Máte pravdu, že "dát něčemu lajk" neznamená nutně "tohle se mi líbí", ale to nemusí být problém, když jsem olajkoval desítky metalových kapel a vedle toho třeba jednu folkovou (protože v ní hraje můj syn a jde o soutěž "kdo získá nejvíc lajků, pojede na fesťák"), dá se ten jeden lajk odfiltrovat jako chyba měření.
Jistě budou existovat lidé, kteří jsou na Facebooku poměrně aktivní (takže je slibné je "lustrovat"), ale kteří zároveň lajkují z "externích popudů" v takové míře, že tento šum překryje informaci. Jenže kolik takových je?
Pak je tu ještě druhá otázka, pokud olajkuju sto padesát stránek metalových kapel a nic jiného, znamená to snad, že o mně členové rodiny vědí jen to, že mám rád metal (protože o moc více se z takového lajkovacího profilu asi vyčíst nedá)? Ale možná je lidí, kteří oblíbené stránky používají v množství větším než malém, ale zároveň jen ke specifickým účelům neodrážejícím celek, taky dost málo.
Like na FB, nebo stránkách napojený na FB, není nedílnou součástí přesměrování k obsahu! To že něco lajknete vás nesměřuje
Není problém "lajkount" stránku, skupinu,profil xyz a niž by tu stránku někdy vůbec nenavštívil.
Už to tu bylo xkrát lajk je falešně považován za měřítko sledovanosti a návštěvnosti.
Ne tenhle SW v tom nezabrání.
Máte spoustu rozšíření a anonymizérů, které to "vědet" znesnadňují nikoliv v tom zabrání.
Nikdo nikomu nezabrání v tom vytvořit add-on, plugin, robota, script atd... který bude sbírat data, ukládat je a spojovat je.
Obecně jak chcete zabránit v tom že:...
....na novinkáchcz se objeví informace Franta nemá rád Spartu a použil IP xybž... ...že tu adresu xzbž použil nick Nemo74 v komentářích na Blesku a emailovkou např franta74@nejakymail.cz ....a franta74@nejakymail.cz vyhledáte na FB u profilu boreczostarvy.....
Tomu nezabráníte , teorie by zněla že nikde by nebylo možné vyhledat a spojit, nick vs ip , ip vs mail , mail vs nick atd..... ... a to jde jen teoreticky.
https://securehomes.esat.kuleuven.be/~gacar/sticky/index.html (dále na "Read the paper")
Pro zájemce doporučuji odkazovanou studii (anglicky), která pojednává o třech vybraných metodách pokročilého trackování uživatelů, proti kterým se momentálně relativně obtížně brání. Jedná se o canvas fingerprinting, evercookies a cookie syncing.
Už při letmém pohledu na jejich princip je jasné, že je v tomto oboru odvedeno opravdu hodně práce a metody se stále zdokonalují. A už současný stav trackování je nejen daleko za představami běžných uživatelů, ale i za možnostmi efektivní obrany ze strany pokročilého uživatele, pokud tedy předpokládáme rozumné využívání služeb. Je jasné, že pokud internet a jeho nejběžnější vymoženosti nepoužíváme, vyhneme se zanechávání digitální stopy, ovšem naskýtá se otázka, zda-li je vůbec možné internet běžným způsobem využívat a přitom se sledování efektivně bránit.
Dodávám k diskuzi o šumu (~dám lajk i tomu, co nemám rád, mohu to myslet ironicky atp.): Ano, tento šum existuje, ale obecně i velmi jednoduché algoritmy strojového učení ukazují, že v masovém měřítku je efekt tohoto šumu relativně nízký a algoritmy úspěšné. Celkem snadno vytvoříte k zadanému algoritmu příklad, který ho zmate, ale vezmete-li zpracovávaná data (jichž je velké množství) jako celek, pak tyto algoritmy dosahují docela vysoké úspěšnosti.
Ad šum z které strany to myslíte komerční cílení reklamy\zboží \služeb? Nebo z pohledu psychologického dělení a škatulkování lidí o čem byl ten článek?
Jednak už se několikrát provalilo, že lajky a fanoušci stránek byly z víc než 50% nakoupení . To myslím že zanedbatelný šum není
další vec jen že like můžete dát nebo se stát fanouškem u obsahu který jste nikdy nenavštívil. Tedy lze dát like stránce aniž jí navštívím.
To je významový rozdíl dost velký.