základě smlouvy mezi orgánem veřejné moci a akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb,
    c) organizují práce v elektronické podatelně tak, aby bylo zajištěno přijímání a odesílání datových zpráv a neprodlená kontrola, zejména zda přijaté podání v elektronické podobě je čitelné, zda je podepsala osoba uvedená na kvalifikovaném certifikátu a zda je certifikát platný; při připojení bez nepřetržitého přístupu k veřejné datové síti zajistí, aby k tomuto připojení došlo opakovaně během pracovní doby, a zároveň, aby bylo zjištěno, zda nepřišla elektronická pošta, a současně, aby byla odeslána elektronická pošta připravená k odeslání, a to nejméně na počátku a před koncem pracovní doby, d) zajistí příjem podání v elektronické podatelně i v případě, že je přímo předáno na technickém nosiči dat, e) zveřejní elektronické adresy svých elektronických podatelen a seznam kvalifikovaných certifikátů příslušných zaměstnanců nebo elektronické adresy, na nichž se kvalifikované certifikáty nacházejí, a formáty datových zpráv, které jsou způsobilé přijmout, a to na své úřední desce, popřípadě jiným vhodným způsobem, jakož i způsobem umožňujícím dálkový přístup..

    (2) Kvalifikovaný certifikát podle odstavce 1 písm. b) obsahuje kromě náležitostí stanovených v § 12 odst. 1 zákona o elektronickém podpisu i označení (název) orgánu veřejné moci, jeho organizačního útvaru a funkce zaměstnance.

    (3) Pokud orgán veřejné moci při kontrole podle odstavce 1 písm. c) zjistí, že podání doručené v elektronické podobě nebo jeho část je nečitelné, datová zpráva neobsahuje platný kvalifikovaný certifikát nebo že datová zpráva neobsahuje adresu veřejně přístupného seznamu kvalifikovaných certifikátů a jednoznačné identifikační číslo kvalifikovaného certifikátu, postupuje podle příslušných ustanovení zvláštních právních předpisů upravujících odstraňování vad podání.
  • 12. 4. 2004 12:33

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    seznam typu "RTF, PDF, GIF, DOC"

    Nevim jak u ostatnich formatu, ale zrovna "typ DOC" je nesmysl. Souboru s priponou tohoto typu jsou tuny a v kazdem onen "format DOC" znamena neco jineho. Musel byste onen format ponekud blize specifikovat (coz u komercne-proprietarnich nedokumentovanych formatu nebude jednoduche) nebo format specifikovat programem, ktery ho vytvari (napriklad rict, ze priznani se prijima v DOC souboru vygenerovanym programem Microsoft Word 9.0 se servis packem 3 kdyz v "moznostech" jsou zaskrtnuty nasledujici optiony tykajici se formatu vysledneho souboru: ...).

    Mimochodem, posledni vami ocitovany odstavec je presne to, co jsem mel na mysli. Presen to urad udela - a protoze je pro nej jakekoliv elektronicke podani zcela necitelne, vyzve vas, abyste ho podal znovu, v citelne podobe ...

  • 12. 4. 2004 20:07

    kyril (neregistrovaný)
    Ten DOC byl jen příklad, není asi nejpoužívanější,... jde o princip. Mrkněte se třeba sem: http://www.praha8.cz/odkaz.asp?idz=222&clanek=222&idj=1.

    U MFCR nemohu najít adresu podatelny a onen seznam formátů - vy ho tam vidíte? A seznam kvalifikovaných certifikátů rovněž.

    I když jsem nic přes jejich "portál" poslat, po prohlédnutí pořád mám dojem, že se jedná o aplikaci k podání přiznání /týká se zřejmě jen daňové správy/ a to pomocí jednoúčelových webových formulářů, takže vlastně el. podatelnu /ve smyslu nařízení/ způsobilou přijmout obecné podání emailem nemají? Nevím, resp. nevidím, nechám se poučit.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).