Kvalifikovaná pečať úradu je najlepší autorzičný prostriedok, nakoľko sám úradník nevstupuje do PKI infraštruktúry, zodpovednosť za škodu znáša OVM nie úrad a úradník nekryje integritu úradného dokumentu svojím vlastným podpisom fyzickej osoby (kvalifikovany podpis je vždy podpisom konkrétnej fyzickej osoby - nie úradu)
Jako důvod toho, že se zavádí kvalifikované prostředky, se uvádělo, že dokumenty podepsané u nás nechtěli uznávat v zemích, kde "kvalifikovaný" prostředek požadovali už dávno. To dává to smysl, protože potřebujeme mít jistotu v tom, kdo dokument podepsal. Ale připadá mi jako chyba, že se zavedl i požadavek na kvalifikované prostředky u pečetění. Kdyby někdo zpochybnil pečeť, není takový problém se zeptat na daném úřadě, jestli takový výpis dodali, a ověřit si to (třeba porovnáním heše s tím, co je ve spisové službě). Pečeti by podle mne stačily s normálním certifikátem uloženým v systému, jak to bylo dosud.
Je vidět, že elektronizace státní správy tuto neulehčuje, ale komplikuje.
Přináší komplikace i pro občany, protože komplikované nakládání s elektronickými dokumenty a jejich komplikovaná úschova ohrožuje jejich použití jako důkazu v případných soudních sporech se státem. Občan, který by chtěl být na to spolehlivě připraven, musel by si sám pravidelně vést tuto agendu, nestačí už papírový dokument založit někam do šuplíku a v případě potřeby ho vytáhnout, elektronické dokumenty je potřeba pravidelně ošetřovat, nebo za drahé peníze vytisknout s trvalou autorizací.
Takové pojetí elektronizace je zastaralé a vychází z možností výpočetní techniky, které byly před 20 lety, kdy bylo potřeba elektronickými dokumenty vydávanými státní správou obcházet nemožnost jejich snadné digitalizace čtením z papírové předlohy.
Takovou elektronizaci státní správy je třeba zastavit. Není možné občany nutit kvůli tomu, aby byli nuceni vykonávat systematicky nějakou administrativní činnost proto, aby potenciálně nedošli k nějaké újmě. Je to forma elektronického otroctví a ponižování důstojnosti občana ze strany státu.