"Že rozdíl v kvalitě webu za tisíc a deset tisíc bude značný je jasné i zadavateli"
Někdy mi připadá, že to klientům až tak jasný není. Při projednávání ceny se často zarazí a argumentují, že sousedovic Lojzík taky "umí udělat web" a určitě by to nestálo tolik tisíc a tím jsem do určité míry podezřelý... Samozřejmostí je, že zákazník chce, aby jeho web vypadal stejně jako xyz web a myslí si, že tři html stránky je stejné jako komplet web s databází a admin rozhraním. Když mu přednesu přirovnání trabanta s mercedesem a přitom je obojí auto, tak chvilku chápavě mručí, ale nakonec dá stejně přednost sousedovic Lojzovi, který to prý udělá za zlomek ceny ... že pak má firemní stránky děs hrůza a klienty to spíš odradí, to mu Lojza už radši neřekne. Hlavně že se "ušetřilo".
Je spousta menších firem a živnostník, kterým stačí skoro jakékoli stránky a nízká cena je pro ně základním kritériem. A objektivně vzato - mají pravdu.
A na druhou stranu u opravdu velkých korporátních projektů je "web" jen uživatelským rozhraním, které se musí přizpůsobit metodice samotného projektu.
Prostě jsou různé projekty v různých podmínkách a pro každý z nich jsou vhodné jiné nástroje.
Ano, v podstatě máte pravdu. Je každého věc jestli chce kvalitní nebo levné stránky (a ve výjimečných případech se to dokonce nemusí vylučovat), ale...
Taky máte možnost koupit si buď super drahé a namakané auto na vodíkový pohon, které má navíc ze všech stran airbagy, ABS, protikolizní varování a nevím co všechno, nebo si koupíte levně nějakou ojetinu, která nemá ani katalyzátor. Je to vaše rozhodnutí, nikdo vám do toho nemůže kecat, ale neznamená to, že je dobře, aby tu všude jezdila auta bez katalyzátoru... Nesmíte se proto divit, když vás čas od času nějaký prodejce aut bude přesvědčovat, že vaše volba je špatná a že ta investice se vyplatí...
Web za pár stovek je lepší, než žádný web. Kdyby to studentíci, které podobné služby nabízejí, nedělali, spousta stránek by prostě nebyla, protože někteří lidé za web deset tisíc ochotni dát nejsou. Že rozdíl v kvalitě webu za tisíc a deset tisíc bude značný je jasné i zadavateli, ale o tom, jestli ultrakůl-AJAX-SEO-CEO web potřebuje nechte rozhodnout jeho.
Právě na tomhle souboji mezi levnými a drahými tvůrci se ukazuje, jestli má práce skutečných profesionálů skutečně nějaké opodstatnění a v jistém smyslu nutí tyto profesionály jít kupředu a vůči levným webům se vymezit...
Je to hezký vysvětlující článek, ale... není tak trochu proti zájmům webdesignerů? Není myslím moc rozumné vykecat laikům, jak to v kšeftě chodí, pak budou chtít kraviny navíc (a samozřejmě za stejné peníze). Sám to sleduju u známé, která je dámská krejčová: co jsou tu k dostání všelijaké ty módní časopisy, každá zákaznice ví všechno nejlíp, ale platit navíc za nestandardní postupy a materiály se jim nechce. :)