Vlákno názorů k článku Jan Čep: provize ve vztahu agentury a klienta nehraje velkou roli od David Špinar - Škoda, že jsi se, Aleši, Čepa nezeptal na...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 13. 11. 2007 17:33

    David Špinar
    Škoda, že jsi se, Aleši, Čepa nezeptal na to, jakým způsobem pro klienty v Beyondu zajišťují PPC kampaně, když od média (např. Google) žádné provize nedostávají. Je jenom dobře, že jsou PPC na takovém vzestupu. Alespoň si mediálky a jejich klienti uvědomí, že celý model provizí a bonusů není "Písmo svaté" a jde to i jinak.

    Pokud jde o klasické mediálky, osobně je považuji za největší brzdu rozvoje internetového marketingu. Zájem mediálek je totiž jasný: 1) Co nejvíc vydělat na provizích, 2) Strávit na zakázce minimum času. Proto v portfoliu médií vybírají stále dokola několik svých "osvědčených krav", které dokážou co nejlépe "podojit" a přitom ušetří na komunikaci. Práce s širokým portfoliem webů je totiž pracná a všechny weby se neuvázaly na tak nehorázné provize. A klientovi se to vždycky nějak okecá. Však to známe.
  • 13. 11. 2007 18:20

    Jirka Laburda (neregistrovaný)
    Přesně tak, kterou mediálku zajímá web co má kolem 25 tisíc uživatelů měsíčně a cca 400 tisíc zobrazených stran? Žádnou :( A přitom se jich najde dost, kteří by se rádi zapojili do nějaké větší skupiny, na které se dá nabízet reklama... Ale ani jednu mediálku tohle nenapadlo, protože by to bylo moc práce...
    Nesmyslně drahý Netmonitor, který si menší servery nemohou dovolit mediálky stejně používají jen k tomu, aby zjistili počet uživatelů a počet zobrazených stran měsíčně. Hlubší pracování s analýzou návštěvníjl tam není. Toto mám však zprostředkované, tudíš se to nemusi zakládat na pravdě, nicméně pokud vám to potvrdí nezávisle na sobě několik lidí, začnete nad tím přemýšlet...
  • 13. 11. 2007 22:37

    Tomáš Krause
    1) Pokud řekněme TOP 10 vydavatelů zasáhne 99 % internetové populace, tak proč by se agentura zabývala nějaký miniwebem, jehož uživatele si zasáhne jinde?

    2) Majitelům menších webů přeci nic nebrání v tom, aby se sami spojili do nějaké sítě a pak se prodávali jako celek a získali tak silnější vyjednávací pozici směrem k agentuře.

    Rozhodně se nechci zastávat agentur, ale zrovna tyhle výhrady jsou dost mimo, oni se prostě jen chovají logicky.
  • 13. 11. 2007 23:25

    David Špinar
    Tomáši, nemyslím si, že jsou mé výhrady mimo. A to z následujících důvodů:

    1. Velikost webu (tj. návštěvnost) je při nákupu reklamy na CPT irelevantní. Samozřejmě, pokud má takový web pro reklamu volnou kapacitu (tu má pochopitelně web s vyšším PageViews větší).

    2. Tvůj argument o zásahu 99 % populace je sice platný, avšak pouze bez přihlédnutí k zacílení reklamního sdělení. Pokud je pro reklamu cílovka zbytečná, máš pravdu. Pokud ale není (což je typické), pravdu nemáš.

    Zkusím příklad: Je pravděpodobné, že 99 % architektů navštěvuje Seznam. Ale dovede je agentura na Seznamu efektivně oslovit? Pochopitelně nedovede. Zacílení webu je tedy klíčové. Jenže vyhledávat weby pro architekty je pro agentury hrozně složité. Proto radši naplánuje reklamu na tom Seznamu (nebo prostě někde u jiného obecného "molocha"). Je to správný postup? Je to ve prospěch klienta? Já tvrdím, že není.

    Ještě bych měl asi dovysvětlit, proč jsem mediálky nařknul z toho, že brzdí rozvoj internetového marketingu. Nešlo mi totiž primárně o média, jak jsi z toho asi pochopil. Šlo mi totiž o inzerenty. Inzerent potřebuje, aby mu mediálka namixovala ten mediální koktejl optimálně. Tj. aby vybrala ta nejlepší média pro jeho marketingové sdělení. A já tvrdím, že princip provizí a bonusů agentury korumpuje tak, že jejich finální výběr prostě optimální být ani nemůže. Z logiky věci preferují vysoké provize a nízkou námahu. Což poškozuje inzerenta (a taky média).

    Případ mediálního plánování PPC reklamy je právě příklad toho, jak to může fungovat lépe. Agentura od média provizi nedostává, a tak není korumpována.
  • 14. 11. 2007 9:33

    Tomáš Krause
    Já jsem reagoval spíš na povzdech Jirky Laburdy o nezájmu agentur o malé weby. Je to přesně, jak píšeš:
    Jenže vyhledávat weby pro architekty je pro agentury hrozně složité. Proto radši naplánuje reklamu na tom Seznamu (nebo prostě někde u jiného obecného "molocha"). Je to správný postup? Je to ve prospěch klienta? Já tvrdím, že není.
    Já jen říkám, že je to přesně ten postup, který agenturám vyhovuje a já je v podstatě chápu - chovají se ze svého pohledu naprosto logicky - proč by si přidělávaly práci hledáním architektů na nějakých pidiwebech, když jich mají 99 % na Seznamu? Neříkám ale, že je to správný postup, to je čistě věc těch agentur a jejich klientů.
  • 14. 11. 2007 9:45

    David Špinar
    chovají se ze svého pohledu naprosto logicky - proč by si přidělávaly práci hledáním architektů na nějakých pidiwebech, když jich mají 99 % na Seznamu?
    Ano, to zní možná logicky, avšak ve prospěch klienta to rozhodně není. Protože on chtěl reklamu zacílit na architekty a ačkoliv jich skutečně chodí na Seznam 99 %, ta daná reklama se s největší pravděpodobností na Seznamu protočila někomu jinému než architektům. (Poznámka: Seznam je zde vybrán pouze jako zástupce velkého všeobecného média, má poznámka není zaměřena pouze na něj.)
  • 14. 11. 2007 15:26

    anonymní
    pane Špinare, PPC je na vzestupu, souhlasím (mimochodem, už jste slyšel o bannerech na proklik i na velkých serverech, nebo na to nemáte tak velké svěřené rozpočty klientů...???). Dále co se bonusů týká, máte pravdu 30 - 40% bonusy jsou na velkých hráčích od 01.2008 méně časté, ovšem stále jsou právě na těch menších webech místa, kde se dá ukrojit i 15% AP a 50-60% bonus, jmenovat nebudu (např. realitní obor). Ovšem nejmenované spojenectví 2 velkých mediálek (jedna začíná na O a druhá M) často plánují právě na tyto menší weby... proč?... už jste někdy živil destíky lidí na HPP...?
    Poslední tip: "Klientovi se to vždycky nějak okecá.." Ano? Tak to v H1 děláte? Mám zkušenost, že klienti používají Netmonitory atd a už jim nic jen tak neukecáte... nebo máte jinou zkušenost? Naši klienti jsou stále více sofistikovaní, asi na ně máme štěstí. A oje*ávat méně znalé klienty už dnes může jen někdo, kdo chce krátkodobý profit, chytřejší agentury (ne reklamky, ale mediálky) postupují jinak. Ale to není Váš byznys, Vy děláte dobře PPC, k tomu Vám gratuluji, ale starosti ohledně med. kampaní na netu a bonusu nechte někomu, kdo to dělá ve velkém a opravdově. (PPC není velká kampaň, to je jako si kupovat řádkovou inzerci, byŤ cíleně...) Navíc tu řešíme bonusy na internetu, co třeba řešit úroveň ROI v printu či rádiu? Já nevím, ale pokud klient chce nakoupit CPT za tisíce v Hosp. novinách atd... tak to je teda bída a krádež lidí od printu za bílého dne a co třeba katalogy alá Inform či Žluté stránky... sorry, tohle řešte, ne mediálky na netu, díky nimž net roste v oblasti fin. toků... bez mediálních peněz (ne PPC či katalogy) by byl net ještě v plenkách...
    Mimochodem, myslíte si, že lidi ve vedení marketingu opravdu velkých firem, typu banky nebo segment FMCG mají zájem řešit ROI v netu, kde dávají max. jednotky % když neumí řešit ani ROI v TV atd? To je POD JEJICH ROZLIŠOVACÍ SCHOPNOST! (zatím, a i tam se to mění...) teprve až se to změní i tam, tak bude prostor na diskuzi o ROI, CPT atd. ovšem to už PPC až tak moc zase zajímavé nebude. Totiž ne každý sleduje ROI a cenu za klik... někteří hodnotí např. počet zasažených RU bez překryvů atd.
    PS: Jako bych to slyšel-odpovědi typu a co SEO a co PPC a co ROI a Google Analytics, Google... google... google... blablablabla... velké peníze se točí jinde.
    Mějte se a vydržte, net je na vzestupu, v násl. letech se nabalíme všichni (i PPC a SEO konzultanti) PRint a TV nebudou mít radost... :-))
    Čest
    Albertus Kámus, junior.
  • 14. 11. 2007 18:32

    anonymní
    "bez mediálních peněz (ne PPC či katalogy) by byl net ještě v plenkách... "

    Haha, diky, pobavil jste me. I podle ostatnich casti vaseho textu soudim, ze vam prace v madialce uz dost vlezla na mozek.
  • 14. 11. 2007 23:51

    David Špinar
    Dobrý den, díky za reakci.
    mimochodem, už jste slyšel o bannerech na proklik i na velkých serverech, nebo na to nemáte tak velké svěřené rozpočty klientů...???
    Ano, o tom jsem pochopitelně slyšel. Zkoušet mě nemusíte. :-) O rozpočty přitom vůbec nejde. Z hlediska typologie našich klientů většinou preferujeme výkonovou reklamu a také většinou velmi dobře známe maximální CPC, kterou si je klient schopen dovolit. Takže nám vůbec nejde o celkový rozpočet reklamy, ale splnění max.CPC. A při takovém přístupu bývá pro klienty bannerová reklama (byť placená za klik) prostě příliš drahá. Rozpočet nerozpočet.
    Poslední tip: "Klientovi se to vždycky nějak okecá.." Ano? Tak to v H1 děláte? Mám zkušenost, že klienti používají Netmonitory atd a už jim nic jen tak neukecáte... nebo máte jinou zkušenost?
    Ne, my to neděláme. A ani nemusíme, protože pokud někde náhodou získáme agenturní provizi nebo bonus, vždy je v plné výši věnujeme klientovi. Jsme placeni jiným způsobem. Tím "okecáváním" jsem myslel třeba právě to, co to už koneckonců zaznělo ("proč hledat architekty jinde, když jich 99 % chodí na Seznam"), a to je takový typický "agenturní bulík". A takovému se i s Netmonitorem klienti často neubrání.
    ale starosti ohledně med. kampaní na netu a bonusu nechte někomu, kdo to dělá ve velkém a opravdově.
    Ale no tak, nejde o nějaké starosti. Vyjadřuji se k tématu, na které mám nějaký názor. Ten názor zjednodušeně spočívá v tom, že systém provizí a bonusů korumpuje mediálky v tom smyslu, že nemohou být při výběru médií objektivní a nezohledňují tak vždy optimální formou zájem klienta. Preferují vysokou provizi a nízkou pracnost. A vaše "už jste někdy živil destíky lidí na HPP...?" na tom nic nemění. :-)
  • 19. 3. 2008 21:43

    Ondřej Turek
    Jirko, spojovat weby s menší než velkou návštěvností by nemělo být úkolem mediálních agentur, ale těchto médií samých. Nechci si honit triko, ale přesně to se povedlo v síti OUTDOORNET (http://www.outdoornet.cz). Devět jasně profilovaných titulů, které společně tvoří jedno médium, jednotné obchodní zastoupení, jednotná obchodní značka. A mediálky i velcí klienti se zajímají...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).