Nechápu příliš některé kritické ohlasy. Tento článek bych naopak doporučoval všem webmasterům, kteří mají patent na rozum a myslí si, že nepotřebují uživatelské testování a tvroba použitelných stránek jsou jen plané mýty. Opak je přitom pravdou.
Když jsme vyvíjeli blogovací systém Brouzdej.cz, tak jsme redakční systém pečlivě testovali na uživatelích a snažili se odstranit věci, které nejsou dostatečně samovysvětlující. I když jsou v našem projektu určité mezery (např. nedoladěná homepage), budou snad již brzy změněny tak, aby projekt uživatelům a návštěvníkům vyhovoval.
Já bych to s tím vzýváním uživatelského testování a výzkumů nijak nepřeháněl. Byl jsem jednomu redesignu na Centru přítomen a to hlavní, co určovalo směr, byla demagogie dvouhlavého ředitele, kterýžto argumentoval tím, že když je portál na Seznamu dělaný tak a tak, mělo by se to tak udělat taky, a když má vyhledávání na Googlu šířku 65 % stránky, musí to být na Centru taky tak. Možná s tímto zadáním muselo pracovat i Symbio, což je úkol poněkud obtížný.
Uznávám, že není nic horšího, než tvrdohlavý kolega (šéf, kdokoliv) a demagog. Krásně to vystihl Steve Krug ve své knize "Nenuťte uživatele přemýšlet". Ukázal, že existují tři různé představy:
- ředitel (veliký název jména firmy)
- obchodník (e-komerčně vytvořená stránka)
- webmaster (graficky líbivý web).
Na druhou stranu si myslím, že je důležité dodržovat i určité zvyklosti a nezavádět příliš inovací. Návštěvník je nečeká a může být zmaten (v horším případě web opustí). Vyzkoušel jsem si to na vlastní kůži :)