Rodičům jsem před pár lety koupil internetové rádio a tam je i ten DAB. U auta, co kupovali tak před čtyřmi lety, jsem je taky přesvědčí, ať si tam ten DAB dají. Kámoš kupoval letos nové auto a taky s DABem.
Jestli to používají, nebo nepoužívají, asi ani sami neví. Je to prostě rádio, hraje to a víc je nezajímá. U vody nebo elektřiny taky nikdo neřeší, ze které přehrady/elektrárny to do domácnosti dorazilo.
Řekl bych, že je ale nejvyšší čas spustit orpavdu viditelnou kampaň a pokud se má FM vypnout, tak posunout termín tak na 2030.
DVB-T se dá od nouze vyřešit STB za pěti kilo, ale "autorádio" už dávno není jen rádo. Je to navázané na hromadu systému v autě a stojí to i desítky tisíc. Přitom DAB stále není samozřejmost ani u nově prodávaných aut. Z toho může být velké mrzení.
Dovolím si poopravit že v této chvíli už by měla být povinnost mít v autech DAB, ale musela zasáhnout EU, ten trh je tak cenově našponovanej že navíc do základu nepřidají ani ň. Já jsem shodou okolností kupoval nové auto přesně před rokem, tvrdili mi, že DAB je v základu, naštěstí se mi tuto nepravdu podařilo podchytit včas a objednal auto s DAB modulem - stálo mě to "jen" 7 000,- Kč navíc :-(.
A co myslíte jak v autohausu reagovali na mou podrážděnou kritiku, co budou dělat až je přijdou lidi s tříletým autem zabít že tam nehraje rádio? No comment..........
= automotive, drahy dily, testovani, splneni norem atd. Kdo v tom nedela ma tezko poneti co co stoji, a protoze tohle bude malokusova serie kus musi mit astronomickou cenu aby se zaplatil. Denne se v tom pohybuji a tak jen tise ziram, ze pri tech procesech a cenach jsou ceny aut tak neuverilelne nizky.......
Bohužel je to daleko složitější. Celý proces od podepsání kontraktu až po dodávky prvních seriových dílů trvá cca 3 roky. Musíte splnit seskutečnou škálu požadavků na výrobek. Strojní vybavení na výrobu je pekelně drahý. To všechno rovná se neskutečné peníze.
Imaginární příklad pro lepší pochopení: dejme tomu, že máte v autě nějaký drát. Na tom drátu máte otisklou barvou příčnou čárku, aby dělník u dodavatele věděl v kterém místě ji začít montovat. A teď to přijde:
1. Běžné vnímání člověka (pokud vás to zbytečně nezavede někam jinam můžete si označit "selský rozum")
- Karle, volali z automobilky že jim ta čára nevyhovuje, tak až budeš mít chvíli tak tam skoč a přenastav mašinu vo tři cenťáky. Karel tam skočí a za minutu má hotovo. Náklady 0.
2. Realita v automotive
- celá tahle akce trvá minimálně 3 měsíce když jde všechno hladce, musí se udělat tzv. engeneering change, změnit výkresy, zákazník musí provést to samé a odsouhlasit, pak se musí udělat vzorky, tuto změnu ovzorkovat (představte si šanon nacpaný změnovou dokumentací, dáváte to v tomto jedoduchém případě dohromady jen 14 dní) a dokumentaci se vzorky poslat zákazníkovi který vám změnu cca do 4-6 týdnů odsouhlasí. No - a pak tam Karel skočí a za minutu je hotovo :-). Nákladově tisíce euro za změnu.
To co jsem psal není přitažené za vlasy, ba naopak je to silně zjednodušeno, v reálu je to daleko složitější. Takže si klidně dovedu představit, že ten DAB modul je za tu cenu dotovaný.
Tak jsem si schválně proklikal konfigurátor Fabie a záměrně jsem nepřihazoval nic, jen absolutní základ. S cenovkou 269 900 Kč jsem dostal auto s rádiem Blues. DAB je doplňková výbava za 3 000 Kč a vyžaduje přihodit Infotainment Swing za 5 100 Kč. Pokud chci nejlevnější Fabii s DAB, tak si je potřeba připlatit 8 100 Kč. Celková cena auta auta je tak 278 000 Kč.
Schválně jsem si našel i manuál k tomu základnímu rádiu Blues a ten DAB to fakt neumí.
Nová auto bez DAB tedy stále koupit jde a nebavíme se o skladovkách, ale o autě vyrobeném dle požadavku záskzaníka.