Vlákno názorů k článku Jak vydělat na muzice od melkor - Asi blby dotaz: Jakou invenci racite vkladat do...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 4. 2009 9:20

    melkor (neregistrovaný)
    Asi blby dotaz: Jakou invenci racite vkladat do toho projizdeni? Jak dlouho trva vymyslet projizdku na kole? Racite byt jeden z nekolika desitek lidi, jejichz projizdeni je natolik kvalitni, ze jini jsou ochotni platit za sledovani?

    Nejpravdepodobnejsi pravdive odpovedi: zadnou, 10s, ne.
  • 20. 4. 2009 13:14

    VfB (neregistrovaný)
    a jakou invenci vkládá do písničky většina českého mainstreemu? obdobnou, jen se vezme něco zahraničního a přetextuje se to a je všechno...
    nejvíc většinou řvou umělci bez invence (přehrávače s kozama)
  • 20. 4. 2009 17:03

    anonymní
    Jsem da se rict castecne programator (to kvuli te invenci). Presto nemam pocit, ze by mi meli zakaznici platit za kazde uziti meho vytvoru. Proste prijde zakaznik (rekneme interpret) objedna si (rekneme melodii/text) a tvurce stvori. Zakaznik zhodnoti a JEDNOU zaplati (nebo taky ne).

    Autor odvedl nejakou praci za kterou dostal nejakou odmenu.

    Interpret nasledne pujde na koncert, kde bude mit v zavislosti na kvalitach autora a svych bud uspech, nebo ho divaci vypiskaji. Kazdopadne odspiva = odvedl praci = dostane JEDNOU zaplaceno.

    Obchodni model "necham si udelat M placek a dosmrti nebudu muset hnout prstem" jednoduse prestal fungovat .(!TECKA)

    Placky muzou rozdavat jako bonus k vlzenemu na koncert.
  • 21. 4. 2009 8:37

    melkor (neregistrovaný)
    Pan je znalec ... :-)

    Kolik maj pisnicek v top10?
    Kolik napsali pisnicek, kdyz je to takhle jednoduche?

    Ze by zase 0:0?

    Ono, kritizovat cizi praci je ohromne snadne. Neco udelat je podstatne obtiznejsi. To se totiz take neco musi umet ...
    A pak prijde nejaky PIIIP, ktery ma problem zazpivat Ovcaky, ctveraky a zacne rozumovat ...
  • 21. 4. 2009 8:49

    melkor (neregistrovaný)
    Taky dobry. Sve progamy rozdavate (programujete pod GPL) nebo komercite? A, pokud si nechavate za programovani platit, zda se vam rozumne investovat nekolik clovekoroku prace a vysledky dat v plen, resp. nechat si jednou zaplatit s tim, ze zakaznik si muze s VASIM programem delat co chce - treba ho dat na trh a vesele na nem ryzovat?

    BTW: Jak byste si to predstavoval u autoru knih? Take jednou zaplatit a konec? At se zivi besedami s ctenari? :-)
  • 21. 4. 2009 9:04

    anonymní
    Cteni, 1. trida ZS OK ?

    Nekdo si neco objedna, ja mu to napisu, dostanu zaplaceno a je mi sumak co si stim bude delat dal. Ja jsem ten, kdo urcuje kolik za to zaplati a pokud si necham zaplatit malo, je to jen a jen moje blbost.

    Je mi tudiz opravdu sumafuk jestli to bude dal prodavat a "rejzovat na tom". Asi sem si mel nechat zaplatit vic.

    Jinak se v souvislosti s clankem a prispevky bavime predevsim o situaci, kdy ono dilo da k dispozici dalsim uzivatelum zdarma. Ostatne presne takto funguje OS. Nekdo neco chce, najme si na to lidi, zaplati jim za realizaci a jelikoz prace byla vykonana a zaplacena, zakaznik ma co chtel, proc to neposlat dal do sveta.

    Jiste, autor knihy dostane zaplaceno jednou a bud dilo proda vydavateli nebo si jej vyda sam. V obou pripadech s rizikem, ze se vlozena investice nevrati. Uplne stejne jako jakykoli jiny podnikatel.

    Taky se mi podarilo narazit na odberatele, ktery nezaplatil a podle vseho uz ani nikdy nezaplati. Zkratka riziko podnikani. Nevidim duvod, proc by zrovna autori cehokoli meli byt chraneni nejak extra.
  • 21. 4. 2009 10:21

    se teda divím! (neregistrovaný)
    Model užití autorského díla (teď konkrétně myslím něco psaného - třeba knihu) je otázka smluvní dohody. Jsou dvě základní varianty - autor napíše knihu pro vydavatele za konkrétní honorář, bez ohledu, kolik knih se prodá či neprodá. Pak je druhá základní varianta, že dostává provize z prodaného počtu. Poměrně obvyklá je kombinace obého - fixní honorář za sepsání + provize z prodeje.
    Čerpání autorských finančních výhod pak přechází na vydavatele (i když autorem stále zůstává autor - na tom smlouva nemůže vůbec nic změnit).
    Co se týče rizik podnikání, argumentovat tím, že nějaký dodavatel nezaplatil je zcestné. Je to nezákonné a oprávněný má na úhradu nárok. Jiná věc je, že nad tím mávne rukou, apod. Je zde možnost vymáhat. Autoři nejsou chráněni nijak extra, jsou jen chráněni jinak, vzhledem ke specifikům autorského díla (a duševního vlastnictví vůbec).
  • 19. 4. 2009 9:51

    pepan (neregistrovaný)
    Zazpíváš, tumáš peníze. A to by mělo být vše. Současný systém dělá ze zpěváků akcionáře a chodí jim peníze za každou zahranou píseň. Já si koupím kolo a když se jedu projet taky neposílam někomu peníze.
  • 21. 4. 2009 10:09

    se teda divím! (neregistrovaný)
    Máš to nějaké popletené.
    Předem - autor zůstává autorem, ať už jeho dílo užije kdokoliv jakkoliv, a jeho autorství ani přenecháním užití autorských práv nezaniká.
    K tomu objednávkovému způsobu - slyšel jsem o vesnici, která aby nemusela platit autorské poplatky za užívání dosavadní znělky pouštěné před hlášením obecního rozhlasu, tak to udělala fikaně a jednorázově - oslovila jednoho muzikanta-skladatele X.Y., ten složil a nahrál znělku, a na základě oboustranně výhodné smlouvy poskytl obci právo trvalého užívání toho díla. Takže obec zaplatila jednorázově a znělku může, dle smluvní dohody, používat donekonečna bez nároku na další honoráře (nicméně autorem znělky je samozřejmě stále hudebník X.Y.). Ve smlouvě ale bylo omezení, že obec může využívat znělku jen pro účely, pro které byla vytvořena (hlášení rozhlasu). Takové řešení je možné.
    Takže si klidně můžeš nechat třeba od Štaidla složit nějakou písničku, nechat ji pak nazpívat Gottem, každému z nich zaplatit třeba 5 miliónů, a smluvně mít ošetřeno, že už víc nedostanou, a že s nahrávkou si můžeš pak dělat co chceš. Ale nikdy nesmíš tvrdit, že jsi autor, protože autorem je a stále bude Štaild, interpretem Gott. Otázka by byla, jestli by na takový obchodní model Štaidl s Gottem byli vůbec ochotni přistoupit. Myslí, že určitě ne (proč taky), a je jejich nezadatelným právem takovou nabídku odmítnout.
    Podobný případ je u programování v zaměstnaneckém poměru. Programátor se v pracovní smlouvě smluvně zavazuje poskytovat své programátorské práce pro firmu (ale v pracovní smlouvě se to může dohodnout ev. i jinak), která jej za to platí. Už si ale pak nemůže dělat nějaké další nároky. Jiné to je, pokud SW vytváří ve své vlastní režii, pak má i distribučně dispoziční právo. SW může prodávat, (přesněji řečeno - za úplatu umožnit jeho používání, udělit uživatelskou licenci) zákazníkům. SW je ale stále jeho majetkem a má nárok na úhradu za každou udělenou licenci. I kdyby jich bylo třeba 10 miliard.
    A podobně je to u autorství třeba hudby. Pokud nebylo dohodnuto jinak (jako třeba u výše uvedeného případu znělky obce), platí to samé, co bylo výše uvedeno u SW. A můžeš si brunátnět jak chceš, je to právně v pořádku.
    - - -
    K nápadu rozdávání placek na koncertu:
    1) ne každý hudební projekt je možný praktikovat koncertně a tak to se tím živit
    2) zapomeň na socializmus - není důvod, proč by ti měl někdo při koncertě (a vůbec) něco dávat zdarma! Pokud něco chceš, tak za to laskavě zaplať!
    - - -
    Jinak - "odspívá" se píše se "z". Pokud to tedy má mít souvislost se zpíváním, nikoliv s dospíváním ve smyslu blížit se dospělosti. ;-)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).