tak abychom jenom nemluvili, zde to je:
https://docs.google.com/document/d/12RBt6HZm5YwEz1bH_-vRL_RLIN1VY2vpBLv6aWvIJr4/edit?usp=sharing
nejsem žádný právník, a proto to bude potřeba ještě doladit
To ovšem popisujete hodně nepřesně variantu podání (bez podpisu), která platí jen pokud je příjemcem finanční úřad.
Sociálka vás s tím vyrazí. Dokonce hodí do koše i podání, které jim pošlete do jiné datové schránky, než si usmysleli nebo když do jedné zprávy vložíte víc dokumentů (příloh).
Ne, to jsem přesně popsal variantu podání podle Správního řádu, kterým se podání i elektronické podání řídí. Zákon o sociálním zabezpečení a všechny ostatní správní zákony se pak na Správní řád jen odkazují, případně ho pro své potřeby upřesňují. Příslušný odstavec Správního řádu, který popisuje způsoby elektronického podání, jsem odcitoval zde.
Jednotlivé resorty mají svoje upřesňující pravidla ve svých zákonech. Správní řád pak platí jen na pár případů, kde si to úřady neohly posvém. Dokonce se podařilo, že v mnoha situacích je nám zakázáno posílat státu PDF, i když úřady směrem ven jiným formátem nekomunikují.
Zarputilé odpovědi, ale praxe nula. Diskuse s vámi postrádá smysl.
Za prvé, žalujete proti zákonu pro rozpor s Ústavou. To lze žalovat pouze u Ústavního soudu, a tam může fyzická osoba žalovat jen tehdy, pokud bylo aplikováno právo, které je v rozporu s Ústavou. Tedy musíte si počkat, až ČSSZ vaše podání odmítne, a teprve pak to můžete žalovat u ǓS.
"Zvýhodňuje ty, kteří mají počítačové vybavení" -- to je bezpředmětné, nanejvýš byste mohl zkusit argumentovat tím, že znevýhodňuje ty, kteří počítačové vybavení nemají. Což je ale pořád dost sporný argument, protože vlastnit počítačové vybavení není potřeba -- můžete přehled zpracovat na počítači někoho jiného, můžete si ho nechat zpracovat někým jiným...
"neumožňuje jeho podání písemně" -- to není pravda, i elektronické podání je písemné.
"v tištěné podobě" -- k vytvoření tištěné podoby je také potřeba počítačové vybavení.
Druhý odstavec je nesmysl, žádný zákon opravdu neukládá vlastnit počítačové vybavení, tak nemá smysl proti takovému neexistujícímu zákonu podávat žalobu.
"Vzhledem k tomu, že získání tohoto podpisu bez poplatku státní správa neumožňuje, a další způsob podání ze zákona není možný, " -- to pořád všichni tvrdí, aniž by se obtěžovali zákon si přečíst. Existují dva základní způsoby elektronického podání -- přes datové schránky a přes internet do elektronické podatelny (nejčastěji e-mailem). Ten druhý případ má ještě dvě podvarianty -- buď je podání opatřeno elektronickým podpisem, nebo je bez uznávaného elektronického podpisu, a pak musí být do pěti dnů potvrzeno. Takže nemusíte mít ani datovou schránku, ani elektronický podpis -- podání jednoduše pošlete e-mailem, a poštou nebo osobně na podatelnu doručíte vlastnoručně podepsaný papír, kde bude uvedeno např. to, že potvrzujete, že jste dne toho a toho z té a té adresy podal formulář ten a ten (můžete z něj vypsat základní údaje), podání bylo podatelnou přijato tehdy a tehdy, byl mu přidělen ten a ten identifikátor, a ideálně doplníte i hash podaného dokumentu. Jméno, razítko, podpis, oblíbená vycházka na úřad nebo na poštu a máte hotovo.
Místo šíření bludů o tom, že je nutná datová schránka nebo elektronický podpis, by bylo lepší šířit informaci o elektronickém podání bez datové schránky a bez elektronického podpisu, ideálně i s podrobným návodem, jak zjistit hash odeslaného podání a s šablonou pro potvrzení (=opis s vlastnoručním podpisem).