Zkrátka: je to nesmysl. Jenže a) Politik nechce být nazván zpátečníkem a zaostalým b) Tož děcka, předeženem Prahu.
Ale on kolem toho opatrně krouží "To, že u Janáčkova divadla umístíme dvě nebo tři popelnice, nám v ničem nepomůže. A navíc je takový projekt nákladný. Když už by nějaké popelnice měly být, musí zlepšit svozové trasy odpadu, musí pomoci v plánování."
Zkrátka popelářské auto má stálou trasu. Lety osvědčenou, optimální. To, že bude popelář po cestě vědět, jestli přespříští popelnice je plná z 90%, nebo 29% ničemu a nikomu nepomůže. Jen to stojí peníze v pořizovacích i provozních nákladech. Nic víc, nic míň.
Vaše reakce je právě ukázka nepochopení podstaty problému...
Pokud jsou kontejnery na tříděný odpad přeplněné opravdu často, tak nepotřebujete geniální smart řešení, ale prostě posílení počtu vozů technických služeb, aby jezdily častěji, peníze lépe vynaložíte právě na ty kapacity než na "smart" řešení. Pokud se naopak přeplňování kontejnerů děje jen nárazovitě (třeba po svátcích atd.), tak vám smart řešení zase nepomůže, protože nebudete mít ty svozové kapacity a jejich posílení je nesmysl, protože v jinou dobu budou ležet ladem.
Je hezké, že na dispečinku zabliká informace z referenčního koše, ale taky k němu musím mít koho poslat a pokud budu mít volnou multikáru s posádkou okamžitě k dispozici, tak to do jisté míry spíš naznačuje, že zdaleka není plně využitá...
Ono se o podobných věcech krásně teoretizuje, ale v reálu je situací se skutečným přínosem (čímž míním situaci, kdy nejen dojde k úspoře, ale hlavně ta úspora bude jasně vyšší, než byly náklady nasazení smart systému) daleko méně, než se propagátoři smartcity snaží slibovat, bohužel :-(
Znám příklad konkrétního města (není v ČR), které s tím experimentuje přes dva roky a zkušenosti s tím má víc než dobré. Jde o město, které má něco přes 4 mil. obyvatel. Dělal jsem tam jiný projekt, ale rádi se nám tím pochlubili.
Funguje to zhruba tak, že každý vůz ráno před vyjetím dostane do navigace mapu s vyznačenou trasou. Ta trasa se počítá na základě informací o tom, jak plná která popelnice je, jaká je hustota dopravy. Jsou tam i další kritéria, ale tak do detailu to nevím.
Základním kritériem pro stanovení trasy je to, že večer nesmí zůstat žádná popelnice, která by byla plná víc jak z 70%.
Město je rozdělené do několika regionů (relativně malých) a každý z nich má k dispozici určitý počet vozů. Kromě toho jsou v rezervě další vozy, které jsou každé ráno přidělovány jako posily regionům, které nestíhají.
Díky tomu, že vozy vynechávají popelnice, které nepotřebují vyvézt a i tomu, že se jim trasa optimalizuje podle hustoty dopravy a seznamu popelnic, které je potřeba vyprázdnit, se jim výrazně snížily náklady na obsluhu celého území a zmizel problém s přeplněnými popelnicemi.
Mě osobně se ten model líbí. Člověk ani nemusí mít školy na to, aby pochopil, jak to celé funguje i proč je to efektivní cesta.
Ale je fakt, že dvě (nebo i dvacet) "chytrých" popelnic je pitomost.
Na to není potřeba chytrý odpadkáč. Na to stačí chytrý ředitel MP, který dá pochůzkářům befelem, aby když vidí přecpaný koše, brnkli na centrálu a ta tam prostě poslala popeláře. Lidi tam jsou, vysílačky mají a zbytek je o jednom telefonátu (po VoIPu zadarmo). Ostatní náklady stejný jako když si popeláře zavolá odpadkáč sám. Jenom chtít.
Naopak, referenční chytrý odpadkáč by problém zhoršil - odpad lisuje, má několikanásobně větší kapacitu a pokud se bude jezdit podle něho, budou původní koše hledat v odpadcích detektorem kovu.
A co tím vyřešíš, když ti popeláři tu informaci maji už dnes a stejně nepřijedou? No budou mít tu informaci i databazi a ty budes chudsi z dani o par mega za dalsi informacni system, ktery ti da informace co uz mas, ale je fakt, tedy si to online bude moci zobrazit i primator, a to za ty mega stoji :D
Takže jinými slovy říkáš, že místo "organického řešení fízlování a práskání" komunistů, město zavádí pod pojmem smart "digitální fízlování a práskání" demokratů :D
Ale je fakt, že když to bude dělat počítač, tak to není práskání, ale pouze "chytrí sběr informací" a to přeci není bolševická kontrola občanů :D
popeláři tam jezdí několikrát týdně podle toho kolik svozů si občani objednali na to aby při cestě pro poloprázdnou popelnici co musí při pravidelném vyvážení vyvézt vzali i pouliční popelnice na trase je třeba změna systému a ne chytrá popelnice ti popeláři nejsou slepí čidlo netřeba už teď jezdí několikrát okolo....
To je totéž, v bledě modrém. Takže důchodci bude nějakého zaměstnance "vytěžovat" naprosto zbytečným voláním.
Takže peníze neušetříš žádné. Naopak, musíš platit člověka, dát mu telefon a nějaké pracovní místo... Místo abys ty peníze vůbec neutratil, nebo za ně posílil svoz.
Ušetříš jedině relativně, oproti "smart info systému", tohle bude levnější. Ale pořád to jsou zcela zbytečně a nesmyslně vyhozené peníze.
No a co se týče pocitu užitečnosti pro jedny, to je zase "kompoenzováno" pocitem zmaru a zbytečné práce na straně toho chudáka, kterého posadíš k telefonu.
Řešením by mohl být telefonní automat - černá díra.
Zapojil bych do koncepce důchodce, kteří rádi pozorují dění nejen okolo bydliště a rádi a často volají na městskou policii kvůli sebemenším přestupkům? Stačilo by roznést letáky s tel. číslem a ušetřilo by se spoustu peněz a důchodci by měli pocit užitečnosti. Nemyslím to z recese.
Popelářské auto nemá stálou trasu. Má trasu takovou, aby odpovídala potřebě, ačkoli se třeba mění jen jednou za dva roky. Nikdo netvrdí, že bude kukabus jezdit bludiště jen podle toho, jak mu zapípají popelnice na trase, ale je velice reálnou variantou, že se trasa vyhodnotí den předem právě podle dat ze senzorů. Investice do pořízení se tak může docela rychle vrátit třeba i v tom, že se občas bude moci poslat menší vůz. Škoda, že se na to nedokážete podívat z širší perspektivy.
A není problém v samotném systému třídění odpadu? Mít čtvery popelnice a každou vyvážet zvlášť, to je podle mne ekonomický nesmysl, importovaný z Německa nebo Rakouska, kde roupy (penězi) neví co dělat, resp. výhodný tunel pro firmy, které jsou na to navěšeny. Za daleko jednodušší i levnější považuji třídit až svezený odpad, to snad dnes může dělat mašina, a ušetří se úplně na všem - auta, popelnice, svozy. A i ten "roztříděný" odpad někdo/něco musí znovu projet.
> Zkrátka popelářské auto má stálou trasu. Lety osvědčenou, optimální.
Ano a proto jsou v Brně časté přeplněné kontejnery na tříděný odpad, což nejenom že ztěžuje život občanům, dělá město nevzhledným, ale také zvyšuje náklady (místo musí někdo uklidit, když se odpad válí všude kolem).
Nebo naposledy se mi stalo, že na Staré osadě byly všechny koše přeplněné. Na takovém místě by pak stačil jeden „chytrý”, který by sloužil jako referenční i pro ostatní koše v lokalitě.
Ten infosystém je mobil popeláře, kterým vyfotí co zastal. Na zpracování objemu dat a vytvoření statistického modelu chování popelářské sítě vám dnes stačí mobil za 4 000.- Kč
Kvůli náhodným událostem, které se neopakují, nemá smysl městské popelářství nastavovat. K tomu stačí jeden pohotovstní vůz, který kalamitní místa objíždí, podle toho, jak je popeláři nahlásí.
Chytré město je Neapol, tam odpadky neodklízejí vůbec. http://www.comune.napoli.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDPagina/23155