Zajímalo by mě, jak rozšířené je využití wireframů.
Zřejmě větší společnosti s IT oddělením je ocení, ale ocenil už je někdo z řadových podnikatelů, kteří jsou už i tak dost zavalení prací, než aby se ještě museli soustředit na někoho, kdo jim dělá prezentaci, které stejně moc nerozumí a je mu celkem jedno jak to funguje, hlavně, že to pěkně vypada.
Mi přijde, že tímhle bych akorát většinu zákazníků zatěžoval a moc velký užitek by z toho neměli. Ale pravda, že do tajů a výhod wireframů musím ještě proniknout.
Rozeznávám tři typy zákazníků:
1) otevřený, nechá si poradit, když vidí, že tomu rozumíte
2) chce prostě "nějaké stránky" a vůbec ho to nezajímá
3) on ví nejlíp jak máte dělat stránky, protože on přece už viděl jak to tamten student dělal sousedovi a jestli vy to děláte jinak, děláte to špatně; nedejbůh chtít po něm nějakou aktivitu nebo dodání podkladů:-)
S wireframy bych si troufl obtěžovat pouze případ 1. U zbylých dvou to nemá cenu. Tolik pohled skeptika:-)
Pokud chce zadavatel web za 10.000,-, tak se dodavatel pravděpodobně nebude wireframy zabývat. Jedná se spíše o "větší společnosti" nebo společnosti, pro něž je internet důležitý komunikační nebo prodejní kanál. Například http://www.aaron.cz.
Konečně i někomu jinému než mně vadí, že na mnoha místech jsou WWW-stránky s řadou chyb.
Proto bych si dovolil uvést jediný - témeř nesplnitelný - požadavek zadavatele, aby stránka byla bez chyb!
To totiž nikdo od teoreticky ukecaných webdisignerů nemůže chtít. Hlavně proto, že si stránku neprohlédnou v ničem jiním, než v jednom prohlížeči, který se naučili ovládat.
A nad IQ speciálně našich tvůrců je požadavek, aby stránka se sama zasílala v různém jazyce. Hlavně, že každý rozumí tomu, jaké barvy jsou barevnější.
Proč?
Jako zákazníka mě zajímá, jestli stránky plní svůj účel. To, jaký je napsaný kód, jak vypiplané tam jsou fíčury a jestli ten web je nebo naní validní me ve skutečnosti nezajímá.
V tom případě je zcela zbytečné dávat jakékoliv peníze komukoliv a je zcela nejefektivnější si napsat sám stránku ve Wordu.
Navíc by alepsoň všechny stránky nevypadaly jednotně stejně, s nesmyslným množstvím nesmyslných odkazů nahoře a po stranách a hlavním obsahem psaným jak na rozbalenou roli toaletního papíru.
Ale to je všechno dáno tím, že profesionální tvůrci nečtou vůbec obsah text toho, co se tam bude vkládat. - A když, tak jedině na své co největší obrazovce s co největším rozlišením (a s brýlemi).
Proto obyčejná stránka, psaná člověk znalým podstaty, je daleko přehlednější a čitelnější než od prefesionálů (navíc programově nedoladělaná) AJAXově blikající WWW-stránka. (Zákonitě svádějící jen k hledání nedodělků.)
Jsou třeba prostředí, ve kterých by honba za korektností ke standardům stála spoustu peněz - a naprosto zbytečně. Díky tomu, co mají dělat a pro koho jsou určeny.
A když jsme u toho Wordu. Hledal jsem nedávno kominíka. Nakonec jsem ho našel a jeho stránka vypadala tak trochu jako by ji vyrobil jeho 12ti letý syn ve Wordu. No a ? Jako kominík je skvělý. Jeho zákazníci si ho najdou. Co víc mu mohou "odborníci" nabídnout ? Při rozumné návratnosti?
No jiste, kominiku moc neni a remeslnici si nejvice zakazniku stejne ziskavaji doporuceni a septandou mezi lidmi (ten ma zlaty ruce..). Ale jsou konkurecnejsi prostredi, kde opravdu zalezi napr. na kazdem miste ve vysledcich vyhledavani na Seznamu a Googlu. A to uz vam dvanactilety kluk ve Wordu nezajisti.