Jejich crawler stahuje data z jakéhokoliv webu. To by ale nemuselo být nic zvláštního. „Konkurenti na to šli tak, že není potřeba kódování. Ale to bohužel nefunguje u nestandardních webů. Tři kliknutí pro nastavení je fajn, ale pokud potřebujete mapovat třicet webů, každý jinak strukturovaný, tak už je to hodně složité. Zkusili jsme proto udělat nástroj pro programátory, protože ten tu dosud nebyl,“ tvrdí v rozhovoru pro Lupa.cz jeden ze zakladatelů služby Apifier Jan Čurn.
Kořeny nápadu sahají až do roku 2006, kdy ještě na škole pracovali na robotovi, který by mapoval nabídky autobazarů v celé republice. „Myšlenka to nebyla převratná, ale bylo těžké to vyladit tak, aby to fungovalo,“ dodává druhý ze zakladatelů firmy Jakub Balada, který se ve firmě stará především o zákazníky.
Školní nápad se ale kolem nich vznášel i během jejich následného podnikání, až přišlo rozhodnutí to zkusit naplno. „Měli jsme malou vývojářskou firmu a tohle jsme si tam dali jako referenci. Ozval se nám jeden velký pražský developer s tím, že by potřeboval něco takového na stahování nabídek bytů pro interní analýzy trhů. Pak přišla další firma a to už bylo zajímavé. Pustili jsme se do toho a zjistili jsme, že žádná z tehdejších služeb nefungovala tak, jak bychom potřebovali. Tak jsme si naprogramovali vlastní nástroj,“ vzpomíná Čurn.
Loni se do toho pustili naostro, opustili bývalou firmu a se svým nápadem se pokusili přeskočit český startupový rybník a přihlásit se rovnou do amerického Y Combinatoru.
Z Prahy s nápadem rovnou do Y Combinatoru, to je docela skok. Jak se vám to povedlo?
Udělali jsme prototyp pro pár firem a známých a postavili to jako cloudový nástroj. Loni v srpnu jsme pak objevili nový program pro začínající startupy YC Fellowship. Tak jsme to zkusili – vyplnili jsme přihlášku, natočili video a poslali to tam.
A?
Přihlásilo se přes šest tisíc týmů z celého světa a brali 32. Pozvali nás na rozhovor. Koupili jsme letenky a letěli jsme do Kalifornie kvůli desetiminutovému interview. A vzali nás.
Tento program fungoval jako taková přípravka před „velkým“ akcelerátorem, jak to probíhalo?
Na dva měsíce jsme jeli do Mountain View, tam jsme se zavřeli do takové garáže, nebo spíš kobky. Seděli jsme tam dva měsíce v kuse a jenom programovali. Díky tomu jsme to před rokem spustili on-line. Mentoři na nás tlačili, abychom to dali ven co nejrychleji, tak jsme se drželi jejich rad.
Kromě mentorů a byznysové nalévárny jste dostali nějaké peníze výměnou za podíl?
Obrovsky nás to nakoplo a od návratu do Prahy jsme se tomu věnovali na plný úvazek. Jsou drsní, ale vědí, co dělají. Každopádně jsme dostali grant 12 tisíc dolarů bez toho, aby si brali nějaký podíl. Bylo to první kolo toho programu. V těch dalších to bylo tak, že když se firma dostane s valuací nad padesát milionů dolarů, tak si vezmou přibližně dvě procenta. Každopádně tenhle program nakonec po třetím kole zavřeli.
Jak se Apifier za ten rok fungování posunul?
Dostali jsme se do takové vlastní pasti. Rychle jsme vydali první verzi s tím, že dostaneme zpětnou vazbu od klientů a podle toho ji budeme upravovat. Původní vize byla taková, že vydáme prototyp a hned pak se vrhneme na novou verzi, která bude umět třeba automatické operace. Už nebude možné jen stahovat data, ale třeba i nakupovat a podobně.
To se už povedlo?
Ve dvou lidech to zatím nějak nešlo. Jeden se staral o zákazníky a druhý se snažil pořešit všechny jejich požadavky. Uvízli jsme na lokálním maximu a nemůžeme se přehoupnout do globálu, a tak nám ta investice přišla jako ideální cesta.
Kolik jste zatím posbírali uživatelů?
Za rok jsme jich ulovili čtyři tisíce. To jsou ale registrace, takže přibližně polovina z nich to reálně používá. Poslední týden si na webu připravuje vlastní crawlery sto lidí denně. A na předplatném máme desítky uživatelů, kteří nám platí měsíčně od dvaceti do tisíce dolarů. Teď jsme sehnali prvního velkého zákazníka z enterprise oblasti, který nám platí tisíce dolarů měsíčně za to, že mu stahujeme miliony stránek denně.
Převážně z Česka, nebo z ciziny?
Z ciziny. Domácích je přibližně stovka. Z platících klientů to je jenom jeden velký developer a pak Realitio, což je agregátor nabídek bytů po celé republice. Teď mají kolem šesti set tisíc nabídek a skenují trh každých deset minut.
To znamená, že už se takhle malý tým uživí sám?
Obrat nám roste v průměru sedm procent týdně. Chceme se držet nad těmi procenty, ale je nám jasné, že to bude čím dál tím těžší. Než jsme vzali investici, tak už jsme pokrývali provoz z příjmů. My jsme z toho tedy zatím neviděli nic. Těžíme hlavně z toho, že jsme dostali v Y Combinatoru 25 tisíc dolarů kredit na Amazonu, takže nemusíme platit za servery. Už teď bychom pokryli náklady na lidi i servery. Díky investici ale můžeme nabrat dobré lidi.
Apifier je postaven na možnosti doprogramovat crawler prostřednictvím JavaScriptu. To není úplně pro každého, ne?
Primárně jsme pro vývojáře, ale k tomu chceme poskytovat službu i konzultační, pro firmy, které vývojáře nemají, ale chtěly by to používat. Máme zároveň skupinu lidí, kteří jsou schopni nastavit crawlery na klíč pro konkrétní weby. Cílíme také hlavně na startupy, které potřebují rychle data pro rozjezd svých agregátorů nebo podobných služeb.
Dostali jste šestimilionovou investici, kterou vedl fond Incomming ventures ve spolupráci se Spread Capital, co si od nich slibujete?
Díky nim máme peníze na dva roky a o dvacet procent podílu méně. Pomáhají nám ale i jejich kontakty z e-commerce. Už za těch pár dnů, co spolu fungujeme, nás oba investoři dokázali propojit s plno zajímavými klienty.
Úplně jste přeskočili českou startupovou přípravku a vyrazili rovnou do Ameriky. Jak jste se rozkoukali na místní scéně?
Byli jsme v Nápadu roku. Ale nejvíc nám pomohli vídeňští Pioneers. Vybrali nás tam do soutěže 500 Startups, kde jsme se nakonec dostali do finálové sedmdesátky. Během příprav jsme objevili, že tam jede český autobus z Techsquare, a tak jsme se k nim přidali. Ve Vídni jsme potkali i první české investory, se kterými jsme už začali jednat. Nakonec jsme se potkali s některými z nich i v Praze.
Incomming s Adamem Kurzokem byla vaše první volba?
Jednali jsme asi se čtyřmi a s jedním už jsme byli daleko. Pak se ale ozval Adam Kurzok, pro kterého jsme už něco dělali dřív. Přišel s investicí spolu se Spread Capital. Pro nás to nakonec bylo zajímavější, už jenom kvůli jejich vhledu do e-commerce, která je jedna z našich zákaznických vertikál.
Zapojují se nějak do chodu firmy?
Tak jsou to dva týdny, takže je to všechno na začátku. Adam nám ale pomáhá s marketingem a vymýšlíme spolu třeba opční plán pro zaměstnance, mají na to připravené šablony a to nám strašně šetří čas.
Budete dávat zaměstnancům podíly?
Opční program bereme jako benefit pro nové zaměstnance, které sháníme. Víme, že je tu velká sháňka po dobrých lidech a velká konkurence zajetých startupů jako Good Data nebo Kiwi. Ty nabízí zajímavou práci a stahují hodně talentů. My sázíme na to, že dáváme podíl a možnost být u vzniku firmy. Chceme samozřejmě oživit své kontakty na Matfyzu, ale nemáme moc čas vychovávat studenty.
Jaké lidi potřebujete?
Top vývojáře. Chybí nám prostě čas a ruce. My přesně víme, co chceme, ale je nás málo. Potřebujeme dodělat novou verzi, která nás posune dál. Teď jsme celkem tři na plný úvazek a pár lidí s námi spolupracuje po Evropě.
Zkoušeli jste shánět lidi v cizině?
Občas se někdo ozve. Dneska v noci psal nějaký člověk ze Saúdské Arábie, že se mu líbí náš produkt a že by na něm chtěl dělat. Dělal pro nás člověk ze Španělska, který tu byl na Erasmu. Teď se vrátil domů a rád by pro nás dělal dál, tak trochu složitě vymýšlíme, jak vyřešit dohodu o provedení práce, protože nemá živnostenský list. Naše účetní firma to řeší s úřadem práce. Také se nám ozval někdo z Madagaskaru, kdo nás používal jako vývojář pro své zákazníky a teď by chtěl dělat pro nás naplno.
Ty brát nechcete?
Chceme udělat něco jiného. Do jara bychom rádi rozjeli marketplace, kde by se mohli potkávat programátoři našich crawlerů a zájemci o stahování dat. Zatím máme dvě třetiny příjmů z pravidelných předplatitelů, tedy těch, kteří si to nastavují sami. Zbytek je za konzultační činnost, kdy si účtujeme vývoj crawlerů. Na tržišti bychom propojili vývojáře s firmami, které potřebují crawlery nastavit. Z toho bychom si pak brali nějaké provize. Zároveň by se tím umožnil rozvoj komunity.
Kdy rozjedete nějakou kampaň?
Musíme hlavně urychlit vývoj. Máme výhodu v tom, že jsme zatím nedělali žádný marketing, za reklamy jsme neutratili ani korunu a zákazníci chodí a my je spíš nestíháme zpracovávat. Nepotřebujeme tak momentálně extrémně růst, ale spíš potřebujeme dodělat novou verzi a pak to spustit naplno. Takže příští rok. Bude to souviset i s rozjezdem tržiště, které by nám mělo pomoci naškálovat i tu konzultační část byznysu. Na obou stranách marketplacu jsou lidé, kteří to chtějí. Teď už ho jenom naprogramovat.