Jedno z největších zvěrstev té úpravy o kontrolních hlášeních (kromě samotné existence) je nestanovení, co budou konkrétně obsahovat. V důvodové zprávě je to zdůrazněno jako výhoda, protože se bude moci "flexibilně reagovat".
V podstatě si bude moci ministerstvo financí podle své libovůle stanovovat (pouhým vydáním příslušných elektronických formulářů), co všechno každý plátce DPH bude muset hlásit. To znamená, že administrativní dopady zákona nelze zatím vůbec předvídat, bude totiž záležet na tom kterém ministrovi, co si zrovna vzpomene, že by se mělo sbírat.
Lze předpokládat (podle toho, co Babiš už dříve deklaroval), že se bude sbírat minimálně datum, částka bez DPH, sazba DPH, částka DPH a DIČ protistrany. Může toho ale být i podstatně víc, fantazii totiž zákon meze neklade (a nemusí se omezovat jen na náležitosti daňových dokladů).
Podle mě je ta schválená úprava protiústavní, a to hned z několika důvodů. Mít dost zbytečných peněz na ty automatické pokuty, nebudu kontrolní hlášení podávat, po pokutě to napadnu žalobou a budu pokračovat až k ústavnímu soudu.
Ale na Slovensku Kontrolni hlaseni uz maji. U nas bude pravdepodobne ve stejne, nebo velmi podobne forme.
Tezko se mi veri, ze by to bylo napadnutelne u Ustavniho soudu. Pokud se bude vykazovat to co pises (a co se vykazuje i na Slovensku), tak to jsou udaje, ktere musis tak jako tak vest a v pripade pozadani predlozit financnimu uradu (zaznamni povinnost).
Slovaci predpokladaji, ze az se to cele trosku sedne (kontrolni hlaseni u nich funguje prvnim rokem), tak financni urady budou sami predepisovat danovou povinnost (uz ted si ji dokazi z Kontrolniho hlaseni temer ve vsech pripadech spocitat sami). Tedy posles Kontrolni hlaseni a financni urad ti odpovi neco ve smyslu "Vase danova povinnost je XY penez. Pokud k tomu mate namitek, proberte to se svym spravcem dane".
Ono to ma i jiste vyhody (ne ze bych se toho napadu moc zastaval). Dnes ti v mnoha pripadech financni urad zaastavi vyplaceni nadmerneho odpoctu, vyhlasi mistni setreni a zacne porovnavat tve faktury na vstupu a s tim, co maji na vystupu tvi dodavatele. To chvili trva ale s kontrolnim hlasenim to bude schopny udelat on-line.
On je dost rozdíl "na požádání předložit" a "posílat vždy". Například kontrolu totožnosti osoby také nelze provádět jen tak, ale jen v zákonech vyjmenovaných případech (které se v praxi dají snadno obejít, ale o to teď nejde). Když použiju tu paralelu - tady se dostáváme z režimu, že se totožnost kontroluje u těch, kdo jsou podezřelí ze spáchání něčeho nekalého, do režimu kontroly totožnosti všech, kdo procházejí/projíždějí křižovatkami. Jinak řečeno, každý je z pohledu státu automaticky podezřelý.
Jinou paralelou může být on-line sledování pohybu všech mobilů, kdy i současná úprava "data retention" je protiústavní - po zrušení té původní byla totiž zavedena úprava, která je ještě horší než ta zrušená ÚS.
Kontrolní hlášení a v budoucnu on-line evidence podstatným způsobem zasahují do soukromí a jejich zavedení hrubým způsobem porušuje povinnost šetřit podstaty a smyslu omezování základních práv a svobod.
Ja se nechci prilis Kontrolniho vykazu zastavat.
Sice si myslim, ze takove opatreni dokaze zlepsit vyber dani, ale nejsem si jisty, jestli to ta pakarna a vyssi administrativni zatez vyvazi. Mozna ano, ale jisty si nejsem.
Na druhou stranu. Ta paralela s kontrolou dokladu nesedi.
Zaznamni povinnost vest musis a bez reci ji musis predlozit spravci dane. Kdykoliv, bez taxativniho vyctu pripadu, kdy to spravce dane MUZE chtit.
Neverim, ze muzes s nejakou namitkou u jakehokoliv soudu prorazit. Zkus to.. Rad se poucim, ale myslim, ze to jsou jenom takove silne reci internetovych hrdinu. Kdyz dojde na lamani chleba, tak Kontrolni vykaz proste podas.
BTW: Nevim, jestli jste to zaregistrovali.. Ale je tam jeden nepekny detail.
http://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2014/ministerstvo-financi-a-financni-sprava-v-19662
Tady je tiskove prohlaseni Ministerstva financi, kde obhajuje/vysvetluje nutnost Kontrolniho vykazu. Nechci polemizovat s tim, co tam pisou..
Vsimnete si jedne vety "Navrhovaný systém kontrolních hlášení vychází z údajů z evidencí, které již plátci podle stávajícího zákona o DPH vedou, jediným dodatečným údajem je původní číslo daňového dokladu"
Resilo se to hodne na Slovensku. Bezi nam tam u par (<10) zakazniku ERP system. Nevystacite si s variabilnim symbolem. Je nutne evidovat i dalsi udaj (puvodni cislo danoveho dokladu). Tedy pokud je na dosle fakture neco ve smyslu "FO152014" (coz je identifikace dokladu v systemu dodavatele" a variabilni symbol "12345", tak je nutne vykazovat v KV ono "FO152014". Coz se momentalne v ERP systemech moc neeviduje. K nicemu to taky neni. Ale kvuli Kontrolnimu vykazu je to nutne nekam zapisovat. Nekdo to musi zapisovat a je to hodne dlouhych retezcu, ktere se nedaji na nic zkontrolovat. Mimochodem to vedlo k tomu, ze na Slovensku prestaly firmy svoje interni cislovani na faktury tisknout (vyjimky jiste jsou). Je to pekna pakarna.
Rozhodne je pravdou, ze neco v nejake tiskove sprave nema zadnou pravni vahu. V novele zakona o DPH taxativni vycet informaci pro KV neni (nebo jsem ho prehledl).
Ale na druhou stranu je to tak, ze cesti a slovensti zakonodarci od sebe dost opisuji.
Pokud se neco na jedne strane ujme (nebo rekneme, ze jim to projde u verejnosti), tak se to pomerne rychle objevi i v druhem zakone.
Takze to opravdu pravdepodobne bude tak, ze se budou vykazovat veci, ktere uz dnes musi byt evidovany v zaznamni povinnosti, nebo v evidenci pro ucely DPH a k tomu to, co bylo zmineno v tiskove zprave. Tedy puvodni identifikacni cislo dokladu.
Samozrejme. Podrobnosti jeste nejsou. Krk na to nevsadim. Ale vcelku ocekavam, ze se bude vykazovat velmi podobne jako na Slovensku. Detail stejny, mozna jina struktura jednotlivych sekci, plus samozrejme par veci, ktere maji ve svem zakonu jinak (ktere jsme uz stihli zrusit, jako treba kod z prilohy cislo 5 zakona. Slovaci tam jeste neco podobneho maji.).