přestože čistě technicky (chtělo by se mi říci technicisticky) máte asi pravdu, předvádíte tady vulgární právní purismus. trefujete se do fenoménu sdílení a stahování, které je POUZE novodobou verzí například půjčování knih a jiných hmotných věcí, které nikdo soudný za krádež autorských práv nepovažuje - a děláte z toho jakési novuum. jenže tady právo pokulhává za zdravým rozumem - a to je přesně důvod, proč se s většinou zdejších diskutujících nemůžete dohodnout.
já si přesně dovedu představit, že kdyby existovala technická možnost, jak vybírat autorský poplatek za každé sednutí na židli, jak zpoplatnit každé přečtení (papírové) knihy a její půjčení vázat na souhlas vlastníka autorských práv plus další poplatky - takže by se jistě našel dostatek lačně natažených tlapiček, které by používaly stejnou argumentaci jako vy.
projít po ulici by se vám stalo peklem, protože byste každé dva metry musel zaplatit za pohled na autorské dílo-dům, na autorské dílo-křižovatku, za licenci k užití semaforu, poplatek architektovi za design městského parku, a nedejbože aby někdo otevřel okno a vy jste z jeho kuchyně zaslechl autorsky chráněnou hudbu. tyhle 3,14-čoviny naštěstí nikoho moc často nenapadají, a proto tyto poplatky neexistují. civilizace se prostě shodla, že přestože by se k poplatkům možná důvod nalezl (a dědicové práv na ještěd to zkusili a uspěli) - nelze je rozumně spravovat a vybírat. a tak holt pan jirsák může hmatat po městském trávníku a neplatit za licenci majiteli osiva, může jít po ulici a neplatit za pohled na každý dům ve městě, může přejít na zelenou aniž by zaplatil za licenci na design zeleného panáčka.
co se vám tady lidi snaží vysvětlit, že sdílení a stahování po internetu má stejnou logiku, a právo by mělo dohnat realitu.
při stahování:
1) nikomu nic nechybí, protože rozmnožením nic neubylo. nazývat to krádeží je stejná krádež jako jet na zelenou a nezaplatit za licenci k užití odstínu zelené barvy světla. necítím se vinen.
2) nikdo nepřišel ani o kachli, protože kdo si něco stáhl z ulozto, ten to na dvd nechtěl, ani nechtěl jít na to do kina, chtěl se na to prostě jen kouknout - a jak správně říkáte, kdyby to neudělal, alternativou je že by to nechal bejt, a ne že by si to šel koupit jinam. takže stažením nevznikla žádná škoda, a dokonce ani nestažením by autor nic nevydělal
3) nezapomeňte že máme předplaceno na autorských poplatcích. proto i nelegální stahování není obecně vnímáno jako špatné.
4) platí autoři číňanům za každé použití papíru? platí potomkům středověkých muzikusů poplatek za používání notového záznamu? platí potomkům pana tesly za to že užívají jeho vynález přenosu elektřiny? platí licenci na RGB a užití patentu záznamu dat? aha, neplatí. oni jen využili a využívají vynálezy za celý předchozí vývoj civilizace, něco málo k tomu přidali, a teď by si na tom chtěli nahrabat? nasxrat, jó nasxrat.
Sdílení a stahování není pouze novodobou obdobou půjčování knih nebo jiných hmotných věcí. Je v tom jeden velmi podstatný rozdíl - zatímco v případě knihy je konzumace užitku vázána na ten fyzický výtisk, čímž je dost podstatně omezena, v případě stahování a sdílení je takřka neomezená.
Právo nepokulhává za zdravým rozumem, právě naopak, právo v tomto případě zdravému rozumu odpovídá mnohem lépe, než to, co prezentují mnozí diskutující. Rozdíl je v tom, že já se na to dívám z pohledu celé společnosti, takže vidím, že to jako celek smysl dává. Většina diskutujících se na to dívá pouze ze svého krátkodobého pohledu, a připadá jim, že by se na tom dalo něco trhnout, kdyby se to právo trochu přiohnulo. Úplně stejný pocit měli komunisté v ČSR v padesátých letech, také jim připadalo, že okrást někoho je náramně výhodné. No, krátkodobě pro ty zloděje jistě ano. Bohužel pro komunisty a piráty, na principu okrádání se nedá stavět trvale, protože okrádané to dříve či později přestane bavit, přestanou "produkovat" (nebo změní produkci tak, aby ji nešlo dosavadním způsobem krást), čímž se celý ten systém postavený na trvalém okrádání zadrhne.
Ještě k tomu okrádání - on to samozřejmě nikdo z okrádajících takhle nazývat nebude, to je jim přece jen hloupé. Nazvou to nějak vznešeněji - znárodnění, sdílení... Princip je ale stále stejný. Za hluboce přirozené je totiž v naší společnosti považováno to, že pokud někdo vyvine nějaké úsilí, vykoná nějakou práci, má stoprocentní nárok na plody této práce. Nikde nemá zaručeno, že jeho práce něco přinese, ale pokud ano, je to jeho a nikoho jiného. Dotyčný s plody své práce může zacházet jak uzná za vhodné, má k nim veškerá práva - a může je (nebo jejich část) vyměnit za plody práce někoho jiného, přesněji řečeno za práva k nim. To není nic technicistního, naopak je to vnímáno jako velmi přirozené. S tímhle principem se samozřejmě pojí další princip, který bude nejspíš stejně starý - pokaždé se najde někdo, kdo by ty koláče raději tak nějak bez práce, tedy s menším množstvím práce. Že by to zkrátka odpracoval někdo jiný, a tenhle vykuk by jenom přišel k hotovému a přivlastnil si to. To je to, čemu tady říkám okrádání.
Takže to, na čem se nemůžeme dohodnout se spoustou diskutujících, je jenom tahle maličkost. Já tvrdím, že systém založený na trvalém okrádání fungovat nebude a je nesmysl se pokoušet takový vytvořit. Oni tvrdí, že by to ale přece nějak fungovat mohlo, stačí to vhodně nazvat...
Poplatky za každé sednutí na běžnou židli se nevybírají, protože režie s výběrem poplatků spojená by se nikomu nevyplatila. Ale jinak je to, že se nepřevedou veškerá práva, ale pouze některá, celkem běžné. Nemusíte si barák jen koupit, můžete si jej pronajmout a platit pravidelné poplatky za použití. Nemusíte si auto kupovat, můžete si jej půjčit a platit pravidelné poplatky podle toho, jak dlouho auto používáte. A nebo si můžete zavolat taxi a zaplatit jen za jednorázové použití auta.
Zkrátka někdy se vyplatí pořídit si veškerá práva, a někdy se to nevyplatí a dá se to ke spokojenosti obou stran zařídit tak, aby si někdo pořídil a zaplatil jen omezená práva. Úplně stejně to funguje u autorských děl. Máte možnost koupit si celý film, odkoupit exkluzivně veškerá práva a dál si s ním dělat, co vás napadne. Můžete koupit práva jenom pro odvysílání v nějaké televizi, ještě levnější budou práva pro promítání v kině. Je možné pokračovat dál, koupit ještě míň práv za ještě míň peněz - můžete si pro sebe koupit ten film na DVD, nebo si ještě levněji můžete to DVD půjčit v půjčovně. Myslím, že jsou s tím všichni spokojeni, a že je to mnohem lepší, než kdyby jediná možnost byla, že odkoupíte exkluzivně veškerá práva k tomu filmu.
Tohle je realita. A právo té realitě docela dost odpovídá. Problémy jsou podle mne dva - zůstala příliš vágní a příliš otevřená definice osobní potřeby, která dříve do práv autorů zasahovala jen v přiměřené míře a byla kompenzována jinými ustanoveními. Druhým problémem jsou "autorské poplatky", které jsou dnes už přežitek - řešily situace, jejichž spravedlivé řešení by dříve mělo velkou režii a malý přínos. Dnes by ta režie byla zanedbatelná a jejich odůvodnění už nedává smysl. Shodou okolností jsou ty poplatky významnou částí oněch kompenzací, takže požár a povodeň by se navzájem hezky zlikvidovaly, pokud by se "autorské poplatky" zrušily a užití pro osobní potřebu výrazně omezilo, třeba na úroveň, která platí pro software.
Ad 1: To, že nikomu nic nechybí, vůbec není podstatné. To, co má pro lidi nějakou hodnotu, jsou výsledky lidské práce. Problém tedy je, pokud si někdo přivlastní výsledky práce někoho jiného, aniž by mu poskytl odpovídající protihodnotu. Další věc, která je v této společnosti uznávána - i když není tak hluboce zakořeněna, jako to právo na výsledky své práce - je, že o té hodnotě a protihodnotě se domlouvají ti dva vlastníci práv, a buď se k oboustranné spokojenosti dohodnou, a ke směně dojde, nebo se nedohodnou, a ke směně pak nedojde. Existuje samozřejmě i možnost, že o těch hodnotách rozhodne jedna ze stran - jenže tenhle způsob nepovažujeme za dobrý, protože bývá málokdy spravedlivý.
Přivlastňování si výsledků cizí práce bez souhlasu vlastníka nazývám krádeží. Ano, není to technicky úplně přesné podle zákona (ale on zákon slovo krádež vůbec nepoužívá), ale to slovo se velmi často používá i v tomhle významu. Konotace a emoce které se k němu vážou, jsou přesně ty správné, které patří k tomu významu, který chci vyjádřit. Takže použití toho slova je myslím na místě. Pokud někdo dělá něco, co má všechny znaky krádeže, a to slovo krádež se mu nelíbí, ať přestane krást. Používání jiného slova mu nepomůže.
To s licencí k odstínu zelené barvy je čistě váš výmysl, s realitou ani s platnou legislativou nemá vůbec nic společného.
Ad 2: Jak už jsem psal, to, že nikdo o nic nepřišel, je úplně jedno. Problém je v tom, že si někdo něco neoprávněně přivlastnil. To, že nikdo o nic nepřišel, ale vůbec neznamená, že nemohla vzniknout škoda. Když vám někdo dá facku, o nic jste nepřišel, ale vznikla vám škoda. Když vám do baráku vjede tatrovka naložená kamením, o nic jste nepřišel, máte dokonce navíc ještě tatrovku a kamení, ale vznikla vám škoda.
Ad 3: Na autorských poplatcích nemáte předplaceno nic, už jsem to tu psal několikrát. Autorské poplatky mají souvislost jen s legálními kopiemi. Nelegální stahování není obecně vnímáno špatně mimo jiné proto, že léta kde kdo opakuje, že na tom nic špatného není a že je to určitě legální.
Za minulého režimu také bylo obecně přijímáno, že kdo nekrade, okrádá rodinu. Ale ono to špatně bylo. A následky trpíme dodnes.
Ad 4: Autorské dílo je něco jiného, než vynález.
Kdyz je to teda vsechno tak idealne vymyslene, vlastnici prav (coz neni totez co autori) jsou hyperkorektni a kladou "zlodejum" cim dal tim vetsi prekazky, jak technicke tak pravne-zastrasujici napada me stale jedna otazka - proc to teda nefunguje ? :-)
Pricemz inspirace je takrka za humny - prodej hudby. Tam uz si opravdu nelze na nic stezovat, nevzpominam si ze bych narazil na titul, ktery by nebylo mozne kdykoli koupit. Bud v podobe audio CD nebo elektronicke verze. Prakticky vzdy je k dispozici alespon ukazka, na serverech jako bandcamp casto i cele skladby z celeho alba (jen ne v te nejvyssi kvalite).
Nic technicky nebrani tomu, aby to stejne dobre fungovalo i s filmy. Jiste, zvasty jak tihle a tamto a nejde a daji licenci na jedno uprdnuti nebo na dve nebo nemusi atd. ... nakonec stejne jen skuhraji, ze nic neprodaji protoze vsichni stale "kradou". Co se treba zamyslet nad modelem, ktery bude privetivy pro obe strany, za pouziti soucasnych technickych prostredku ? Hudebnici uz to dokazali.
Nefunguje to proto, že je to porušování zákona obecně tolerováno. Podobně je to v ČR třeba se zákonem o provozu na pozemních komunikacích.
S tou hudbou je otázka, zda to opravdu funguje, nebo jestli přežili jenom ti, kteří jsou ochotni prodávat za tak nízké ceny, že už se to ani nevyplatí krást.
O nějakou techniku vůbec nejde. Technicky také vůbec nic nebrání tomu, abyste šel do obchodu, tam si vzal, co se vám líbí, a bez nějakého otravného placení odešel. Akorát v takovém obchodě brzo nebude co nakupovat.
Model přívětivý pro obě strany se hledá těžko, když jedna strana deklaruje (a chová se podle toho), že když se jí to nebude líbit, tak si to prostě ukradne.
Jinak receno jste pro zachovani soucasneho archaickeho modelu prodeje, s vyraznym posilenim postihu "obecne tolerovaneho" porusovani ?
nebo jestli přežili jenom ti, kteří jsou ochotni prodávat za tak nízké ceny, že už se to ani nevyplatí krást.
Kolik hudebniku, nesmyslim ted ucelove vyrobene marketingove "hvezdy", elektronicka distribuce hudby za soucasne ceny nakonec polozila ? (napoveda: hudebnici i koncertuji - jak se "krade" koncert ?). To ze na tom vydavatelstvi nerejzuji tak hladce jako drive je mozne, ale vcelku nepodstatne. On ten hudebnik z toho nakonec casto moc nemel. Dnesni technicke prostredky prave autorum umoznuji prodej za nizsi cenu pro zakaznika a snadnejsi propagaci, pri zachovani prijmu pro autora.
Podle toho jak stale dokola tvrdite ze "O nějakou techniku vůbec nejde" mi neni jasne, za koho se tak bijete. Jestli za skutecne autory nebo dnes jiz (prave diky technice) prakticky zbytecne vydavatelske molochy, ktere z celeho krajice ujidali nejvic.
O modelu prodeje nepíšu vůbec nic. Ať si každý používá jaký model prodeje chce. Obecně tolerované porušování je potřeba hlavně přestat obecně tolerovat a podporovat. Postih je až ta poslední možnost.
Jestli nějaké skupiny autorů nebo distributorů vydělají víc nebo méně, to je zatím brzo hodnotit, protože trh se pořád ještě mění.
Dnešní technické prostředky umožňují prodávat po menších částech a větší množství, zlevňují také distribuční kanály. Na druhou stranu bezpráví autory ohrožuje, protože do něčeho investují, a pak z toho uvidí pár drobných. To se týká především středně "velkých" autorů. Malých autorů, kteří mají svých pár věrných posluchačů, se to moc nedotkne, ti budou "svému" autorovi zřejmě platit stejně, jako dřív (třeba vůbec nebo jen za koncerty, ale tak to bylo i dřív). Velcí distributoři mají dost kapitálu, aby mohli i takhle rizikovou věc financovat (na to menší autoři nemají), navíc mají páky prosadit díla tam, kde se nekrade (to ještě daleko víc platí pro film - televize, kina).
Jak si to spolu uspořádají autoři a distributoři, to je mi jedno, a současný zákon do toho prakticky nezasahuje. Mně jde o to, aby výsledky práce autorů užíval jenom ten, komu autoři to právo udělí. Zatím to tedy vypadá, že piráti z výše uvedených důvodů úspěšně tlačí autory do náruče velkých distributorů (Apple, Amazon, Google, Netflix), což nepovažuju za šťastné, ale to je věc antimonopolních zákonů, ne autorských.
Pokud velká vydavatelství (dnes už hlavně distributory, ne?) považujete za zbytečné molochy, měl byste bít za potírání veškerého nelegálního stahování, protože ti velcí distributoři z toho nejvíc těží (resp. jsou nejméně poškozeni, takže relativně jsou na tom nejlépe).
Obecně tolerované porušování je potřeba hlavně přestat obecně tolerovat a podporovat. Postih je až ta poslední možnost.
A jak by to prestani melo konkretne vypadat ?
měl byste bít za potírání veškerého nelegálního stahování, protože ti velcí distributoři z toho nejvíc těží
Myslite to, ze nebyt nelegalniho stahovani, klesnou nakonec prodeje jeste vice ? Ano, na to existuji studie.
Tak, že se budou uplatňovat tresty, které jsou za porušování autorského práva dnes v zákoně.
Studie existují na cokoli, co si vzpomenete. Navíc pokud by volné stahování opravdu podporovalo prodej, nic nebrání vydavatelům díla k volnému stažení poskytovat. Takže ten ráj na zemi může klidně nastat už teď, s dodržováním současných zákonů - a pořád bude existovat možnost i pro ty, kteří tomuhle nevěří, aby svá díla nabízeli jen za peníze - nebo jakkoli jinak, platba je jen nejčastější využití práv autora, ale autor je může využít jak se mu zlíbí, třeba tak, že dílo zveřejní pod CC licencí nebo pod GPL, pokud jde o software.
pane jirsák - co svět světem stojí - že někdo něco dělá dobře a rád, za to se ještě nikdo nenažral. pouze když se mu podaří svůj produkt prodat A stržit za něj peníze - pak dostane do mističky nasypáno.
nejlíp to zmákli holanďani se svou holandskou dražbou květin, kdy zboží vstupuje na trh s formální cenou nula (protože co se v ní neprodá, se nemilosrdně zlikviduje) - a teprve v dražbě, tím že je někdo ochoten zaplatit nenulovou cenu, zboží nabývá svou hodnotu.
myslím, že tento úhel pohledu dnešním tzv umělcům velmi chybí - oni mají pocit, že už jen tím že něco vytvořili, a mají na to tohlecto "autorské právo" - mají už na něco nárok. přestože trh není ochoten toto jejich konání cenit.
věřte, že umím krásně vyleštit hůlku (fulghum), ale nikdo mi za to nedá ani kachli. hůř je na tom pekař, který vyrobí a neprodá svůj rohlík - ale určitě ho neokradli ti, co si jeho rohlík nekoupili. (a ani nechtěli rohlík zadarmo) ani já jsem neokradl svého dealera aut tím, že jsem si u něj dnes nekoupil nové auto (a nechtěl auto zadarmo). podobně tak nikdy nikdo neokradl žádného autora, jehož dílo si nekoupil.
pokud autoři chtějí peníze - musí vymyslet schema, ve kterém budou lidi ochotni jim za to dávat peníze. prosté pasivní vytvoření autorského díla ve spojení s ochranou autorských práv už pro dosažení příjmu nestačí. může se vám to nelíbit, můžete s tím i nesouhlasit .....
pokud tady existují pirátské servery, kam pošlete sms-ku a stáhnete si skoro-cokoliv, a vydělávají na tom peníze - asi autoři dělají něco špatně, že si ty peníze nevezmou sami. pokud piráti vydělávají hanebně málo, nemělo by to autorům vadit - pokud vydělávají hanebně mnoho, měli by takový systém provozovat. víc možností nevidím. přestože je to asi špatně, je to realita.
Autoři mají pocit, že už jen tím že něco vytvořili, mají už na něco nárok.
Opravdu? Byl by nějaký konkrétní příklad? Nebo jaký nárok si autoři osobují?
Pasivní vytvoření, to je co?
Sice hezky vysvětlujete, že když autor vytvoří něco, o co není zájem, nic neprodá - akorát že to nikdo neřeší. Takhle to je, všichni s tím souhlasí, nikdo proti tomu nic nemá.
Problém je v tom, když autor něco vytvoří, a někdo jiný to užívá, aniž by měl od autora svolení.
Pokud tady existují pirátské servery, které profitují na kradeném obsahu, nevypovídá to o autorech vůbec nic. To, že se kradená auta prodávají levně, taky neznamená, že se mají výrobci aut nad sebou zamyslet a začít prodávat za stejnou cenu. On totiž ten zloděj jaksi nemá ty náklady na vytvoření autorského díla nebo vyrobení auta. Vaše představa, že když budou všichni krást, budou se mít všichni báječně, je skutečně pozoruhodná.
já už tomu začínám rozumět.
vám nejde o to, aby autor dostal zaplaceno - ten může chcípnout hlady.
vám jde JEN o to, poněkud znepříjemnit život někomu, kdo by stejně nekoupil. at nekouká když nezaplatil, at nepoužívá když se nedohodl. to vám plně stačí ke štěstí - taková malá česká zaprděnost.
no - hodně štěstí.
svoji představu, že když nikomu nic neubylo, a nikomu jinému nezbylo nic navíc, že nevznikla žádná škoda, si ponechávám. můžete si zítra přijít čuchnout, co vařím. zadáčo.
To není malá česká zaprděnost, to je všeobecně sdílená představa o spravedlnosti. Vám by se to také nelíbilo, kdyby někdo konzumoval výsledky vaší práce, a vy byste z toho neměl nic.
To, že by to nikdo stejně nekoupil, není pravda.
Takže když vám někdo nafackuje, nic neubylo, tak to není žádná škoda. Když vám nezaplatí zaměstnavatel mzdu, nic vám neubylo, takže také žádná škoda. Ale vy vlastně budete rád, že jste se mohl nezištně podělit o výsledky své práce.
"vám jde JEN o to, poněkud znepříjemnit život někomu, kdo by stejně nekoupil. at nekouká když nezaplatil, at nepoužívá když se nedohodl. to vám plně stačí ke štěstí - taková malá česká zaprděnost."
To je přesně ten důvod, proč s p. Jirsákem, Martinem V nebo mnou většina lidí zde nesouhlasí, protože si myslí, že ctít cizí majetek a cizí práci je "malá česká zaprděnost". Nebuďme malí čeští zaprděnci, vezměme si, co se nám líbí, TO je ta správná cesta hrdinů dnešní doby :-)
"no - hodně štěstí."
Ano, taky mám ten dojem. Krade se všude a naprostá většina lidstva to považuje za normální. Nedělám si iluze, že se něco v blízké budoucnosti změní, jak ostatně krásně ukazuje tato a mnoho minulých diskuzí na toto téma. I když je pravda, že nějaké první vlaštovky se již vyskytly :-)
Já bych řekl, že těch vlaštovek přibývá.
Pokud jde o Netflix, Steam, iTunes, nic z toho nepoužívám. Je samozřejmě dobře, že takové sližby vznikají, ale rozhodně si nemyslím, že by to bylo zásluhou pirátů. Víte, kde je poptávka, tam se nabídka dříve či později vytvoří, ať už nějací piráti jsou nebo ne. Tomu se říká trh a funguje to tak od nepaměti.
Jen ještě doplním... jsem naopak přesvědčen, že nebýt toho, že se tak masově pirátí, podobné služby by vznikly mnohem dřív. Ono totiž pirátěním v takovém měřítku lidé dávají distributorům jasně najevo, že je o díla zájem, a zároveň jim dávají do rukou zbraně a argumenty, se kterými mohou lobbovat za přijímání přísnějších pravidel.
Piráti sami sobě dělají mědvědí službu. Kdyby se lidi na to vybodli a přestali stahovat, jednoduše by vzali distributorům vodu z mlýna, už by nebylo proti čemu bojovat. Pár by jich zkrachovalo, nebyly by žádné poplatky, no a zbytek by se v této situaci velice rychle přizpůsobil.
in - víte, ono právo, aby bylo vnímáno jako mravné, musí mít nějaký smysl. když se řidič ve tři ráno plouží po opuštěné magistrále padesátkou na trojku - vnímá to jako nemravné. podobně vnímá jako nemravné ukrást auto, protože to auto by původnímu majiteli mohlo chybět. ve své době byla rasová segregace vnímaná jako mravná, dokonce i od většiny černochů.
a podobně se prostě dnes vnímá jako mravné "ukrást" shluk digitálních dat, které by si stejně nekoupil, obvykle tuto možnost ani nemá, data nikomu nechybí, a autora to o nic nepřipravilo. fakt, že majitel autorských práv si to pouze NEPŘEJE, není vnímán jako dostatečný to nedělat.
je spousta věcí, které si nepřeju a stejně se mi dějí. například jako autor tištěné knihy jsem povinen zdarma odevzdat povinné výtisky do vybraných knihoven. dokonce jsem povinen bezplatně strpět, že mou knihu si může jakákoliv knihovna v republice koupit, a zadarmo jí pak může půjčit úplně komukoliv, a ten jí může dát přečíst komu chce a dál půjčit taky komukoliv. a jakoukoliv koupenu knihu může kdokoliv prodat nebo darovat úplně komukoliv - třeba jí může darovat do té obecní knihovny, kde autor musí strpět že bude (ze zákona bezplatně!) půjčována opět komukoliv. právo autora na audiovizuální dílo by mělo prostě dohnat přinejmenším tohle. s pindama o větším geografickém záběru shluku dat na mně nechoďte, píše se jedenadvacáté století, data přístupná přes internet je REALITA.
Vidím to zcela opačně. Stačí si vzpomenout na situaci v 90. letech. Koncem 90. let stálo CD zahraničního interpreta klidně 600 Kč, špičkoví domácí interpreti se blížili 400 Kč. Z dnešního pohledu jsou to absurdní částky, tím spíš, že průměrná mzda byla tehdy možná poloviční. Velké gramofirmy měly zájem tento stav udržet co nejdéle. Prodávat hudbu přes internet? Leda tak CD poštou. Prodávat jednotlivé písně? Ani nápad, pěkně si zákazník koupí celé album nebo nic. Nebýt pirátů, tak by to dnes vypadalo stejně a vzhledem k inflaci by CD stálo 1000 Kč.
"a autora to o nic nepřipravilo"
Tenhle typický argument je nesmysl, protože autora to připravilo o zisk. Stále a pořád dokola, lidé si neváží cizího majetku a cizí práce, to je všeobecně vzrůstající trend, neplatí to jen pro autorská díla. Ovšem jen do té doby, dokud nejde a jejich majetek a jejich peníze. Pak takoví řvou nejvíc a vyžadují se právní ochrany.
V případě knih je to tak, že ta kniha je prostě vždy jenom jedna, nedochází k žádnému šíření. Když někomu prodám software, nemám nic proti tomu, aby tuto jednu licenci nainstaloval postupně třeba na 10 PC (v jednom čase vždy jedna provozovaná instalace, aby nedošlo k nepochopení), nebo ji někomu věnoval, prodal a pod. Ovšem velmi by mi vadilo, kdyby začal dělat kopie a šířit je.
"data přístupná přes internet je REALITA"
Tohle prostě není důvod k tomu krást cizí autorská díla. Pistole jsou také přístupné poměrně jednoduše a přesto nepůjdu a nebudu střílet na veřejnosti. Že něco jde dělat jednoduše neznamená, že je to správné.
Vnímá se také jako mravné někomu rozbít auto? Když pořádně zametete střepy a předáte je majiteli, také nikomu nic chybět nebude. A to auto bych si také stejně nekoupil. Nebo co kdybyste od zaměstnavatele nedostal zaplaceno, to také bude mravné? Nikomu nic nechybí, o nic vás to nepřipravilo (ty peníze ještě nebyly vaše). No a že jste si přál ty peníze za svou práci dostat? To není dostatečný důvod vám je dát.
Už víte, kde je chyb ve vašem uvažování? Mylně se domníváte, že se platí za hmotu. Přitom to jediné, za co se ve skutečnosti platí, je lidská práce. Bez té nevznikne ani autorské dílo.
Vážně? Jsem zcela mimo? Tak kvůli čemu se vlastně zaváděly a zavádí všechny ty ochrany, DRM a podobně, když ne kvůli pirátění? Myslíte, že to dělají proto, že je to baví?
"A už Baťa věděl, že je lepší prodat 100 párů bot s malou marží než jeden pár za cenu, jejíž podstatná část je tvořena marží."
A tvrdím snad něco jiného?
"Piráti sami sobě dělají mědvědí službu. Kdyby se lidi na to vybodli a přestali stahovat, jednoduše by vzali distributorům vodu z mlýna, už by nebylo proti čemu bojovat. Pár by jich zkrachovalo, nebyly by žádné poplatky, no a zbytek by se v této situaci velice rychle přizpůsobil."
Proč sem proboha taháte cechy? On vám někdo zakazuje točit filmy, skládat hudbu, psát knihy nebo software?
"Prostě tenhle průmysl, kterého se zastáváte, je mentálně někde hluboko ve středověku a celé toto odvětví čeká na nějaký ekvivalent buržoasní revoluce."
No a co? Tak ho tam nechte, když to tak chtějí. Je to snad jejich problém. A jak jste proboha přišel na to, že se jich zastávám? Mě nereprezentuje žádný velký vydavatel nebo distributor, přesto by mi vadilo, kdyby si výsledky mé práce někdo přivlastňoval a zdarma šířil.
fakt si myslíte, že stahování autory o něco připravilo?
zkuste si prohrábnut šuplík nějakého studenta - tipnu s že tam bude mít pirátského obsahu minimálně tak za půl mega, na datových úložištích kolejí se toho bude válet za několik miliard.
a teď kontrolní otázka: kdyby si je nestáhli, KOUPILi by si je? fakt? nebo by je jen neměli, a autoři by neměli stejně nic? (jak správně říká pan jirská - nekoupil, nech bejt)?
odměnou za pochopení pointy je čtenářský diplom BLESKu.
stahováním nikdo nikomu nevzal ani korunu.
Fakt si myslíte, že krádeže aut původní majitele o něco připravily? Projděte si záznamy nějakého zloděje. Bude tam mít aut za miliony nebo desítky milionů. A teď kontrolní otázka: Kdyby ta auta neukradli, koupili by si je? Fakt? Nebo by je jen neměli?
stahováním nikdo nikomu nevzal ani korunu.
I kdyby to byla pravda, jako že není - co by z toho plynulo? Podle vás je "něco vzít" jediný způsob, jak někoho poškodit? Mohl byste to předvést třeba na příkladu, když vám váš zaměstnavatel nezaplatí mzdu? To také nikdo nikomu nic nevezme, takže je vše v nejlepším pořádku, a vy pro zaměstnavatele budete radostně pracovat i další měsíc, abyste se mohl těšit, jak vám zase nezaplatí?
Software je chráněn autorským právem, jako autorské dílo literární. S vámi je těžké diskutovat, když neustále svoje přibližné dojmy vykládáte za fakta.
Na software je zajímavé také to, že pro něj neplatí volné užití pro osobní potřebu. Tedy přesně to, o čem je tady už asi tři sta příspěvků, že něco takového je absolutně nemožné, že to nejde, že by nastal konec světa a že nikdo nemůže poznat, zda stahuje legální nebo nelegální software.
Já píšu o skládání hudby a vy přijdete s veřejnou prezentací. To jsou kotrmelce :-D Tak ještě jednou: On vám někdo zakazuje točit filmy, skládat hudbu, psát knihy nebo software?
"V případě filmů je snaha co nejvíc komplikovat šíření autorských filmů zdarma..."
Kde a kým? Vy byste asi nejradši, kdybyste neměl žádnou zodpovědnost za své skutky. Co byste se staral, že ten film někdo pracně vytvořil, stálo ho to nemalé peníze, spoustu času, platy hercům a štábu, a že za něj chce zaplatit. Jen dejmi dejmi, bez práce, bez peněz, bez zodpovědnosti.
"protože je snaha vytvořit situaci, kdy "stoprocentně legální" bude jen médium šířené některým z privilegovaných distributorů"
Hloupost. Je kvantum autorských děl, která jsou zdarma, jsou legální a nejsou o tom žádné pochybnosti.
"Problém jsou ovšem patenty"
Patenty jsou něco jiného, nejde o autorské dílo, už jsem to tady psal.
"KOUPILi by si je? fakt? nebo by je jen neměli, a autoři by neměli stejně nic?"
Ano, jsem převědčen, že koupili, kdyby jiná možnost neexistovala. Neříkám, že by koupili úplně všichni úplně všechno, něco by pravděpodobně oželeli, ale i kdyby koupil jen jeden z nich jeden jediný film, už jde o ušlý zisk. Evidentně o ta díla zájem mají, jinak by je neměli.
"stahováním nikdo nikomu nevzal ani korunu"
Asi jako nezaplacením mzdy nikdo nikomu nevzal ani korunu.
1. Jestliže přistoupí na tézi pana Jirsáka o "stoprocentní jistotě" volnosti obsahu, tak na webu téměř žádné dílo nebude ke stažení, protože tu stoprocentní jistotu prostě nemáte téměř nikdy (možná u děl vlastních, ale i to byste se někdy mohl divit, viz např znárodňování hudebních děl organizací OSA a podobnými). Čili tohle celé směřuje k totálnímu zamezení existence volných děl na internetu.
2. V některých zemích se patenty vztahují i na SW, případně jeho části (USA), tedy na autorská díla. Jeden čas si dokonce jeden z US nakladatelů nechal patentovat jméno "Conan", aby mohl rejžovat z tehdy kulminujícího zájmu o dílo R. E. Howarda a jeho následovníků. Měli s tím problémy i někteří naši vydavatelé.
děcka, dám vám konkrétní příklad.
koukal jsem právě do programu na idiotbox - a vidím, dneska večer dávaji na dvojce komédii HO. už jsem ten film viděl několikrát, a někde ho mám na vhs. ale jsem línej zvedat zadek od počítače, a nechce se mi čekat až do osmi do večera.
a tak se mi to ve vedlejším okně stahuje z ulozto.
zajímalo by mne:
1) o kolik asi myslíte, že jsem okradl majitele autorských práv.
2) jaký byste mi asi tak sekli trest? nebo pokutu.
k protiprávnímu jednání nepochybně došlo. ale je to film, který už všichni viděli šestnáctkrát, a za dvě hodiny ho dávají zadarmo na veřejnoprávní ct a bez reklam.
TOHLE je typický zločinec-stahovač.
zkuste mi navrhnout trest, a majiteli autorských práv spravedlivou odměnu.
Náhradu škody a bezdůvodné obohacené řeší přímo autorský zákon. Náhrada škody je obvyklá cena odpovídající licence, bezdůvodné obohacení je dvojnásobek obvyklé ceny odpovídající licence. Takže bych vyšel z ceny DVD, dejme tomu sto nebo dvě stě Kč, vynásobit si to snad umíte sám.
ale je to film, který už všichni viděli šestnáctkrát, a za dvě hodiny ho dávají zadarmo na veřejnoprávní ct a bez reklam.
No a co? Není vaše věc, abyste to řešil. Nemáte na to práva, tak to není váš problém. Za vás také nikdo nerozhoduje, že to kolo je staré a rezavé, a stejně na něm nejezdíte, tak že vám ho prodá do sběru. Jde o úplně elementární úctu k vlastnictví někoho jiného.
Můžu si stokrát myslet, že nenabídnout takovéhle filmy za nějaké směšné předplatné po kilech je hloupost držitele práv, ale to nic nemění na tom, že je to jeho věc a jeho rozhodnutí. A upřímně řečeno se držitelům práv ani moc nedivím - v situaci, kdy kde kdo bere pirátění autorských děl jako sport, není motivace dílo zdigitalizovat a zpřístupnit na internetu, aby to piráti měli ještě jednodušší, zrovna silná.
děkuji. plácl jste přesně takovou 3,14-čovinu, kterou jsem čekal.
tak ted ještě kdybyste mi prosím vysvětlil, proč vypočítáváte "škodu" z ceny vlastnictví fyzicky distribuovaného dvd, a ne z ceny filmu shlédnutého zdarma na obskurním CT-2. navíc ten shluk dat z ulozto ještě dnes zase smáznu. :-)
Protože přesně podle zákona počítám obvyklou cenu příslušné licence v době užití díla. Vy jste se na to jen v soukromí doma podíval, to odpovídá licenci za DVD v běžné maloobchodní distribuci. Kdybyste ten film vysílal v celostátní televizi, počítala by se škoda z ceny té licence pro ČT2. To, že vy ten film v televizi sledujete zdarma, neznamená, že ta licence je zdarma - tu licenci zaplatila televize. Pokud tu kopii smažete dřív, než vás někdo udá nebo se na to přijde, a ten film se distribuuje i pro jednorázové shlédnutí (třeba přes Google Play), mohl byste u soudu klidně argumentovat tím, že DVD není odpovídající typ licence a že se má cena počítat podle té jednorázové licence.
Jednou ze zbraní soudruhů autorskoprávníků je pochybný výpočet naprosto nereálných škod. Jestliže ten film byl xkrát v tv, tak kdo ho chtěl, má ho legálně nahraný. A ten zbytek není tak početný, aby se pro něj vyplatilo lisovat novou várku DVD. Dostáváme se potom k tomu, že škoda se limitně blíží nule. V podstatě nejste schopen prokázat její vznik ani u toho Jezevce, když to už má legálně na VHS (a mohl by si to taky odtud zdigitalizovat).
1. Nevím, jestli p. Jirsák někde zmiňoval stoprocentní jistotu, nikde jsem nic takového nenašel. Spíše mám pocit, že se snažíte dohánět nějaké předpoklady ad absurdum, abyste dokázal, že je to celé špatně. Tohle lze ovšem praktikovat na naprosto cokoliv a o demogagii tady diskutovat nehodlám.
2. Mimo to, že SW patenty v USA jsou zlo, nemají s AD jako celkem nic společného. Patent se vždy týká nějaké činnosti, výsledku, algoritmu apod.
V zákoně je mimo jiné psáno, že aby čin byl trestný, musí jím vzniknout významná škoda. Pokud nezpůsobíte žádnou škodu i činem, který by jinak byl trestný, tak buď nedojde k soudu nebo k potrestání, alepooň podle zákona.
Pokud si někdo stáhle z netu film, který si mohl za dvě hodiny na to nahrát z televize, tak opravdu žádná škoda nevznikne, leda v něčí hlavě.
Jen pár příkladů:
10. 9. 2014 8:55 "Když to rozlišit nedokáže, tak dílo prostě stahovat nebude."
10. 9. 2014 9:50 "Jednání v dobré víře znamená, že jsem měl dobré důvody myslet si, že stažení je legální. Určitě to neznamená, že jsem netušil, jak to je, tak jsem to pro jistotu stáhnul, aby to na serveru náhodou nezůstalo ladem.
Ve všech ostatních případech znamená ve všech případech, kdy si nejsem absolutně jist, že nějaká práva nemám."
"Prostě když si nejsem dostatečně jist, že ta práva mám, tak se chovám, jako bych je neměl."
10. 9. 2014 12:07 "Když to odlišit nedokážu, tak to autorské dílo nestahuju. Co je na tom tak složitého?"
10. 9. 2014 14:53 "Protože nerozhodujete, zda je něco legální nebo nelegální, ale zda máte dostatečnou jistotu, že je to legální."
10. 9. 2014 15:03 "...v roce 2014 kde do vas ze vsech stran tlaci socialni media a sdilena videa na globalnich serverch jako YT mate jedinou spravnou moznost je zcela ignorovat"
Sorry, pan Jirsák nám tu opakovaně vráží klíny do hlavy s tím, že nemáme-li jistotu původu díla, nemáme je stahovat. V jednom z těch kopírovaných citátů explicitně citýruje absolutnost jistoty.
Současně je snaha dostat všechna díla volně vystavená na internetu do minimálně šedé zóny. Konec konců, ještě před pár lety Microsoft opakovaně a explicitně prohlašoval, že jiné operační systémy (a zejména Linux) jsou ilegální a kdo si je nainstaluje do počítače je SW pirát. A že je zlodějem i ten, kdo si koupí počítač bez Windows. Takže dění na úseku autorských děl jen se zpožděním několika let opakuje to, co známe z historie SW.
Kopírovat umíte hezky (akorát ne vždy trefíte autora). Teď ještě pochopit ten text, který jste kopíroval. Ve kterém citovaném textu je napsáno něco o "naprosté jistotě"? Nikde. Někde to máte dokonce napsané i pomocí dvou slov ve stejném kontextu, jako jste to napsal vy: "dostatečnou jistotu". Je "dostatečná jistota" a "naprostá jistota" to samé? Není.
Opakovaně píšu o tom, že nemáte li dostatečnou jistotu, nemáte to dílo stahovat. V několika citátech to máte takhle explicitně napsané. V žádném není nic o absolutní jistotě toho, že je to dílo legální.
Snaha dostat vše do šedé zóny je jen váš výmysl, stejně jako tvrzení, že jsem někde psal o dostatečné nebo absolutní jistotě toho, že je nějaké dílo legální. A stejně jako velká většina vašich ostatních tvrzení.
Ať to obracíte jak chcete, důsledkem je požadavek "absolutní jistoty" legálnosti stahovaných souborů. Což přesouvá prakticky celý obsah internetu do šedé zóny, kde ta "absolutní jistota" buď není dosažitelná, nebo její dosažení představuje nezanedbatelné úsilí.
A uvádím, že právě toto je problém, protože kdyby se to prosadilo, tak by to v podstatě znamenalo konec internetu. Piráti už avizovali, že by vytvořili "pirátský internet", spojovaný přes družice.
Prostě lámete kopí za něco, co technický pokrok posílá na smetiště dějin. Chcípající kobyla sice ještě kope, ale stále více divákům dochází, že tohle je agónie.
Nic takového důsledkem není. Je to zřejmé, a pokud se nad tím někdo zamyslet nechce, vysvětloval jsem to tu v několika komentářích.
Výjimka užití pro osobní potřebu nikdy neplatila pro software, takže celý obsah internetu musí podle vás být v šedé zóně už dávno.
To bude nejlepší, když piráti z internetu zmizí a vystřelí se na Mars. Hlavně se těším na to, jak zajistí vynesení družic na oběžnou dráhu. "My tam ty družice prostě chceme, tak nám je tam musíte vynést. My tam chceme přenášet data, takže když ji tam nenecháte vynést, omezujete naši svobodu slova. Platit vám za to samozřejmě nic nebudeme, protože kdybychom uměli raketo postavit a poslat na oběžnou dráhu sami, tak to uděláme. Když si ty družice teoreticky můžeme na oběžnou dráhu vynést sami, nebudeme vám za to přece platit. Vydělávejte si nějak jinak, třeba pořádejte koncerty nebo si na tu raketu udělejte sbírku."
Technický pokrok také usnadňuje práci zlodějům aut i bytovým zlodějům, ale nezdá se, že by tenhle pokrok odesílal vlastnické právo na smetiště dějin.
Však on ten obchod poběží, to se nebojte. Existuje něco, čemu se říká konkurence, a ta se postará. Boj proti šmelinářům, to jsem už dlouho nečetl. Co tím myslíte, určovat výrobcům, za kolik mají prodávat své výrobky? Taková malá socialistická myšlenka? BTW film nebo písnička není žádný celospolečenský zájem.
"Druhou věcí je, že "vlastníci práv" se především snaží omezit volné kolování děl, nepatřících do jejich sféry."
Já nic takového nepozoruji. Mně nikdo nebrání zkopírovat si dílo, které je k volnému užití.
Nikde se tam nic o ABSOLUTNÍ jistotě tak, jak se to snažíte prezentovat, nepíše. Píše se tam o DOSTATEČNÉ jistotě. Pokud si zakoupím a stáhnu dílo od oficiálního distributora, mám DOSTATEČNOU jistotu, že je to legální zdroj.
"Současně je snaha dostat všechna díla volně vystavená na internetu do minimálně šedé zóny."
Tohle je, jak opakovaně píši, nesmysl.
"Konec konců, ještě před pár lety Microsoft opakovaně a explicitně prohlašoval, že jiné operační systémy (a zejména Linux) jsou ilegální a kdo si je nainstaluje do počítače je SW pirát."
Co prohlašuje nějaký Microsoft je mně ukradené. Mimochodem tomuhle se říká FUD.
"Takže dění na úseku autorských děl jen se zpožděním několika let opakuje to, co známe z historie SW."
A to je konkrétně co? BTW SW je autorské dílo.
1. Jistě, a taky různé regulace, dotace a podobné socialistické výdobytky, díky kterým jde ekonomika do háje.
2. Tohle už není ani úsměvné, tohle je už jen trapné.
"Teď vám možná "nikdo nebrání", za pár let můžete být automaticky odpojen od sítě s tím, že když prokážete legalitu, tak vás do měsíce připojí znovu. K tomuhle celá ta jirsákovština směřuje naprosto jednoznačně."
Taky nás za pár let mohou vyhubit mimozemšťáné. Mnohem pravděpodobnější je, že nás převálcují muslimové, nebo že se celá slavná ekonomika zhroutí a budeme řešit, jak nechcípnout hlady. Hotový Nostradamus ;-)
Jste zcela mimo. Právě pirátění bylo hlavním faktorem, že ty ceny šly tak rapidně dolů. Jednak z toho důvodu, že klesl počet lidí, ochotných za to CD ten ekvivalent dnešního 1000+ dát, jednak proto, že se názorně ukázala existence potenciálních konzumentů, kteří za to nejsou ochotni takové peníze dát. A už Baťa věděl, že je lepší prodat 100 párů bot s malou marží než jeden pár za cenu, jejíž podstatná část je tvořena marží.
Proč si myslíte, že za časů cechů měli normální lidé explicitně zákonem zakázáno si doma vyrábět řemeslné výrobky (třeba boty)? Bylo to proto, že to, co prodávali řemeslníci sdružení v ceších, bylo nehorázně předražené a bylo nutno uměle udržovat jednak monopol, jednak umělý nedostatek. A proto také chudší vrstvy chodily celoročně bosé a v rozedraných hadrech.
A jakmile érou buržoasních revolucí cechy padly, tak umělý nedostatek skončil a najednou si boty a trochu slušné šaty mohl dovolit skoro každý.
Prostě tenhle průmysl, kterého se zastáváte, je mentálně někde hluboko ve středověku a celé toto odvětví čeká na nějaký ekvivalent buržoasní revoluce. A digitální kopírování a přenos dat jsou zřejmě ten faktor, který ji odstartuje.
Je zakázáno bez svolení OSA (a nějaké registrace atd.) veřejně předvádět hudbu, kterou jste si složil a jejímž jste interpretem. V případě filmů je snaha co nejvíc komplikovat šíření autorských filmů zdarma (sem patří to jirsákovské: "nejste-li si stoprocentně jistí, že je to legální, nestahujte to"), protože je snaha vytvořit situaci, kdy "stoprocentně legální" bude jen médium šířené některým z privilegovaných distributorů. U knih se tohle nedaří, což je dobře.
Software sem nemotejte, ten je chráněn jiným typem práva. Problém jsou ovšem patenty na algoritmy, které mohou být buď triviální, nebo dávno známé. Nicméně napadnout takový patent chce hrůzu peněz a času.
Je velice zajímavé, že v hudbě tohle absolutně neplatí a bylo naopak prokázáno, že vlastnění pirátské verze spíše motivuje k legální koupi. Pochopitelně, ne vždy a všechny, ale statisticky tahle varianta převažuje nad odrazením od legální koupě. Takže boj proti stahování ve světle tohoto zjištění tak trochu připomíná známou hlášku "nechci tu slevu zadarmo", případně "šetřit musíme, ať to stojí co to stojí".
Jinak je docela zajímavé, že AZ chrání především ty vlastníky autorských práv, kteří do vytvoření díla nevložili ani korunu a ani kJ práce, zatímco mezi díly volně dostupnými jsou právě ta, kde si autoři jejich vytvoření zaplatili kompletně ze své kapsy.
Budete se divit, ale je v celospolečenském zájmu, aby běžel obchod. I v silně kapitalistických státech se bojuje proti šmelinářům, předražujícím zboží. Takže to JEJICH právo zcela jednoznačně naráží na určitá společenská omezení.
Druhou věcí je, že "vlastníci práv" se především snaží omezit volné kolování děl, nepatřících do jejich sféry. Když shlédnu fanfilm nebo amatérský film, který je na netu oficiálně zdarma, tak tím omezím počet mých placených shlédnutí. Bude-li nabídka takových děl dostatečně velká a pestrá, nastane odliv diváků od placených děl (on už v podstatě nastává). Tak, jako poklesl počet návštěvníků kin po zavedení televize a počet televizních diváků po rozšíření přehrávačů a přehrávání na počítači (já se nedíval na televizi již několik let, do kina chodím 1 - 2x do roka).
1. Proti šmelině, světe div se, bojují i kapitalistické ekonomiky. V řadě právních systémů je takové předražení chápáno jako něco, co "odporuje dobrým mravům".
2. Jirsákovská "absolutní jistota legálnosti" je zaměřena především proti stahování a kolování volných děl.
Teď vám možná "nikdo nebrání", za pár let můžete být automaticky odpojen od sítě s tím, že když prokážete legalitu, tak vás do měsíce připojí znovu. K tomuhle celá ta jirsákovština směřuje naprosto jednoznačně.