Jako dite jsem cetl od Bratri Strugactich o dobyvani vesmiru, ci od Clarka Vesmirnou odyseu (radeji ani nepisu to datum), a ejhle, vsechno je jinak, misto toho tu mame pocitacovou sit, o ktere nebyla tenkrat nikde ani zminka, a vesmirne mise jeste dlouho nebudou....
Asimovych Robotu se asi taky jen tak nedockame, kdyz vezmu fakt, ze v soucasne situaci jsme radi, ze notebook vydrzi 3 hodiny..
V 90 letech mne nadchnul Travnikar a jeho vize virtualni reality. A ejhle, o virtualni realita je v soucasne dobe out a misto toho jsou v mode sirokouhle monitory....
Nemuzu si pomoci ale poslednich 5 let vyvoj PC a i Her stagnuje. Co se do toho pustil naplno marketing, tak tu mame hry, ktere se daji dohrat za 1 den, zato ale zaberou nekolik DVD (a vyzadujou co nejrychlejsi grafiku, ktera je stejnak po roce zastarala)..
A ja na spectrum, amigu a jak jsme pařili hry, nad kterými by dneska všichni ohrnovali nos, ale nám to přišlo jako ta největší bomba a kdo neměl počítač , byl out :-)
Jinak ke Clarkovi... měl jsi číst knížky od zakladatele cyberpunku Gibsona, ten viděl budoucost neuvěřitelně přesně a hodně se držel při zemi - tušil ze vývoj půjde směrem sítě a zmenšování, spíš než dobývání kosmu...
.. a podobne ako p.k.dick sa sekol s japanocentrizmom.. nuz z japonska sa nestala supervelmoc a predpoved japonskej ekonomickej nadvlady nakoniec tiez trafila mimo..
ale aj tak sa mi neuromancer pacil a pre fanusikov sci-fi dobra sprava - vychadza film "a scanner darkly"
Přesně tak.
Je skvělé, že velká část hráčů jen pasivně nepřijímá, co jim je servírováno, ale také dokáží sami vytvářet nové věci. A tím samozřejmě i zpětně ovlivňují herní vývoj... (kupříkladu široká komunita lidí vytvářející mody do her de facto 'donutila' vývojáře, aby začali tyto nástroje přímo přikládat jako součást her a modderům tím práci výrazně usnadnit. Reakcí na tvorbu herních filmů /machinim/ byla třeba hra The Movies...)
jj tenhle klip uz je celkem znam mezi wow komunitou, ovsem puvodni tvorba je pouze klip, samotna pisnicka je dilem nejake americke kapely, uz si nemohu vzpomenout na jmeno
(vsichni): Internet is for porn
(nezna divka): ale ne, Pepo ty jsi mi preci vcera poslal romantickou e-pohlednici
(Pepa): ano, poslal
(hrubian): ale zeptej se ho co delal potom
(nezna divka): ooo ne, ze to neni pravda
(Pepa): *prikivuje*
(vsichni): Internet is for porn
Možná spíš jde o muzikál: http://en.wikipedia.org/wiki/Avenue_Q - trochu mě zklamalo, že to nedělali celé, ale i to video se jim povedlo docela hezky, takže OK. A ta závěrečná výuková lekce (stvoření Minotaura), ta určitě v muzikálu nebyla. ;-)
To je pravda, obecně se dá říci, že autoři sci-fi se ve většině případů docela 'sekli'. Mnoho vynálezů, které předpověděli, stále neexistuje; a naopak tady máme věci, které nikdo nepředvídal... ale 'vo tom to je', technický vývoj je jedno velké překvapení a těžko se dá s určitostí tvrdit, kam se bude vyvíjet (a jak rychle).
Nicméně ačkoliv se také tak trochu řadím mezi mírné skeptiky (a nostalgicky pokukuji po 'starých dobrých hrách'), přesto si nemyslím, že by vývoj počítačů a her úplně stagnoval.
Co se týče počítačů, 64-bitová architektura a multi-core technologie jsou rozhodně zajímavé a jistě v sobě mají nemalý potenciál (pokud nebude marketingem zneužit stylem "na tuto hru je potřeba sedmijádrový procesor a alespoň čtyři grafické kartky do advancedSLI").
A hry? Za těch zmíněných pět let prodělala ohromný skok třeba fyzika (o grafice ani nemluvím, protože to také nepovažuji za prioritu). A také se konečně objevují i nové technologie ovládání: od různých senzorů (Wii, EyeToy) až třeba po biofeedback či VR (byť tyto alternativní způsoby zatím využívají buď zejména majitelé konzolí, a nebo se teprve jedná o experimenty).
Ostatně jak jsem již psal, nevidím tu budoucnost přímo růžově, ale aspoň malinko narůžovělá snad být může ;-)
Hmm, tak zrovna fyzika mi neprijde nejak pokrokova, vypada to sice "lip", ale jeste sem nevidel hru, kde by fyzika byla k necemu dobra. maximalne se v nejakym demu ukaze jak de hodit plechovku, pripadne jak se pekne pohybuji retezy, ale na vlastni hru to nema efekt vubec zadny.
A s novinkami typu Ageia to vypada taky blede, misto aby vyuzili fyzikalni kartu ke generovani prostredi s vlivem na prubeh hry, tak se bude jen vyrabet vic castic a polygonu pro efekty, ktere zadny vliv nemaji.
viz. napr puvodne slibovana znicitelnost budov v BF2, neprijde mi moc pokrokove udelat miliontou verzi tehoz, a opakovat dokola tytez chyby, jako ze tank neprostreli/neprojede dratenym plotem a pod. Hlavne ze vybuch ma misto 10 tisic 10 milionu castic.
Mno, zrovna fyzika mi přijde jako mnohem důležitější krok než lecjaké nové grafické efekty. Jde totiž o to, že to přispívá k mnohem větší uvěřitelnosti a realističnosti (než zcela neinteraktivní prostředí, kde se s ničím nedá hnout).
Ostatně právě výtečná práce s fyzikou se podle mého názoru postarala (mimo jiné, samozřejmě) o veliký úspěch například hry Max Payne 2. A 'k něčemu dobrá' byla fyzika jistě i v dalších hrách - například Half-Life 2, který na práci s Gravity Gunem postavil nemalou část hratelnosti (a podle mého názoru to byl docela dobrý tah).
Co se novinek typu Ageia týče, souhlasím. Mě osobně se tato technologie, respektive tendence vydělovat specializované karty, vůbec nelíbí. To je přesně situace, kdy se do toho pustil marketing a já bych se velmi nerad dočkal doby, kdy se budou prodávat speciální karty na práci se shadery, karty na počítání dynamických stínů nebo podprocesory přímo na výpočet AI... To budeme mít za chvíli doma zase sálové počítače jako ze 60. let...
Co se posledniho odstavce tyce, takovehle hry tu byly i pred deseti lety - pomer tech skutecne kvalitnich k celkovemu mnozstvi je porad zhruba stejny. Jenze na 7th Guest nebo Daedalus Encounter si dneska stezi nekdo vzpomene.
Tak jsem asi úplně mimo, nehraji a když si chci zahrát tak požaduji ovládání na šipkách plus maximálně další 3 klávesy.
Nemyslím si že hratelnost je podmíněna dokonalou grafikou a realistickým zpracováním (jehož ovládání se ale musím týden učit). Skvěle hratelné a chytlavé jsou i hry, které jsou v ascii artu a ovládají se třemi šipkami...
To je fakt, bohuzel poslednich par let to jde s hratelnosti pekne do ... . Vsichni jen "zlepsuji" grafiku (casto to vypada uplne stejne jak pred 5ti lety, jen to chce 1000x vykonejsi HW), ale o hratelnost se nikdo nestara a pak vsichni breci, ze prodeje klesaji.
ted to trochu vylepsuji MMORPG (masive multiplayer online role playing game)hry, kterym se na PC docela slusne dari (Everquest 2, World of Warcraft, Guild Wars, ...).
Pravda, nicméně s MMORPG přichází i jistá rizika. Například mne osobně trochu trápí fakt, že tyto MMORPG hry nepřinášejí už vůbec nic nového. Tvůrci vlastně vytvoří jen svět, pravidla a generované questy, a hráči si své příběhy vytváří sami (díky interakci mezi sebou). Tvůrci se tím pádem nemusí namáhat nějakými pokusy o děj či narativní příběhy. Nezajímá je fyzika, interaktivita, AI... jednou za čas maximálně vypustí datadisk s novými generovanými potvorami a tím jejich invence končí...
Tím tedy chci říci, že MMORPG je sice výtečná věc (a je to alespoň něco nového, co je navíc i velmi úspěšné), ale nemělo by to 'vytlačit' i ostatní hry, které jsou zaměřené na sigle player.
ale jo prinaseji spoustu novych veci. Vzdy celou hrou se prilina pribeh a dlouhe serie questu take maji zajimavy pribeh. Plus kazdy dungeon je vlastne hra sama o sobe, na kazdeho bosse je treba mit jinou taktiku.
Treba souboj s bossem, ktery na zacatku nabufuje celou partu na xtremni silu, ale na cely souboj mate jen 3 minuty pricemz kazdych 30s zabije jednoho tanka. Je velice zajimavy.
Je fakt, ze hrat online je svym zpusobem velke + samo o sobe, protoze clovek nehraje proti tupe AI a protivnik muze pouzit prekvapivy manevr/taktiku. Ale znam jen minimum her, ktere to umoznuji, drtiva vetsina proste donuti hrace k predpokladanym postupum.
Síla MMORPG stojí a padá na interakci hráče s ostatními hráči. Troufám si tvrdit, že to je nejsilnější aspekt těchto her. Hráči tam hrají ani ne tak kvůli hře samotné, ale kvůli výpravám a pokecu s přáteli a známými...
Schválně si to vyzkoušejte; začněte hrát nějakou hru na zcela neznámém serveru (nejlépe kde ostatní hráči mezi sebou hovoří cizím jazykem) - tím pádem padá nějaká rozumná interakce s ostatními a je možné se soustředit jen na samotnou hru... a ona to je nuda, což? Monotónní questy, nekonečné 'expení', mezitím nějaké to otravné běhání sem a tam či odpočívání... a s nikým si člověk nemůže popovídat. Pak si člověk uvědomí, že ta *hra sama* není nijak zvlášť zábavná...
Ale když se hraje na oblíbeném serveru, kde je v kteroukoliv denní či noční hodinu aspoň pět kamarádů, tak to je hned o něčem jiném. A hráč si záhy uvědomí, že v online světě strávil šest hodin a vlastně neudělal ani jeden quest - jenom se tak flákali a povídali si... ale byla to zábava!
A o tom to je: MMORPG hry samy o sobě nejsou nijak skvělé - slouží jen jako 'hřiště' pro jednotlivé hráče a ohromná síla těchto her tkví právě v interakcích těch hráčů. Protože běhat tam sám, to nikoho moc nebaví... Takže hráči si de facto vytvářejí své vlastní příběhy a hrají si sami se sebou - a to je samozřejmě výborná věc, ale je to také převelice 'snadná cesta' pro autory, kteří si nemusí lámat hlavu s nějakými epickými příběhy, skriptováním, umělou inteligencí a podobně...
Ano, je dobré, že máme hry jako World of Warcraft, Lineage II, Guild Wars, Star Wars Galaxies a podobně... ale je třeba, aby také dále vycházely hry typu No One Lives Forever, Mafia, Max Payne, chystaný Alan Wake a podobně, protože nabízejí zase zcela odlišný herní zážitek (ale co se výdělku týče, se zmíněnými MMORPG se jen těžko mohou měřit).
Tak nevím, ale sledujete někdo alespoň trochu alternativní scénu a indie-projekty? V poslední době mě doslova uchvátili hry s vesmírnou tématikou, konkrétně poměrně nové Wired Wordls (10-minutová hra s obrovskou znovuhratelností) od Digital Eel nebo Galactic Civilizations II ("klasická" 4X strategie) od StarDocku. O grafiku pochopitelně vůbec nejde, ta hru nedělá, stačí když je pěkná, líbivá.
Sleduji, ale nijak podrobně. To je bohužel oblast, o které se příliš moc nemluví a nepíše (a to ani v časopisech, ani na internetu). Jsou to sice mnohdy zajímavé či originální projekty, ale protože nemají v zádech marketingovou podporu velkých firem, tak se o nich skoro nikdo nedozví. To je obecně problém všech těchto subkultur: alternativní scéna, nezávislí vývojáři, demo scéna, machinimy... dozví se o tom jen ti, kteří to sami aktivně vyhledávají (ale 'mainstream' o tom nemá mnohdy ani ponětí).
No tak například časopis Level pravidelně věnuje dvě až čtyři strany indie-projektům a to včetně recenzí. Na netu o indie scéně pravidelně píše Jan Modrák (www.modrak.cz), který si ovšem momentálně vzal blogové prázniny. Jinak se dá najít spousta servrů, které jsou zaměřené vyloženě na indie projekty.
Právěže, kdo se o to zajímá, ten to musí aktivně hledat (ale kdo to sám vyhledává, ten už o tom musí něco vědět... takže začarovaný kruh) :-)
Jinak samozřejmě vím, že tu a tam se něco objeví. Například Level čtu pravidelně už téměř dekádu :) a vím, že se věnují alternativní scéně, jsou tam pravidelné sekce módů, freewarovek a tuším že i machinim... ale takový ten 'typický' mainstreamový čtenář těchto pár stran přeskočí, protože to je něco, co nezná (a většinou na to už příliš nenarazí) - zato mainstreamové tituly na uživatele vyskakují z časopisů, webů, reklamních bannerů, pop-upů... takže naopak neuteče, ani kdyby chtěl :o)
A je tady jsetě další svízel: i když hráči registrují tyto alternativní počiny, tak se jim často moc nelíbí, protože to nemá hi-end grafiku a není to narvané novými technologiemi. Bohužel totiž existuje velice mnoho 'pařanů', kteří se řídí výhradně grafikou (a jsou schopni zavrhnout třeba i klasiky typu Albion, Fallout, Another World, protože 'je to přeci starý' - a nepochopí, že řada klasických her měla takovou hratelnost a atmosféru, která v dnešních hrách chybí).
Toto by teoreticky mohli řešit nezávislí vývojáři, kteří by vytvářeli hry, které by dokázaly po technické stránce soupeřit s mainstreamovými tituly, a zároveň by mohly přinášet i nové a neotřelé nápady... ale zde je problém zmiňovaného extrémně drahého vývojářského softwaru...