Nebyly a nejsou. Soucasne elektronicke certifikaty neumoznuji prijemci jednoznacne identifikovat toho, kdo dokument podepsal. A to dokonce ani v pripade, ze prijemcem je statni organ.
Fyzickou osobu s obcanskym prukazem spojuje fotografie. A na nem je jako jednoznacny identifikator uvedeno rodne cislo, ktere se nemeni s tim, jak vam obcansky prukaz (a jeho cislo) vymenuji pri ztratach, zmenach bydliste, vdavkach ...
Je tedy jen logicke, ze prave rodne cislo je pouzivano jako jednoznacny identifikator ve vetsine agend. Tam, kde muze dojit k osobnimu kontaktu s osobou (a ta bude svoji identitu prokazovat obcankou) nepripada jiny identifikator prakticky v uvahu.
Dokument podepsany elektronickym certifikatem lze ztotoznit s konkretni fyzickou osobou jen velice obtizne - a k zaznamum v jakekoliv agende ho priradite jen tehdy, pokud obsahuje MPSV ID a pokud vy v te dane konkretni agende pouzivate mate i tento jednoznacny identifikator. Stejne jste ale nahranej, jakmile se kombinuje elektronicke a osobni jednani, protoze neexistuje zadny jednoduchy a obecne dostupny zpusob, jak by vam fyzicka osoba stojici pred vami mohla prokazat, ze je totozna s osobou, ktera vcera poslala urcity elektronicky dokument.
Dokud nebude existovat jeden jednoznacny identifikator osoby (je jedno zda vyznamovy nebo bezvyznamovy, ale pro jednu konkretni osobu musi byt prave jeden takovy identifikator platny po celou dobu jeji pozemske existence), ktery se pak bude pouzivat ve vsech agendach i na prikazu totoznosti, budou elektronicke certifikaty vzdycky problematickym a obtizne pouzitelnym prvkem.
Zákon nelze změnit vystavením nějakých informací na web. Můj výklad samozřejmě může být špatně, pak by ale bylo užitečné napsat, v čem se mýlím. Podání přes internet není elektronickým podáním? Nebo zákon o sociálním zabezpečení vedle podmínek na formát dat a elektronické podání má ještě nějaké další podmínky? Nebo je háček ještě v něčem jiném?
Zapomněl jste o svém názoru informovat úřady.
http://www.cssz.cz/cz/tiskopisy/zmeny-ve-zpusobu-predavani-predepsanych-tiskopisu-od-1-1-2013.htm
Všechny výjimky bych sem nedostal, to je na článek, a vám to stejně nevymluvím.
Jednotlivé resorty mají svoje upřesňující pravidla ve svých zákonech. Správní řád pak platí jen na pár případů, kde si to úřady neohly posvém. Dokonce se podařilo, že v mnoha situacích je nám zakázáno posílat státu PDF, i když úřady směrem ven jiným formátem nekomunikují.
Zarputilé odpovědi, ale praxe nula. Diskuse s vámi postrádá smysl.
Ne, to jsem přesně popsal variantu podání podle Správního řádu, kterým se podání i elektronické podání řídí. Zákon o sociálním zabezpečení a všechny ostatní správní zákony se pak na Správní řád jen odkazují, případně ho pro své potřeby upřesňují. Příslušný odstavec Správního řádu, který popisuje způsoby elektronického podání, jsem odcitoval zde.
Naštěstí platí to, co je napsané v zákoně, ne to, co jste si vymyslel vy. Elektronické podání řeší Správní řád v § 37 Podání, odstavec 4:
Podání je možno učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem. Za podmínky, že podání je do 5 dnů potvrzeno, popřípadě doplněno způsobem uvedeným ve větě první, je možno je učinit pomocí jiných technických prostředků, zejména prostřednictvím dálnopisu, telefaxu nebo veřejné datové sítě bez použití uznávaného elektronického podpisu.
Podání lze učinit pouze elektronicky, tj. datovou schránkou, s uznávaným elektronickým podpisem nebo bez elektronického podpisu s potvrzením v pětidenní lhůtě.
To ovšem popisujete hodně nepřesně variantu podání (bez podpisu), která platí jen pokud je příjemcem finanční úřad.
Sociálka vás s tím vyrazí. Dokonce hodí do koše i podání, které jim pošlete do jiné datové schránky, než si usmysleli nebo když do jedné zprávy vložíte víc dokumentů (příloh).
"můžete podání poslat bez podpisu a na úřad pak jenom přinést podepsaný opis podání"
O čem to tu pořád píšete? Nic takového není (nebude) vůbec přípustné. Podmínky jsou striktní - podání lze učinit POUZE elektronicky, tj s podpisem nebo datovou schránkou.
Co stát dokáže bylo jasně vidět letos, kdy začala novela o nepřípustnosti papírových podání platit. Na úřadech zavládl zmatek. Podmínky co se jak smí podávat (zákon se přitom nezměnil) vyhlašovala sociálka jiné k 1.1., k 1.2. a pak k 1.3. až to skončilo odkladem povinné elektronizace na 1.1.2014, prý aby si podnikatelé stačili zvyknout.
Za prvé, žalujete proti zákonu pro rozpor s Ústavou. To lze žalovat pouze u Ústavního soudu, a tam může fyzická osoba žalovat jen tehdy, pokud bylo aplikováno právo, které je v rozporu s Ústavou. Tedy musíte si počkat, až ČSSZ vaše podání odmítne, a teprve pak to můžete žalovat u ǓS.
"Zvýhodňuje ty, kteří mají počítačové vybavení" -- to je bezpředmětné, nanejvýš byste mohl zkusit argumentovat tím, že znevýhodňuje ty, kteří počítačové vybavení nemají. Což je ale pořád dost sporný argument, protože vlastnit počítačové vybavení není potřeba -- můžete přehled zpracovat na počítači někoho jiného, můžete si ho nechat zpracovat někým jiným...
"neumožňuje jeho podání písemně" -- to není pravda, i elektronické podání je písemné.
"v tištěné podobě" -- k vytvoření tištěné podoby je také potřeba počítačové vybavení.
Druhý odstavec je nesmysl, žádný zákon opravdu neukládá vlastnit počítačové vybavení, tak nemá smysl proti takovému neexistujícímu zákonu podávat žalobu.
"Vzhledem k tomu, že získání tohoto podpisu bez poplatku státní správa neumožňuje, a další způsob podání ze zákona není možný, " -- to pořád všichni tvrdí, aniž by se obtěžovali zákon si přečíst. Existují dva základní způsoby elektronického podání -- přes datové schránky a přes internet do elektronické podatelny (nejčastěji e-mailem). Ten druhý případ má ještě dvě podvarianty -- buď je podání opatřeno elektronickým podpisem, nebo je bez uznávaného elektronického podpisu, a pak musí být do pěti dnů potvrzeno. Takže nemusíte mít ani datovou schránku, ani elektronický podpis -- podání jednoduše pošlete e-mailem, a poštou nebo osobně na podatelnu doručíte vlastnoručně podepsaný papír, kde bude uvedeno např. to, že potvrzujete, že jste dne toho a toho z té a té adresy podal formulář ten a ten (můžete z něj vypsat základní údaje), podání bylo podatelnou přijato tehdy a tehdy, byl mu přidělen ten a ten identifikátor, a ideálně doplníte i hash podaného dokumentu. Jméno, razítko, podpis, oblíbená vycházka na úřad nebo na poštu a máte hotovo.
Místo šíření bludů o tom, že je nutná datová schránka nebo elektronický podpis, by bylo lepší šířit informaci o elektronickém podání bez datové schránky a bez elektronického podpisu, ideálně i s podrobným návodem, jak zjistit hash odeslaného podání a s šablonou pro potvrzení (=opis s vlastnoručním podpisem).
tak abychom jenom nemluvili, zde to je:
https://docs.google.com/document/d/12RBt6HZm5YwEz1bH_-vRL_RLIN1VY2vpBLv6aWvIJr4/edit?usp=sharing
nejsem žádný právník, a proto to bude potřeba ještě doladit
Proč by platili za nějakou konverzi do A4 nebo přerazítkování? Kolik lidí by si asi pořizovalo speciální certifikát od ČSSZ, když můžou s prakticky stejnými náklady mít kvalifikovaný certifikát nebo datovou schránku? Vy, a kdo další? A pro to se má udržovat ta složitá infrastruktura?
Jak jste přišel na to, že jsou kvalifikované certifikáty předražené? Vy je umíte vydávat levněji? Pokud oběhnout FÚ, ČSSZ a ZP zvládnete za třikrát jednu hodinu, nepodáváte žádné opravy a máte hodinový plat 100 Kč, tak se vám podání podepsané elektronicky opravdu nevyplatí. Ale pořád můžete podání poslat bez podpisu a na úřad pak jenom přinést podepsaný opis podání – ušetříte aspoň za papír a tisk (což při hodinovém platu 100 Kč není zanedbatelná položka).
Pokud máte k elektronickému podpisu odpor, tak si certifikát nepořizujte, nikdo vám ho nenutí. V kontextu této diskuse na tom není nic divného, to že vy o tom píšete nesmysly opravdu neznamená, že tu technologie někdo jiný nechce používat.
"Ale zrušila to, nejspíš proto, že je to neefektivní."
Nebo proto, ze se tak zase nekomu prihral zajimavy kseft. Stovky tisic OSVC si budou muset poridit bud certifikat nebo platit za konverzi do A4 z DS nebo za "prerazitkovani" datovych zprav a kdovi co. Jsou snad mirne receno problematicke IT zakazky za miliardy na MPSV efektivni, kdyz se tu porad opakuji nejake uspory ? To snad nemuzete myslet vazne :-)
Ja to vidim, ale za to ze si na jedne strane poridim (predrazeny) certifikat, mi na druhe strane dane nikdo nesnizi. Na uradu me pri podani prehledu nikdo neoveruje, podam dve kopie formulare do okenka, jednu kopii mi orazitkovanou vrati. To je cele.
Myslenka "tak si ho nepořizujte" je v kontextu cele diskuse opravdu genialni. Pekny den ...
Když pro vás vyšší hodnotu, než 0 Kč nemá, tak si ho nepořizujte. Pro mne vyšší hodnotu má, protože nemám papír zadarmo, poštu nemám zadarmo, dopravu nemám zadarmo a můj čas není zadarmo.
Opis podepsaný rukou na papíře, jinak by to jaksi celé nemělo smysl.
Česká ČSSZ to měla stejně. Ale zrušila to, nejspíš proto, že je to neefektivní. Místo toho, aby vás ověřila jedna certifikační autorita, museli by vás na každém úřadě ověřit zvlášť. Takže by to stálo násobně tolik, co stojí dnes certifikát – akorát byste to neplatil přímo, ale skrytě v daních. A platil byste to, i když elektronicky komunikovat nechcete.
Slova „zdarma“ jsem si všiml, ale já si pod tím slovem představím, že mne to přímo ani nepřímo nebude stát nic. Což je diametrálně odlišné od vaší představy, kdy „zdarma“ znamená tisíce korun, ale zaplacených přes daně, takže to nevidíte.
Ja vim k cemu slouzi elektronicky podpis, ale nejsem ochoten akceptovat jeho cenu za predpokladu, ze je vyssi nez nula Kc. Protoze vyssi cenu pro mne, kvuli jednomu formulari, nema.
"Když v ČR pošlete e-mail nebo přinesete soubor na flashce a na podatelnu dodáte podepsaný opis toho elektronického podání, nestojí vás to taky nic" Podepsany jak ? Opet elektronickym podpisem za 4 kila ?
S Nemeckem si to pletete Vy, tohle bylo nekdy kolem roku 1998/1999 a rikal mi to znamy co bydlel v Pasove. Ze tamni "socialka" nabizi *zdarma* klientum USB klicenku s certifikatem pro elektronicky podpis, ktery slouzi (vyhradne) pro elektronickou komunikaci s jejich uradem.
Za takovych podminek bych proti tomu nic nemel, vsimnete si prosim slova "zdarma" a srovnejte jej s cesky pozadavkem "aspon 4 kila rocne (a pristi rok treba 8 kilo, kdyz se nam bude chtit, jsme prece komercni subjekt a ty moulo, ty plat, jinou moznost nemas)"
To je holt pokrok. Někdo profituje z toho, že nemusí řešit papíry a chodit na poštu a může komunikovat elektronicky. Vy jste na druhé straně barikády, elektronicky komunikovat nechcete – ale taky vás k tomu nikdo nenutí (s výjimkou té nešťastné ČSSZ).
S Německem si pár věcí pletete – nebylo to něco podobného elektronickému podpisu, ale datovým schránkám; nebylo to koncem milénia, ale v roce 2011; není to pro koncové uživatele zadarmo, ale platí svému poskytovateli této služby.
Když v ČR pošlete e-mail nebo přinesete soubor na flashce a na podatelnu dodáte podepsaný opis toho elektronického podání, nestojí vás to taky nic. Když pošlete elektronicky podepsaný e-mail, nestojí vás to taky nic. A když pošlete zprávu přes datové schránky, taky vás to nic nestojí.
Já si nemyslím, že nechápete, jak je to por někoho výhodné. Já si myslím, že nechápete, k čemu vůbec slouží elektronický podpis. A jste v tom důsledný a odmítáte si to zjistit.
Konecne souhlasim, ano, chytre to bylo vymysleno pro ty, kteri z toho profituji. Ale ti jsou na druhe strane barikady a nedavaji mi jinou moznost, nez se tomu jejich vynucenemu profitu branit.
Znovu, v Nemecku koncem minuleho milenia zavedli neco podobneho, s tim rozdilem ze tamniho poplatnika to nestalo nic (nula). Stejne jako ho to nestoji nic v CR, pokud dnes poda vyplneny papirovy formular na podatelne uradu.
Vim ze to pisu zbytecne, Vy si budete porad myslet ze nechapu jak je to (pro nekoho jineho, ne pro mne) vyhodne. Chapu a proto se tomu za soucasnych podminek branim.
Myslim ze tu nejsem ten kdo nepochopil ze 400 > 0.
Samozrejme proti teto uredni zvuli je treba bojovat, i kdyby to melo nakonec stat vice nez tech 400 Kc, coz bude. Povazuju to za povinnost, jinak si priste zase nejaky mastic kapsy co "splní zákonem dané podmínky v libovolné zemi EU" vymysli superpodpis za milion rocne. A to mu nesmi projit.
Takže nepochopil. Zkuste si přečíst, co je to certifikační autorita, aspoň na Wikipedii: http://cs.wikipedia.org/wiki/Certifika%C4%8Dn%C3%AD_autorita
Jinak certifikáty pro kvalifikovaný elektronický podpis nevydávají žádné vybrané společnosti, ale vydává je každý, kdo splní zákonem dané podmínky v libovolné zemi EU.
Pochopil, ale chtel jsem obejit jeho neprimerenou financni narocnost.
Elektronicke podani (statu) vyzaduje kvalifikovany podpisovy certifikat, ktery vydavaji pouze vybrane soukrome spolecnosti. Dochazi tedy ke zbytecnemu protezovani techto spolecnosti, tim ze se umele zavede povinnost cely tento nesmysl pouzivat.
Ne. Asi jste stále nepochopil, že vytištěný papír poslaný poštou není elektronické podání. Taky jste nepochopil, že elektronické podání není žádné protežování soukromého subjektu (kterého?). A taky jste nepochopil, k čemu slouží certifikační autorita. Možná kdybyste si ty základy zjistil, začaly by vaše komentáře dávat nějaký smysl.
Nikoli, duvodem je, ze Jirsak jakozto obecne znamej blb vubec netusi, jak se zpracovava to, co prijde do DS (nebo mailem). Ono se to milej zlatej totiz !VYTISKNE!, takze z toho vyleze presne TOTEZ, jako kdyby to na tom papire ten clovek na ten urad prines.
Jen v pripade toho papiru vyplnenym primo to stoji korunu (mozna), kdezto "elektronicky" to stoji minimalne kilo.
Vaše „prostě“ nepatří zrovna k nejsilnějším argumentům. A zákony o elektronickém podpisu a o elektronických úkonech říkají opak toho, co vy. Technicky to sice může být méně průkazné, než dobře implementovaný elektronický podpis (ale pořád více, než vlastnoruční podpis), ale zákon o elektronických úkonech srazil požadavky hodně nízko, takže právně platné to je. Řešit na tom není potřeba nic, když si mám vybrat mezi vaším „prostě“ a zákonem, věřím zákonu.
Predrazeneho je na tom to, ze je to drazsi nez papirovy formular ktery si muzete zdarma vyzvednout (a vyplneny jej odnest do podatelny) na kazdem urade. Nevim co je na tom tezke pochopit.
Nechci, ale (nevratnym) zrizenim DS se dostanu do situace, ze veskere prijate zpravy jsou pravne do 90 dnu ztracene a jedina potvrzena moznost jejich uchovani je konverze za 30 Kc / A4. Myslim ze zrovna na Lupe uz o tom bylo napsano dost clanku.
Takze naposledy shrnuto:
Soucasny stav:
formular zdarma -> vyplneni propiskou -> podani zdarma = potvrzeny formular s razitkem s pravni platnosti 100 i vice let.
Vynuceny stav od 2014:
varianta a) pocitac + Internet + software na vytvoreni XML zpravy + novy certifikat kazdy rok + oznameni certifikatu na CSSZ = nejaky XML zblitek o kterem nikdo nevi jak dlouho bude platit
varianta b) pocitac + Internet + software na vytvoreni XML zpravy + DS + konverze kazde prijate zpravy za 30 Kc / A4
A to nepocitam situaci, ze asi si nekoho babca z uradu pozve na kontrolu, bude chtit ve variante a) videt po deseti letech papir s razitkem, ze prehled byl podan.
A uz posledni poznamka, jak je mozne ze v civilizovanych zemich neco takoveho zvladaji a dokonce ma urednik povinnost dany formular poplatnikovi vyplnit (poplatnik pouze sdeli potrebne udaje) a za spravnost vyplneni je odpovedny urednik.
Tak tu porad netvrdte jak to nejde, kdyz za ty silene penize co se rocne statu odvadeji nedostavame prakticky nic a jeste chteji na nas dalsi cast jejich prace presunout.
Prvne ? Vsechny me prispevky s vyktami proti povinnemu elektronickemu podani se tykaji prave jeho predrazenosti (400 Kc rocne za certifkat nebo 30 Kc za jednu stranu A4 v pripade zrizeni DS).
Ja nepropaguji nekolikastrankovy formular, kde se 20x dokola vyplnuji ty same hodnoty. Ostatne jedna politicka strana slibovala jeho zjednoduseni na jednu stranu A5 :-)
Zamenujete dusledek za pricinu.
Efektivni to nebude nikdy, protoze poskytovat tyto nasilim vyzadane informace v dane komplikovane forme nikdo z tech kdo je musi poskytovat nepozadoval.
Jinak receno, JA platim obe strany, jak predrazene podani, tak predrazene zpracovani. A nechci platit ani jednu.
Dobre, pak tedy nebylo treba vubec nic menit, protoze vetsina lidi by za stavajiciho stavu (predrazene a komplikovane elektronicke podani) nadale vyuzivala (na strane prijemce udajne "nakladne" zpracovavane) papirove formulare.
Jen nechapu jak je mozne ze ostatni urady (FU, pojistovny) zpracovani stejne zbytecne komplikovanych formularu zvladaji. Duvod bude (jak jsem jiz spekuloval) v necem jinem, nez v udajne uspore pri zpracovani.
Abyste umožnil přijímat elektronická podání, vygenerovat self-signed certifikát určitě nepotřebujete. A náklady řádově jeden haléř mi nepřipadají neadekvátní. Tolik k tomu, co jste napsal. Asi jste chtěl psát o nákladech na straně podávajícího, což je v kontextu předchozích komentářů mimo. Ale i tak, self-signed certifikát je při podání k ničemu. Jestli vám to stále ještě nedošlo, kvalifikovaným certifikátem se to podání podepisuje proto, protože za údaje tam vyplněné ručíte. Asi by se vám nelíbilo, kdyby někdo podal špatně vyplněný přehled vaším jménem a vy byste pak platil pokutu.
Asi jste v zápalu boje přehlédl, že já jsem proti tomu, aby jedinou možností podání bylo elektronické s "elektronickým podpisem" (myšleno i DS).
Já jejich mluvčí nejsem. To vy jste psal, že vy něco nechcete, a podal jste to tak, že ostatní se vám mají podřídit.
Ano znam, naklady na strojove vygenerovani jednoho self-signed certifikatu (pro dany ucel zcela postacujici reseni) jsou radove 1 haler (ne 400 Kc).
Mimochodem kolik z tech 10 milionu lidi (ekonomicky aktivnich je cca 4 miliony) nadsene vita to, ze budou muset platit zbytecne ty vyse uvedene castky za elektronicke podani ?
Vy jste snad nejaky jejich mluvci, ze presne vite co si objednali ? Co to treba nechat na kazdem z nich. Jenze pak by se ukazalo ...
Až se odstěhujete na nějaký pustý ostrov, tam si dělejte, co chcete. Tady žije ještě dalších 10 milionů lidí, takže to, že zrovna vy jste si nějakou službu státu neobjednal, je bezpředmětné. Vypočítat hodnoty z jiného formuláře nejde, protože tam obecně nejsou. Změnit celou soustavu daní, poplatků, příspěvků a pojištění samozřejmě je možné, ale nečekal bych, že to bude hotové během příštího půl roku. Vy ty náklady znáte, když tvrdíte, že jsou zcela neadekvátní?
Ja jsem si zadnou takovou sluzbu nikdy neobjednal. Ano neni, proto je mozne ji napriklad zrusit pripadne nesmyslny formular zjednodusit, vypocitat hodnoty z jineho formulare atd. Soucasne reseni je jen preneseni celeho nesmyslu na poplatnika bez jeho reseni, protoze vysledkem je, ze za sluzbu kterou jsem si neobjednal musim platit jeste vic nez drive.
Mozne to je, ovsem za zcela neadekvatni naklady. Stejne tak je mozne letat na Mesic.
Zpracování na druhé straně není irelevantní. Je to služba, kterou si občané objednali a platí si jí. Není jediný důvod, proč by se měla dělat neefektivně a my bychom za ní měli platit zbytečně víc.
V současné době je už možné podávat elektronicky, takže větší objem elektronických podání nemusí představovat žádné náklady navíc.
Jiste, vyroba rtutove vybojky a jeji nasledna likvidace jiste uspori tolik energie, ze se vyplati stim smejdem, tkerej po roce chcipne nahradit trochu skla a kovu, ktery vydrzi desetileti.
A pokud se nic opravdu nezmeni a ja budu donucen k necemu takovemu, tak sem pripraven. Nadrasam prislusny bazmek na formular, nascanuju to na prehistorickem faxu a v tech cca 100DPI to pekne zvetsim, aby to melo aspon 100MB a presne tak jim to budu posilat.
Ale třeba u registrů je třeba rozlišovat implementátory a implementátory. Ty registry jsou tak dokonale zabezpečené, že mi trvalo jen asi rok dostat se do jejich testovacího prostředí. Ono to není náročné, ale nejdříve to neměli dotažené procesně (takže nám vydali certifikát, aniž bychom měli vůbec právo se tam připojit), pak to nebylo dořešené legislativně, no a nakonec už jsem válčil jenom s debilním předvyplněným formulářem od 602.
Je sice pěkné, že žádat o přístup do testovacího prostředí je téměř stejné jako žádat o přístup do ostrého, ale pro výrobce SW to může být i nemožné. Výrobce SW například nemá možnost požádat o přístup přímo, ale musí žádat přes nějaký orgán veřejné moci. To je podle mě ta nejhorší blbina, kterou mohl kdo kdy vymyslet.
Další problém je dokumentace. Během roku se několikrát změnil formulář žádosti, způsob žádání. Na webu bylo v jednu chvíli několik dokumentů, které obsahovaly dokonce rozdílné pokyny.
Podpora příliš nepomáhá a když už pomůže, tak často stylem "přečtěte si to na webu tam a tam" (jo, já to četl, ale tu víceznačnou větu jsem nepochopil a na moji přímou otázku jste neodpověděli). A pro jistotu nyní už na e-mailem položené dotazy neodpovídají vůbec a musíte si přes Checkpoint (vašeho ochotného a dobromyslného OVM) zřídit přístup na další portál (kolikátý už v celém procesu napojení do ISZR ... čtvrtý, nebo pátý?), kde Vám odpoví na Váš dotaz (na posuzování oprávněnosti dotazu v tom konkrétním fóru asi musí mít celý poradní sbor).
Ale jakmile získáte přístup do systému, tak zjistíte, že je to programátorsky vyřešeno docela pěkně a rozdělení volání na jednotlivé služby dává celkem smysl.
Takže je implementátor a implementátor. Pomalou a hnusnou smrt bych tak přál jen těm legislativním a procesním implementátorům.
PS: Registry jsou sice fajn, ale jsou OVM s agendou, kde se stejně bez rodného čísla nehnete z místa, takže kde jsme? Áno přesně tam.
PSS: Bez BOK,nebo DS, je navíc ztotoženění občana skoro nadlidský úkol. Ztotožněte si Jana Nováka z Prahy, který se narodil 2.7.2013. Myslím, že je celkem vysoká pravděpodobnost, že tomuto filtru odpovídá hned několik lidí.
Jo, to je ten vyrok na (neexistujici) Nobelovu cenu za ekonomii
"Zdražení bylo nutné, hlavně kvůli konkurenci, říká mluvčí České pošty"
http://ekonomika.idnes.cz/rozhovor-s-mluvcim-posty-mravinancem-dxk-/ekoakcie.aspx?c=A130619_173417_ekoakcie_fih
Zpracovani na druhe strane je irelevantni. Nikdo z poplatniku se o to neprosil. Ostatne jejich pocet nijak vyrazne nenarusta, narozdil od objemu rozkradenych penez podivnymi IT zakazkami. Takze ani argument ekonomicke uspory nemuze obstat, protoze vysledne elektronicke (paskvilni) reseni bude nakonec drazsi, nez kolik by stal dosavadni zpusob rucniho zpracovani.
Ano, a k takovemu (jednoduchemu) pojeti by se melo smerovat.
Nejde jenom o to, jak je to přímo výhodné pro podnikatele. Pro podnikatele může být stejně nákladné poslat to jedním nebo druhým způsobem. Ale zpracování na druhé straně už může být pro každý způsob diametrálně odlišné.
V UK je odlišné pojetí toho, jak občan vůči státu vystupuje. Nemá smysl vytrhnout jednu dílčí věc a tu pak bez kontextu srovnávat.
Jeste to zjednodusim. Pokud je elektronicke podani pro poplatniky (v soucasne variante) tak vyhodne, neni treba zakazovat papirove formulare, protoze ty prece nebude skoro nikdo pouzivat :-)
V takove UK lze podobny formular poslat pres web. Bez certifikatu, bez DS, bez trvaleho bydliste ...
P.S. vi nekdo co se s temi daty pak deje ? Opravdu se rucne prepisuji jak jsem slysel ?
Tak to fungovalo dříve, se přechodem na DS asi tahle varianta zmizela (celkem logicky).
Ty náklady můžete počítat různě. Když kvalifikovaný certifikát mám, jsou pro mne náklady na e-podání 0 Kč, náklady na papírový formulář tisk + dojít na poštu + poštovné. Jinak ale souhlasím s tím, že by elektronicky "podepsaná" varianta neměla být vynucována. Mělo by být upřednostněné elektronické předání dat (třeba i takové, kdy následně podepíšu opis podání), ale i papírová varianta by pořád měla zůstat zachována (pro výjimečné případy).
S úspornými žárovkami jste to úplně netrefil, ony opravdu úsporné jsou, akorát při rozhodování hrají roli i jiné věci.
O moznosti zdarma se nikde (mozna zamerne) nepise.
Me vubec nezajima nejaky kvalifikovany el.podpis od nesmyslne CA, me zajimaji dodatecne naklady a problemy oproti stavajicimu papirovemu formulari. A ty jsou zkratka vyssi. Nic jineho neni podstatne.
Pripomina to situaci se zakazem prodeje zarovek. Pokud by byly "usporne" zarivky opravdu tak usporne, neni treba nikoho nutit zakazem k jejich nakupu. Tohle je uplne stejne, jde jen o to aby si provozovatel zbytecne CA nebo zbytecnych DS namastil kapsu.
Tady ČSSZ taky nabízela (možná ještě stále nabízí) zdarma certifikát pro elektronický podpis pro komunikaci s ČSSZ. Ale uznávaný certifikát, ten musí splňovat relativně přísné podmínky, to vám nikdo zdarma nedá.
Nedej bože, aby začal kvalifikované certifikáty rozdávat stát (placené z daní, zdarma pro koncové uživatele). Dneska tu máme tři české poskytovatele, kteří si nějak konkurují, mohou působit v celé EU, můžou klientům poskytovat další služby, a certifikát stojí pár stovek. Kdyby je vydávala ČR, budou v nákladech stát pár tisíc, budou nekompatibilní se zbytkem světa, nezabezpečené a za pár let nějaký ministr vymyslí, že se to zase bude dělat celé jinak.
Kvalifikovaný elektronický podpis, jak je dnes legislativně v ČR zakotven, je snad jediná věc z českého e-governmentu, která je udělaná dobře.
To mě fascinuje u české pošty. Jdu poslat balík na dobírku
musím ručně vyplnit podací lístek a poštovní dobírkovou poukázku a ještě napsat adresu na balík.
a pošťačka to pak ručně přepisuje do počítače.
Proč nemůžou i malopodavatelé mít přístup do podání online ?
Proč musím tužkou vyplňovat podací lístek a složenku, když mi to může pošťčka natisknout když to strká do tiskárny
Zajimavy, nevim jak jinde, ale u nas kdyz prijdu na socialku, tak odchazim s vytistenym potvrzenim, ze je vse OK. A pritom z celyho toho papiru pouzijou dve cisla - RC a pak celkovou castku. Vyleze ji vysledek, mrkne na muj vysledek, rekne ze to mam dobre a jdu.
Jinak by me zajimalo, jestli tedy propustej odpovidajicich apon 10 000 zamestnancu socialek, kdyz uz budou delat howno celorocne.
BTW: vazne nevim, proc mam statu vyplnovat danovy priznani a podruhy stejny cisla vyplnovat pro druhej urad - socialku ... a to to mam jeste easy, sou taci, kteri tytez cisla vyplnuji i pro 20 ruznych byrokratu.
Jop, to je mozny, ja sem nekde cet, ze nemci provozujou "neco jako DS", pricemz je to vpodstate obyc mail, zapojit se pak za nejakych podminek (= zajistit garance dorucovani ...) muze kdokoli, kdo splni technicky pozadavky a user si muze zcela libovolne vybrat, zda/u koho/... Netusim teda jak je to financovany, ale predpokladam, ze prevazne za platby nejakych nadstandardnich sluzeb (ostatne, podobne jako banky, kde se beznej zamestnanec nepotka s poplatkem).
Vzhledem k tomu ze vetsina citlivych udaju je povinne vystavena na webu, vcetne rodneho cisla u FO platcu DPH (pardon, DIC ze ktereho to vlastne nelze zjistit, ze), je to uplne jedno.
Kdo chce, tak si v tehle zemi obstara veskere udaje tak jako tak. Tohle opravdu neni problem. Ostatne, kdyz si ten certifikat MPSV vygeneruje a preda mi ho zdarma, klidne mu to poslu elektronicky.
U těch brigádníků je problém spíš s jejich spolehlivostí, aby údaje na formulářích na něco nezneužili.
Čím více zaměstnanců tím méně času na jejich důkladné prověření.
Nějaká dohoda o mlčenlivost je sice právně OK, ale nezabrání selhání lidského faktoru.
A vybírat lidi dlouho dopředu, aby byl čas je proklepnout je zase problém že nějaký brigádník pak na poslední chvíli odřekne, protože si najde lukrativnější kšeft.
"Důvodem pro zavedení povinnosti je prý neschopnost ČSSZ fyzicky zabezpečit zpracování velkého množství přijatých formulářů jinou cestou než elektronickou."
No to je jejich problem, ze si vymysli priblble a slozite formulare, tak at je zrusi. Ostatne za penize z predrazenych IT zakazek na MPSV (cca 2 mld) by urcite nejake brigadniky na zpracovani tech formularu jednou zarok slo najmout.
V civilizovaných zemích neexistuje institut trvalého bydliště, kam úřady všechnu poštu házejí. V civilizovaných zemích to funguje tak, že si vás najde soudní doručovatel, který vám vrazí obálku do ruky a řekne "Byl jste obeslán". To jenom u nás se nesmíte vzdálit z místa bydliště na déle než 14 dní, jinak najdete ve schránce jenom nic neříkající lísteček z pošty. A na zásilky s pruhem si nemůžete ani zaplatit dosílku. Prostě jako za středověku, nevzdalovat se z panství.
Finanční noviny - Nový bič na živnostníky. Od roku 2014 datová schránka povinně! http://www.financninoviny.cz/podnikatele/zpravy/novy-bic-na-zivnostniky-od-roku-2014-datova-schranka-povinne-/957726
OK, tudiz necht stat zaplati vykopani 50km optiky do horni dolni, aby mistni kominik moh podat danovy priznani. Pripadne se na to kominik vysere, a mistni budou platit za (ze zakona povinou) kontrolu komina 10k rocne, protoze tam bude muset dojet vysokoskolak, kterej to PC ma, tech 50km, aby jim dal papir s razitkem.
Nikoli, je to kravina od začátku až do konce. Podle mého skromného názoru stačilo zavést opravdové elektronické certifikáty (propojené s celosvětovými) a na to, co dělá DS by stačil normální email. Ale to by si Software602 za reimplementaci emailu (a Česká pošta za provoz AOLmailu 2.0) nenamazal kapsu.
Fikce doručení se používala podobně už v Římském právu před tisíci lety.
Kdyby neexistovala, stačilo by dělat mrtvého brouka, nepřebírat zásilky a člověk by mohl nic neplatit, nechodit k soudu a vždy se vymluvit, že mu "nebylo nic doručeno".
Proto by fikce doručení existovat měla, ale spíše bych upravil limity a použití. Aby při opravdu závažných věcech bylo doručeno fikcí až v řádu měsíců a musel to jít někdo oznámit osobně a toho člověka alespoň nějak hledat. Aby se fikce skutečně uplatňovala jenom proti grázlům a ne proti někomu, kdo odjel normálně na dovolenou :-)
Protože dnešních 10 dnů a šmitec, ať se jedná třeba o půl miliardy - to je zase druhý extrém!
Sem zvedav, kolik lidi na to poda ustavni stiznost - pripadne kam mi stat posle onech rekneme 15k na PC + samo tech 400 za podpis + aspon 300 mesicne na net. By woko to hodi 6k/rok/kus => jestli ze tu je cca 1M zivnostniku, tak by stat mel rocne vracet/vyplacet jen na tuhle pitchovinu 6G.
Znam totiz ve svym okoli celkem dost zivnostniku, kteri doted zadne PC nemeli, a jednou rocne tech par papriru vyplnujou v ruce.
Pane Peterko, diky moc za takove analyzy a hodnoceni. Sleduji vase clanky jiz mnoho let a vazim si vasi pile a soustredene prace. Mam vsak jednu pripominku pro vylepseni.
Aby se dali vase clanky dale pouzivat jako argumentace pro lepsi reseni, kritiku co pochvalu stavajiciho reseni, je nutne umet shrnout zjistena fakta do zjednodusijici nejlepe jedne vety ci kratkeho sdeleni ve stylu:
Kdo, co a kdy udelal a hlavne: kdo je za to zodpovedny.
Kazdy pruser ci dobra vec ma jednoho cloveka, kdo za to muze. A to by se hodilo lidem, kteri jdou k volbam ci hodnoti toho ci onoho urednika/politika.
Jenze jak se proti tomu branit ? Me se take nelibi, ze si od pristiho roku kvuli jednomu formulari musim vybrat z:
1. emigrace
2. predrazeny a zbytecny elektronicky podpis za cca 400 Kc rocne + desna aplikace
3. datova schranka ze ktere mizi zpravy (a zaroven je treba stale kontrolovat schranku postovni), vse chodit tisknout za 30 Kc / A4
Mozna by nam dotycny pan z TOP 09 mohl vysvetlit, proc neco takoveho vymyslel.
To já přeci vím. Taky certifikát, spousta člověkohodin, čas v prdeli celkově,... Jenže reklamština a lobisština vládnou světem.
Když to vezme do důsledku, proč se vůbec Peterka namáhá psát o takové píč-píp- jakou jsou datové schránky? Pokud by to bylo na mně, tak po nich pes něštěkne, rozhodně se o nich nikdo ode mne nedozví (nejsou hodny namáhat se informovat o nich ani svět ani českou kotlinu) už nejméně dva roky a ne že se nám tu budou šířit jako mor.
P.S.
Mělo by se s nimi jako s morem naložit. Nezapomeňte že zamořena je celá státní správa, do posledního úředníčka. Nepsal tu někdo něco o kandelábrech a věšení?
oproti papíru ještě ušetří.... jojo to by mohla kamarádka vyprávět jak její architektonická firma od dob datových schránek "šetří" za papír, když s každým lejsterm a potvrzením co jim dřív chodily v dopise (a stačilo je klientům přiložit nebo jejich kopii) musí teď chodit na poštu aby ji to za nemalý peníz autorizovaně vytiskly... A to se vyplatí!!!
Ještě jste pane Peterka zapoměl upozornit na fakt, že Česká Pošta zdraží papírové dopisy a pohledy a časem zřejmě spustí kampaň na povinné přidělení datové schránky každému právě narozenému dítěti, se slovy že oproti papíru ještě ušetří.
Když to výjde, dobře, zbavíme se dnes neexistující konkurence trvale. Když to nevýjde alespoň si přilepšíme, možná i nějaké konkurenci (která nebude chtít nasadit odpovídající cenu, tedy o mnoho levnější než jakou stanovila ČP) znesnadníme vstup na trh.
Nejdřív by to chtělo všechny tyhle kádry, co to zmrvili a co se na tom napakovali, rozvěšet v Praze po kandelábrech a pak začít budovat "ČR v. 2.0". Dokud se to neudělá, tak to může spět jedině k horšímu, datové schránky jsou toho názorným příkladem.
Jinak po zavedení to ještě někdo trochu používal, letos už mi tam skončili jen 2 nesmyslný a nepoužitelný zprávy o "využití" a 3 spamy od ČP. Fakt super služba.