Opravdu bych se nerad dočkal doby, kdy by moje děti měly používat tuhle hrůzu ve škole.
Zápis do vlastního papírového sešitu je vhodný především proto, že naučí spoustu věcí - psaní, úprava, vlastní zkratky, psaní vlastními slovy, náčrtky... Navíc je prokázáno, že co si zapíšu a zakreslím vlastním způsobem vlastní rukou, to si lépe zapamatuji. Psaní na klávesnici zdaleka takový důsledek nemá. Tento produkt zcela popírá smysl vlastního sešitu - opravdu mají děti v hodinách pouze psát jakýsi text? Mají snad opisovat učebnici? Čistý text jim může učitel snadno dát ke stažení v elektronické podobě a není potřeba v hodině ztrácet čas tím, že bude celá třída zapisovat totožný text dle diktátu.
K čemu by navíc mohla být hrůza, která neumí nic? Žádné matematické vzorce (tj. přímo nevhodné pro matematiku, fyziku, ekonomiku, chemii, biologii, ...) , žádné možnosti kreslení, žádné možnosti vlastní úpravy.. pouze tupé klapání do klávesnice. Navíc pořízená data pak nejsou moje a leží kdesi u anonymního provozovatele. Pokud tam něco zapíšu, stávám se rukojmím provozovatele, protože data nelze stáhnout k sobě. Opravdu tohle chceme naučit své děti?
Opravdu chcete, aby vaše dítě používalo nesmysl? Můžete mi osvětlit důvody?
Nezaměňujte prosím můj názor na tento nepoužitelný produkt s nějakým brojením proti počítačům ve výuce.
Jsem zcela proti kilogramům papírových knih a pracovních sešitů, které dětem ničí těla. Jsem zcela pro eInk čtečky s učebnicemi a tablety místo pracovních sešitů. Jenže tyto tablety musí mít kvalitní software, který bude žákům ku prospěchu a bude oproti papírovému sešitu přinášet významnou přidanou hodnotu.
Software (pro tablet!) musí mít:
- rozpoznávání psaného textu
- matematické, chemické, fyzikální a další vzorce a jejich rozpoznávání
- podporu náčrtků rukou (plus jejich vyhlazování)
- silné vyhledávání
- ...
nečetl jsem reakce, ale osobně používám Google Docs a vyšel jsem kvintu s vyznamenáním bez nejmenších potíží. To, že to člověk píše na notebooku neznamená, že si to nepíše vlastním způsobem a vlastní úpravou. Samozřejmě na některé předměty školní sešit nemá smysl, mezi nimi matematika a svým způsobem i jazyky.
SkolniSesit, jak jsem již jednou psal jinde, jsem zatím nepoužil, protože nechci udělovat povolení žádné FB aplikaci, u které předem nevím, jak vypadá. Chybí mi screenshoty na hlavní stránce, co bych měl od Skolnihosesitu očekávat a zda má cenu přecházet.
Jsem sice uz par let ze skoly, ovsem pochybuji, ze se od te doby neco zmenilo. Opisovani ucebnic tvori 80% naplne vetsiny hodin. Ucitel jim nic ke stazeni neda, nebot by to musel vytvorit (a nakladatelstvi by nemeli zisk z ucebnic), pripadne na VS ma ucitel primo zisk z prodeje skript, ktera se z techto duvodu kazdy rok meni.
To samozřejmě chápu. Jen nevidím rozdíl mezi koupit si zápisek a koupit si učebnici, na což jsem narážel. Samozřejmě je vlastní zápisek to hlavní a důležité, ale nevidím jako problém, že mi aplikace nabízí možnost koupit si zápisek od někoho, kdo například daný předmět studoval rok přede mnou u stejného učitele (respektive přednášejícího). Často to může být přínos i větší. Argument, že tím učíme studenty si místo psaní poznámek je kupovat prostě neberu.
Ale no tak. Rozdíl mezi učebnicí a výpiskem chápu. Ale z hlediska dříve popisovaného získávání zkušeností z vlastních zápisků se mi rozdíl mezi zakoupením učebnice a zakoupením cizího výpisku docela rychle ztrácí.
Ale zpětně uznávám, že kvalitní zápisky mohou být demotivující pro tvorbu vlastních poznámek. Ale takových demotivujících věcí na studenta působí tolik, že vidět nějaké zlo jen v této aplikaci mi přijde krátkozraké. Je to jen nástroj, podle mne je užitečný a pokud je student línej, tak si tu cestu najde tak jako tak.
Moje dítě ještě pár let do školy nepůjde, takže předpokládám, že se do té doby objeví nové věci (viz. noteslate) a třeba se i školnísešit rozšíří a vytvoří propojení na potřebné tablety a vše uvedené bude obsahovat.
Osobně vidím rozdíl mezi produkty, které jsou nepoužitelné a těmi, které jsou teprve na začátku dlouhé cesty s prozatím omezenou funkčností (ale použitelnou).
Přesně tak. Malá dodatečná svisle orientovaná poznámka při okraji s náčrtkem a vztahem - to dává sešitu šťávu; je to hotové za pár vteřin a i po letech je člověku jasné, o co tenkrát šlo.
Navíc si myslím, že efektivně používat počítač jako psací stroj chce umět dobře psát všemi deseti, což asi mimo obchodní akademie apod. nebude běžné.
Každý mozek funguje trochu jinak a pokud se chci něco opravdu naučit ze zakoupeného výpisku nebo učebnice, tak do toho musím čmárat.
Podtrhávat, přidávat náčrtky, doplňovat poznámky.
Pokud si někdo myslí, že si koupí hotový "sešit" a v hodině bude jen mačkat page down, tak to dotáhne maximálně na kopáče výkopů, anebo do státní správy.