Smutny je prave to, ze 90% decek na ZS toho o tech divnych krabicich s klavesnici vi 100x vic nez ten, co je ma neco ucit. A ac je to samozrejme dano i rychlosti vyvoje a strnulosti skolstvi, jako giganticky problem vnimam pozadavek, aby vyucujici mel VS. Sice se to jeste stale ruzne obchazi, ale je treba nekoho tam nahore poradne kopnout do hlavy, protoze znam osobne par lidi, kteri poradaji pro decka ruzne krouzky, ale ucit je nemuzou (protoze na to nemaji ten papir). Ne ze by si tim chteli vydelavat, ale nejakou tu hodinu tydne by si nasli.
Pak vypada vyuka na ZS tak, ze duchodkyne predcita nejakou knizku a deti se jen smutne divaji na vypnuta PC.
Učím tedy až na střední škole a musím Vám dost oponovat. Počítač je pro děti dnes převážně zdroj snadné zábavy. Používat počítač jako zdroj poznání umí možná tak 10-20 procent dětí, určitě se to kryje s rozložením "inteligence" v populaci.Je to stejné jako byste říkal, že děti čtou... Většina čte magazíny typu BRAVO (nebo jak se to dnes jmenuje) a zase těch 10 až 20 procent hledá něco zajímavějšího.
Souhlasím. Velká většina mládeže (usuzuji to na vzorku syna, jeho spolužáků a dětí mých známých, věk 14 - 17, cca 15 lidí) o počítačích ví tak leda to, že se na tom dají hrát hry, je tam "fejs" a "ajsko". Když jsem mladýmu rozcházel nějakou hru na jeho počítači s omezeným účtem (a vztekal se s nastavením práv na zápis do adresářů a registrů), vysvětloval mi jeho spolužák, že to dělám špatně, protože on je největší machr, protože vloží CD, zmáčkne 4x Next a hraje. Vrchol jejich umu je, že umí "vypracovat referát" formou copy&paste z Wikipedie.
Tohle je přesně naopak, než tvrdíte, a dokáže vám to můj článek, který brzy zveřejním na svém blogu http://mistrblogu.cz
Ani vysokoškoláci dnes vůbec neumějí s počítačem, o tom by vás mělo přesvědčit např. jejich přidávání do podvodných stránek na FB apod. Očividně nevíte, oč mezi dnešní mládeží běží.
Ja ale nikde netvrdil ze ta decka s pocitaci umi, ja jen tvrdil, ze toho o nich vedi 100x vic nez jejich vyucujici duchodkyne. Ona si totiz "ten klumpr" neumi casto ani zapnout.
To ze ani VS neumi zakladni veci vim moc dobre. Mel sem napr tu cest s jednou slecnou, ktera prisla delat personalistku (tedy pozice, na ktere se prace s PC predpoklada) a ja na ni cumel jak puk, kdyz scitala cisla z excelu na stolni kalkulacce. Po tom co ji to 10x vyslo pokazdy jinak se prisla zeptat, jesli by to neslo udelat nejak jinak ...
To ze lidi neumej poslat mail, pripadne jej povazuji za uzasny nastroj k odeslani 600MB videa je muj denni chleba. A jde prevazne o lidi mladsi nez sem ja (jeste mam doma ve skrini Atari 130XE ;) )
Kupodivu mi vrstevnici, ac trebas pocitacovi nevzdelanci, jsou na tom casto lip. Mozna proto, ze kdyz si tenkrat oni chteli zahrat nejakou tu gamesku, tak museli nejdriv ladit config.sys, autoexec, najit spravny ovladac mysi, nacist to ve spravnym poradi ... aby vysetrili tech 10kB pameti a hra se spustila ... :D.
Na školách (opět usuzuju na výše zmíněném vzorku) výuku "informatiky" většinou, jde-li to, vrazí někomu mladému, který se aspoň trošku orientuje. Bohužel zrovna u synátora jsem za rok a půl, kdy tenhle předmět mají, nepřišel na to, co se tam vlastně učí. Poznámky nemají, domácí úlohy z toho nemají, umí prd. Mají asi 30 letého učitele, ale podle všeho se učí nakreslit kružnici v Malování, práci se schránkou ve Wordu a 30 minut z 45 je volná práce (= facebook).
nemyslím si, že by v současnosti byla situace až tak tragická, ale je rozhodně nelehká a neutěšená. Sám učím na ZŠ informatiku a musím potvrdit co zde již bylo napsáno. Děti běžně umí počítač zapnout a spustit tak 3-4 stránky, kopírovat pouze z Wikipedie a sjíždět FB, YouTube apod. Samozřejmostí je kvalitní a dlouhé hraní offline i online her.
Programování nijak nezatracuji, ale myslím, že základní je naučit žáky počítač používat jako nástroj běžného života, najít řešení problému, když mi nesvítí monitor a nefunguje myš, či orientovat se v nastavení OS.
Programování by mělo být doménou středních a hlavně specializovaných škol. Není myslím nic horšího než učit IF a FOR unuděnou 15ti letou puber´tačku :o).
A hravé programování může být jistě zajímavý doplněk a zpestření.
Ach jo, vy asi budete jeden z tech kritizovanych ucitelu. Uz ten clanek, pod kterym diskutujeme, vas mel privest k tomu, ze vyuka programovani na zakladnim stupni neni o vyuce if a for, ale o vyuce algoritmizace problemu. A to je obecne prospesna dovednost, ktera nepatri jen do specializovanych skol. A vyuka nastaveni OS? Proboha! A co takhle vyuka serizeni motoru? Nebo nastaveni mobilu? Auto a mobil ma doma prece taky kazdej. Od skoly ocekavam, ze mym detem poskytne ponekud obecnejsi a uzitecnejsi vzdelani a nebude je zatezovat takovyma picovinama. Jen tak pro zajimavost, jake OS jste do vyuky zahrnul?