Netrvrdím, že žádný ISP neměl žádný výpadek. 100% SLA neexistuje. Na jednu stranu de facto žádné výpadky skutečně nejsou - služba ADSL není garantovaná dostupností ani rychlostí, tedy pokud je výpadek apod., tak je služba pouze nedostupná. V podstatě v tom není problém :-(
Na druhou stranu ale problémy které s ADSL jsou jsou z 99% v síti ČTc. Na straně ISP toho moc není, co nemůže fungovat (radius, zahr. konektivita, NIX) a pokud to má zálohované, tak je to téměř 100%.
Výpadky a problémy jsou v síti ČTc a u všech ISP je to stejné. ISP jako takový (Nextra, Skynet, IOL atd.) to nemůže v podstatě nijak ovlivnit, jen hlásit a eskalovat, ale bohužel bez zásadní odezvy. Je tedy jedno, od jakého ISP máš ADSL, všichni jsme na tom stejně. Rozdíl může být jen v lokalitách, kdy výpadky někde jsou častěji a jinde výrazně méně.
Tak to Vám mohu jenom závidět. Jsem u Nextry a mám z toho jenom nervy. Když už si začnu mnout ruce, že to tři dny jede bez problémů, tak mne to hned další dny vyvede z omylu! Takže pořád nějaké problémy a výpadky atd.
Tak to já mám zkušenost jinou. Ano, třeba to tři dny jede bez problémů, ale pak to zase tři dny za sebou vypadává třeba každých deset minut. A musíte znova příhlásit atd. Nebo, když to nejvíce potřebuji tak to dvě hodiny nejede. Jsem u Nextry - jak jinak -:) A vy ?
Právě jsem četl snad doslovný článek na Computerworld. Zřejmě jsa naštván kontaktoval ten člověk koho šlo, pokud tedy autor nepíše pod různými jmény na různé weby. Pán se odhlašoval od IOL a přihlašoval k Nextře. Tak to ho opravdu lituji, že šel k Nextře. Já dnes jen naříkám, že jsem se nechal nalákat hlavně nulovým zřizovacím poplatkem a objednal jsem si ADSL u Nextry. Jak rád bych si dnes připlatil, kdyby to jen fungovalo. Holt to několik dní funguje, pak zase několik dní nefunguje atd. Dnes to pořád každých deset minut padalo, naštěstí šlo znovu přihlásit, ale ty nervy ! Kdyby jen pročetl všechny diskuse na netu - jsou plny nářků uživatelů Nextry, od ostatních poskytovatelů naproto minimum, tak by ho nikdy nenapadlo jít k Nextře ! Myslím, že udělal pěknou hloupost.
To nevím, jak jste na to přišel, možná se díváte do velkoobchodní nabídky? Uvědomte si, že zákazník objednává u jednotlivých ISP, nikoliv velkoobchodně u ČT. A ISP mohou udávat dobu zřízení, například u Nextry je to 21 dní.
I kdybych potvrdil objednavku, pokud nedojde k jeji realizaci a tim k vydani na strane providera, v jakekoliv normalni zemi bych mel pravo na jeji zruseni. Kdyz reknu u reznika, ze chci dva parky a zahy si to rozmyslim, taky mi nic nebrani, abych si je koupil nekde jinde.
Mam trochu problem s pojmem preprodej adsl. ISP zajistuje konektivitu do internetu. Narodni i mezinarodni. Resi veskere papirovani s vami. Ucty, vymahani pohledavek, zarizovani modemu a technickou podporu. To vse za cca 200 Kc mesicne. Jestli vam to pripada moc. Nechte si z toho jenom stovku a adsl mi nabidnete levneji nez ostatni a kdyz k tomu pridate perfektni nonstop suport na vyhrazenych linkach, mobilu, mailech, icq, tak k vam urcite prijde mnoho lidi. Ted uz staci jen domluvit se s telecomem, ze je budete preprodavat.
Uklidni se. Vetsinou se pripojim a jedu tak tri dny nonstop. Pak trebna kratky vypadek a pak zase nekolik dni. Pak restart pociatace pripojeni a jedeme dal, atd... Zadne hruzy.
Ohledne puvodu jednotlivych casti "snidane" si dovolim doporucit zajimavy studijni material od Ceskeho Telecomu :-)
http://telecom.wholesale.cz/dokumenty/zip/rao.zip
Priklady iniciativy ISP se opravdu musi omezovat jen na "tloustku a kvalitu masla" :-), tj. napr. pevna/dynamicka IP adresa, kvalita internetove konektivity daneho providera do NIXu a zahranici, velikost mailboxu (pripadne s antivirem a antispamovym filtrem) a WWW stranek (coz oboji taky zajistuje ISP), opticka mys pri objednani apod. :-)).
ADSL (rohlik) je totiz opravdu vsude stejny (ze stejne pekarny).
Ok.. moc hezke.. chybi mi priklad co by me presvedcil.. Uvedte ho prosim podle nasledujici matice.. ISP.A vs. ISP.B ... a nejlepe hned vice takovych prikladu
Myslim, ze slova "provize" a "preprodej" zde nejsou spravne. Predpokladaji totiz, ze vyrobek/sluzba jsou predavany zakaznikovi beze zmeny, coz v pripade ADSL neni pravda.
Cesky Telecom totiz za velkoobchodni cenu nedodava stejnou kompletni sluzbu, kterou Vy ziskavate od ISP. Zajistuje pouze prvni (maximalne 3) kilometry "cesty" po technologii ADSL (to jsou ty zverejnene velkoobchodni ceny, ktere mu plati ISP), pak dalsi "cestu" po sve siti mezi svoji ustrednou a ISP (za coz si nechava opet od ISP zaplatit navic). Nic vic, nic min.
ISP pak tuto (pouhou) cestu "doplnuje" Internetem (tedy tim, proc si to vlastne kupujete).
V analogii s rohlikem: Vy chcete posnidat, k cemuz tedy pekarna (Telecom) dodava suche rohliky a obchodnik (ISP) Vam je prodava vlastnorucne tucne namazane maslem a jeste se stara, jestli Vam chutna (uzivatelska podpora), za coz ma tech cca 200,- Kc (tj. cca 12%) z celkove ceny :-))
Bude to trvat jako zřízení nové linky. Podle procesu ČTc není přechod k jinému ISP nic jiného, než to, že je přípojka zrušena a znovu zřízena. Musí proběhnout znovu šetření, překonfigurovní na DSLAMu na jiného ISP a případně výměna modemu. Stát tě to bude podle toho, zda bude mít onen ISP nějakou akci na zřízení, jinak normální poplatek a zřízení linky ...
Hlavní problém je v tom, že technici ČTc stále něco kutí a to za provozu a je jim to srdečně jedno. Výpadků je hodně a je to různé podle lokalit. Další problém je SSGečko, který každou chvilku neběží ...
Dashboard není Nextry ani žádného jiného ISP. Je ČTc a podle toho, od jakého ISP máš přípojku se ti zobrazí jeho jméno ... Všichni to mají 100% stejné :-(
Na zřízení ADSL přípojky není žádná lhůta. ČTc negarantuje žádnou dobu na zřízení, jeho termíny jsou pouze orientační. Pokud tedy není ve smlouvě jednoznačně uvedeno, že bude ADSL přípojka ISP zřízena do xy dní, pak ji může ISP ve spolupráci s ČTc realizovat libovolně dlouho.
tohle presne jsem tim chtel rict. na necem vydelam a neco prodavam treba na nakladech, ale s tim, ze si tim treba vylepsim image nebo proto, az CT zacen nabizet lepsi podminky pro adsl (ja verim, ze k tomu jednou dospejeme), tak budu mit konkurencni vyhodu v tom, ze potencialni zakaznici me uz znaji. ale uz jsme u zase zpatky u toho, ze je potreba si sveho zakaznika hyckat. kdo vi jestli treba studentik, ktery dnes obraci kazdou korunu, nebude jednou rozhodovat o porizeni internetovych sluzeb pro velkou firmu...
m.
IMHO velmi spatny priklad.. Neprodava jen rohliky, treba si koupite i syr.. Navic srovnavat rohliky a ADSL je blbost a to nemluvim o tom, ze rohliky si asi koupite a vypadnete, nemusite dealovat vycurankama, co budou zatezovat linku na 100% ajeste hackovat vsechny kolem
No, nemyslím, že by zrovna rohlík byl příklad něčeho, na čem obchodník vydělává. Má ho proto, aby měl široký sortiment, protože pokud by ho neprodával, tak půjdete jinam. Ne každý totiž chodí nakupovat pouze rohlíky a jednou si k nim koupíte salám, jindy něco k pití apod. a tam už se vydělat dá. Já často nakupuju v Makru a když tu v potravinách vedle vidím stejné konzervy, salámy apod., akorát o 60-100% dražší než v tom Makru, tak si říkám, že při takovéto marži by ty rohlíky k tomu mohli dávat i zadarmo ;-)
kdyz si koupite dva rohliky, tak z toho obchodnik ma treba 50h a musi zajistit regaly, osvetleni, personal...
proc to tedy dela?
200kc/mes provize mi (subjektivne) z preprodeje adsl prijde dost
A nejen na zboží, ale i na služby, a na řadu dalších typů smluv (smlouvy o dílo apod.)
Např. Oskar vám s odvoláním na spotřebitelské smlouvy nabízí možnost vrácení SIM karty (paušál nebo oskarta), a zde se jedná o typický příklad telekomunikační služby.
dostupnost se podle referencniho cisla neoveruje, to je potreba pri objednani a IMHO ho vyzaduje Telecom, aby si pred spustenim zjistil, jestli neni zakaznik neplatic. Problem se zrizovanim je u CT a ne u poskytovatelu, ja jsem to mel od ipexu za 3 tydny, kamosovi to telecom zrizuje uz pres mesic a kdyz jsem to probiral s kamoskou z Prahy, ma tam tytez problemy s nextrou.
Presne tak, tech vypadku mam na serveru plnej log, neni temer dne, aby to treba jen na par minut nevypadlo....nekdyi na par hodin, nebo pul dne. Proste se jim tam furt neco se*e. Kdyz to totiz vypadne, tak uplne vsem, bez vyjimky. Vsichni jsme totiz bohuzel napojeni na IP sit telechromu. Osud :-)
Kecáš !!!!!!! Výpadků jsi měl mnohem více, akorát o nich nevíš, protože u toho nesedíš. Denně vypadává SSG Telecomu a na ni jsou připojeni všichni operátoři včetně IOLu. Takže tu nedělej reklamu těm prolhanejm šmejdům.
1. Smlouvu je podle zakona mozno uzavrit i ustne...
2. Spustit system, ve kterem neni mozne objednavku zrusit nebo
zmenit muze jen naprosty BLB, ze CTc?
3. CTc ADSL NENI ADSL podle popisu toho, co ma ADSL ve skutecnosti byt, asi by to bylo mozne zalovat jako klamavou reklamu. Teda pokud si podle smlouvy skutecne kupujete ADSL a
ne jenom IP konektivitu prostrednictvim ADSL...
Takze si ve skutecnosti kupujete mozna neco jineho nez platite...
Mam podobnou zkusenost - na strankach IPEXU sem zkusil jestli u me pujde ADSL zridit (nezavazne) - prisel mail ze muzu - a pro zavaznou objednavku at kliknu na odkaz. To jsem samozrejme neudelal, protoze jsem vedel ze na DSL.cz nabizi optickou mys pokud se zaregistruju pres ne. Ale ouha oni mi zavolali ze uz me IPEX ma v databazi a ze s tim jsou problemy , nejaky chlap ze servisu mi volal asi 3x a porad se o necem ujistoval a rikal ze takou situaci jeste neresili. Nakonec to ale preci jen vyresili:)
Mám taky objednáno u COLu už od záčátku dubna. Měl jsem ISDN s tím, že ji zruším ve chvíli zřízení ADSL což mi operátor na infolince ČTc potvrdil že lze. 18. Dubna volali z ČTc a upozornili mě, že ADSL zřídit a ISDN zrušit ve stejný den nelze, že musím zrušit ISDN a ADSL objednat znovu. 2. 5. mi zrušili ISDN a od té doby jsem (už nespočítám kolikrát) volal na Infolinku Czech On Line, aby znovu ADSL objednali u ČTc. Tam vždy slíbí že to zářídí, ale když o pár dní později volám na Telecom řeknou mi, že k nim nic nedorazilo a mám požádat providera ať znovu objedná.
Naprostý souhlas! Neváhal jsem a ADSL si pořídil od COLu. Kromě toho, že mi připadá jako nejférovější firma, musím říct, že nejsou téměř žádné problémy s provozem. Za celou dobu mi 2x spadlo v době nečinnosti připojení, ovšem ihned se šlo znovu připojit. Jednou mi to hlásilo "chybné heslo" při připojování a nešlo se tak asi 3 minuty připojit. To je ale vše, jinak žádné výpadky, nic, nikdy během 9 hodinového stahování filmů přerušení. Nejsem přívržencem statické IP, ale s prozatimním NATem jsem za ni rád, nemusím vypisovat při každém připojení novou IP do nastavení DC++.
protože to je nejferovější společnost, která všem umožnila bezplatný přístup k Internetu (snad si to ještě pamatujeme) a
jako první v únoru 2003 podala žádost o propojení ADSL a teď ji skončila 90-ti denní lhůta a bude co nevidět dávat svým zákazníkům ADSL 192/64 za nějakých 700 Kč.
Proč lidí jdou k nejdražšímu telecomáckýmu IOLu už nechápu.
A už vůbec nechápu, proč si na ně stěžují, když jejich praktiky jsou obecně známy. Nebýt stupidního chování Teleocmu a jeho divize IOLu, tak jsme měli od prvního dne ADSL za 500 měsíčně. Teď po těžkém boji se k tomu dostaneme se zpožděním.
Tim CT sem myslel IOL. Podle toho co pisou v clanku me vychazi Ipex. Smlouvu se podepisuje na internetu, dostupnost overuji podle referencniho cisla a kdyz to zavadeli me tak jim to taky trvalo dyl (41 dni). Jinak sem cetl nekde neco podobnyho se SkyNetem.
Ne, zakaznik ma pravo si vybrat a vyber zrusit, obzvlast pokud dosud nepodepsal zadnou smlouvu. Jak dopadne dany ISP je samozrejme otazka, ale o to mi az tolik neslo. Slo mi o to, ze zakaznik si zaslouzi v kazdem pripade alespon trochu slusne zachazeni. Blokovani linky na zaklade "predbezneho zajmu" a hra na mrtveho brouka sem urcite nepatri.
> Mluvit o nadstandardu je pitomost
No, pokud mate na mysli to, ze u nas jsou za nadstandard vydavany docela standardni zalezitosti jako je treba verejna IP adresa, tak s vami souhlasim.
> Mate co jste chteli
Jak kdo. ADSL v soucasne podobe je urcite pokrok, ale urcite to neni to, co by si vetsina z nas predstavovala.
Zakaznik ma pravo si vybrat a drzet hubu*a pak mate pravdu.. platit vcas ty ucty*Jak asi dopadne ten ISP co zvysi cenu, pritom ale defacto nemuze nabidnout nadstandard (navic mluvit o nadstardandu u ADSL je beztak pitomost.. Mate co jste chteli :-) nebo ne?
Co je to za nesmysl? Zakaznik ma snad ve svobodne zemi jedinou povinnost a to platit vcas ucty. To, ze ma z ADSL provider dve stovky neni zakaznikuv problem a uz vubec ne vina. Koneckoncu si muze kazdy ISP zvysit cenu a zlepsit sluzby, ale to neznamena, ze za nizkou cenu si muze z (potencialniho) zakaznika udelat nevolnika.
nechapu proc jste vynechali IOL... i kdyz je asi mozne si za operatora A dosadit dle vlastnich sympatii, tak se mi zda nejrealnejsi moznost iolu...jenejprovazanejsi s ceskym telecomem..ale reseni spolecnych problemu trva obcas dele nez s jinymi operatory.
Pak je ovsem nutne zminit i povinnost zakaznika. Totiz za takovou sluzbu umerne zaplatit. Coz ty necele dve stovky co jdou ISP z celkove platby za ADSL nejsou. Od tech dvou stovek je totiz treba odecist naklady na konektivitu a dalsi veci. Myslim, ze na nejakou peci o zakaznika ti pak moc nezbyde.
BTW: Jak se Vám pozdává dashboard Nextry? Ně připadá takový velmi nedodělaný... A hlavně neposkytuje informace, které bych od něj očekával - třeba log mých připojení s nějakou základní statistikou, zprávy ohledně (plánovaných) výpadků a podobně....
Lojza
A to je prave v tom. Prace ISP by nemela skoncit tim, ze vystavi formular na stranky. Pokud chce, aby zakaznik neprebihal jako kvocna, mel by se o nej taky odpovidajicim zpusobem starat. Pak bude zakaznik spokojenej a prechazet ke konkurenci ho ani nenapadne.
martian
Ok Offtopic - ale nemela by prave tyhle veci resit spis CT - verejny zajem??? Vzdycky me prislo s podivem, ze porady typu Obcasnske judo ma pouze Nova a kdyz jsem videl jednou Cerne ovce, sem tam bila tak to byla totalni nuda. Chybi mi tam to strkani mikrofonu pred pusu a otazky "tak kdy to bude.. tak a rychle nam to reknete :-)" Rozhodne ohledne tohoto typu poradu plni Nova lepe program verejnopravni televize nez sama CT.
Nemyslim si, ze by byly vypadky zpusobeny tim, ze je ta technologie mlada ;)))...ja mam ADSL od IOLu a mel jsem za cca 2 mesice maximalne 5 vypadku...a z toho asi 3 hned z pocatku, jak se to rozbihalo teprve...
Pan Z. by necekal tak dlouho, kdyby byl vice aktivni...i me se stalo, ze jsem cekal mesic nez mi adsl zridili, ale bylo to zpusobeno tim, ze v prvnich objednavkach tesne po 3. breznu byl velky bordel...ty 2 emaily mi dosli take, ale potom uz nic...sehnal jsem si tel. cislo na mistniho technika a tam mi bylo sdeleno, ze promerovani vazne delali a zpravu CTc posilali, ale uz jim neprisla odpoved...pry tam meli problemy z prvnimi objednavkami adsl prvni tyden nebo 14 dni tusim...takze jsem se domluvil s technikem na datu zrizeni a skoro 2 mesice vyuzivam plne ADSL a jsem s ADSL od IOLu spokojen...
a to jste zjistil kde ? NAOPAK, az pro ZAVAZNOU objednavku je potreba referencni cislo, resp. bez toho to nejde objednat. Pro checkDSLAM staci jen cislo HTS. Tudiz vsichni, kteri chteji pro zjisteni cislo i referencni cislo jsou potencialne ti, kteri to pak blokuji. Mame s tim bezva spatne zkusenosti.
A ty jsi spadl odkud? Ten clovek nesepsal zadnou smlouvu a pouze se telefonicky zeptal na moznost zrizeni ADSL. Sorry, ale tohle neni zavazna objednavka ;)))
Jenze tady to byla evidentne chyba toho operatora. Pro proboha nejakym zpusobem nekomunikoval - treba mame spoustu objednavek, nestihame, prijedeme k Vam za 14 dni (samozrejme by to PR oddeleni zabalilo do "libive" zpravy), ale nejde preci delat mrtvyho brouka.
Rozhodnuti uvedeneho zakaznika povazuju za naprosto legitimni, a to mel jeste dost slusnosti, ze to operatorovi oznamil:
>Svou ústní objednávku u providera A. zrušil 6. dubna, a to
>telefonicky, a pro jistotu i písemně.
Proc se ani v tuto chvili operator neozval???
Jinak problem overit dostupnost/zavazna objednavka:
ja bych se treba bal vyplnit formular na titulni strance www.dsl.cz
musim uvest jmeno, referencni cislo = tak to vypada uz jako zavazna objednavka, pri tom je ten formular nadepsan: overit dostupnost.
Mel jsem ISDN linku jen kvuli internetu. S prechodem na ADSL jsem ji chtel zmenit na analogovou. Myslel jsem, ze by to melo jit udelat zaroven, ale to byla velmi naivni predstava. Takze jsem nejdriv asi mesic cekal, nez mi zrusi ISDN a odnesou si NTycko z meho bytu a hned ten den jsem si objednal ADSL. Asi po 2 tydnech mi muj provider vola, ze to Telecom zamitnul kvuli pritomnosti AOT (tarifikace na digitalni lince). Opet se projevila ma naivita, ze by mohl mit Telecom sve databaze v poradku a linku oznacenou jako analogovou. Tak jsem nastvane volal na jejich infolinku a slecna, kdyz zjistila, ze nemam objednavku ADSL u IOL rekla: "Ale ja nevim, komu to mam rici?". Nakonec jsem se ADSL dockal, ale misto 3 tydnu to trvalo tydnu 11.
Navíc myslím, že pokud takovou objednávku učiníte na dálku (poštou, telefonicky nebo přes internet) nebo i smlouvu takto uzavřete, potom se na vás vztahují ustanovení ObčZ o spotřebitelských smlouvách, a takovou smlouvu lze zrušit ve lhůtě 14 dnů resp. 3 měsíců od převzetí služby, pokud nedošlo k jejímu čerpání.
Zdravím!
Stalo se mi něco obdobného - ADSL jsem si objednal přímo u Telecomu (Imaginet). Vzapětí jsem ale zjistil, že Nextra má v základní nabídce, která je cenově podobná, pevnou IP, která se mi kvůli ověřování přístupů velmi hodí... I napsal jsem prvnímu poskytovateli, který mi mezi tím e-mailem sdělil, že ADSL je u mě realizovatelné, omluvný e-mail se zrušením objednávky a objednal si u druhého. Během 14ti dnů Si Nextra opět ověřila dostupnost a pak mi ale sdělila, že moje linka je zablokovaná. Zaslal jsem na Nextru vysvětlení a urgoval svoji žádost o zrušení objednávky u ČT. Za dalších 14 dnů mi volal operátor, že mi to přijdou nainstalovat a kdy se mi to jako hodí... Dotazem jsem zjistil, že se má realizovat přípojka ČT (oni totiž vždycky volají z ČT, protože to zapojují jejich technici...). Slušně jsem mu vysvětlil situaci a on mne operativně vyřadil z jejich DB. Pak už to šlo ráz na ráz - informoval jsem Nextru o uvolnění linky, ta si to ověřila, opět mi zavolal operátor z ČT a domluvili jsme si termín. Od té doby to šlape tak s jedním výpadkem denně (včera bylo výpadků asi 6, ale co, technologie je to mladá, třeba to vyladí... :-)
Zajímavé je, že na e-maily na helpdesk Telecomu nikdo nereagoval (žádná odpověď) a zabral až telefonický rozhovor s technikem...
Lojza
no jasne.. ale zakaznik co pres jeho vytacky chce ADSL, zavola ISP a pak najednou zacne jednat s jinym, si tyhle problemy proste zaslouzil a byt prvnim ISP, zacal bych opravdu chtit explicitni souhlas a tucnou pokutu a dbal bych na dusledne uplatnovani obstrukcnich taktit :-). Verim, ze jini nevycurankove problemy jiz nemaji a spokojene vyuzivaji ADSL.
A ja si myslim, ze je to spatne, ze nejde menit operatora kazdy den podle napr. marketingove akce.
Operatori se totiz vetsinou zameruji na ziskani noveho zakaznika, a kdyz ho maji tak je jim ve vetsine pripadu nejake pece o nej suma fuk. Pocita s tim, ze zakaznik je konzervativni a co si jednou vybral uz kvuli komplikacim se zmenou nebude menit. kdyby ovsem zmena operatora byla jednodussi a zakaznici mene konzervativni, operator by se musel o sve zakazniky starat, a rozhodne by to prispelo k vytvoreni skutecne konkurenciho prostredi (a nejen u ADSL).
Nezapomente, ze spotrebitel je vzdycky ten slabsi a ma mensi moznost se branit.
K cemu tento clanek, kdyz nevime o jakeho ISP jde ! To je pak varovani k nicemu ! Ale logicky si vyvozuji ze to bude asi nekdo, kdo toci na Lupe reklamu :-)
Pro podobné problémy není ani třeba měnit operátora. Já jsem své ADSLko objednal u Telecomu. Jenže slečna v Call centru zadala moji objednávku špatně - místo běžné linky nastavila linku ISDN. A tak jsem měsíc (!!!) čekal, než stará objednávka "vypadne" a bude možno zadat novou... :o(. No naštěstí už mi to běží a jsem celkem spokojený.
Kdo zrusi jiz nainstalovane ADSL u jednoho ISP a chce prejit k jinemu ISP, tak muze mit i smulu v tom ze o ADSL prijde.
CT totiz zrusi pripojku, a jeli tam nedostatek DSLAMu muze v mezidobi nez bude pripojen k novemu ISP dojit k "obsazeni" DSLAmu nekym jinym !! No je to pouceni pro "setrilky" aby si davali pozor, ono usetrit par korun ve kterych se nabidky operatori lisi nestoji za tyhle problemy.