Trebas ja to tak delam. (Ponechme stranou lidi, kteri maji kartu, ale s nulovym limitem pro online platbu)
Duvodem je zejmena lhani o stavu zasob "skladem". Taky verim, ze obchodnika vic motivuje, kdyz penize jeste nema. Hypoteticky priklad - jak se zachova vetsina prodejcu, kdyz ma na svem sklade jeden vyrobek a prijdou dve objednavky - jedna zaplacena predem a druha ne. Komu je posle driv?
Dale pak neoverenost obchodu. napr. nevim, jestli neni trebas podvodny. Samozrejme, muze mne poslat postou trebas cihlu :)
Ale asi nejvíc - obecná nedůvěra dávat někomu údaje svojí karty. Jaké bylo moje překvapení, když jsem přijel na hotel rezervovaný přes booking.com a majitel se na mě vesele usmíval s vytisknutým potvrzením z bookingu a s kompletními údaji o mojí kartě - vše co jsem vyplnil.
Tenhle postup opravdu moc nechápu :-) Kdybych já postupoval stejným způsobem, tak dám při svém častém nakupování na netu částku v řádech tisíců korun za rok navíc - nutno poznamenat, že by to byly peníze vyhozené oknem!
Teď už na netu výhradně nakupuji tak, že platím předem kartou (když spěchám) nebo normálním bankovním převodem, a zboží si nechávám přivést domů. Na podvodný eshop jsem zatím nenarazil (klepu na dřevo) a dodání při platbě kartou jsem měl zatím nejdelší 4 dny a u bankovního převodu necelé 2 týdny. Běžně u platby kartou druhý až třetí den, u platby převodem třetí až pátý den.
A k té kartě - na net mám svoji extra kartu, kterou na nic jiného nepoužívám, je navázána na běžný účet kam převádím peníze ze spořícího účtu až před vlastní platbou a když přes ten běžný účet jde víc peněz, tak ta karta na net má limit na platu 0,-Kč :-D - já jsem totiž taky paranoik, ale žabit se s penězma nebo kartou při předávání balíku - to teda opravdu už NE!
To je výhoda těch, co bydlí/pracují ve městě, kde jsou tyto služby dostupné. Já z vesnice, kde lišky dávají dobrou noc :-), takovou možnost nemám, k nejbližší uložence to mám 20km........ Nic to ale nemění na tom, že dobírka je odsouzena k zániku, protože při pravidelném nakupování jsou ty peníze za ni dost drsný.
Ad. poplatky obchodníka za kartu: v mnoha eshopech, kde nakupuji, tuhle možnost platby kartou ani nemají, takže stejně převážně platím bankovním převodem. Ale je pravda, že kde ta možnost je, tak ji často využiji, je to prostě rychlejší a pohodlnější. To už je prostě věc obchodníka, zda ten poplatek promítne do ceny nebo ne - v některých eshopech už jsem ten příplatek za kartu viděl a pak je na zákazníkovi, zda spěchá a připlatí si...........
Nejlepší by ale stejně byl systém ala mTransfer v provedení mezi všemi bankami - čili online předvyplněné převody. Snad se to někdy stane realitou :-)
Tam, kde to jde, tak normálně platím kartou. A nesetkal jsem se s tím, že by to někde záměrně zdržovali. A když už, tak je to spíše dopravce, co balík doručil o den později.
Navíc to nedává logiku. Raději pošlu výrobek tomu, co už zaplatil, než tomu co to ještě nezaplatil. U nezaplaceného přece nemám záruku, že si ten balík převezme a zaplatí. A pokud to někdo dělá, tak se to stejně provalí a eshop na toto doplatí - přestanou mu důvěřovat.
A důvěra v poskytování údajů o kartě? To je na dlouhé téma. Tady prostě jde jen o tu důvěru. Pokud má někdo pochybnosti, tak ať si založí další účet s kartou (účty zdarma existuji). Pošle tam jen požadovanou částku a zaplatí odsud. S kartou do mínusu nelze jít (záleží o jakou kartu jde, a jak to má banka řešený), takže nehrozí nechtěné odčerpávání. A když už, tak se záložní karta zablokuje a platba se reklamuje. Hlavní účet zůstane nedotčen.
Nehledě na to, že většina eshopů se k údajům o vaší kreditní kartě nikdy nedostane a ani po tom netouží. Musela by ty údaje patřičně chránit a po případné kontrole platit pokuty.
Prostě vás pošle na platební bránu Spořky, Komerčky nebo někoho podobného a od té dostane jen potvrzení, že jste zaplatil.
Plati tak mozna v CR ... v cizine je zcela bezny ze obchodnik operuje s udaji primo. Je to dano predevsim tim, ze tak je taky zcela bezny, ze se banka se svym klientem nedohaduje 10 let u soudu o tom, jestli neco zaplatil nebo nezaplatil. Takze stim ani zakaznici nemaji zasadni problem. Pokud platbu reklamuji, banka jim vrati $$$ obratem, a dalsi si resi ve vlastni rezii.
Chjo ...
Mejme eshop, ktery tvrdi ze ma ... televizi XYZ skladem. Prijde clovek, ktery si ji objedna, zacaluje kartou ... a ceka na jeji dodani. Za par chvil prijde druhy, ktery si objedna ... na dobirku.
Eshop ma ovsem jen jednu TV ... a druhou dostane nejdriv za tyden ... (protoze ji ma "skladem" u dodavatele). Co se asi tak stane, kdyz tomu co si objednal na dobirku druhy, treti ... ani ctvrty den ... nic neprijde?
Ano, presne tak, objedna(nebo dojede) jinam. A nebude se ani obtezovat rusenim objednavky. Proc by taky mel, kdyz se obchodnik neobtezuje mu dorucit zbozi ktere pry ma skladem. Proste dobirku neprevezme.
Kdyz totez udelam tomu, co zacaloval kartou, tak on je v daleko horsi pozici - on uz prachy nema. Samozrejme ma moznosti jak je dostat zpet, ale to je vse na dlouhy lokte (v pripade CR), na tydny/mesice ... takze proste ten tejden ... v klidu pocka (co mu taky zbyva, ze).
Hm. Tak to je hodně velká prasárna. Pokud to někdo takto dělá, tak kontrolu na ně a napasovat hóóódně velkou pokutu. A už nikdy u něho nenakupovat.
Podle mě je správný postup takový, že objednávku odešlu tomu kdo to objednal dříve. Pokud to nelze určit, tak nejlépe odeslat tomu, kdo již zaplatil. A tomu, co to měl dobírkou, tak se mu ozvat a domluvit se - zda počká týden nebo objednávku zruší a objedná jinde. Všichni budou spokojeni. Krom obchodníka, který bude mít o jednu zakázku méně, ale na druhou stranu bude mít spokojené klienty.
Koukam ze lupa neumoznuje reagovat na posty od nejaky urovne ...
Takze sem, pokud chce mit eshop spokojene klienty, tak by jim predevsim nemel tvrdit, ze ma skladem neco, co ve skutecnosti nema.
To co jsem popsal je zcela realne chovani nejednoho prodejce - to neni zadny jpp. Je to jednoduse dany tim, ze pokud si nekdo neco objednava stim, ze je to skladem, tak proste ocekava, ze to do 2 dnu nejpozdeji dostane. Ja to ocekavam uplne stejne. No a prodejce chce udelat dva ksefty, ne jeden, o prachy jde vzdy az v prvni rade.
Kontrola? A to jako na co? Ze je prodejce nesolidni a lze pri uvadeni skladovosti zbozi neni nijak trestne.
Samo, ze dobirku si tak jako tak nemusi zakaznik prevzit ... no prodejci nic nebrani dobirku nenabizet ... zajemci pujdou jinam. A proc je u nas dobirka porad tak popularni? Protoze podobnych prodejcu je tu 90%. Ostatne, po dotovanem prekopani shopu se mezi ne tak napul zaradil trebas i czc. Predtim totiz bylo videt kolik ceho maji kde.
Docela by mě zajímalo, zda tohle "reálné" chování nejednoho prodejce - čili přednostní odbavení "dobírkářů" před ostatními - můžete nějak doložit. To máte sám eshop, kde to takhle provozujete, nebo jak to tak jistě víte? :-)
Já sám intenzivně nakupuji na netu poslední čtyři roky a zprvu jsem jel taky jen na dobírku, jenže když mně to začalo jít sakra do peněz, tak jsem začal přecházet na bankovní převody a platby kartou - až jsem na ně přešel zcela. A když srovnám lhůty dodání u plateb dříve dobírkou a teď kartou, tak se vůbec neliší, spíše tou kartou to mám doma dříve. U platby bankovním převodem to je pochopitelně pomalejší, ale i tam se to zrychluje - třeba i proto, že hodně platím ze Zuna a tam ty převody jsou opravdu rychlé. Je tedy pravda, že si eshop, ve kterém nakoupím, dobře vybírám a kde se "spálím" tak tam už mě neuvidí, ale za ty roky taky už mám "své" ověřené, kde nakupuju bez obav a rychle.
Skladovatelnost to je jiná kapitola. Ale o tom tady nekecáme. Tady narážíme na situaci, kdy ve stejný okamžik dva zákazníci objednají stejné zboží, které je skutečně ve skladu, ale pouze jeden kus. Eshop není synchronní. Tedy, že hned (pár sekund potom, co to ten první již objednal) upozorní druhého zákazníka, že zboží již není skladem. Tyto situace se moc nestávají, ale stanou se. A když se tak stane, tak by měl obchodník jednat tak, jak jsem psal. Pokud se rozhodne upřednostnit dobírkáže, aby si nahrabal prašule a druhého zaplaceného nechá trpět, tak ať, ale tímto se sám zdiskredituje. Jeden bude spokojený, ale druhý bude naštvaný a dá o tom patřičně vědět. Kdežto když se to odešle tomu zaplacenému, tak ten bude spokojený, a druhému se vysvětlí situace, zruší objednávku a koupí jinde. Bude spokojen a tomu eshopu dá za milost a nebude ho kritizovat. Tudíž žádná negativní reakce.
Takže je na obchodníkovi co si zvolí. Zda ohlížet jen na prachy a škubat klienty a dělat si negativní reklamu - riziko, že mu tam pak nikdo nebude chodit a nebudou pak kšefty, nebo je na prvním místě spokojenost klientů, kteří se budou rádi vracet a ti nalákají další klienti - více klientů, vice kšeftů.