Vlákno názorů k článku Jak se bombarduje Googlem od Michal Illich - Duvod, proc "bombardovani" funguje, vubec neni PageRank (to...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 5. 2002 10:53

    Michal Illich (neregistrovaný)
    Duvod, proc "bombardovani" funguje, vubec neni PageRank (to je staticka funkce), ale kolaborativni filtrovani. K vysvetleni PageRanku doporucuji puvodni popis od Page&Brin.
  • 16. 5. 2002 11:31

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    PageRank se na úspěchu bombardování IMHO podílí nejvíce, neboť mnoho weblogů ho má vysoký a jejich "hlas" má tedy větší váhu. Kdybyste stejný, nebo i mnohem větší počet odkazů umístil na nějaké FFA stránky, nebude efekt žádný.
  • 16. 5. 2002 15:01

    Michal Illich (neregistrovaný)
    Nevim, nevim, vetsi pagerank bude mit jen minimum weblogu - vsechny zbyle budou mit malicky, protoze je nikdo necte a tak na ne ani neodkazuje...

    Ta "bomba" prave spociva v tom, ze muzete zacilit nejaka slova - jako treba "talentless hack" - na stranku, ktera dana slova neobsahuje a jejiz autor o tom treba ani nevi. Je to pak specificke pro dane souslovi (tedy zavisle na vlozenem dotazu), oproti pageranku, ktery je predpocitan a dotaz nebere v uvahu.
  • 16. 5. 2002 15:52

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Jak jste, prosím vás, přišel na to, že weblogy nikdo nečte a nikdo na ně neodkazuje? Desítky weblogů mají dle Google Toolbar PageRank 8 (z deseti). Pro srovnání Lupa má 6. Co se týče zpětných odkazů, dobré weblogy jich mají řádově tisíce -- např. zeldman.com 5760 (pro srovnání Lupa 1220).

    Já mám naopak pocit, že weblogy začínají velmi silně konkurovat tradičním on-line novinám. Ty to někdy berou jako výzvu ke spolupráci (a sami na ně odkazují, např. NYTimes), nebo k boji (viz poslední aféry okolo deep linking).
  • 16. 5. 2002 18:44

    Michal Illich (neregistrovaný)
    > Jak jste, prosím vás, přišel na to, že weblogy nikdo nečte a nikdo na ně neodkazuje? ....

    Prosim neprevracejte, co jsem napsal. Kdyz si to prectete jeste jednou, zjistite, ze tvrdim temer totez co vy: ano, existuje par weblogu, ktere maji vice linku, vice ranku a vice ctenaru.
    Na kazdy z nich ale pripadne stovka jinych, po kterych nestekne ani pes.

    - kdyz zjistujete, jaky rank maji weblogy, tak samozrejme pujdete na ty zname a tedy zjistite vyssi rank. Ty, co maji mensi rank, budete hledat obtizneji, protoze maji mensi rank (= kruh). Tedy si krasne vyzkousite to, cemu se rika sebenaplnujici proroctvi.

    Navic, pokud nekdo bude vsechny kolem zadat, aby oznacili stranku xyz.abcd.com za "talentless hack", tak na vyzvu spise zareaguji ti mali. (velci maji vice ctenaru a tak jim nebude nutit balast; tady je uz ten prechod k normalnim magazinum...)
  • 16. 5. 2002 22:42

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Dobře, pokusím se nepřevracet, co říkáte. Souhlasím s vámi, že pravděpodobně na jeden známý weblog s vysokým PageRankem připadá sto neznámých. Nesouhlasím s vámi, že těch známých a hodně čtených weblogů je jen pár.

    Bohužel nejsem schopen poskytnout nějaká přesná a podložená data, ale jen v mém oboru je jich pár desítek (sám jich monitoruji asi 30). Pokud je to podobné i v jiných oborech, dostáváme se na stovky. Ostatně, kdyby jich bylo jen pár, myslíte, že by se o fenomén weblogů poslední cca. rok tak živě zajímala média, university a kdovíkdo ještě?

    Dále, nic nenasvědčuje tomu, že ke třem bombám, které popisuji v článku (Mathes, Haughey, Allen) se připojily jen malé weblogy. Naopak, ty velké byly mezi prvními. Asi předmět zprávy (v posledních dvou případech) nepokládají za balast.

    Nicméně, abychom se vrátili na věcnou rovinu a k tématu článku. Jak si vy, pane Illichu, vysvětlujete úspěch starších bomb a neúspěch té poslední, Allenovy?

  • 20. 5. 2002 19:48

    Michal Illich (neregistrovaný)
    > Bohužel nejsem schopen poskytnout nějaká přesná a podložená data, ale jen v mém oboru je jich pár desítek (sám jich monitoruji asi 30). Pokud je to podobné i v jiných oborech, dostáváme se na stovky.

    Existuje hodne weblogu rekneme "technologickych" a hodne "osobnich". V jinych oborech jich IMHO bude mene.

    > Ostatně, kdyby jich bylo jen pár, myslíte, že by se o fenomén weblogů poslední cca. rok tak živě zajímala média, university a kdovíkdo ještě?

    Nevsiml jsem si ;)
    Prinejmensim v ceskych mediich toho o weblozich moc napsano nebylo...

    > Nicméně, abychom se vrátili na věcnou rovinu a k tématu článku. Jak si vy, pane Illichu, vysvětlujete úspěch starších bomb a neúspěch té poslední, Allenovy?

    Tato otazka je nejlehci: Google reindexuje celou databazi jednou za 6 tydnu, takze to, ze nejaky chlapik cosi pred 10 dny oznamil svetu jeste razeni odkazu nijak neovlivnilo... - large-scale vyhledavace jsou proste pomale....



  • 20. 5. 2002 23:12

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    To, že jste si v českých médiích nevšiml zvýšeného zájmu o weblogy, bude asi tím, že u nás prakticky žádné weblogy nejsou :-) Samozřejmě jsem myslel média zahraniční.

    Co se týče rychlosti indexování Googlu, obávám se, že se mýlíte. AFAIK Google indexuje často aktualizovaný obsah častěji a to se vztahuje právě na weblogy. Haugheyova bomba vybuchla přesně za 11 dní. I Allenův článek se dostal do výsledků hledání velmi rychle a prakticky denně se jeho pozice měnila, nikdy se však nedostal dál než na třetí stránku.
  • 21. 5. 2002 11:12

    Michal Illich (neregistrovaný)
    > Co se týče rychlosti indexování Googlu, obávám se, že se mýlíte. AFAIK Google indexuje často aktualizovaný obsah častěji a to se vztahuje právě na weblogy. Haugheyova bomba vybuchla přesně za 11 dní. I Allenův článek se dostal do výsledků hledání velmi rychle a prakticky denně se jeho pozice měnila, nikdy se však nedostal dál než na třetí stránku.

    Nemylim se, pouze si opet nerozumime ;)
    Nejdriv vas odkazuji na muj puvodni komentar, kde mluvim o aktualizaci CELEHO indexu. Pridavam jeste vysvetleni:

    Google ma DVA indexy, jeden velky (cca 1500M nacrawlovanych stranek) druhy malicky (tvorici asi 0.015% velikosti toho velkeho). Velky se aktualizuje jednou za 6 tydnu, maly kazdy den. Vysledky pochazejici z obou indexu se do vysledku mixuji, rozeznate je tak, ze z maleho indexu jsou oznaceny slovem "Fresh" a datem.

    Pouziti dvou indexu je na jednu stranu dobre, protoze tak muze poskytovat nejaka aktualni data, na druhou stranu je to trochu trik na uzivatele, kteri nejsou schopni dvojjakost vysledku prohlednout a mylne tak usuzuji na aktualnost cele databaze.
  • 18. 5. 2002 12:12

    k.p. (neregistrovaný)
    V soucasne dobe prece nelze rict co ma vetsi roli, protoze to nikdo nemuze presne vedet bez znalosti presne implementace stroje. Vase narazka na CF (potazmo SI) je opravnena, ale tvrdit, ze PageRank je staticka funkce take neni zrovna nejpresnejsi - meni se v case v souladu se strukturou hypertextu.

    Snad neni nutne dohadovani o Bayesiankych sitich a tak vubec... Verim tomu, ze vetsina ctenaru lepe pochopi, ze to pracuje diky PageRank nez kvuli dalsim vecem.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).