CSR a kologicnost je dle meho hlavne o pokrytectvi vypadat pekne. Kdyz probihaly pruzkumy, tak uvadelo pres 70 % lidi, ze by byli ochotni si napr. priplatit za ekologictejsi obalove materialy. V realnem testu si toto pak objednalo jen 20 % lidi. Jedna vec je proste co se rika navenek, druha vec je, co je realita.
Opravitelnost se mi libi, ano stve mne, ze veci nejsou opravit tim, jak jsou vyrobeny, napr. ony nyty. Lepen spoje, zacvaky, ktere josu na jedno pouziti. Na druhou stranu zminujete tycovy mixer. Kdyz sem si koupil "znackovy" za dva litry, vydrzel lehce pres 2 roky. Dily prevodu jsou z plastu, ty se obrousily a KO. Ani vyrobek za 2 litry se proste nevyplati opravit. Postovne + oprava a jsem na pulce vyrobku, ktery je uz stary. Kolik procent lidi by to udelalo.
Ano, sitauce bude jina u vetsich a cenejsich veci - pracky, lednicky apod. proste s cenou dejme tomu od 5k vyse, ale i zde bude zalezet na tom, kdy se veci pokazi. Uprimne mi se veci "po zaruce" nekazi. Vsechny domaci spotrebice mam vzdy dele, 5-7 let uplne bezne, spise k 10, byt uznavam, ze nejsem reprezentativni vzorek, ale i v okoli to neni zasadne jinak.
Ale zpet... ted se mi pokazila mycka. Ma 12 let. Pokazil se tam nejaky system a oprava stoji 6000 Kc a opravit to jde. Nova mycka ta stejna (byt samo o 12 let modernejsi) stoji cca 15. Uprimne i kdyby nemela 12 let, ale 3-4 roky ,tak bych asi kouil novoou, protoze bych neveril, ze kdyz do toho vrazim 6, ze to vydrzi a nepokazi se neco dalsiho, aby se to opravit vyplatilo.
Takze nemyslism si, ze opravitelnost se zvedne jen tim, ze nebudou nyty a budou nahradni dily. U spousty vyrobku dily jsou a proste to lidi neudelaji, protoze se to uz moc nevyplati.
A to já si myslím, že na ně ukázat občas jde, třeba plastový šroub u čelního panelu myčky, samozřejmě v kombinaci s náhradními díly, kdy nestačí vyměnit pochybný plastový šroub, ale je třeba vyměnit komplet celou elektroniku (a ideálně komplet dveře). Nebo třeba moderní LED žárovky s životností 10000 nebo i 50000 hodin a citlivou elektronikou a poddimenzovaným chlazením, takže nepřežijí ani 1000 hodin jako kartelová žárovka (kde je kuvrítko už skoro sto let).
PS:
“ Váš názor byl vyhodnocen jak spam (v textu byla použita zakázaná slova k.u.r.v) a nebude přijat. Pokud se domníváte, že zadáváte regulérní názor, pošlete nám ho prosím e-mailem do redakce na adresu redakce (zavináč) lupa (tečka) cz”
Jak to, že v článku se kuvrítko smí používat a v příspěvku ho musím opisovat?
Bylo by strašně fajn, kdyby od někud vypadávaly informace o skutečné kvalitě výrobku - příklad - jestli má kuchyňský robot kovové díly, jestli je rozebratelný, jestli jsou dostupné náhradní díly. Pak nemám problém sáhnout po kvalitnějším výrobku.
A taky by bylo strašně fajn, kdyby si výrobci nevymýšleli pro každý rok novou, s náhradními díly a příslušenstvím zpětně nekompatibilníé řadu výrobků.
Opravárna ani jednomu zatím nepomáhá... snad tedy časem.
Opravování je z principu velmi drahý proces. Spotřeba pracovní síly je ve srovnání robotizovanou výrobou obrovská. Už jen to, že např. kvůli opravě pračky musí opravář cestovat na určité místo. Kvůli jedné, jediné a většinou již opotřebované pračce!
Lepší je jít cestou řízené životnosti, kdy např. výrobce pračky odhadne kolik pracích cyklů by měla vydržet a podle toho ji osadí díly v příslušné kvalitě.
Z hlediska nákladů je ideální masová výroba a masová ekologická likvidace. Opravy budou vždy drahé a dobrý výrobce by měl produkt vyrobit tak, aby vydržel bez oprav po celou dobu životního cyklu. A spousta výrobců to již umí.
Víc opravářů to nespasí. Problém je, že výrobci nevyrábí náhradní díly. Za poslední dva nebo tři roky jsem vyhodil protože nejsou náhradní díly:
5 let starý šroubový odšťavňovač Zelmer, prasklo plastové sítko (to bolelo, stál 5.500! A u Zelmera bych očekával lepší podporu)
3 roky starý aku vysavač Black&Decker protože už nejsou k sehnání filtry (taky nebyl levný a nic mu není, i aku drží)
6 let starý kuchyňský robot, protože praskla mísa. Opět sada za cca 8k, vše ostatní naprosto funkční, mixér, mlýnek... ale kdo potřebuje robota bez hnětače a struhadla.
Na kahánku má 5 let starý mixér Philips, protože se nedá koupit gumové těsnění pod nádobu. Naštěstí jsem sehnal podobné a zastřihnul.
U americké lednice LG za 35k odešlo čerpadlo u výrobníku ledu a nové prostě není. Záruka 10 let na kompresor, ale po 7 letech už není možné koupit náhradní čerpadlo, takže máme lednici bez výrobníku.
U firemního NB Lenovo zase po 3 letech odešel ventilátor a NB za nějakých 40k je na odpis, už se nevyrábí.
Tak ty plastove dily(vcetne nylonovych ozubenych kolecek) se uz dneska daji celkem dobre nahradit za pomoci 3d tiskarny. Ja pro sebe opravuju prakticky vsechno, ale hlavne proto ze me to bavi a nechci vyhazovat veci, ktere muzou jeste slouzit. Problem jsou akorat ty ruzne zacvaky - at uz rozebiram cokoliv, skoro vzdy ulomim nejakou pacicku.
no vidíte, já si rozhodně nechci připlácet za to, že u výrobku budou nějaké "eko" obaly. Ekologie v pojetí EU je scestná, nedomyšlená. Takže za mě, existuje směsný odpad a ten vyhraje...
Opravitelnost je sice hezká věc, ale na druhou stranu není podporovaná a chápu i proč. Třeba elektronika jde tak často vpřed, že už za 1 rok je zařízení technologicky zastaralé. A hlavně je tady tlak ze strany výrobců a neudělá s tím naštěstí nic ani EU, protože ono by to ve finále mělo vliv na výrobní kapacity, klesne odběr (pár výrobek vydrží 10let) a "skláři" nebudou mít co žr*t...
Driv jsme byli sikovnejsi. Castecne i proto, ze nebyla jina moznost jak si neco opravit. Pamatuju si, jak jsme ve skole menili tu dusi v kole ;) Nekdy na prvnim stupni zakladky. Ale to je uz hodne dlouho. To se jeste budoval socializmus :D
Vzdycky si rikam, kolik deti by dneska dokazalo zatlouct hrebik. Pravdepodobne by na to muselo byt povoleni od rodicu a maloktery ucitel by si to vzal na triko ;)
Protože nad redakčními texty máme plnou kontrolu. Uvolnění filtru v diskusích by nemuselo dopadnout dobře.
Výrobce kvalitních věcí s velkou životností by určitě nezkrachoval. Každý den se rodí skoro 400 tis nových lidí, takže potenciální trh se neustále zvětšuje. Tohle je jen otázka ceny - bude to určitě o dost dražší. A výrobce to musí umět prodat. Je to běh na dlouhou trať a většině výrobců se do toho nebude chtít. Ale ve výsledku by se jim to zřejmě vyplatilo.
Myslite si, ze by slo to, ze by vyrobek opravdu vydrzel dlouhou dobu? Nemyslim jestli by ho slo vyrobit, ale jestli nahodou neni tento svet nastaven tak, ze se musi neustale neco vyrabet a menit. Je mozne, ze by vyrobce mixeru vyrobil mixer, ktery by bez problemu fungoval 20 let? Cim by se zivil? Menil by kazde dva roky vyrobu, protoze by uz nic neprodal? Kdyz si kazdy koupi led zarovku jen jednou za zivot, tovarna to muze zabalit.
Ja si myslim, ze ta neopravitelnost je soucast teto doby. Plus nesmyslna spotreba. Kolik lidi meni mobil protoze musi a kolik jen proto, ze muze.
Fandim opravitelnosti, ale je to ekonomicky nesmysl. Navic kazdy vyrobce chrli nove a nove verze toho sameho, s drobnou hw zmenou. A drzet nahradni dily je v tomto pripade nesmysl. A pokud by je mel, jejich cena by byla obrovska. Takze vetsi smysl by melo tlaceni na to, aby byl ve vyrobku pouzity dil s vetsi zivotnosti (plast - kov), ovsem tim by si vyrobce pod sebou podrezaval vetev.
Jedine reseni: tovarny zalozene EU :)
A na procenta myslíte že drahé veci tvoří většinu. Nikoliv většina odpadu je konfekce.
A osobně to nevidím tak hrozně. Země se stal amatérský opravář většiny telefonů a nakouslých jablek. Ano nedokážu garantovat 100% IP68 , ale opravuju jen sobě a známým. Cizím neporadím ani jak udělat master reset, když jsou tak s neschopný si to vygooglit o neschopnosti objednat patřičný nd na netu nemluvě.
FW dokážu nahrávat i přes COM nebo rovnou do EPROM.
Ano umím i SMD, takže ano dám i napájecí konektor. Ale proč když ušetřím méně než třeba 100,- s DPH konektor vs celé napájecí PCB. Může se lišit telefon od telefonu.
Pokud žijeme v době kdy v Brně musí pořádat workshop jak měnit\lepit duši na kole. Tak si říkám jestli ty lidi si tu levnou opravu zaslouží, nebo by někdo měl dotovat jejich neschopnost.
Ono to není jen o náhradních dílech, ale i jejich cenách.
Před půl rokem začala řachtat po více než 10 letech indukční varná deska (tahle byla neznačková, před ní značková přežila těsně záruku). Tak jsem to ze zajímavosti rozdělal, moc jsem s opravou ani nepočítal, spíš s výměnou. Ale OK, zjistil jsem, že odešlo ložisko u jednoho ze 2 ventilátorů.
Podařilo se mi najít typ, originál by byl dostupný na e-shopu servisu, cena cca 1600,- a ještě by mi to neprodali, že prý jen opraváři. Tak jsem zašťoural v Číně, tam přišel skoro analog asi na 300,-, ale to začala protestovat manželka, že potřebuje vařit přes Vánoce, a ne čekat měsíc na poštu. Naštěstí se mi podařilo vymyslet obezličku, u dodavatele elektroniky ve městě jsem našel rozměrově trochu menší a výkonnější typ, pro ten jsem si obratem zajel, vlepil ho do plastu z toho původního a super! Rozjelo se to, nepatrně to víc vrčí a líp chladí, ale toho si normálně člověk ani nevšimne.
dTest bych bral jen jako rychlý náhled podle čeho si vybírat. Cena je otázkou logického myšlení. Je nasnadě, že výrobky z minimální cenou budou šmejdy a x-krát dražší než průměr budou předražené (životní styl - mám na to). Ač mohou mít nějakou specifickou funkci a tak koupím.
dTest nemá možnost a ani neobsahuje testy životnosti.
Osobně - co potřebuji denně = nešetřím (vodovodní kohoutky, nože, hrnce, sporák, vysavač ..). Klidně i 2 násobek průměrné ceny a zatím se mi vyplácí.
Než nejlacinější šmejd, tak nic (příklad vysavač -> potom metla a lopatka).
Dřív jsme nebyli šikovnější , ale nedostatek zboží nás nutil i k dnes zbytečné práci .
Někdo byl na tom lépe, někdo hůře. Vyráběl by někdo třeba satelitní přijímače? Ne, jako kdysi . Kdysi tenhle nedostatek devalvoval cenu odborné práce. Způsobil to, že dnes se nadává na některé profese že tam sou nekvalitní lidé. No proč by nebyli, když je nechtějí lidé platit.
To platí i prodeji , i o službách i tedy o opravách. Trh nemůže byt jednotný , musí to být nehomogenní množina prvků . Není možné ani vše opravovat za velké peníze, stejně neni možné aby zboží ještě vice zlevnilo či zdrazilo a mělo to pozitivní dopad jak na ekologii tak na trh.
Je to dnes módní mnohdy nedomyšlený , viz afera eko brčka dovážené letecky z Číny vs plast z Polska.
Prvotní motivace bude cena , nikoliv eko. A oprava nebude tedy levnější ani kvalitnější. Protože dáte x≥ 50 ceny nového a máte furt starou věc. O tom jak pojišťovna se bude tvářit na škodnou událost v důsledku DYI opravené ho spotřebiče nemluvě. ...
Rozhodně opravit co jde, ale s rozumem. Hospodinka pro pírko přes plot skočí je hloupost, stejně je upcyklované oblečení , "vintage" předražené Ukrajiny Favority a Esky , případně platit 7£ za zalepení duše na city bajku.
Opravy a ECO neřeší základní problém v ceně.
Konkrétní příklad a skutečný. Firma vyrobí ostřikovač na čelní skla aut a se ziskem prodá automobilce za 900 Kč. Buďte si jisti, že jako koncový zákazník ostřikovač - náhradní díl - pod 5 000 Kč neseženete.
V přístavu v Hamburgu se z Asie dodá počítač za 5 tisíc (při odběru celého kontejneru) a v obchodě bude 1 kus za 20 tisíc.
Je pravda, že spoustu výrobků by mělo mít snadnou demontáž (výměna aku, baterie, snadnost čištění a podobně). No bývají, jen je nutno si zohlednit při výběru.
Urcite se nepocita s opravou levnych veci. Horsi je, ze se neda opravit ani vec za 10k. Snad ani neni mozne mit nekde sklad s milionem ruznych druhu tlacitek, sroubku, tesneni... Co by z toho vyrobce mel? Pouze by prisel o prodej novych veci.
Dnesni vyrobek je spotrebni vec, nepocita se s tim, ze by to nekomu melo vydrzet. A pocita se kazdy usetreny cent pri vyrobe i kdyz to pak znamena omezenou zivotnost. Zkuste si u mobilu za 1500 prilepit napajeci konektor k desce. Bude to nesmrtelny. Neni lepsi to udelat tak, ze se brzo utrhne a oprava vyjde na 1000 a budete mit v ruce stale stejnou sunku s velkou prevdepodobnosti, ze za par mesicu odejde neco dalsiho a oprava opet 1000?
A je vubec potreba vyrabet kazdy mesic novy model mobilu? :D Je, lidi to kupuji ;)
Na základě špatné recenze v dTestu jsem koupil tyčový mixér s kovovými díly za vyšší cenu než konkurence a o životnost i po 8 letech nemám starost. Jen je škoda, že i dTest aby si uhájil status co je drahé je spíše předražená, tak nastaví takovou metriku, která na kvalitu/výdrž výrobku nebere ohled.
Neblufuju, to vše se stalo. A kdybych zapátral v paměti víc, našlo by se spousta dalších případů.
Občas se něco sežene na eBay, ale tam se dá koupit nějaká drobnost za pár stovek. Rozhodně na eBay nekoupím náhradní díl v ceně několika tisíc, vzhledem prakticky nulové záruce. A Aliexpres to jsou vůbec podvodníci :-(
Jak jste na to přišel, že Aliexpress jsou podvodníci? To je jako byste řekl, že Heuréka jsou podvodníci nebo obchodní dům kotva. Aliexpress je pouze platforma, tržiště, zprostředkovávající nákup a prodej možná miliardě lidí. A je to velmi seriózní platforma, protože když cokoliv selže, dostanete své peníze bez řečí nazpět. Nakupuji na Ae už od jeho vzniku. Od doby, kdy ještě v ČR byl prakticky neznámý. A už předtím jsem nakupoval od Čínských, Indických, japonských obchodů nebo třeba z kanadského bazaru v době, kdy ještě takové platformy jako e-bay neexistovaly a peníze jsem posílal v obálce. Problémů, které jsem za tu dobu řešil, bylo minimálně. Spočítal bych je na prstech jedné ruky a nestály mě dohromady více, než 1000Kč. To není ani polovina částky, kterou promarním běžně za rok s českými obchodníky, dopravci a poskytovateli služeb. Díky reputačním systémům se vás Číňan málokdy zkusí podvést a když si ohlídáte reference, na problém prakticky nenarazíte.
Na Aliexpresu jsem nakoupil dvakrát. Při druhém nákupu mi podejce poslal jiný typ baterie, než jsem si objednal. Vrácení peněz podmiňoval zasláním zboží zpět. To jsem odmítl (balíček do Číny stojí přes 400, ta baterie stála 360) s tím, že pouze v případě, že mi zaplatí poštovné, což zase odmítl on. Obrátil jsem se na Aliexpress ale ti dali za pravdu prodejci, že musím na své náklady zboží vrátit, pak mi budou vráceny peníze za zboží.
Na eBay nakupuji již skoro 20 let, občas jsou problémy, něco se stratí cestou (poslední dobou je to bohužel už skoro 1/3 zásilek), občas je zboží vadné či neodpovídá popisu, ale vždy mi vrátili peníze, většinou sami, občas po reklamaci přes eBay, ale vždy!
Takže od tohoto incidentu nemám k Aliexpressu jakožto platformě důvěru.
Přesně tak. Úspory a účinnost plynoucí z masově hromadného zpracování včetně logistiky jsou *hrozné* svinstvo. Jenom poštovné do opravny a zpátky je pár stovek. Hodina práce manuálně a mentálně zdatného opraváře včetně všech daní a přiměřeného zisku pro zaměstnavatele jsou vyšší stokoruny. Opravy věcí do 1000 Kč se vyplatí jenom v případě, že si opravu provedu sám (a nepočítám svůj vlastní čas). Je mi z tohoto vývoje smutno, ale prostě je to tak - a s pokračující automatizací výroby i logistiky bude jenom hůř :-(
Jiná věc je, že výrobci rozhodně "nejdou opravitelnosti naproti". Cokoli rozeberu, vidím kuvrítka na první pohled.
Na fajnové dvoukompresorové ledničce ovládací panel se snímačem=spínačem otevření dveří, který je exot a přežije asi tři roky, a abyste se k němu dostali, musíte manipulovat s kapilárou vedoucí chladivo, která vede někam do hloubi pěnové izolace (je v ní ve výrobě zastříknutá). Po dvou výměnách spínače se kapilára ulomí a je definitivní konec.
Na fajnovém papiňáku zn. Tescoma (souprava dva hrnce + jedna poklice, mechanicky všechno nesmrtelné, včetně těsnění) je pracovní ventil tak šikovně zkonstruovaný z houževnatého nerezu a fórového plastu, že když se to dvakrát rozpadne, tak potřetí už to pohromadě nedrží, improvizovaně sešroubovat to nejde a po 5 letech nový ventil už koupit nejde. Maďarské hliníkové tlakáče s kovovým ventilem žijou klidně 40 let.
Odešel nám doma tyčový mixér zn. Tefal, původní cenu si nepamatuji, dnešní cenová hladina asi 700 Kč. Odešel tím způsobem, že se protočil plastový unašeč - vlastně spojka mezi hřídelí motoru a hřídelí vrtulového nástavce. V nástavci je nečistitelné kluzné ložisko, které má sklon se přidřít zateklou tekutou potravinou, vrtule nerozebíratelně nanýtovaná na hřídelce... Zkoušel jsem i rozebrat "motor" a tedy dostat se do pouzdra je kumšt, zjevně to nebylo zamýšleno jako rozebiratelné. K mému *velikému* překvapení se náhradní unašeč dá koupit, stojí nějaké desítky korun. Palec nahoru pro Tefal! Takže jsem objednal dva unašeče a zároveň koupil aktuální tyčový mixér od Tefalu asi za 1100 - jenom s nádobkou, bez dalšího zbytečného příslušenství. Hm. Má to ten samý fórový unašeč, trochu silnější motor (motor rozebiratelný zřejmě ještě hůř), nahoře kuvrítkový otočný knoflík zbytečného ovládání otáček v rozmezí asi 50-100%. Dokonce podsvícený - na jednu stranu opičárna, na druhou stranu vlastně užitečná indikace, že přístroj je pod proudem. Bajonetový úchyt tyčového nástavce na motor je titěrný, slabší než u předchozí generace = další jasné kuvrítko. Vrtule čtyřlistá (starý měl dvoulistou) takže se o to hůř čistí. A samozřejmě nýtovaná na hřídel.
= je to stejně všechno spotřebák. Jak už psali ostatní: trh velí inovovat inovovat inovovat, alespoň kosmeticky. Kdo má potom držet díly na zboží 20 let zpátky, když produktová životnost je půl roku? "Značky" které známe jako spotřebitelé, jsou jenom obchodní společnosti. Skutečný výrobce v Číně nebo Turecku může být tradiční tamní firma, která ale nám jako koncovým zákazníkům podporu neposkytne a náhradní díly vlastním jménem tady u nás neprodává.
Až uvidím kus nějaké dnešní spotřební elektroniky, stavěný zřetelně na dlouhou životnost a modulární opravitelnost, pokleknu před ním a smeknu. Zatím se denně přesvědčuji o pravém opaku. Asi nejblíž k tomu má ATX PC.