Když se na problém podíváme z větší dálky, tak zde vidím systémovou chybu. ÚVIS - Úřad pro veřejné informační systémy by měl většinu aktivit spojených s prosazením internetu z pozice zákona o ISVS 365/2000 Sb. více ovlivňovat. Může ale? Podle mne ne! Jako vždy je to o penězích a o moci. Peníze jak víme ÚVIS sehnal na rok 2002 jen na svůj provoz a peníze na nadrezortní projekty rozděluji zase resortní informatici. Tak jak to bylo vždycky.
U té moci to zase vidím následovně - předseda ÚVIS a toto jsem zase již několikrát veřejně říkal, musí poslouchat svou vládu (nebo svého ministra) protože ta ho může na základě ne věcných, ale politických důvodů ze dne na den odvolat. Tím politickým důvodem může být např. tlak na TELECOM na snižování poplatků za připojení k internetu. Z politick0ho pohledu by to totiž mohlo vést ke krátkodobé snížení jeho výnosů a potencionální snížení při prodeji státního podílu. A to se evidentně současné vládě líbit nebude.
Pokud bude zachována tato politická závislost ÚVISu, nikdy nebude moci dosáhnout opravdové prosazování internetu do veřejného života.
Už jsem se jim to pokoušel před časem vysvětlit na jednoduchém příkladu skládání funkcí, ale neuspěl jsem. Nemohu si odpustit impertinenci, kdo asi bude brát CFIS vážně, když nedokáží poručit ani správci vlastních WWW-stránek?
Konfrontoval autor svuj vyrok se skutecnosti, ze stat je majoritnim vlastnikem Telecomu, ktery fakticky zajistuje vetsinu komutovaneho pristupu, takze pro naprostou vetsinu uzivatelu stat cenu reguluje (vzhledem ke svemu vetsinovemu podilu ma moznost navrhnout a schvalit jakoukoliv cenu) a tedy muze ... ?
Netvrdil jsem ani, ze je to stat, kdo vlastni rukou pise prislusne ceniky - mluvil jsem o tom, ze stat jako majoritni vlastnik ma plnou kontrolu nad vyslednym cenikem - protoze kdyby byl s cenikem nespokojen a management odmitl cenik upravit podle jeho pozadavku, pak by, tak jak uvadite, mohl predstavenstvo odvolat a nahradit takovym, ktery lepe naplnuje pozadavky valne hromady akcionaru. Je pravda, ze neznam soucasne platne stanovy a tak to, ze stat je schopen se svymi 51% podilu je schopen vymenit predstavenstvo, pouze predpokladam. Pokud vsak ano, pak bych musel souhlasit s tim, ze stat ceny nereguluje - a to proto, ze jim ustanoveny a kontrolovany organ (management spolecnosti Cesky Telecom a.s.) je primo vydava - coz je, myslim, formulace jeste tvrdsi nez ta, kterou jsem pouzil puvodne. Pokud stat neni vzhledem ke stanovam schopen kdykoli odvolat a zvolit predstavenstvo, pak samozrejme mate pravdy vy a stat ceny ani neridi ani (jako vlastnik) nereguluje.
Nevidim duvod, proc by nyni stat nemel i v teto chvili pusobit ze sve pozice vlastnika - IMHO mel by tak pusobit (a nese odpovednost za jim kontrolovanou spolecnost) po celou dobu kdy jim je a skutecnost, ze jim je uz jen docasne povazuji za naprosto nepodstatnou - cimz netvrdim, ze to nutne musi byt jediny zpusob, jakym bude stat pusobit.
S poslednim odstavcem pak lze souhlasit bez vyhrad.