S patenty se holt musis smirit :-) Cela MPEG rodina je patentovana skrz naskrz ... Totez Real.
Muzes pouzivat nepatentovany Ogg/Theora, ale zaplatis za to horsi kvalitou.
Jak vite, ze Microsoft je proti tomu, aby existoval nativni kodek VC-1 pro Linux? Ostatne, takovy kodek (legalne) existuje, je soucasti nekterych linuxovych set-top boxu pro IPTV :-)
Mimochodem, co znamena "nativni" v prostredi Free Software? :-)
Totez plati pro Real Networks a MPEG konsorcium :-)
Nicmene se zda, ze Microsoft jde s podporou VC-1 hodne daleko. Protoze tedy se nehraje pouze o poplatky za licence na nejaka PCcka, ale o to, kdo vyuzije zlatou zilu digitalni zabavy.
Ja vim, co znamena nativne. Jen mi spojeni "nativne na free software" pripada absurdni :-)
Pokud by ten kodek byl "nativni", jake linuxove A/V rozhrani by mel podporovat, aby byl dostatecne nativni?
Co se tyce dostupnosti, tak si jich (tech STB) objednejte deset tisic (mensi serie pry nedelaji) vod Tchajwancu a pak muzete vesele hackovat :-)
Proc do toho pletu audio? Inu proto, ze Windows Media maji take audioslozku :-)
Nicmene si z Vas uz prestanu delat legraci, slibuju. Z me strany povazujte toto vlakno za ukoncene.
MPEG ma tu vyhodu, ze patent nedrzi Microsoft. Totez Real. Pro oba plati, ze na rozdil od Microsoftu nejsou v principu proti tomu, aby existoval nativni codec pro linux.
Nojo, ale zatim ho z toho boxu nikdo nedostal - krome toho bych si nebyl jisty jestli je nativni.
Nativni znamena funkcni primo na dane platforme, nikoliv pres emulaci. Nejdulezitejsi tedy je aby to nebylo reseno pres wine, tak jako je to pro mnoho kodeku z windows (vcetne VC-1 tusim) reseno ted. Jinak se ve skutecnosti nejedna o jednu platformu, ale minimalne tri: linux/x86, linux/amd64, linux/ppc.
Samozrejme, pokud je kodek opensource, je to mnohem lepsi, protoze vetsinou beha automaticky na linux/* a nekdy rovnou i na *bsd/* a/nebo windows/x86.
A co "nativne na kteremkoliv z free/open source operacnich systemu" ? Nicmene, ja jsem rekl nativne na linuxu, to je pomerne jasne, ne ?
Vzhledem k tomu, jak ruzne kodeky podporuje mplayer, myslim ze je pomerne slusna volnost ... samozrejme kdyby si vybrali neco co uz mplayer umi, bylo by to lepsi.
No ja urcite ne, ja jsem dost levej, ja vzit pajku na neco takoveho tak bych jich tech deset tisic asi spotreboval ...
Naopak jsem mel pocit, ze zadne poradne standarizovane rozhranni pro video neexistuje, ze si to kazdy balik kodeku resi vlastnim zpusobem.
Ja ho nepodporuju, jen preferuju. Uvedl jsem ho jako priklad. Myslim, ze ostatni prehravace funguji zhruba stejnym zpusobem - tj. maji kod pro rozhranni alespon tech nejdulezitejsich (ffmpeg, xvid) kodeku. O vlastni vystup na zobrazovaci zarizeni (x11, xv, openGL, framebuffer, z vysokourovnovych SDL a dalsi) se stara prehravac.
Nevim co do toho pletete audio. Rozhranni audia jsou OSS a ALSA plus rozhranni na vyssi urovni, casto spojena s nejakym demonem (esound, arts).
AFAIK problem Windows Media neni ani tak v tom, ze by byl od Microsoftu, ale tim, ze na nej (resp. nejspis jeho kodek) ma Microsoft patent a muze jej tak ovladat dle libosti.