Článek, 100% reklamní, ale lecos se v něm jde dozvědět. Zajímavé je, že víceméně dominantní, operátor opět ví jakou cenu a kvalitu koncový uživatel požaduje. Vůbec nebere v úvahu, nechce, lidi co mají Internet doma na email a prohlížení Lupy. Většina uživatelů 50+ se klidně podělí o jeden tarif přes WiFi, když se za 100KC najde v sousedství maldeznik co jim to rozchodil. Vím, že nesouhlasu tady bude hafo, ale když máte mít data v telefonu +tarif doma, jste na cca 600kc a to už leckdo řešit bude.
Uživatel 50+ asi ne, ti většinou ještě pracují a internet často potřebují k práci, ale 65+ určitě koukají především na cenu. Na e-mail, FB a sledování slevových akcí jim stačí celkem cokoliv, ale chtějí to levně, důchody jsou nízké. Vidím to u generace svých rodičů, ti se taky dělí o připojení se sousedy, aby ušetřili.
To je ovšem dané nikoliv tím, že by tuto službu potřebovali, ale tím, že většina z nich nedokáže rozlišovat mezi anténou, IPTV a satelitem, takže pokud nemají mladé, kteří jim rozchodí settopbox/televizi, tak je podojí první firma, která je přesvědčí, že bez satelitu či IPTV prostě nemůžou žít.
Také jsem musel tchýni vysvětlovat, že je zbytečné platit si dva satelity, když chce televizi krom obýváku i v ložnici a když chce "červené tlačítko". A doteď nechápe, že ta televize v ložnici jí jede "zadarmo", protože ji má na domovní anténu.
Pointou je, že na domovní anténu chytne víc kanálů a má tam i HbbTV, protože její settopbox na satelit je starý a neumí některé kanály dekódovat... A při současné kvalitě televize je stejně otázka času, kdy toto médium umře. Jediná výhoda je, že tam běží stupidní seriály u kterých lze ležet v komatu libovolně dlouho bez jakékoliv vlastní aktivity. Ale až někoho napadne streamovat tahle h***@ plná reklam rovnou do prohlížeče, bude televize mrtvá.
je zajimave jake uzivatel "User24" vi, jakou kvalitu koncovy uzivatel pozaduje... viz. "Většina uživatelů 50+ se klidně podělí o jeden tarif přes WiFi" muzes dodat zdroj tveho tvrzeni, ze se s tim vetsina uzivatelu 50+ podeli apod? nebo delas presne to, co v prispevku vycitas dominantnimu operatorovi?
Ano, asi budou lidi bez ohledu na vek, kterym stavi neco stabilniho na vice-mene textovy obsah internetu a sem tam pousteni si videa.
Ostatne realtivne "pomale ale stabilni" pripojeni staci obecne tem, kteri nepotrebuji strimovat video obsah, stahovat apod.
ja zase vidim u svych rodicu to, ze internet vyuzivaji dost "moderne" a to jsou 65+. Obsah, strming, stahovani apod. vytvari si foto knihy, coz je datove narocne, posilame si veci, pripojuji se na rodinny server apod.
Takze ne kazdy z dane generace funguje tak jako tvi rodice nebo mi rodice. Ze jsou oba tabory nepopiram, jen nechapu tu potrebu psat, ze vetsina lidi funguje tak, jak si myslis, ze funguji. Treba je to vetsina, treba mensina...
Hele jsem skoro kategorie 50+ presto ses uplne mimo misu s tim generalizovanim. Jsme domacnost ktera vyuziva internet docela aktivne a zejmena ted v dobe covivodove. Ja na pripojeni do firmy, zena do prace, deti do skoly. Navic streamy, updaty, hry. Napr. kdyz koupis AA hru na PSko tak 50GB dat neni problem a stahovat to po nejakym medenym dratu od byvalyho SPT je tragedie ala 16Mbps realne ( bracha bohuzel na takovym pripojeni trpi ). Jenom ovladace od Nvidie maji dneska radove stovky MB a nehodlam cekam minuty na jejich stazeni. Koukal jsem ted do routeru na statistiku a kontinualni datovej tok mame pres 10Mbps a samozrejme pak spicky kdy nekdo zacne vyuzivat najekou sluzbu youtube, netflix, hbo, stream, twitch, steam, psplus. Zalohuju data do google cloudu apod. Ono se k tomu netu taky clovek zacne chovat jinak kdyz vi ze sluzba v cloudu se da vyuzit jako vzdaleny disk a ne jen pro brouzdani po seznamu. Mam nastesti kvalitni pripojeni po optice a jsem za nej ochoten zaplatit primerenou cenu a fakt necekam ze to budu mit za 100,-
Jasně, ten "mládežník" neplatí daně, neplatí techniky, neplatí sociální a zdravotní pojištění pro sebe ani pro zaměstnance, nestará se a neplatí jejich odbornou erudovanost, nezajišťuje a negarantuje bezproblémový provoz, ani včasný servis, neinvestuje do modernizace sítě, zvyšování rychlosti a zlepšování služeb atd. atd. Prostě normální černota, kde malý podvodníček přeprodává levně službu bez jakékoliv záruky funkčnosti a český důchodce si ji koupí úplně stejně, jako točený salám ve výprodeji v Kauflandu, aby pak mohl všude rozhlašovat, že dneska ty salámy stojí za hov...
No tak 50+ je docela nízké číslo, ale lidí, kteří už jsou v důchodu, mám kolem sebe hodně a většina z nich opravdu nepotřebuje ani stabilní ani rychlé připojení. Většinou jim stačí občas si stáhnout maily, kouknout na Facebook na fotky vnoučat a vrcholem jejich síťové náročnosti je občasný skype s rodinou v zahraničí. Často bydlí úplně sami, net mají jen na mobilním telefonu, který dostali od dětí kvůli skype nebo facebooku/messengeru/whatsup.
Btw. mám kolegu učitele na gymnáziu, učí češtinu a dějepis a ještě před distanční výukou neměl doma žádné připojení k internetu, protože vše, co potřeboval, si zařídil na počítači v práci. I v současné době doma nanejvýš čte maily a posílá studijní materiály (pdf, prezentace apod.). Videohovory dělá výhradně z práce...
Starší ročníky holt nejsou tolik nezdravě závislé na permanentní online-prokrastinaci a umí si lépe práci organizovat, což také znamená, že potřebují být online jen tehdy a v takovém rozsahu, kdy si to naplánují.
Btw. já svůj 50+50Mbit také zdaleka plně nevyužívám a to jsme s manželkou "skorotřicátníci".
12. 1. 2021, 17:27 editováno autorem komentáře
"Ty tři / čtyři hodiny denně plus víkend, kdy ho využiji je, vlastně luxus." Takových uživatelů mnoho není a bude jich ubývat. Sledování videa/poslech hudby mizí z pevných nosičů a "ze vzduchu" se přesouvá do počítače/chytrého koncového zařízení, celá mediální obsah se přesouvá na net. V posledním roce se práce a výuka přesunuly ze škol a firem do domovů, což naučilo mnohé využívat net. Skype apod. se stává novým mailem i pro seniory. Většinový zákazník je zkrátka úplně jinde než pár hodin za den. Hlavně data nejsou o čase, ale o objemu, který roste.
Platit za pevný net přes objem dat, když významná část nákladů je fixní, je dost komplikovaná a vlastně nesmyslná cesta.
Kolik by stálo stažení/stream filmu?
12. 1. 2021, 12:40 editováno autorem komentáře
Ty bys mohl rovnou řídit proticovidový opatření na ministerstvu. Skvěle by ses jim hodil do týmu. A víš proč? Protože:
1) Do objemu dat padnou příchozí i odchozí data. V praxi by to vypadalo tak, že
a) Někdo pošle velkou přílohu k mailu, zaplatíš si za její doručení.
b) Někdo ti zavolá přes VoIP, za hovor platíte oba.
c) Aktualizuje se ti sytém, sosne se 200MB a máš 1Kč/MB? Gratuluji, povýšil jsi widle za 200. A to se vyplatí.
2) Většina služeb, pokud jsou na IPv4, musí furt pingat na domácí server, protože NAT a CGNAT. Neexistuje, že by se aplikace registrovala, že je online na té a té adrese, otevřela si port a čekala, že se protistrana připojí. Děcko je teď na online výuce a kouká na YouTube. Asi tě to překvapí, ale samotný Teams mimo dobu vyučování, kdy jenom pinká do Microsoftu (za cca 20 hodin) přenese tolik dat, co IPTV za dvě hodiny. Tohle fakt nechceš platit podle dat.
3) Za služby platíš sledováním rekamy. Reklama je tak 70% trafficu na webu a pokud bys platil 120Kč měsíčně, 70Kč z toho je za koukání na reklamu a 20Kč DPH. Jenom 30Kč z toho (25%) je za reálnou službu.
4) Zákazník netuší, kdy a co se sosá na pozadí, nebo prostě jenom udržuje komunikaci profukováním NATu. Bude se do krve hádat o každou desetikorunu a ISPík kvůli tomu bude muset mít další zaměstnance, technologii na monitorování a další náklady kolem. Čas jsou peníze i pro zákazníka a nevím, jestli protelefonovat 200 (účtovaný po minutách)
Lepší je si za pár stovek pronajmout linku ven, k tomu mít k dispozici veřejnou IPv4 a balík /56 IPV6 adres. Já nemusím řešit velikost souborů a délku hovorů, ISPík se mnou řeší jenom poruchy a změny smlouvy. Já vím přesně dopředu, kolik za ten měsíc zaplatím a můžu líp plánovat. ISPík ví, že při tomhle tarifu vybere tolik a tolik peněz a může líp plánovat investice. Výhra pro oba.
No bodejť. Padesátníci jsou ti, co jim při revoluci bylo dvacet ... web jako takový tedy začínali používat ještě před třicítkou. Ani šedesátníky bych si netroufl nazývat "internetovými" seniory.
Ono se nedá paušalizovat. Znal jsem manžele, on 75, ona 65. Byl to rok 2005, plus mínus. On měl nějaký problém na počítači, resp. asi přípojce (už to nějaký pátek je) ... při návštěvě se zjistilo, že ona paří nějakou hru a on to nevydržel a šel do internetové kavárny.
Tak rozdíl je v pohledu člověka Vašeho věku a dovolím si tvrdit, že i obchodních zájmů v této oblasti a uživatelů mého věku, kteří jsou přes den v práci, kde visí na WiFi a net vlastně běží doma naprázdno. Ty tři / čtyři hodiny denně plus víkend, kdy ho využiji je, vlastně luxus. Operátor, kdyby opravdu chtěl naslouchat, tak nabídne jednotkovou cenu, např xKc/MB.
12. 1. 2021, 12:01 editováno autorem komentáře