Číňané se snaží a mají dobře nakročeno. Zatím jim ale schází:
- větší přesnost t. (což je ostatně smysl jeho existence)
- minimálně deset let bezchybneho provozu
- důraz na detaily
- odpovídající servis
Zalezi pripad od pripadu. Ano v obou hodinkach je stejny strojek, casto i se stejnou presnosti. Rozdily jsou ale v:
- kvalite a sofistikovanosti designu hodinek
- mire detailu
- vyladenosti strojku z pohledu ovladani korunky a pripadne tlacitek chronografu.
Pred nekolika dny jsem dlouhodobe testoval hodinky Hanhart Primus Racing Chronograph, ktere maji v sobe +- stejny strojek ETA 7750 jako bezne chronografy za 30 000CZK. Rozdil v presnosti ovladani korunky a rucicek byl pomerne velky:
- absence vuli
- absence mrtvych bodu
- presnost a snadnost zmen polohy korunky
- a to uz nemluvim o snadnosti zasroubovani korunky
S pozdravem
Martin Safranek
Korespondent Chronomag.cz
Obecně definice luxusu stojí na základech estetiky a duchovna, a musí to uznat společenství, komu se ta hodnota předkládá. Konzum na druhou stranu uznávaný není :-). Mezi luxusem a konzumem je hranice, ale každý tu pomyslnou hranici vidí jinde a jinak.
Luxusnost a provedení přeci nemají žádný přímý vztah.
Je poměrně běžné, že nějaký výrobek má zaváděcí omezenou a číslovanou sérii a následuje výroba naprosto téhož bez číslování. Výrobek z číslované série je často násobně dražší a je chápán jako "luxusní" jen proto, že je méně snadné jej získat. Jedná se přitom o shodné výrobky.
A také mnoho vyloženě luxusního zboží je řemeslně mizerné, ale ten, kdo je vyrobil (záměrně nechci říkat výrobce - někteří "dyzajnéři" by se urazili), zaručil třeba jen jediný kus apod.
Takže k hodinkám - klidně beru, že jeden nápis tvoří 90 % ceny. A je na každém, jestli to vezme či nikoli.
A kde je problém, že to nemohou zvládnout? Nejsem hodinář a hodinky už nenosím asi 15let, ale pořád nechápu tu dobu sto let. Když najmu dvakrát více lidí, zkrátím to na padesát let nebo je to nemožné?
Aby za pár let neurčovala co je luxus východošvýcarská hodinářská asociace se sídlem v Kantonu(Guangzhou). Třeba Seagull turba už mají slušně nakročeno.
Vím, silně OT a patří to asi do jiného fóra.
Máte pravdu, ta definice není přesná a zjednodušil jsem ji. Definice říká, že 1) dotyčná firma musí být schopna celé hodinky vyrobit vlastním výrobním procesem a 2) musí být schopna vyrobit taktéž hodinářské komplikace. Faktem je, že firmy mladší 100 let to nejsou schopny.
Problém není v pružnosti definice ale například v tom, že malé hodinářské firmy nedělají všechny komplikace, ale například "jen" tourbillon, tedy tu největší komplikaci. A otázka by byla, zda tohle je luxusní značka, když produkuje jen to nenáročnější. Převládající názor je, že ano, že pak jste také luxusní hodinář... (což není případ Casia nebo LE)
Luxus v hodinkách definici má: opravdu luxusní hodinář je takový, který je manufacture (tedy hodinky si umí udělat celé sám) a umí vyrobit všechny komplikace. Toliko pravila švýcarská hodinářská asociace. Já to shrnul na 100 let existence, což je zjednodušení (nikdo pod 100 let není schopen produkčně zvládnout všechny komplikace).
No, to není zrovna moc pravda. Cenu hodinek spíše než strojek určují komplikace, které pravda závisí na strojku, ale to je v případě ETA jedno a hlavně provedení. ETA strojky do dražších hodinek procházejí řadou úprav, krom toho pouzdro strojku je pak také z jiného kovu a pro cenu je podstatný rozdíl, zda je to ocel nebo zlato.
Už dlouho se mi nepoštěstilo najít stejně provedené modely za 10 a 100K od dvou značek...
Tady se nejedná o "podobnou práci" za setinu ceny. Ale o to, že té 10x vyšší ceny se dosáhne tím, že výrobce si prostě tu cenu stanoví, bez ohledu na to, co je uvnitř.
Je obecně známý fakt, že jen naprosté minimum výrobců si dělá strojky samo. 98% lepších hodinek v ceně od 10.000 Kč do 100.000 Kč bude v sobě mít ETA či UNITAS strojek.
Safírové sklíčko stojí pár Kč, stejně tak ocel či titan kolem.
Prostě v případě drtivé většiny hodinek jde právě jen a pouze o to "tiskové prohlášení", jaké si výrobce může dovolit.
Osobně uznávám značky, co si dělají vlastní strojky a nasadí finálním hodinkám cenu 200.000 Kč. Ale prodávat ten samý UNITAS 6497 za cenu 10.000 Kč či 100.000 Kč, to je "luxus" v uvozovkách, a přitom jej "znalci hodinek" milují.
Ale já ho chápu. Na co bych si měl kupovat hodinky za půl mega, když hodinky za setinu ceny odvedou podobnou práci, designově nevypadají špatně a jejich odolnost a spolehlivost je obdobná? Ušetřený finanční rozdíl utratím raději za vzdělání nebo cestování.
Jasné Radku. Když má někdo 10 mega dluhů a živí se bastlením php webů na IIS, tak holt musí mít definici luxusu dostatečně pružnou, aby tam padly i takové hodinky, které si může dovolit.
Mimochodem, nepsal jsi tenhle příspěvek už před časem na nějaké fórum hodinkofilů? Moc tam s tebou nesouhlasili, co?
Nehledě na to, že právě v případě hodinek člověk platí právě za marketingové kecy a "prestiž firmy", která ovšem nemá naprosto nic společného s tím, co je uvnitř... :)
Je totiž zcela běžné, že hodinky za 10.000 Kč i za 100.000 Kč mají naprosto identický ETA či UNITAS strojek, podobné safírové sklíčko a ocel kolem, jen na jedněch je nápis X a na druhých nápis Y, který přidává těch 90.000 Kč "skutečné hodnoty a luxusu" :-)
Je také logické, že ty "zavedené" firmy s brání konkurenci těch nových, které by chtěli dělat to samé a jen změnou nápisu, či tím že se prohlásí za "etalon luxusu", moci účtovat 10x vyšší cenu.
JJ, definice luxusu je velice flexibilní. Pro masy v Čechách to budou hodinky nad odhadem 10 000 Kč(což by odpovídalo definici luxusního zboží - Luxury good, an economic good for which demand increases more than proportionally as income rises; contrast with inferior good and normal good)
Co se týče definice uvedené v článku, tj. např. že firma musí být v oboru a vyrábět určitým postupem sto let, je to docela prča. Jen hlupák nepozná na objednávku vyrobenou definici která má za úkol vyřadit novější firmy.
Tenhle glosovitý rozbor jedné TZ je sice správný, nicméně pravdou je, že obdobných jsou vydávány mraky. Navíc Luxus není definován přesně, pro každého to může znamenat něco jiného, je to subjektivní pojem.
U tohohle článku je samozřejmě vidět, že je to téma, kterému se autor věnuje (pro ty, kteří nevědí, doporučuji Chronomag), takže to vidí trochu odborněji a s větším přehledem.
Nicméně TZ mají přeci v podstatě právě takhle fungovat "udělat z prdu kuličku" a přilákat zákazníky, zvednout zájem, rozšířit povědomí. Pokud je TZ špatná, je jediná správná věc, co s ní udělat - přesunout ji do koše.