Zajímalo by mě, jak rozšířené je využití wireframů.
Zřejmě větší společnosti s IT oddělením je ocení, ale ocenil už je někdo z řadových podnikatelů, kteří jsou už i tak dost zavalení prací, než aby se ještě museli soustředit na někoho, kdo jim dělá prezentaci, které stejně moc nerozumí a je mu celkem jedno jak to funguje, hlavně, že to pěkně vypada.
Mi přijde, že tímhle bych akorát většinu zákazníků zatěžoval a moc velký užitek by z toho neměli. Ale pravda, že do tajů a výhod wireframů musím ještě proniknout.
Pokud chce zadavatel web za 10.000,-, tak se dodavatel pravděpodobně nebude wireframy zabývat. Jedná se spíše o "větší společnosti" nebo společnosti, pro něž je internet důležitý komunikační nebo prodejní kanál. Například http://www.aaron.cz.
Proč?
Jako zákazníka mě zajímá, jestli stránky plní svůj účel. To, jaký je napsaný kód, jak vypiplané tam jsou fíčury a jestli ten web je nebo naní validní me ve skutečnosti nezajímá.
Jsou třeba prostředí, ve kterých by honba za korektností ke standardům stála spoustu peněz - a naprosto zbytečně. Díky tomu, co mají dělat a pro koho jsou určeny.
A když jsme u toho Wordu. Hledal jsem nedávno kominíka. Nakonec jsem ho našel a jeho stránka vypadala tak trochu jako by ji vyrobil jeho 12ti letý syn ve Wordu. No a ? Jako kominík je skvělý. Jeho zákazníci si ho najdou. Co víc mu mohou "odborníci" nabídnout ? Při rozumné návratnosti?
No jiste, kominiku moc neni a remeslnici si nejvice zakazniku stejne ziskavaji doporuceni a septandou mezi lidmi (ten ma zlaty ruce..). Ale jsou konkurecnejsi prostredi, kde opravdu zalezi napr. na kazdem miste ve vysledcich vyhledavani na Seznamu a Googlu. A to uz vam dvanactilety kluk ve Wordu nezajisti.
V tom případě je zcela zbytečné dávat jakékoliv peníze komukoliv a je zcela nejefektivnější si napsat sám stránku ve Wordu.
Navíc by alepsoň všechny stránky nevypadaly jednotně stejně, s nesmyslným množstvím nesmyslných odkazů nahoře a po stranách a hlavním obsahem psaným jak na rozbalenou roli toaletního papíru.
Ale to je všechno dáno tím, že profesionální tvůrci nečtou vůbec obsah text toho, co se tam bude vkládat. - A když, tak jedině na své co největší obrazovce s co největším rozlišením (a s brýlemi).
Proto obyčejná stránka, psaná člověk znalým podstaty, je daleko přehlednější a čitelnější než od prefesionálů (navíc programově nedoladělaná) AJAXově blikající WWW-stránka. (Zákonitě svádějící jen k hledání nedodělků.)
Rozeznávám tři typy zákazníků:
1) otevřený, nechá si poradit, když vidí, že tomu rozumíte
2) chce prostě "nějaké stránky" a vůbec ho to nezajímá
3) on ví nejlíp jak máte dělat stránky, protože on přece už viděl jak to tamten student dělal sousedovi a jestli vy to děláte jinak, děláte to špatně; nedejbůh chtít po něm nějakou aktivitu nebo dodání podkladů:-)
S wireframy bych si troufl obtěžovat pouze případ 1. U zbylých dvou to nemá cenu. Tolik pohled skeptika:-)
Konečně i někomu jinému než mně vadí, že na mnoha místech jsou WWW-stránky s řadou chyb.
Proto bych si dovolil uvést jediný - témeř nesplnitelný - požadavek zadavatele, aby stránka byla bez chyb!
To totiž nikdo od teoreticky ukecaných webdisignerů nemůže chtít. Hlavně proto, že si stránku neprohlédnou v ničem jiním, než v jednom prohlížeči, který se naučili ovládat.
A nad IQ speciálně našich tvůrců je požadavek, aby stránka se sama zasílala v různém jazyce. Hlavně, že každý rozumí tomu, jaké barvy jsou barevnější.