Patřím ke generaci odkojené Basicem na osmibitech. Pro naše zvídavé dětské dušičky bylo naprosto ideální, že počítač dělal přesně to (a jenom to) co jsme mu příkázali. I když to byla hloupost nebo neobratně napsaný algoritmus, hned jsme viděli výsledek.
Ale hlavně jsme se naučili postup, kdy napřed problém rozložíme na dílčí části, k těm vymyslíme algoritmy, ty nějak převedeme do řeči příkazů a metodou pokus-omyl odladíme. S důrazem na ty první dva kroky, tj. pochopit problém a zvolit si postup. Těch potřebných deset, patnáct základních příkazů každý pochopil rychle a pak se jen postupně zdokonaloval.
Připouštím, že jsme mnohdy páchali programátorská zvěrstva (často vědomě, jen abychom ušetřili pár řádků kódu nebo pár bajtů v zatraceně malé dostupné paměti). Nicméně, k poznání že dobře strukturovaný program se snadněji udržuje a modifikuje, jsme dospěli sami a dobrovolně.
Když to porovnám s následnou generací středoškoláků z poloviny devadesátých let, kteří byli učeni v Pascalu, tak to byli chudáci. Kantor do nich hustil syntaxi spousty příkazů jazyka, v lepším případě měli možnost si zkusit něco sami napsat, ale že základem je pochopit zadání, vymyslet algoritmus a až pak psát program, jsem jim vtloukal do hlavy až já při doučování.
Jop, programovani jako takovy je ve skole samozrejme pitomost ucit. Skola by mela naucit PC ovladat, mela by naucit co je k cemu dobry (ze na obrazek je grafickej editor, ze obrazky jsou vektorovy a bitmapovy, ze na text je textovej editor ....).
Jeste si moc dobre pamatuju programovani na !!! VS a to FEL CVUT !!! kde se zapoctova pisemka psala na papir a hodnotilo se, estli sem nekde nezapomel strednik pripadne estli sem neprohodil parametry nejaky funkce ...
Presne tekto to proste vypadat nema.
U skol vyssich urovni bych spis ocekaval ze se bude hodnotit predevsim vhodne zvoleny postup/funkcnost/zvolene algoritmy ... a ne syntax, kterou reportuje kazdy editor/prekladac ... to by ovsem vyucujici museli rozumet tomu co uci, coz ani na VS neni(nedelam si iluze ze se to nejak zvlast zmenilo) pravidlem.
"Jeste si moc dobre pamatuju programovani na !!! VS a to FEL CVUT !!! kde se zapoctova pisemka psala na papir a hodnotilo se, estli sem nekde nezapomel strednik pripadne estli sem neprohodil parametry nejaky funkce ..."
No vidíte, píše se rok 2010, jsem na TU v Liberci, obor Informační technologie a písemky vypadají úplně stejně.
"Jeste si moc dobre pamatuju programovani na !!! VS a to FEL CVUT !!! kde se zapoctova pisemka psala na papir a hodnotilo se, estli sem nekde nezapomel strednik pripadne estli sem neprohodil parametry nejaky funkce ..."
S tim si dovolim nesouhlasit. Jsem taktez absolventem CVUT FEL a ac sem nastoupil programovanim uplne nepoznamenan, tak jsem se to celkem slusne(podle me) naucil.
Co si pamatuji tak pisemky algoritmickych predmetu se psali na papir a v pseudokodu prave proto, aby se presne nemusela resit syntaxe jazyka, ale pochopeni algoritmu.
To hazeni spiny na VS se mi proste nelibi...
Libit se vam nemusi, to je(byla) proste realita. Zajimavy na tom bylo, ze pri te pisemce obzvlast dobre prospivali ti, kteri nasledne v realu nebyli schopni napsat funkcni kod.
BTW: V nekterych pripadech bych mohl jmenovat, napr predmet tusim "technicka dokumentace", ve kterem se v prvnim semestru vyzadovala znalost menu t602 zpameti (zkouselo se ve stylu "co je treti polozka zhora" pripadne "kolikata polozka je ulozit" (Trestik). Tentyz clovek nebyl schopen a ochoten pripustit existenci 3D scanovaciho HW ani princip fungovani.
Jsem vazne rad ze muj stroj uz nema tu domenu co vas ;)