A kdyz uz jsme u tech vyzkumu - at maji smysl nebo ne - univerzite v Tubingenu jsem slibil, ze pro jeji lingvisticky vyzkum v oblasti slovanskych jazyku zkusim sehnat respondenty. Dovolim si tedy zneuzit tohoto prostoru k vseobecne prosbe. Pokud byste byli tak ochotni a laskavi jim pomoci, ucastnete se, prosim, Hodnocení přirozenosti vyjadřování a Hodnocení přiměřenosti výpovědí. Nezabere to zas az tak mnoho casu. Dekuji za ne(j).
Ano, i sociologické používají projektivní metody, protože zjistili, že je to účinné. Jak píší jinde, psychologie a sociologie se občas překrývají. Jungův asociační experiment nebo výzkumy v oblasti kognice jsou však již doménou psychologie, ne? (I když si dokáži představit, jak se z nich udělá sociologická analýza.)
Netvrdím, že sociologie pracuje jen s číšli a psychologie vůbec. Vždyť většina sociologické ground theories jsou pěkně kvalitativní (nebo aspoň vývody z nich - á la Durkheim). Naopak můj první psychologický výzkum byl na škole málem odmítnut, protože jsem pracoval jenom s primitivní statistikou. Psychologie potřebuje občas na podporu svých tvrzení i důkladnou statistiku (chi-kvadráty, lambda kalkuly...).
Uvedený příklad měl jen demonstrovat, proč manažeři občas tak rádi operují čísly.
Když už jsme u toho IQ: psychologům se dodnes nepodařilo zjistit, co to je nebo co by to mělo představovat. Proto se od tohoto konstruktu opouští. Osobně mám nejraději Bohnerovu definici, která říká, že IQ je to, co se měří IQ testy. :-) (Původní znění je ještě pregnantnější a pikantnější, bohužel nemám onu knížku momentálně k dispozici).
K těm podobným případům: jako další jsou uváděny průzkumy televizních diváků: podle dotazníků si všichni přejí více dokumentů a odsuzují násilí a sex na obrazovce. Ve skutečnosti však přitahuje právě násilí a sex, narozdíl od dokumentů.
Jiný příklad: v dotaznících jsou lidé ochotni vyjmenovat stopadesát vlastností, podle kterých vybírají auto. Ve skutečnosti však vybírají hlavně podle toho, jak se jim líbí.
Ad závěr: dotazníky a podobná šetření jsou sice užitečné, ale často chce zakazník něco úplně jiného, než vám řekl. Je třeba jít na hloubější úroveň výzkumu.
"Podobných případů se dá uvést více. Je snazší rozdat dotazníky a čekat na výsledky. Pokud se jimi ale budete řídit, můžete někdy prodělat i vlastní košili. Pochopit, co skutečně zákazník chce, je velmi těžké a náročné. Přináší to však výsledky."
Hezke. Neberte to osobne, ale nezivite se nahodou consultingem? :))))