Ono je to s těmi pásy trochu složitější. Představte si, že způsobíte drobnou nehodu v relativně malé rychlosti. Normálně by to byly jen trochu pomačkané plechy, pohoda. Ale protože řidič / spolujezdec nebyli připoutáni, tak se blbě praští do hlavy a mají z toho celoživotní následky.
V případě "plechů" jen vyplníte papíry pro pojišťovnu, ztratíte bonus a eventuelně zaplatíte opravu vlastního auta (pokud nemáte havarijko).
Pokud někoho zraníte s trvalými následky, můžete za to jít klidně natvrdo sedět. Rozdíl ve výsledku pro vás může být jen v tom, jestli se někdo druhý připoutal nebo ne.
Proto je dáno v zákoně, že se připoutat musí. Pokud připoutaný nebudem porušil svoji důležitou zákonnou povinnost a vy jste z obliga. Proto to tam je.
PS: Abych to doplnil... Naopak, pokud to je v zákoně, tak na to mohu kašlat a tím víc ohrožuji své pasažery, protože jak jste napsal, je to jejich problém, ne můj. Což je ale špatně.
IMO daleko horsi schiza je stav, kdy kdyz pojedete o par km rychlejs a vyfori vas sloup u silnice, jste potrestan, ale kdyz nekoho sestrelite a dohodnete se snim, tak nikoli. Pritom v prvnim pripade jste evidetne nikomu skodu nezpusobil.
---
Pod carou podotykam, ze na klasicky mestsky tukanec ma daleko vetsi vliv vzdalenost nez rychlost - muzete jet 20, pokud jedete nekomu v kufru tak do nedobrzdite. Kdyz na druhou stranu pofrcite 80 po prazdne ulici, tak pravdepodobnost ze nekoho sejmete je blizka 0.
ked si nezamknem auto a vykradnu mi ho, poistovna mi nic nezaplati. preco tento princip nepreniest aj do inych oblasti zivota?
osobne som za zrusenie niektorych prikazov ktore nas maju "chranit". napriklad take povinne pouzivanie bezpecnostnych pasov by malo byt zrusene. chcecs sa zabit? ok, no problemo, len do toho! ze je potom po nehode drahsie liecenie? ziadny problem - ak nemas pasy, budes si hradit liecenie sam!
do par rokov by sa nam krasne precistil genofond a pre buduce generacie by tito jedinci aspon nejako posluzili - ako priklad ako sa to nema robit.
problem je ale s cinnostami pri ktorych ohrozujem ineho ako seba. preto napriklad zakaz robit pri soferovani cokolvek so soferovanim nesuvisiace je podla mna ok.
Ony tyhle příkazy, které nás mají "chránit" (nejtypičtější IMHO je jízda na kole/motorce bez helmy) slouží spíš jako alibi pro ty, kteří něco nedodrží (nedají přednost...) a tomu "chráněnému" způsobí škodu. Má to vliv na vinu, klasifikaci tr. čin/přestupek atp. A aby tohle fungovalo, musí to být stanoveno jako povinnost.
Mně se tohle pojetí bezpečnosti (bezpečnost jako snímání odpovědnosti z potenciálních viníků, nikoliv jako ochrana potenciálních poškozených) nelíbí, ale myslím, že tenhle trend nejde změnit. Ostatně váš příspěvek je v tomhle lehce schizofrenní: na jednu stranu chcete zrušit povinnost něčeho, na druhou stranu chcete její nesplnění trestat.