Hmm, sice mi nepřísluší vyjadřovat se k metodice sběru a vyghhodnocení dat pro Studii internetového publika, ale mohu Vás ujistit, že přestože si vypnete javascript a nezjistíme tedy přímo Vaše rozlišení (k čemu by nám to bylo, nejsme přeci výzvědná agentura, abychom si vedli personifikovaná data o svých hostech), statistickou metodou se dá zastoupení rozlišení zjistit vcelku přesně.
Zjistíme totiž poměr návštěvníků, od nichž jsme data získali, a těch, od nichž data nedorazila, a z toho pak můžeme vycházet. Ne tak, že bychom prohlásili, že u dvou procent přerozdělíme výsledky dle ostatních výzkumů, ale prostě tak, že u těch dat prohlásíme, že u dvou procent návštěcvníků se nám rozlišení zjistit nepodařilo. Jak snadné, že :-)
Na druhou stranu je třeba říci, že současné reklamní systémy nejsou s to vybrat pro určitého návštěvníka právě vhodný rozměr reklamy, takže se nemusíte bát, že bychom nabízeli Petr-klimovic-pack. Otázkou je, kdy toho schopni budeme -- ovšem tohle už je otázka spíš na lidi z reklamních agentur, mě jako redaktora to zajímá čistě z profesního hlediska. Technicky v tom problém "není".
To by me zajimalo jak zjistite me rozliseni. Myslim, ze prave mezi ctenari Lupy je dost lidi technicky znalych, kteri pristupuji pres vselijake filtry s vypnutym javascriptem apod.
Zdravím účastníky debaty a autora článku zároveň. Myslím, že je z něj patrné jedna věc. A to sice nedostatečná vůle proniknout do podstaty problému. Tou je stále ještě nedostatečná penetrace Internetu v ČR. Dokud se dostupnost a sledovanost nepřiblíží TV nečekejme, že výrobce čokolády Geisha a jemu podobní bude platit provozovatelům serverů (resp. jejich zástupcům)jejich ceny. Je to o číslech a o businessu, nikoliv o pocitech a emocích a současná čísla pro giganty přesvědčivá prostě nejsou (i přes dobré vyhlídky). Smiřme se s tím a berme to jako fakt, se kterým se snažme něco v reálu udělat spíše než takto "prázdně" akademicky plkat.
Zde uz je to jednoduche. V soucasne dobe "opecovavame" nereprezentativni panel citajici vice nez 16000 respondentu. V soucasnosti pripravovany reprezentativni panel je vybiran z teto zakladny a pokud nejsou naplneny kvoty, je provedena dorekrutace (coz zatim nebylo treba). Respondenti, ktere chceme zaradit do panelu samozrejme oslovujeme a zadame je o pisemny souhlas s clenstvim v panelu. Tento postup je stejny v pripade tvorby jakehokoli panelu, treba i televizniho.
Asi trochu tusim (po napovede jineho ctenare), ale porad se nezbavite nutnosti ziskat nejake povoleni ke "smirovani" uzivatele, lepe receno k prirazeni udaju o pohybu na netu ke konkretni osobe. To povazuji za nejvetsi problem. Lide jsou strasne paranoidni :)
Dobry den, nejsem si jist zda Lupa je to nejvhodnejsi medium k diskusi o reklame na internetu, nebot zde dle meho nazoru chybi ti, kteri rozhoduji o tom kam penize pujdou primarne a temi jsou prave klienti. Nicmene je dobre je mozna dobre, ze se tento clanek objevil. Proc je na internetu malo reklamy? Duvod je nasnade internet je zcela nove medium, napriklad v provnani s novinami a tv ktere jiz existuji desitky let a tak jeste nestacilo vytvorit takovou masu ctenaru a hlavne ziskat duveru tech, kteri penize do reklamy investuji zadavatelu. Snazime se sice presvedcit ruzne klienty, kteri pro zatim na internetu neinzerovali, ale mnohdy proste radeji zustavaji u klasickych forem reklamy tv, press, outdoor, protoze zasah je vyjde levneji nez na internetu, kde jeste jim zname medialni mechanismy nefunguji. Proto je dulezite aby se internet primarne zviditelnil v ocich zadavatelu jako medium, ktere neni okrajovou casti mediamixu, ale jeko plnohodnotne medium, ktere se mediamixu vyplati zarazovat. Nicmene proto je tak dulezita otazka kvalitniho vyzkumu napriklad SPIR a IDot, ktere by meli napomoci lepsimu planovani medialkam, ktere diky kvalitnim datum budou schopny presvedcit klienty, ze na internet ma cenu jit.
Jen pro zajimavost - jak to tedy udelate? Pokud chcete mit prehled o chovani uzivatele, musi jeho aktivity neco monitorovat, nerikejte, ze to bude formou denicku. A kdyz mu nic nenainstalujete, tak jak to zjistite? Telepatii? :)
Na instalaci _neceho_ asi neco bude, ne? Proc existuji peoplemetry? Ze by byly nejlepsi?
Nemyslim, ze mate pravdu. Prave efektivita muze byt na internetu velmi vysoka (stejne jako v kazdem mediu), ale pouze v pripade po vsech strankach dobre pripravene kampane. Vetsina "kampani" (az na vyjjimky ;) jsou ne zrovna dobre pripravene prave pro internet kde, diky nezkusenosti tvurcu (vetsinou creativcu a copywriteru, planovat uz vetsina agentur umi dobre) jim chybi schopnost komunikace. Kazda reklama musi cilovou skupinu "oslovit" aby mela ucinek. Pokud je na jakemkoli reklamnim prvku informace typu "kup si TO, je to nejlepsi!" tak si samozrejme nic nekoupim, protoze nevim co... A uz vubec nebudu na nic klikat, protoze TO mne nezajima. Tenhle typ sdeleni funguje pouze v pripade vice fazove kampane (pro priklad treba clio ci redbox) kde je to primym zamerem a je tato informace brzy doplnena konkretni informaci. Plati tu proste stejna zakladni pravidla jako v jinych mediich, ale to si tvurci zatim nechteji uvedomit. Mozna proto, ze ti "lepsi" creativci a copywriteri se venuji "bohatejsim" mediim a na internet jim zatim nezbyva cas a navic jim chybi zkusenost s timto mediem. Bohuzel je ale treba obojiho, jedno bez druheho nestaci...
Zdravim,
to je prave duvod proc jsou potreba v clanku zminene udaje. Kazdy muze tvrdit, ze na ceskem internetu prevlada skupina studentu a ze to jsou ve valne vetsine muzi. Ale jste si tim opravdu jisty, ze na serveru zena-in.cz ci seznamka.cz a nebo na finance.cz ci reality.cz je opravdu takovy profil uzivatele jaky uvadite? ;o)
TNS (iAudit, iDot) prave na takovem kontinualnim vyzkumu (podobnem peoplemetrovemu) pracuje a mel by byt k dispozici velmi brzo... ;o)
Jinak podobne vyzkumy jiz pekne dlouho ad-hoc provadi pro jednotlive provozovatele serveru, ale nejsou samozrejme zdarma k dispozici verejnosti. Cena techto vyzkumu je odlisna od "bezneho" auditu nebo mereni. Je drazsi... :o) Je treba ziskat a udrzovat reprezentativni "panel" respondentu, kteri dobrovolne (za urcitou odmenu) participuji na projektu a pravidelne je v prubehu roku obmenovat. Pocet respondentu by mel byt v CR minimalne 2000 lidi.
Tento projekt je ve fazi testovaciho provozu a nebude trpet problemy podobnych vyzkumu vyzadujici instalaci software ci hardware u respondenta. Tim je zajisteno i zastoupeni respondentu z oblasti "firemnich" ci "kavarenskych" uzivatelu, kde je metoda vyuzivajici SW ci HW nerealizovatelna. Diky tomu neni tak velky problem zaplnit panel i napriklad v Praze, kde maji jini problem. Tim padem nebude vyzkum orientovan hlavne na domaci uzivatele, ale bude poskytovat informace i o firemnich a dalsich uzivatelich, kteri nemaji moznost instalace SW co HW na pocitacich ze kterych pristupuji na internet, cimz pokryva cele spektrum internetove populace.
Mam tu data z testovaciho provozu pred sebou a vypadaji opravdu zajimave... ;o))))
Ne, důvod psaní o této problematice je jednoduchý - i Lupa potřebuje a chce ukousnout z balíku peněz vložených do internetové reklamy co nejvíce - jako ostatně my všichni provozovatelé serverů.
Těmito články si Lupa jen cílevědomě "vychovává" své inzerenty, stejně jako si p. Železný na N@vě stále ještě cvičí ty své v sobotní polední chvilce poezie.
Nebýt těchto článků, nedozvěděla by se marketingová oddělení velkých průmyslových kolosů (zvyklá uvažovat zejména ve vztahu k reklamě na Internetu konzervativně) o důvodech, proč inzerovat právě na Lupě (znalost svých návštěvníků, což zatím neumí každý), a ne na nějakém "one man" serveru, byť třeba s obdobnou měsíční návštěvností jako má Lupa.
Jsem rád, že zde i takové články vycházejí, neboť velmi úzce souvisí s provozováním serverů na Internetu, s pouhým přežíváním, nebo třeba se zajímavým ziskem.
Nevím jak Vy, ale já ochotně vstřebávám všechny obdobné informace a snažím se je využívat ve prospěch vlastních internetových aktivit.
Složenky doma neplatím, peněženku nemám. Naopak, od té doby, co se mohu spolehnout na pravidelný plat, nějak mě už otázka peněz netíží. :-) Zkuste vymyslet jiný příběh.
Proc jsou na Lupe v posledni dobe caste clanky o reklame ?
Ja si myslim, ze proste Martinu Koptovi domu dorazila vetsi zasilka zelenych svini a nasledne metodou volnych asociaci to probehlo po trase:
slozenka -> penize -> penezenka -> prijmy -> prace -> Lupa -> reklama -> malo -> proc ? -> clanky o reklame na Internetu v CR. :-)))))
Stačí vypnout JavaScript. Ti, kdo si ho po té povedené taškařici s létajícím autíčkem vypnuli, jsou bez problémů. Pár blikajících bannerů snesu, ale aby mi reklamy běhaly po obrazovce a vyskakovaly na mne, to ne. Nic se nesmí přehánět.
Záleží na tom, co sledujete. Vznikají tzv. minisites třeba na přípravky na hubnutí. Klasický banner jsem ovšem také už dlouho neviděl. Ovšem na serverech pro ženy v domácnosti... Mimochodem, nevim jak u vás v rodině :-) ale u nás většinou o tom, co se koupí, rozhoduje maminka -- tedy žena. Nemá tedy smysl dělat reklamu na mýdlo na Lupě, i když někteří autoři by je potřebovali jako ... jako mýdlo.
Jojo, mně se taky vysouvá. Nevím ale s jakou pravidelností, protože přeskakuji mezi více okny. Chybí mi tam možnost zavřít reklamu, třeba protože si něco zrovna čtu.
Nerekl bych, ze jsou az zkreslene. Samozrejme doby kdy tvorili studenti vetsinu Internetu v CR jsou davno za nami. Nicmene stale si troufam tvrdit, ze kdyz porovname procento studentu, ktere tvori divaky na TV N@VA, v cele spolecnosti a na Internetu tak Internet nabidne podstatne vyssi zastoupeni, tudiz i lepsi (za zjednoduseni stejnych nakladu na jednoho "sledovace") vyteznost investice.
Vas server rodina.cz je ponekud specificky, s tim asi budete souhlasit. Ve Vasem pripade bude zastoupeni velmi rozdilne oproti prumeru, umim si predstavit, ze www.rodina.cz je idealni pro plenky, praci prasek i zubni pastu. Nevim jake mate statistiky, ale predpokladam vyrazne zastoupeni zen v produktivnim veku a tudiz tyto produkty nejsou mimo misu. Nejsem si uz jist ucinnosti teto reklamy treba na idnes.cz oproti papirove MF Dnes.
Letajici vlozka se mozna objevi na nejakem serveru zamerenem na zeny, ale necekal bych zavlozkovani Internetu jako u Tiscali ci KB. :-)
Neexistence ci sporadicnost "beznych" reklam na Internetu v USA je proste dana tim, ze agentury predpokladaji lepsi efektivitu beznych medii u tohoto typu reklam.
Ahoj,
me se ten banner taky vysunulo samovolne.
Dost mi vadilo, ze se vysunul do aktualnich clanku na HP. Kdyz se to vysune nekam kde to neprekazi, ale upouta tak je to OK.
Je třeba dělit internetovou reklamu na
1. Brand Making
2. Value Add
(možná se mnou použité termíny krapet liší od těch které znáte)
Zatímco Brand Making reklama se snaží vybudovat značku a vtlouct ji svým čtenářům do mozku, Value add reklama je něco, co má pouze internet - možnost interaktivity, možnost dostat se na další informace přes kliknutí.
Zatímco Brand Making reklama v podstatě ani nemusí být odkazem a její úspěšnost se vůbec nedá spočítat na základě CTR, u Value-Add je to zase to hlavní měřítko.
A zde je potřeba rozlišovat. Myslím si, že Brand Making reklamy mohou velmi dobře propagovat a vylepšovat značku. Je jen potřeba brát ohled na průměrné rozvrstvení uživatelů inetu. Vhodnými kandidáty jsou tak reklamy na auta, na elektroniku, ale i na jogurty, pivo atd.
Reklama na vložky by asi ten správný efekt neměla, i když ten kdo by s ní přišel první by mohl mít úspěch, protože by se o tom mluvilo.
Nejdůležitější u takových reklam je dostat do mozků a tak skvělé jsou ty běhající reklamy po obrazovce, vyskakovací okna atd.
A absolutně zde souhlasím s autorem článku, že je tohle velká chyba a je to chyba serverů samotných.
P.S.: myslím že lupa se stále více stylizuje do nějakého magazínu o reklamě. Články o IT a internetu jako takovém ubývají a stojí čím dál tím víc za starou belu, ale tyhle články o reklamě jsou skvělé.
vaše představy o složení internetu (muži-studenti) jsou až přespříliš zkreslené - pro doplnění vaší (ne)informovanosti vizte jakýkoliv průzkum internetu z poslední doby...
Ze zkušenosti mohu říci, že na Rodině jsme v uplynulých obdobích měli reklamy i na ty "nejvíce spotřební" produkty - čokolády, minerálky, dokonce i prací prášek a zubní pastu, nyní například probíhá kampaň na plenky předního výrobce. Cca polovina z těchto kampaní je realizována prostřednictvím mediazastupitelství, druhá půlka pak od přímých klientů, kterým možná nedáváme tak široké pole zásahu jako TV, ale zato umíme reklamu cílit určitě přesněji než klasická média - třeba podle věku dětí uživatelů...
Osobně jsem přesvědčen, že nejenom Létajicí Čestmír-Clio, ale i Létající vložka si jednou místo na českém internetu najde, ale bude to asi jinde než na Lupě;)
Mně však spíše vrtá hlavou, proč se podobné reklamy nevyskytují ani na větším americkém internetu - už tam někdo někdy viděl banner na sušenku nebo prací prášek???
Děláme si v současné době kontinuální průzkum rozlišení prohlížečů na našich serverech a musím Tě mírně poopravit - 800x600 už podle těchto výsledků alespoň u nás není majoritní rozlišení.
Až toho budeme mít víc a s větší reprezentativitou, chceme z toho udělat klasickou studii, nicméně nějaké výsledky se určitě objeví i ve formě článku na Lupě.
No, videl jsem nahled svého diskusniho prispevku, znicehonic se tam zhury cosi vyklopilo, odscrolloval jsem nahoru a on tam banner KB, tj. mam spis pocit, ze se to vyklapi jak chce, ostatne na hp Seznamu to bylo podobne, v nejake tiskove zprave bylo cosi o jednom vyklopeni, ale mne se to delalo porad a casto bez jakekoliv akce, zvlastni je, ze na Seznamu se to chovalo divne v IE 5.0, upgradoval jsem mezitim na 6.0, ale jde to furt stejne divne...
Ale na druhou stranu musim ocenit, ze skyscrapery na Mesci uz necpete nalevo, ale napravo, kde je ve svem majoritnim rozliseni 800x600 vubec nevidim :-)
Nektere duvody proc rychloobratkove zbozi (a samozrejme dalsi sluzby a komodity, napr. obchodni retezce) nevyuzivaji Internet pro marketingovou komunikaci jsou v clanku sice zmineny, ale chybi to nejdulezitejsi:
Rozhodovani, o tom ktere medium vyuzit je otazkou cilove skupiny, dosahu (tedy jak velkou cast cilove skupiny zasahnu), schopnosti reprodukovat uvazovanou zpravu (v radiu budete s velkymi potizemi predvadet, ze design noveho auta je skutecne skvely), presvedcivosti/zapamatovatelnosti (TV v teto kategorii pro spotrebni zbozi stale vede), a samozrejme efektivite.
No a pokud se na tyto kategorie podivate, tak i bez slozitych analyz a pocitani dojdete k zaveru, ze Internetu (v CR) neni vhodny (rozumej efektivni) pro marketingovou komunikaci cele rady produktu. V soucasne dobe, kdy se vsemi aktivitami prolina NAVRATNOST a EFEKTIVITA se nelze divit, ze Internet zustava a nejakou dobu jeste bude zustavat mimo hru.
Podle mého názoru není pravda, že by zmíněné výrobky rychlé spotřeby na internetu nebyly inzerovány - ostatně v článku už jich bylo pár vyjmenováno. Na internetu stále je mírně odlišná cílová skupina vůči běžné populaci, přesto za posledních pár měsíců proběhla celá řada kampaní na "neinternetové" výrobky - sám jsem víděl vložky Libresse, zubní pastu Aquafresh, cigarety West, kávu Douwe Egberts, oblečení Marks & Spencer, na Tvoje teď právě běží čokoláda Fazer a Wella, u nás na Atlasu je textová reklama na homepagi (vede na Flash prezentaci) jakýchsi pastilek proti bolesti v krku atd...
Internetový novinář je nutně ovlivněn tím, že se ve větší míře pohybuje spíše na odborných než masových serverech, kde je složení reklamy logicky jiné. To samé nejspíš platí i pro typického čtenáře Lupy :-)
BTW Lupě by masová reklama neuškodila, možná by se aspoň pořád nevysouvala přes článek jako teď KB, už mě to tak naštvalo, že tam úspory nedám co živ budu :-)
Jiste, to co je v clanku je pravda. Dodal bych jen, ze pokud budou reklamni agentury chytre, tak se ani vlozek nedockame.
Dle meho nazoru by se totiz nemel Internet prezentovat poctem svych uzivatelu (na serverech), ale jejich kvalitou. Davat na Internet reklamy na vlozky mi prijde jako hazeni perel svinim, koneckoncu uz proto, ze zde maji vetsinu muzi jejichz spotreba vlozek neni vysoka. Dulezite je prezentovat Internet ne jako misto s mnoha lidmi, v tom neni sance konkurovat TV, ale jako misto s presneji definovanymi skupinami a s vysokou kvalitou navstevniku.
Napriklad Internet je idealni misto k prezentaci studentskych bankovnich kont, protoze studenti zde stale tvori velmi zasadni skupinu, procentualne vyssi nez v beznem zivote. Internet je take idealni na prezentaci technickych vydobytku soucasnosti, jako treba internet banking, nebot v podstate vsichni jeho uzivatele jsou schopni s nim pracovat, a to je velka deviza proti beznym mediim.
Dale nektere servery maji velmi cenne skupiny klientu, napriklad financni servery pritahuji i lidi s velmi nadprumernymi prijmy, tudiz je lze vyuzit k prezentaci luxusnich produktu lepe nez MF Dnes.
A takto bychom mohli pokracovat, zakladem je presne cileni kampani a vlozky ci ryzi Uncle Beans nechme mainstreamovym mediim. Zkratka kvalita a ne kvantita by mela byt stredem prezentaci serveru. A ruku na srdce neni zminovana kvalita nakonec podstatnejsi nez vsechny ty audity a shlednute pages, kterym stejne nikdo (mimo nas a nekdy ani my ne) nerozumi ? Reklamni agentury nechteji shlednuti, nechteji dokonce ani clicks. Oni potrebuji klienta, protoze klienty prodavaji.
Ještě bych rád věděl, jakým způsobem naše věhlasné internetové mediální agentury spolupracují s "normálními" mediálkami TEĎ NA PODZIM, kdy se tvoří velké marketingové rozpočty na příští rok. (Drobné nechceme, že jo?? :-))))