Vlákno názorů k článku Je čtení cizího e-mailu trestné? od Jiří PECH - Můžete mi vážený kolego alespoň naznačit, proč by...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 11. 1999 21:06

    Jiří PECH (neregistrovaný)
    Můžete mi vážený kolego alespoň naznačit, proč by Admini museli být zpravidla kreteni a trhat si k tomu ruce, nejlépe samozřejmě obě (navíc jak praví pořekadlo: Bez ruky se ruka špatně trhá ... že)?

    Administroval jsem (a stále administruji) v životě již leccos, včetně serverů s velkým množstvím uživatelů (ať už šlo o školy nebo firmy) a nikdy mě nenapadlo číst cizí e-maily (implicitně předpokládám, že co nečiním jiným nebudou činit oni mně). Řekl bych, že úroveň administrátorů na VŠ se také zvyšuje a jednoho dne (až budou i děkani, rektoři a všichni pracovníci adminovi nadřazení věci znalí (alespoň naše právo by jim nemuselo být cizí)) se třeba dočkáme i toho, co je zvykem u všech slušných firem (podotýkám, že i na území naší krásné republiky), že takové správce, kteří porušují listovní tajmeství (v jakékoliv formě) nebo se jinak dotýkají osobních záležitostí uživatelů (do kterých jim nic není), budou instituce těšící se vážnosti VŠ bezmilosti vyhazovat.

    Také znám případy institucí (z pochopitelných důvodů nejmenovatelných VŠ v ČR), kde se podobné věci stále ještě dějí a dokud neodejdou stávající správci na odpočinek (dnes jsou to statní čtyřicátníci), protože už bude opravdu každému (snad i jim samotným) jasné, že neudrží krok s dobou, bude se v tom zřejmě pokračovat, protože se asi rektorovi, který příslušné nařízení podepíše, dá zřejmě namluvit leccos. Kolega Mgr. Rohlender (tč. [http://wwwdata.muni.cz/cgi-bin/people.asp?PID=41422&UID=ics]) má samozřejmě také pravdu, správci opravdu čas na čtení e-mailů nemají, protože počty užitelou na jednotlivých serverech se leckdy pohybují v řádu tisíců, ale setkal jsem se i s tím, že správce napíše jednoduchého robota, který bude "kontrolovat" e-maily za něj, vytřídí suspecty a on si potom denně přečte řádově o několik desítek e-mailů než běžný správce.

    Na Podnikatelské Fakultě VUT v Brně jsem se setkal se zajímavou variantou restrikce citované kolegou Janouškem (Softwareový Analytik tč. u firmy [http://www.fonet.cz]). Citovaný dokument zde dovedli k dokonalosti tím, že přidali zásadu něčtení cizí pošty a nesledování logů, pokud k tomu nebude vážný důvod (například podezření na trestnou činnost nebo porušování pravidel netiky). Každý rok zde je několik případů, kdy dojde k porušování cizího soukromí, ale zatím vždy oprávněně. Myslím si, že takovéto pravidlo neodporuje našim právním normám a pokud nepácháte iZvěrstva nebo trestnou činnost neměla by nikomu vadit.

    Pod pojem vzdělávací účel při e-mailování bych zřejmě zahrnul vše, od konzultací s odborníky až po domlouvání schůzek s přáteli (samozřejmě také odborníky (i když třeba bez titulu)) u kousku piva. Rozhodně bych neměl nic proti tomu, když někdo upevňuje své zkušenosti ve firmě mimo VŠ a snaží se přitom zajistit si lepší standart než to, co mu obvykle dají rodiče (kteří také leckdy nemohou, takže nezbyde než si na studium někde vydělat). Připadá mi poněkud nesmyslné nutit studenty k tomu, aby si šli takovou korespondci vyřídit do iKavárny, domů nebo ke kamarádovi. Můj názor je ovšem pouze mým názorem, nikoliv oficiálním vyjádřením kohokoliv z vyšších míst.

  • 4. 11. 1999 13:28

    Jiří Kuchta (neregistrovaný)
    Ano, to je tedy úroveň. Když si študák stěžuje na veřejnosti, že závazný dokument, který prokazatelně podepsal a tímto podpisem se zavázal jej dodržovat, porušuje jeho lidská práva dělat binec kdekoliv a využívat cizí prostředky pro své soukromé aktivity.
    V provozních řádech bývá také zdůrazněno, že sítě vysokých škol jsou součástí evropské vědeckovýzkumné sítě TEN155, která se NESMÍ POUŽÍVAT KE KOMERČNÍM účelům. Takže ty paragrafy týkající se komerčního zneužívání nejsou samoúčelné, škola se jimi sama chrání.
    Pokud se závazná pravidla a provozní řády někomu nelíbí, tak s nimi souhlasit nemusí, může si ZAPLATIT komerční přístup u nějakého jiného poskytovatele a PODEPSAT jeho PROVOZNÍ ŘÁD - všimněte si, že i při registraci na www.volny.cz musíte souhlasit s jejich provozním řádem.
    A pokud se to studentům i tak nelíbí, mají svou samosprávu a dokonce i své zástupce v akademickém senátu - jestli na ně ovšem raději kašlou (pro ilustraci, poslední volby se musely kvůli studentům dvakrát opakovat a to i přes to, že na 5minutové odvolení dostali děkanský půlden). Shrnul bych to tak, že zákony, předpisy a podobné dokumenty se nikde na světě nevydávají pro srandu králíkům, jenom někteří příslušníci našeho švejkovského národa si to stále myslí.
  • 4. 11. 1999 14:59

    Ing. Tomáš Drajsajtl (neregistrovaný)
    Vážený pane inženýre Kuchto, jako bývalý student FEI VUT Brno nemohu nereagovat. Jistěže máte pravdu, že by akademická síť neměla být využívána ke komerčním účelům, ale je nutné rozlišit, zda ji student používá ve velkém ku prospěchu své společnosti nebo společnosti, ve které pracuje, nebo zda ji využívá jako student v případě citovaném v dřívějších příspěvcích ke korespondenci se zaměstnavatelem pracujícím nepochybně ve stejném oboru a u kterého student jistě získal zkušenosti nad rámec studia. Sám jsem používal svého e-mailového účtu ve škole používal pro koresponcenci s lidmi, pro které jsem pracoval a kteří mi tuto práci zaplatili. Díky této nepovolené a trestané (!) "komerční" činnosti jsem získal zkušenosti, které jsou mi nyní při práci prospěšnější než značná část znalostí získaných na přednáškách. Kdybyste na tuto mou činnost přišel, chtěl byste mne vyloučit ze studia ? Mám nepříjemnou zkušenost s jiným správcem na FEI. Kromě studia jsem byl zaměstnán na fakultě na částečný úvazek. Jako zaměstnanec jsem získal účet též na serveru ant.fee... Bohužel smlouva byla na dobu určitou do konce června a obnovena až od října, ale během prázdnin mi byl nejmenovaným správcem tohoto serveru bez předchozího varování účet zrušen se vším, co na něm bylo, včetně souborů a kontaktů potřebných pro mou práci ve škole - nebyl to ani 1 MB. Na druhou stranu se musím zastat FEI, že ne všichni správci jsou jako výše citovaný správce serveru ant, pan M., a panem Janouškem (zdravím, pajasofte) citovaný pan G. Na Ústavu elektrotechnologie, jehož učebnu jsem spravoval a využíval mi vždy vyšli maximálně vstříc, protože věděli, že jim oplatím stejně. Děkuji především Doc. Liedermannovi, Doc. Kazellemu a Ing. Polsterové. A ještě k provoznímu řádu: To, že je pod ním podepsán děkan či rektor jim nemůžu mít za zlé. Sice si určitě přečetli, co podepisují, ale odpovědnost za dokument by měly za ně nést především osoby, které jej vypracovaly.
  • 4. 11. 1999 15:26

    Pavel PaJaSoft Janousek (neregistrovaný)
    V dobe, kdy se stal onen pripad bohuzel zadny Ten-34 (nyni Ten-155) neexistoval, takze provozni rad nadrazene instance mohl IMHO diktovat maximalne ministerstvo skolstvi, ktere dotovalo (stale dotuje?) pripojeni VS k Internetu nebo spolecnost Cesnet, ktera mela tuhle akademickou sit drive docela slusne pod palcem. Takze o argument mene.

    Dalsi argument, ze akademicka vysokorychlostni sit se nesmu pouzivat ke komercnim ucelum je sice hezke ustanoveni, ale zaroven se tim rika to, ze v podstate existuje dvoji vyuziti - akademicke (testovaci, laboratorni, vyzkumne, vzdelavaci) a komercni. Muze mi tedy nekdo objasnit, co je akademickeho napr. na nabidce pro diplomovou praci potencialne chtiveho studenta, kterou ucini soukroma spolecnost (byt treba sponzorujici nektere vedecke aktivity) za ucelem, ze student ma tema, ktere vypracuje a firma jej pote komercne zhodnoti. Ano, na jednu stranu ona pomohla rozvoji osobnosti, znalostia prehledu v urcite oblasti, na druhou stranu to urcite nedela pro sve poteseni, ale pro upevneni sve pozice na svetovem trhu, tedy za ucelem komercnim. To ze takoveto nabidky ruznym lidem na akademicke pude jsou naprosto bezne svedcila i treba Nowellovska nastenka. A jakou cestou se na tu nastenku dostala, jak obesla Ten-XYZ? Jak to, ze si ji rozesilali mezi sebou zamestnanci, neb jak rekl Ing. Lampa, provozni rad by meli dodrzovat nejen studenti, ale i zamestnanci... Co ten SW, gamesy, MP3, RealAudia pri praci atd. napr. doktorandu, pracovniku fakulty atd... - jak nekdo rekl akademici dokazi zahltit jakekoli pasmo (nejen oni, jenze oni si ho nemusi platit ze svych prijmu).

    Aby bylo jasno, nejsem student a nestezuju si na svou situaci, ja jsem tento prestupek nemel. Pouze jsem trochu poodkryl veci, ktere se na fakulte deli a mozna deji (uz nemam tolik kontaktu) v ruznych obmenach do dnes. Je opravdu trapne kdyz si studenti pri cviceni musi vyslechnout rozhovor vysokych cinitelu jak resi otazku prozaickou - aby se vlk nazral a koza zustala cela (aneb aby to temer neodporovalo VS zakonu, ale abychom to meli pod palcem at se studenti vztekaj).

    Pokud nedelat binec znamena, ze kompletne udelam to, co neni explicitne povoleno je bez diskuze a bez zvazeni zakazano, pak bychom se asi daleko nedostali... Abych to trochu konkretizoval, pokud by studenti jinych fakult meli takove pochopeni u vyucujicich, spravcu atd. jako (asi do dnes) meli napr. ve sve dobe naprosto radovi studenti jako Mgr. Jiri Randus, Zuzana Fenclova (TUL), pak tu mame i vice odborniku. Ano, kazdy udelal v zivote nejaky pruser, jenze kazdy se uci a ne vse bylo delano s cilem nekoho poskodit, neco znicit atd.

  • 4. 11. 1999 20:53

    Na jménu nesejde (neregistrovaný)
    Akademická síť je velmi často k dispozici na připojení naprosto komerčních firem, nebo pochybných institucí, rozhlédněte se po svých vysokých školách, ve všech VŠ, které jsem prošel, nějaká podobná instatuce sídlila a využívala i připojení na Internet
  • 4. 11. 1999 22:10

    Pavel PaJaSoft Janousek (neregistrovaný)
    Pokud jsem mluvil o arealu Bozetechova Brno, pak zde sidli minimalne spolecnost Application Software (ApS), ktera se mimo jine zabyva distribuci Linuxu a jineho SW a skolenimi, docela by mne zajimalo jakym zpusobem je asi stahuje ty GB pro CDcka...;-) (manipulacni poplatek ma pomerne vysoky...'-)

    Jinak ve zminovanem arealu velmi casto parkovalo nekolik luxusnejsich automobilu s logy jinych firem - parkovali natolik pravidelne, ze jenom o navstevy se evidentne jednat nemohlo, proto se myslim opravnene domnivam, ze jiste sidlo tamtez meli taktez... tusim, ze napr. Synergy nebo tak nejak pro priklad... - pravda, o jejich konektivite k Internetu vubec nic nevim.

  • 5. 11. 1999 10:46

    David Rohleder (neregistrovaný)
    Pokud napisete neco konkretniho, tak se tim muzeme zabyvat. Staci treba IP adresa, kterou vyuzivaji. Pokud se jedna o areal VUT, tak by meli mit adresu z 147.229.0.0/16.

    Ono to muze byt slozitejsi, protoze sit TEN155 zacina a konci na routeru na UVT MU.

    Pokud by se na neco takoveho prislo, mohlo by to mit pro zucastnene neprijemne nasledky.

    Co se tyce ApS - klidne zaplatim studentovi, ktery distribuci stahne z TEN-155 a prinese mi ji vypalenou na CD :-) Porizovaci naklady skoro 0,- Ikdyz on ji vlastne z TEN-155 nestahuje, protoze nejblizsi mirror je na ftp.fi.muni.cz

  • 5. 11. 1999 12:37

    Rudolf Cejka (neregistrovaný)
    Presne tak - vubec nic nevis a jen blbe kecas a kecas... To co tady odhalujes jako "tajemno" jsou naprosto verejne zalezitosti. Jenom ta rouska "bombasticnosti" tomu nejak nesedi.

    Treba co se tyka provoznich radu: Kazdy rok se modifikuji, kazdy rok jsou podminky trochu jine a kazdy rok ho vsichni podepisuji. Pokud na svetlo vytahujes nektere stare pripady, musis uvadet i obsah starych provoznich radu a jak to tehdy dopadlo. Typicky se nekomu rekne "Ty ty, priste ne" a dost. Pokud ma student dojem, ze s nim bylo nakladano nespravne, ve vlastnim zajmu se musi odvolat na vyssi instance. Pokud tak neucini a verejne si stezuje, ukazuje tim pouze svou slabost a neschopnost a navic poskozuje pomlouvanou stranu. (Ty jsi napriklad naposledy podepisoval provozni rad dne 6. 10. 1998. A schovaji se stare maillogy, stare WWW stranky... :-))

    Co se tyka cteni cizich dopisu: Na nekale veci se zasadne prichazi tak, ze nekdo posle nedorucitelny dopis (staci, aby cilovy server byl nejakou dobu mimo) a vrati se mu. Jenze kopie tohoto dopisu se posle take postmasterovi a on musi problem vyresit. A bez precteni alespon casti dopisu se problemy resi skutecne spatne. Druhy pripad je, ze na problemy upozorni nekdo zvenku (treba nekdo chce uskodit studentum, aby skutecne nemohli komunikovat s nejakou komercni firmou prostrednictvim nasi site, oznami to spravci a chudak spravce musi zakrocit).

    Pro zajimavost: Presmerovani komercnich domen do TENu se skutecne aktivne kontroluje, takze pokud se neco takoveho vyskytne, nemuze to mit dlouheho trvani, pokud skola nechce platit vysoke pokuty nebo byt odriznuta od TENu.

    Internet: Kdyz jeste nebyl TEN, byli jsme napriklad napojeni obycejnym telefonem, za ktery se tezce platily mezimestske poplatky. Kazdy zbytecny provoz se tedy skole tezce prodrazil, takze napriklad byl duvod pro omezovani velikosti e-mailu. Ted je sice TEN, ale aby poplatky nebyly prilis vysoke (tj. napojeni neni zadarmo, jak si spousta nevzdelancu mysli), tak VS souhlasi s tim, ze veskera cinnost bude nekomercni. Pokud se to nekomu nelibi, je to silene jednoduche: Staci zaslat dostatecne vysoke sponzorske dary vsem VS, aby mohly svym studentum poskytnout a zaplatit Inet urceny i pro komercni ucely. A vzhledem k tomu, jak otresny postoj k tomtu neutesenemu stavu (take se mi nelibi, ale kde na to vzit penize?) zaujimaji nekteri nasi byvali studenti, tak doufam, ze se velmi brzy na uctech VS objevi dostatecne vysoka castka od firem FONET, BIOMETRIC (?) a dalsich, aby skoly mohly prejit na plne komercni vyuziti. Kritizovanim spravcu nikdo nic skutecne nevyresi - pouze se ztrapnuje prezentovanim svych neznalosti.

    Firmy na Bozetechove: Tak ty tu skutecne sidli - v tom jedinem se skutecne nepletes. Ale namahal jsi se treba zadat blbej prikaz "traceroute www.aps-brno.cz"? Urcite ne, jinak bys vedel, ze ApS ma WWW na Cesnetu a normalne si to plati. Telefony maji take napojene primo na Telecom. CD distribuovana firmou ApS putuji letadlem primo z Ameriky - proto jsou tak draha. Za pronajimani prostor se plati najmy, nejake aktivity jsou spolecne skoly a ApS... A tak dale a tak dale. Vedel jsi toto vsechno? Nejspis ne - jenze ty to totiz ani nechces vedet, ty chces jen pomlouvat, ze? Skutecne diky za vsechno.

    PS pro Pavla: V Linuxove konferenci uz jsou na tebe vsichni nastvani za sireni podobnych nesmyslu a nehoraznosti v podobnem stylu, takze se realizujes zase nekde jinde, ze? To v sobe skutecne neumis najit ani kousek slusnosti, aby sis sve komplexy lecil nejak jinak? ... A ja te povazoval za slusneho a solidniho cloveka :-(

    PS pro pana Antose: Muzete prosim zverejnit komentar k vasemu puvodnimu prispevku? Byl jste v nem upozornen na jeho nesmyslnost. Dekuji.

    Koncim - tohle je fakt nechutne.

  • 5. 11. 1999 13:58

    Pavel PaJaSoft Janousek (neregistrovaný)
    1. Neodhaluji zadne tajemno, jen potvrzuji, ze tomu tak bylo. 2. Provozni rad se sice meni kazdy rok a kazdy rok (nebylo to kazdy, ale to je fuk) se podepisuje. 3. Nevim o tom, ze by se citovany zakon menil kazdy rok... 4. Proc si v tomto state 'velci' mohou stale delat co chteji, bez ohledu na zakony, tim myslim (v souvislosti s timto), ze vysoky akademicky cinitel podepise narizeni, ktere zakonu odporuje. 5. O dotycnem studentovi nevim jen ze studentske septandy, ale mluvil jsem s nim osobne v Xterminalove ucebne, jmeno si nevybavim, aneb Ty Rudo znas jmenem kazdeho spoluzaka z rocniku? 6. Znovu opakuji, ze ja nebyl ten postizeny a nestezuju si!!! Na nic si nestezuju, jen jsem rekl, ze to co bylo psano byla pravda... nebo to chcete vazne vsichni poprit? Stejne jako ty hry, soft na discich, ktere jsou pristupne jen doktorandum, pripadne do oblasti pouze spravcum... - kdo to tam asi dodal a jakymi cestami? Taky jsem byl primo svedkem rozhovoru 2 spravcu, jak se domlouvali, zda-li se tech nekolik MB (radove tusim, ze to bylo 150MB) gamesy (vybavuji si, ze se jednalo o Prince Of Persia II) muze smazat, zda-li ten druhy uz to ma u sebe na lokale... (bylo to na sitovem). Co poslouchani radii a jinych veci primo z Netu - jak tohle souvisi se vzdelavanim se atd... 7. Pokud nekdo chce napadat to, co jsem napsal, mel by si predevsim uklidit pred vlastnim prahem, jsme lidi, pri praci potrebujeme rozptyleni, ale nedelejme potom ze sebe svatousky.. 8. Nerekl jsem, ze ApS je pripojena na TEN, jen jsem rekl, ze bych se dost divil, kdyby vse co na CD prodava stahovala spou nepochybne pomalejsi komercni pevnou linkou... 9. Jiste, cast dopisu se precist musi, to udela i posta, aby poslala napr. odesilateli, ze adresat zemrel, pokud neni uveden na obalce - jenze s urednim prelepenim a urcite by materialy dale nepouzila, coz je presne to, co jsem rekl, ze se stalo...a co IMHO tomu zakonu odporovalo.. 10. O skutecne aktivnim monitoringu TENu vim sve... mozna je to uz lepsi, ale cca 6 mesicu pozadu jsem vedel o nekolika strojich, ktere provozovali ciste komercni cinnost a s tichym souhlasem 'znamych' byli pichnuty na TEN - kupodivu tohle provideri mezi sebou vi (mam to totiz od jejich zamestnancu), presto je to ticha voda... 11. Sponzorske dary bych vynechal, studenti napr. na kolejich byly ochotni si ten Inet zaplatit sakumprask i s linkou, bohuzel nazarili na zed vedeni... - sam jsem byl spoluucastnikem, ktera zacala pred asi 5 lety jednat o Inetu na Listovkach... kdy a jak Inet tam skutecne dorazil je o trochu necem jinem...- nase reseni bylo v desitkach tisic, vse dohromady kolem 130 000 a nebylo to amaterske reseni, jiste, reseni ktere je ted je nekde jinde, zejmena co se tyka financi... 12. Linux konferenci vynech, kdyz napisu svuj nazor a NIKDO bez rozumnych argumentu nepoda opak, pak to nazyvas tak jak nazyvas? Inu taky nazor, ktery bych mel akceptovat...'-) 13. BTW Muzes mi neco rici o mych komplexech? To, ze na vsechno nekyvam, jo je to bezva, to ze nejsem v davu a reknu, ne panove, tady kecate, je to tak a tak... to je ono?
  • 5. 11. 1999 15:56

    Lukáš Mižoch (neregistrovaný)
    Nezlobte se na mě, ale pokud nějaký dokument podepsaný studentem je v rozporu s ústavní pořádkem nebo se zákony, pak NENÍ platný, i kdyby v něm student souhlasil s omezením svých práv.
  • 5. 11. 1999 18:00

    David Rohleder (neregistrovaný)
    Ten dokument samozrejme se zakony v rozporu neni. Je to v podstate smlouva o tom, co student smi na siti provadet.

    Pokud je receno, ze ho nesmi pouzivat pro jine nez akademicke ucely, tak je takove jeho vyuzivani v rozporu s touto smlouvou a (mozna kecam) je i pravne postizitelne.

    V dokumentu se nepise, ze spravce monitoruje postu studentum, protoze to je opravdu v rozporu se zakony. Jenomze na spravce se vztahuji nejen povinnosti pracovnika zachazejiciho s postou, ale take prava. Ceska Posta ma pravo odmitnout zasilku, ktera tika..., pachne, je poskozena, atd.

    Spravce ma pravo resit problemy, ktere vznikaji pri prenosu posty. Pokud pri tom zjisti, ze dany student porusuje smlouvu, je mozne ze muze adekvatne k situaci zasahnout.

    Nic nebrani postizenym studentum podat stiznost nebo trestni oznameni. Jenom skoda, ze nas system neni precedentni.

  • 8. 11. 1999 10:44

    panet (neregistrovaný)
    Panu PECHOVI, Takova mala pripominka mimo misu. Je mi 27,5 roku, studuji 2. rocnik informatiky dalkove a dokonce znam i starsi. Zminka o spravcich, kteri po 40 letech nebudou stacit me desi. Doufam ze budu moci jit ve 40 letech, tj. 10 let po dodelani 2.VS jit do duchodu. Konec koncu bude ze mne stary hnup.
  • 9. 11. 1999 18:18

    Lukáš Mižoch (neregistrovaný)
    Pane Rohledere, opravdu si myslíte, že nějaký student podá trestní oznámení na svou školu? To pak vůbec nemusí chodit ke zkouškám. :-)
  • 10. 11. 1999 18:00

    David Rohleder (neregistrovaný)
    No, ja sice nevim, ale skola by to mohla prijmout jako experiment, co je pravne vymahatelne.

    Myslim si, ze vetsina vs. ucitelu je natolik rozumna, ze na to nebude brat zretel.

    Navic vetsina zkousek na FI MU je pisemna a tak nemuzete studenta jen tak jednoduse vyhodit.

    Ale jinak mate pravdu, potrebujete opravdu drsneho studenta :-)

  • 14. 11. 1999 6:00

    Michal A. Valasek (neregistrovaný)
    Máte naprostou pravdu. Je třeba hodně drsného studenta, aby zažaloval vlastní školu. Já jenom hořce lituji (když poslouchám diskuse podobné této), že jsem se skutečně nedomáhal svých práv na zmíněné FI MU, když mi pan Brandejs neoprávněně (neb nikdo nikdy nedokázal opak) zablokoval účty, aniž by mi o tom byť jenom řekl, o nějakém právu se hájit nemluvě. Oprvdu hořce toho lituji.
  • 15. 11. 1999 15:01

    AceBird (neregistrovaný)
    S timto prispevkem nemohu jinak, nez souhlasit. Libi se mi i zde publikovany pristup Podnikatelske fakulty VUT, myslim, ze nekde tudy vede cesta k reseni otazky "Cist nebo necist cizi maily?" Svuj prispevek uvadim pro podporu tohoto reseni.
  • 16. 11. 1999 0:56

    Honza Pazdziora (neregistrovaný)
    Já jenom hořce lituji (když poslouchám diskuse podobné této), že jsem se skutečně nedomáhal svých práv na zmíněné FI MU, když mi pan Brandejs neoprávněně (neb nikdo nikdy nedokázal opak) zablokoval účty, aniž by mi o tom byť jenom řekl, o nějakém právu se hájit nemluvě. Oprvdu hořce toho lituji.

    Nemáte pravdu, pokud se snažíte vytvořit dojem, že student nemá možnost dobrat se svých práv.

    Proti rozhodnutí je možno odvolat se k děkanovi (a proti vyloučení ze studia k rektorovi), disciplinární záležitosti řeší disciplinární komise. Čili pokud byste se svých práv domáhal, bylo by na disciplinární komisi, v níž jsou i zástupci studentů, aby posoudila, jestli zablokování účtů bylo oprávněné.

    Na druhou stranu je dobré si uvědomit, že správci jsou dospělí lidé, kteří mají své práce dost, čili pokud někdy přistoupí k zablokování účtů z tak závažného důvodu, jako ve Vašem případě (stroj komerční firmy neoprávněně na akademické síti), věnovali již jisté usilí zjištění faktů a zadokumentování stavu. Tato fakta jsou pak disciplinární komisi k dispozici, čili není pravda, že je úplně triviální se z takové situace vylhat nebo vyvyhrožovat.

    Jinak by asi bylo dobré, abyste se smířil s tím, že na FI MU (a dost by mne zajímalo, zda je tomu jinde jinak) se zablokování účtu po zjištění důvodu se studentem opravdu nekonzultuje ani se o něm nepořádají s dotčeným studentem předběžné besedy. Účet je zablokován, student může podat správcům vysvětlení svého pohledu na věc a pokud vysvětlení není uspokojivé, odvolat se k děkanovi fakulty. Prosté.

    Jan Pazdziora
    Centrum výpočetní techniky
    Fakulta informatiky, Masarykova univerzita v Brně

  • 24. 11. 1999 3:21

    Jiri Mares (neregistrovaný)
    No timhle snad nechcete ospravedlnovat cteni (nebo jak tomu rikate) cizich mailu. TO JE TEDA UROVEN !
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).